Jump to content

Volvo TAMD 71A får ikke toppturtall


Knert1

Recommended Posts

Dersom dieseldyr, så ville jeg vel ikke fått toppturtall i det hele tatt?? :confused:

Har tenkt å sjekke opp pakningen (O-ring) på bypass ventilen. (Den som blir presset opp av turbotrykket) Dersom denne, pga. oppvarming av motor/omgivelser, blir treig eller lekker, så vil jeg jo da kun få 1 toppfart.

Jeg har JAVA SEA MRC (MotorRomController) og den temp måleren ved akterkant av motor, den blinket rødt på siste turen inn, dvs. over 75°C her. Dette er ca. 30-40cm fra denne bypassen og KAN kanskje påvirke denne.. Jeg sjekker og holder dere oppdatert.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare alarm på eksostemperaturen. Denne holders seg fint på "grønn". I "gamle dager", før motorsjauen i 2008, gikk denne (altså "rød blinkende alarm") alltid etter en "fullfart tur" og deretter ned i sakte fart. (>800 o/min) Etter jeg (Sangvik Service) renset alle kjølerene min, har denne ikke gått igjen.

Selve motortemperaturen er ca 82°C, ved normal sommer fart. (Dvs. ca 1000-1200 o/min og 7-8 knop) Når jeg da en enkel gang "stikker te ann" (2000+ o/min), så går temp opp i 90-92°C og holder seg der. Lengden på denne "warp speed" avgjør om temp.alarmer fra MRC endrer status, dvs. holder jeg dette i f.eks 30-40min, så begynner normalt temp. føler over/ved turbo å blinke grønt, for så å gå over i rødt, når jeg da "slakker av". (mindre luft gjennomstrømming i motorrom)

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Min TAMD40B fik af og til ikke max omdrejninger og jeg stirrede mig blind på filter, pumpe, filter osv, men problemet var at lige før pumpen, hvor gaskablet er fastgjort til motoren. Der sidde er beslag som var brækket, så når jeg gav gas kunne den ikke få max omdrejninger. Den arm der skal gå mod max stop kom aldrig derop.

Kan ikke pt finde et billed.

 

Hilsen Jan

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare alarm på eksostemperaturen.

Trodde du hadde instrument som viser eksostemperatur. Det virker svært dramatisk at du ikke får mer fart hvis årsaken er bypass i ladeluftkjøler. Her vil vel røybegrenseren tre inn å redusere dieseltilførselen, men kan utgjøre så mye? Uansett er dette en ting som må sjekkes ut.

Nå i sommer hadde min turbo funnet ut å ta det litt rolig og turbotrykket falt til ca en tredel av vanlig trykk. Turbo ble rengjort, men det meste av årsaken lå i et tett filter. Etter rengjøring var normalt turbotrykk tilbake. Det var merkbart mindre futt i motoren mens dette stod på og det hadde sikkert vert mye verre om motoren hadde hatt en røykbegrenser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...