Jump to content

Volvo TAMD 71A får ikke toppturtall


Knert1

Recommended Posts

Svart (redigert)

Angående "kula": denne er, som jeg trodde,(innlegg #31) en kule for å stoppe dieselen. (For å hindre "diesel-tilbakeslag")

Angående røykbegrenseren: Har ikke rørt denne enda, kun fokusert på ting som "teoretisk sett" kan ha endret seg over en kald vinter.

Finner forløpig ikke noen god grunn til at denne røybegrenseren forandrer seg i løp av en vinter, uten at motoren har vært i bruk. I motorrommet har jeg hatt 2 varmeovner, disse har hengt på hver sin side av motoren. Den på pumpesiden, hang ca. 50 cm fra røybegrenseren. Her har det ikke vært kuldegrader i vinter.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

uten at motoren har vært i bruk

 

det er jo en rekke ting som ikke liker å bli stående uten bruk. Du kan ikke ha kjørt deg litt fast i dette kulde-sporet, da? Dersom du har hatt god varme i båten nå (motor i bruk - motorrommet blir jo godt og varmt etter endt tur) - ville ikke eventuell voksutskilling fra ekstrem kulde nå ha løst seg opp igjen?

 

Og du har heller ikke forsøkt å tette igjen noen lufteventiler til mottorrommet i vinter for å holde på varmen fra ovnene dine, og at slike nå hindrer luft inn?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg hadde stengt av motorrommet, dvs tettet luftinntakene. Slik at varmen ble i motorrommet. Diesel grovfilter er i "neste skott" akterover, dvs ute under akterdekket. Og her med -18°C, vil ikke varmen fra maskinrommet holde..

 

Men, fikk tid til en tur på fjorden og

Det virker... :flag_bp:

 

Det vil med andre ord si, dritten under kula har hindret nok diesel å komme frem til motoren og derfor begrenset toppturtallet.

Når en kikker på sprengskissen fra Volvo, er ikke denne kulen tegnet inn. (kun inntegnet i Racor filteren som ligger i innlegg #51) Jeg ringte "Volvo Guru'en" min (for å fortelle de gode nyhetene), så hadde han aldri hørt om denne kula.

 

Deilig, nå kan bare sommeren komme. :cheers_wine:

Takker BP for alle velmente råd.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Ja det kan du være sikker på (skuldrene senker seg), så nå kan jeg fokuserer på å få den nye radaren på stell, ringe Furuno for tilkobling av AIS, sende SMS til kalesjemaker, mase på den nye kalesja..

Livet er atter herligt..

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Turtallstesten i går, ble foretatt i elvemunningen til Otra, samt en liten sving bort i Østerhavna.

Sjøen her var "krapp" og under den korte turen hadde jeg båten opp i 2400 o/min. Da skvatt og sprutet det over hele båten. Jeg vet at hadde det vært "flatt vann", så hadde jeg helt fint klar 2500 o/min (Noe som også er maks turtall) Jeg leste av loggen etter "husketuren" og da viste loggen 20 knob maks.

Så på det "dat samme" flate vannet, så hadde jeg klart 21-22 knob.

 

Snakker om "liten tue, som "veltet" det store lasset". Ei kule på 15mm med ei vekt på 10-20g, klarte å "stoppe" en båt på 6500 kg.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er bunnen slipt og ny primer (der isen hadde tært hull) og nytt bunnstoff. På veien hjem så var det tilnærmet flatt hav over Kvåsen og fikk da båten opp i 2350 o/min, Og 21 knob) dvs fortsatt mangler 150 o/min. :confused:

Hva kan så dette være?

Dieselsporet: Sjekke på nytt, den he... kula?

Luftsporet: OK

Skrogsporet : OK

Gearsporet: Leser i forumet at gearoljen bør byttes både titt og ofte, kan denne "ta bort" 150 o/min dersom dårlig kvalitet. (Har ikke bytta på 2 år.)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Hvis gearet skulle vert årsaken måtte det være mye varmere enn valig. Likevel er det gunstig å skifte oljen på gearet.

 

Har du kontrollert om du har vibrasjoner som ikke har vert før? Da kan men miste turtall. Det samme gjelder hvis propellen har fått en kilevink, en ubalanse kan gjøre utslag på topp turtall. Hvis du har mekanisk stopp kan du se at den er helt av.

Link to post
Share on other sites

Har du kontrollert om du har vibrasjoner som ikke har vert før? Da kan men miste turtall. Det samme gjelder hvis propellen har fått en kilevink, en ubalanse kan gjøre utslag på topp turtall. Hvis du har mekanisk stopp kan du se at den er helt av.

Jeg sjekket jo propellen under slippsettingen, der var 2-3 små hakk ytterst på bladene. Disse slipte jeg ned. (Husker egentlig fra den gangen en var "matematisk ung"(føler meg fortsatt ung til sinns), og en futtet rundt i Winracer, da skulle propellen stadig være "skarpslipt") :thumbsup:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

I min søken på å avklare Gearsporet, sente jeg mail til Progress og ser at de ikke "gidder" å åpne mailen. :headbang:

 

Til: post@progressing.no

Kopi:

Emne:

Sendt:

 

ble slettet uten å bli lest 21.06.2011 07:31

 

Dette er kipt.. :nonod:

 

Spørsmålet jeg stilte, var forskjellen på bruk av SAE 30 eller SAE 40 singel grade olje i min båt (Twin Disk 507-1-A).

Har lest meg frem til at arbeidstemperaturen blir høyere med 40 olja (opp mot 99°C) mens 30 olja holder ca. 20°C mindre. Vet ikke om dette er bra eller dårlig. :confused:

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Ringte en "venn" på Progress og han sa at vi her i nord, måtte ha SEA30 olje på våre gir.

Så dette gikk jeg til anskaffelse av (2x 4L kanner), fant link på BP forumet og Reginol i Oslo hadde i bøtter og spann. :thumbsup:

Fikk løsnet tappepluggen (den satt noe så inne i hel...) og plutselig hadde jeg tomt gir. Prøvde å løsne silfilteret, men dette satt. Er det noen som har tips der ute?? :confused:

Fylte på ca 6-7 liter og dette stemmer bra med manualen, dvs. enten 6.5 liter eller 7.5 liter står her. Så dersom en regner "litt igjen", så blir dette bra.

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da er del 1 av langtesten gjennomført. Dvs ferieturen til Kragerø.

Og jeg har opplevde noe rart... :confused:

Jeg har kun 1x topphastighet om dagen.

Hva i huleste kan da være galt.??

Følgen kan oppsummeres:

Dieselsporet: Har plukket fra hverandre grovfilter/vann utskiller igjen, uten å finne mye dritt.

Skrogsporet: Har ferielastet båten, men vekten er jo synkende, dvs jeg bruker opp dieselen.

Gearsporet: Er normal temp på girkassen, jeg har sjekket olje nivå etter bytte = OK. (Har fortsatt ikke funnet ut, hvordan en får ut silfilteret.)

Luftsporet: Det har jo ikke vært spesielt varmt i ferien, så jeg antar at intercooleren har litt å jobbe med. Dog skal nevnes, at "turboinnslaget" er sent, dvs det tar sikkert 30-60 sekunder, fra jeg legger hendelen i bunn, til "båten tar av".

Når denne så tar av, så har jeg maks turtallet og ca 20-21 knuter.

 

Det som gjør at jeg ikke skjønner dette, er at jeg f.eks kjørte fra Tvedestrand til forbi Lyngør (1 time, motor temp ca. 82°C) og vel ute på Sildegrunnen, så stakk jeg til og "warp speed" ble oppnådd.(motortemp = 92°C) Slapp ned utenfor Risør og kul umulig å få tilbake maks turtall. (Dvs ble igjen liggende på 1300-1400 o/min)

Så på tilbakeveien fra Risør til Lyngør (1,5t), hadde vi liten kuling rett imot og motoren fikk jobbe skikkelig, med 7 tonns båt i 3-4m bølger. Denne hadde da arbeidstemp. på ca. 90°C. Når en da svinger inn Lyngersundet, stakk jeg til og igjen hadde en "warp speed". Konkluderer med at "feilen" er temp uavhengig, eller..??..

 

Hva er normal innslagestiden på turboen på en 71A.??

Redigert av Knert1 (see edit history)

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Hele kjølesystemen ble renset på Sangvik Service i 2009, dette i forbindelse med "stempelsjau". Dva at motoren ble plukket ned ombord i båt og sylinder 1 m/foring ble byttet. Da benytte jeg også anledningen til å levere alle kjølere til rens. De fant også årsaken til at begge toppene var sprukket, de fant impeller biter i varmeveksler 1.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er desverre ferien over og fikk en fin slutthelg med Quantum. Diskuterte litt frem og tilbake om dette problemet, men er fortsatt ikke klokere.

Vi tok turen til Farsund, dvs her er 3 "langstrekk" (fra Kr.sand) en kan "guffe på" og denne gangen funket 71A'en helt perfekt. :confused:

På hjemveien, tok vi et "pitstopp" i Åvik, dvs stoppe motoren etter turen gjennom Spangereid kanalen. Her er 1 "høyhastighets sone" (grønnfjorden) og derav oppvarming av motor (og motorrom). Etter dette stoppet, så var det null respons fra "warp speed". Hva i huleste er det som skjer? :headbang:

Så etter en weekend på Rivenes, så tuslet vi utover og tok Springdansen, etter dette (ca 40min i 6-7knop) var vi ute i "åpent hav" og kunne trø til, da tok det ca 3min før jeg klarte å våkne liv (la speedhåndtak i bunn) i motoren, før denne "tok av". Hva er dette?

Har noen hørt om dårlig diesel??? Tanker på YX på Korsvik, og da vi også fyller redningsskøyta her, pleier de å holde bra kvalitet på dieselen.

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Dog skal nevnes, at "turboinnslaget" er sent, dvs det tar sikkert 30-60 sekunder, fra jeg legger hendelen i bunn, til "båten tar av".

Når denne så tar av, så har jeg maks turtallet og ca 20-21 knuter.

 

Hva er normal innslagestiden på turboen på en 71A.??

Det er ikke slik at en turbo "slår inn" eller "kobler inn". Turboen (turbine booster) er en radial-kompressor og en radial-turbin på én aksel og den snurrer så lenge motoren går, trykket er proporsjonalt med turboens turtall og det er igjen proporsjonalt med eksostrykket i eksosmanifolden. Hvis turboen er mye slitt eller du har en eksoslekkasje vil du trenge mere eksos for å bygge et gitt trykk.

Link to post
Share on other sites

Med turboinslaget, menes at "bypass ventilen" presses innover og åpner "luftveien" inn igjenom intercooleren. Dette har jeg hørt fra andre, som har Volvo med denne løsningen, at en da merker "en forsinkelse" på at turboen bygger opp trykk. (Og fullfart)

Det som gjør at jeg ikke skjønner dette, er at dette virker kun 1 gang på tur. :headbang:

Vet noen f.eks hva er normalt turbotrykk på denne type motor, 1 -2 bar er vel normalt, eller....

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Dieseldyr i tanken er nokk det eneste som høres logisk ut for meg, og ja, grovfiltere kan se heilt fint ut, men dieseldyr kan bli så store at det ikkje kommer opp til grovfiltere en gang, kan liggen ein stor klatt nedi der som vandre fram og tilbake i tanken, og noen ganger treffer den forran stigerøre.

 

Dieseldyr er også det "eneste" som kan oppstå over vintern.

 

Lag ein test tank på 20 liter som er plass til sugeslange og retur, koble til i fra grovfilter. prøvekjør,er problemet vekke har du problemer i tanken, er problemet der forsatt så koble deg "rett på dieselpumpen" altså forran grovfiltere, er problemet vekk da, har du problemer med grovfiltere.

 

Dei siste 150 omdr ville eg ikkje ha prøvd å finne ut av, dei er veldig vanskelig å finne, og som regel veldig dyre å fikse.(vertfall om du levere den inn på verksted)

 

Mvh Tom Erik

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I instuksjonsboken står det blant annet om turboens virkemåte. Din motor har ikke wastegate-ventil, så trykket stiger med belastning og turtall. Forøvrig er det slik at wastegate-ventiler fungerer på følgende måte: Den holder stengt helt til trykket ut fra turboen er så høyt som fjæra er stillt til, da begynner den å slippe eksosgass forbi turbinen slik at trykket begrenses. Motorer med wastegate har altså en turbo som er mindre og den oppnår maks trykk og turtall på et lavt motor-turtall, På høyt motor-turtall står ventilen helt åpen og poenget er å gi motoren høyt dreiemoment på hele turtallsregisteret. Ulempen er at motorens topp-effekt blir dårligere, derfor lagde Volvo KAD og KAMD seriene som i stedet for wastegate har en reimdrevet kompressor i tillegg til turboen. Den kobles inn elektrisk for å gi høyt dreiemoment før turboen leverer nok trykk. Når båten kommer opp i fart gir turboen nok trykk så reim-kompressoren kobles fri. Pose&sekk: Høyt dreiemoment og økonomisk.

Forøvrig leser jeg at denne motoren har en by-pass ventil på aftercoolerne som skal minske røyklegginga når motoren er kald etter oppstart. Den ville jeg sjekka.

Angående tette dieselfilter kan du se bort ifra det hvis du får toppturtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...