Pettern1972 Startet 28.April.2011 Link til dette innlegget Startet 28.April.2011 Oppussing av 1971 Modell Mørebas 15 DeLuxe Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joakim Brunsvik Svart 28.April.2011 Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Ja, det ser ut som du er på god vei Jeg pusser opp båten min jeg og https://baatplassen.no/i/topic/79581-pusse-opp-min-silver-viking-145-1985-mod/ Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Pettern1972 Svart 28.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2011 Er jo litt jobb, jeg har skrapet ned flere lag med maling på min, med sparkelspade og varmluftpistol, utvendig og innvendig på dollbord og dashbord. Ørten lag bunnstoff ble fjernet på samme måte. snudde den opp-ned og pusset vekk resten av malingen med 180-papir, for så å "glatte ut litt" med 240-papir. 4 lag med ets-primer under vannlinje og ca 10 cm over vannlinje. Skal lakkeres off-white i helgen. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pettern1972 Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Ferdig lakkert skrog. 2 lag polyurethanlakk Motor ferdig smurt, rengjort og polert. Nuoverhalt undervannshus og ny impeller 2 lag Jotun Nonstop bunnstoff 1 lag polyurethanlakk på dekk og dollbord 1 lag polyurethanlakk på dekk og dollbord Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Sturee Svart 8.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Ojsann, det var ganske stor forandring fra forrige bilder! bra jobba! Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 8.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2011 Dekk og dollbord lakkert 2 strøk polyurethanlakk Dekk og dollbord lakkert 2 strøk polyurethanlakk Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pettern1972 Svart 13.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 Da var tiden kommet til å lage ny vindskjerm Lagavulin her på BP skaffet den 6 mm ackrylskjønnheten under til en rimelig slant med riksdaler Kan vel trygt si at den 40 år gamle originalen var moden for en utskiftning Hadde noe gammel "Biltema innpakningspapir" liggende jeg kunne lage mal av Dette passet jo riktig så fint... Tok en tur til en lokal byggeplass og elskverdige murere donerte bort 2 godt brukte forskalingsplater jeg kunne lage jigg av. Da var det bare å overføre malen til platene. Og plutselig hørte jeg et dunk ved siden av meg og så kom det en krabat fra oven som traff verandagulvet med et smell. Han satt jaggu der i 20 minutter. Han var litt omtåka stakker, så jeg fikk løfta han opp og satte han på rekkverket sammen med en meisebolle fra boden. og der satt han blid og fornøyd og beskuet håndverkeren... Her er første plate ferdig skjært ut, bare å legge oppå og lage en til... 15 cm avstand mellom platene var akkurat passe for å komme til med varmepistolen overalt. Jiggen klar til bruk. Litt god gammeldags gaffatape oppå, så jeg ikke riper opp vidunderet.. Liten test for å sjekke at konstruksjonen er riktig tilmålt Da var det bare å legge den nye plata på jiggen og begynne å varme. En lecablokk og en verktøykasse med tyngde i nærheten av en gammel taunus gjorde nytten som lodd på toppen. Og så er det bare å starte med varmepistoler. En over og en under... Begynner å bli rimelig hett på verandaen nå... Hvem tenker på varm kaffe nå... Begynner å se ganske så gildt ut dette. Nærmer oss "relativt riktig bue" Sprit-tusjen fant plutselig ut at den ikke ville mer, og kulepennen ville kun virke på den gamle folien. Da er vi i gang med å grovskjære Her er alt grovskjært og skal få stå til i morgen, så får vi se om vi ikke får finskjært og tilpasset det på båten. Hele prosessen med varmepistoler tok ca 2 timer pr side Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Joakim Brunsvik Svart 13.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2011 ser veldig bra ut, fint med en liten tilskuer da Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post
Pettern1972 Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Da var den nye vindskjermen ferdig og montert. Egentlig ganske fornøyd med resultatet. Montering av motor. Planen var sjøsetting i dag. Topp og sidelanterner montert, og DET VIRKET.... Fra andre siden. Da vindskjermen skråner innover, måtte jeg fore ut 5 mm i forkant for at de skulle peke rett fremover. Kapp fra den gamle plexiskjermen kom til nytte Og så var det bare å starte opp den enorme kremvisperen på hekken. Etter 2 drag gikk den som ei klokke. Kjølevannet kom med en gang. Kontrollstrålen sprutet som en haveslange, MEN kjølevannet kom også piplende ut at 2 hull som står i forkant av stammen, der pilen peker. Dette kommer faktisk fra drivakselhylsen. Her er det noe muffens. Undervannshuset har fått ny impeller, samt at alle pakninger og simringer er byttet. Trodde jeg. I toppen av impellerhuset sitter det INNSTØPT en simring rundt drivakselen. Denne går ikke ann å bytte, og den var rett og slett borte. Her har det virkelig gått ei kule varmt. Kanskje ikke så rart at det har kommet vann i olja tidligere. Så sjøsettinga av båten er herved utsatt, så 17 mai blir ikke feiret på fjorden allikevel. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Pettern1972 Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Denne dagen har jeg ventet på........ Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Whistler Svart 5.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2011 Vel blåst. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Lovart låring Svart 13.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2011 Snerten snelle det der pettern. Godt utført jobb. Mvh Propellen ;-) Sitér dette innlegget Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!Hilsen Arne. Link to post
Polarn Svart 2.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2011 Knall bra tråd. Likte godt fremvisningen av bøying av plexiglasset Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sunnmøre Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Hei. Har ein identisk båt som din som eg har starta å pusse på. Usikker på om eg skal ta meg bryet med å fjerne skummet i botten. Fjerna du skummet? Det var vel fuktig med tanke på kjølskadane som båten din hadde? Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 13.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2016 Nei, var ingen fuktighet i skummet på min, merkelig nok Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.