Jump to content

Oppussing av 71 modell Mørebas 15


Pettern1972

Recommended Posts

Er jo litt jobb, jeg har skrapet ned flere lag med maling på min, med sparkelspade og varmluftpistol, utvendig og innvendig på dollbord og dashbord. Ørten lag bunnstoff ble fjernet på samme måte. snudde den opp-ned og pusset vekk resten av malingen med 180-papir, for så å "glatte ut litt" med 240-papir. 4 lag med ets-primer under vannlinje og ca 10 cm over vannlinje. Skal lakkeres off-white i helgen.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

18.jpg

Ferdig lakkert skrog. 2 lag polyurethanlakk

 

 

19.jpg

Motor ferdig smurt, rengjort og polert. Nuoverhalt undervannshus og ny impeller

 

 

20.jpg

2 lag Jotun Nonstop bunnstoff

 

 

21.jpg

1 lag polyurethanlakk på dekk og dollbord

 

 

22.jpg

1 lag polyurethanlakk på dekk og dollbord

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Da var tiden kommet til å lage ny vindskjerm

Lagavulin her på BP skaffet den 6 mm ackrylskjønnheten under til en rimelig slant med riksdaler

25_2.jpg

 

 

Kan vel trygt si at den 40 år gamle originalen var moden for en utskiftning

26.jpg

 

Hadde noe gammel "Biltema innpakningspapir" liggende jeg kunne lage mal av

27.jpg

 

Dette passet jo riktig så fint...

28.jpg

 

Tok en tur til en lokal byggeplass og elskverdige murere donerte bort 2 godt brukte forskalingsplater jeg kunne lage jigg av. Da var det bare å overføre malen til platene.

29.jpg

 

Og plutselig hørte jeg et dunk ved siden av meg og så kom det en krabat fra oven som traff verandagulvet med et smell. Han satt jaggu der i 20 minutter. Han var litt omtåka stakker, så jeg fikk løfta han opp og satte han på rekkverket sammen med en meisebolle fra boden. og der satt han blid og fornøyd og beskuet håndverkeren...

32.jpg

 

Her er første plate ferdig skjært ut, bare å legge oppå og lage en til...

33.jpg

 

15 cm avstand mellom platene var akkurat passe for å komme til med varmepistolen overalt.

34.jpg

 

Jiggen klar til bruk. Litt god gammeldags gaffatape oppå, så jeg ikke riper opp vidunderet..

35.jpg

 

Liten test for å sjekke at konstruksjonen er riktig tilmålt

36.jpg

 

Da var det bare å legge den nye plata på jiggen og begynne å varme. En lecablokk og en verktøykasse med tyngde i nærheten av en gammel taunus gjorde nytten som lodd på toppen.

37.jpg

 

Og så er det bare å starte med varmepistoler. En over og en under...

38.jpg

 

Begynner å bli rimelig hett på verandaen nå...

39.jpg

 

Hvem tenker på varm kaffe nå...

40.jpg

 

Begynner å se ganske så gildt ut dette. Nærmer oss "relativt riktig bue"

42.jpg

 

44.jpg

 

Sprit-tusjen fant plutselig ut at den ikke ville mer, og kulepennen ville kun virke på den gamle folien. Da er vi i gang med å grovskjære

45.jpg

 

Her er alt grovskjært og skal få stå til i morgen, så får vi se om vi ikke får finskjært og tilpasset det på båten.

47.jpg

 

Hele prosessen med varmepistoler tok ca 2 timer pr side

48.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Da var den nye vindskjermen ferdig og montert. Egentlig ganske fornøyd med resultatet.

49.jpg

 

Montering av motor. Planen var sjøsetting i dag.

50.jpg

 

Topp og sidelanterner montert, og DET VIRKET....

51.jpg

 

Fra andre siden. Da vindskjermen skråner innover, måtte jeg fore ut 5 mm i forkant for at de skulle peke rett fremover. Kapp fra den gamle plexiskjermen kom til nytte

52.jpg

 

Og så var det bare å starte opp den enorme kremvisperen på hekken. Etter 2 drag gikk den som ei klokke. Kjølevannet kom med en gang. Kontrollstrålen sprutet som en haveslange, MEN kjølevannet kom også piplende ut at 2 hull som står i forkant av stammen, der pilen peker. Dette kommer faktisk fra drivakselhylsen. Her er det noe muffens. Undervannshuset har fått ny impeller, samt at alle pakninger og simringer er byttet. Trodde jeg. I toppen av impellerhuset sitter det INNSTØPT en simring rundt drivakselen. Denne går ikke ann å bytte, og den var rett og slett borte. Her har det virkelig gått ei kule varmt. Kanskje ikke så rart at det har kommet vann i olja tidligere.

53.jpg

 

Så sjøsettinga av båten er herved utsatt, så 17 mai blir ikke feiret på fjorden allikevel.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 år senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...