Jump to content

Hvor stor fart er vanlig for 35 fots seilbåt ?


Disisel

Recommended Posts

Jeg har en 35 fots seilbåt med 39 hk. motor med fast aksel. Fart idag er ca. 6,5 knop, noe jeg synes er i minste laget med 39 hk. motor.

Personlig ville jeg tro at jeg har en knop for lite. Båten har Volvo foldepropell. Farten er målt med logg og GPS.

Intressert i andre sin erfaring med lignende installasjon.

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om vekt, vannlinjelengde, skrogetsform, langkjølet. Men er i utgangspungtet enig med deg. Jeg mener den burde være rundt 1 knop raskere kankje litt over dette.

 

Hvordan ser propellen ut, mye groe? Er båten ren under? Hvis den er ren hvordan er overflaten? Tror du får svaret på de siste tre spørsmålene, kanskje spesielt det første.

Link to post
Share on other sites

Har en 38 fot Bavaria med 27 hk, den gjør rundt 8 kn på full spiker. Groe på prop. er godt tips, tenk på hvor lite areal propellbladene har, det sier seg selv at kun litt groe har mye ødeleggende effekt. Ligger mye rask i sjøen for tiden også, kanskje noe har surra seg rundt propellen, presenning-rester, tau etc.

 

Men du sier ikke noe om dette har oppstått nylig eller om det har vært sånn hele tiden? Er båten nypussa? I såfall er nok ikke groe på skrog og propell årsaken. Kanskje propellen har feil stigning? Går motoren som den skal? Hadde drivstoffslanger og koblinger i den gamle båten som ikke holdt mål, og stjal effekt. Kanskje du har tette drivstoff-filtre? Mange muligheter her ...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dere er litt ute og padler her. Dette handler kun om vannlinjelengde og form på hekken. Og denne skrogformen er alltid et kompromiss. Hulda har vannlinje ca. 10 meter (har ikke målt nøyaktig), men en skrogform som ikke har en 'planende hekk'. Jeg kan dra maks. 9 knop med 140 hk motor. Min vanlige marsjfart er 6,5 knop. Forskjellen er 20 liter i timen kontra 5 liter. Men for seil ligger damen og plasker bedagelig mellom 7- og 8 knop, og har rundet 10 knop (over langt strekk uten å surfe). Moderne 'campingseilere' seiler fillesekken av Hulda under vanlige forhold, og parkerer oss for motor. Inntil været hardner til, da kommer Hulda som et tog. Så jeg vil ikke vurdere 6,5 knop som spesielt dårlig for en 39-foter.

Link to post
Share on other sites

Lengde i vannlinjen er ca.10.7, bredde ca.3.6, vekt oppgitt til 6500 kg.

Tror nok at båten er noe grodd,men farten var ikke noe betydelig bedre ifjor.

Har en mistanke om at det blir et utlegg på ny propell,men må sjekke litt nermere omdreining og utveksling gear osv.

Link to post
Share on other sites

Så lenge ingen vil avsløre båttypen er allverdens spekulasjoner om groe og mose helt relevant, kan likegjerne være du som projiserer Huldas egenskaper over på problemstillingen :o) Men nå er kanskje 39hk noe mer enn man vanligvis utstyrer en 35 fots hurtigseiler med, så det er mulig du har rett ...

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hva slags båt Disisel har, jeg. For meg kunne det like gjerne være en 50 år gammel trebåt som noe annet. Så da holder den generelle fysikken for depl.båter. Som sier noe som at kvadrat av vannlinjelengden i fot er lik fart i knop. Og så må man anvende en empirisk justeringsverdi på oppnådde teoretiske verdi. Var det et bedre tips?

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hva slags båt Disisel har, jeg. For meg kunne det like gjerne være en 50 år gammel trebåt som noe annet.

Med vannlinje like lang som båtlengden så er det neppe en 50år gammel trebåt, vannlinjen har han jo oppgitt til 10,70 og det er jo vannlinje som mange 40fotere.

 

Jeg synes det går sakte til å bare veie 6500 og med så lang vannlinje

Link to post
Share on other sites

Min 34-foter ligger også på ca 6,5 i marsfart på stille vann. I medvind og liten sjø litt fortere og i motvind med litt sjø litt mindre.

Jeg kan presse den til å gå litt fortere, men å heve turtallet med 1000-1500 omdreininger for å gå en halv eller hel knop fortere, gidder jeg bare ikke.

Jeg har en 43HK turbodiesel og fordelen med en såpass stor motor er i høy sjø og sterk motvind. Da kan vi opprettholde marsfarten med litt mer gasspådrag. Jeg tipper skrogfarten min er ca 6,5 knop. Opp til 6-6,5 knop, lager vi nesten ikke bølger. Over det, lager vi mye mer bølger og jeg har tolket det dithen at skrogfarten og marsfarten ligger i grenselandet 6-6,5 knop. (Og det helt uten å måle vannliljene :giggle: )

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Raskt søk på Finn: F.eks Dufour 34E lengde 10,36- 30 hk- fart 8 knop!

I en sinnsyk surf kanskje, i den virkelige verden så ser man ikke 8knop for motor med en dufour 34, slå av en knop så nærmer vi oss sannheten.

Men trådstater sier vannlinjen er 35fot og da er det nok en mye mer ekstrem båt enn dufour 34 som har vannlinje på ca 29fot

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min Maxi 84, 28 fot, gjør 6,5 knop når den er nysmurt med en aldrende saltvannskjølt VP med tretten illsinte hester. Vil tro at båten din har et urealisert potensiale.

 

Men for all del, min svogers Fjord 28 CS, samme lengde men med mer enn dobbelt så mange hester, fliser vi glatt i fra både for motor og seil så skrogformen har definitivt noe å si også.

Redigert av Smurf1 (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Så da holder den generelle fysikken for depl.båter. Som sier noe som at kvadrat av vannlinjelengden i fot er lik fart i knop. Og så må man anvende en empirisk justeringsverdi på oppnådde teoretiske verdi. Var det et bedre tips?

 

Nesten, men ikke helt i mål.

Kvadratroten av antall fot i vannlinjen multiplisert med 1,34.

 

En båt med 34 føtter i vannlinjen har altså en skrogfart på 7.81 knop. Og går du fortere er båten begynt å surfe.

 

Seilbåter har gjerne to ulike vannlinjer avhengig av vektplassering.

Seilere kan altså flytte mannskapet forover i lite vind for å løfte hekken og få mindre våt flate. Når båtfarten nærmer seg skrogfart(ved denne vannlinjen) kan man flytte vekt bakover slik at overhenget bak dyppes i vannet og du får en ny skroglengde og større skrogfart. Det er derfor nyttig å vite båtens skrogfart i begge posisjonene.

 

Å komme opp på surf krever mye krefter i seilene, og vi er aldri lenge i paradis.

Redigert av Med vind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm, båtfolk omtaler den sk skrogfarten som om det var det ellevte bud!

 

I virkeligheten er det en grov overforenkling av Froudes Lov, som forklarer forholdet mellom en modell i en tank, og et fullskala skip, og som via visse forenklinger som hadde med datidens cellulose- og regnestavebaserte kalkulatorer å gjøre, førte til den allment "anerkjente" formelen for skrogfart. Mer om dette her: http://www.boatdesign.net/forums/boat-design/hull-speed-1220.html

 

I all enkelhet så kan det sies at formelen for "skrogfart" gir en nytig pekepinn for den maksimale økonomiske farten, men er ikke som sådan en absolutt begrensning for maksimalt oppnåelig fart på et desplasementskrog.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

I all enkelhet så kan det sies at formelen for "skrogfart" gir en nytig pekepinn for den maksimale økonomiske farten, men er ikke som sådan en absolutt begrensning for maksimalt oppnåelig fart på et desplasementskrog.

 

OK. Men for seilbåter er det formelen som bestemmer for oss. Energien som skal til for å presse et seilbåtskrog gjennom vannet og forbi vannlinjegrensens skrogfart er rett og slett ikke tilstede. Husker jeg ikke feil måtte det 8 ganger mer kraft for å overskride skrogmotstanden ved gitt vannlinje.

 

Skrogets begrensninger gjelder spesielt med eldre seilbåters design. Moderne seilbåter er oftere brede og flate bak slik at den skal kunne gå opp på planet med mindre kraft. Men selv med moderne design er fotformelen av avgjørende betydning, dels fordi de oftere har negativ hekk, og dels det faktum at vi ofte ikke har så mye vind.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...