Disisel Startet 28.April.2011 Del på Facebook Startet 28.April.2011 Jeg har en 35 fots seilbåt med 39 hk. motor med fast aksel. Fart idag er ca. 6,5 knop, noe jeg synes er i minste laget med 39 hk. motor. Personlig ville jeg tro at jeg har en knop for lite. Båten har Volvo foldepropell. Farten er målt med logg og GPS. Intressert i andre sin erfaring med lignende installasjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Du sier ikke noe om vekt, vannlinjelengde, skrogetsform, langkjølet. Men er i utgangspungtet enig med deg. Jeg mener den burde være rundt 1 knop raskere kankje litt over dette. Hvordan ser propellen ut, mye groe? Er båten ren under? Hvis den er ren hvordan er overflaten? Tror du får svaret på de siste tre spørsmålene, kanskje spesielt det første. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Har en 38 fot Bavaria med 27 hk, den gjør rundt 8 kn på full spiker. Groe på prop. er godt tips, tenk på hvor lite areal propellbladene har, det sier seg selv at kun litt groe har mye ødeleggende effekt. Ligger mye rask i sjøen for tiden også, kanskje noe har surra seg rundt propellen, presenning-rester, tau etc. Men du sier ikke noe om dette har oppstått nylig eller om det har vært sånn hele tiden? Er båten nypussa? I såfall er nok ikke groe på skrog og propell årsaken. Kanskje propellen har feil stigning? Går motoren som den skal? Hadde drivstoffslanger og koblinger i den gamle båten som ikke holdt mål, og stjal effekt. Kanskje du har tette drivstoff-filtre? Mange muligheter her ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Jeg tror dere er litt ute og padler her. Dette handler kun om vannlinjelengde og form på hekken. Og denne skrogformen er alltid et kompromiss. Hulda har vannlinje ca. 10 meter (har ikke målt nøyaktig), men en skrogform som ikke har en 'planende hekk'. Jeg kan dra maks. 9 knop med 140 hk motor. Min vanlige marsjfart er 6,5 knop. Forskjellen er 20 liter i timen kontra 5 liter. Men for seil ligger damen og plasker bedagelig mellom 7- og 8 knop, og har rundet 10 knop (over langt strekk uten å surfe). Moderne 'campingseilere' seiler fillesekken av Hulda under vanlige forhold, og parkerer oss for motor. Inntil været hardner til, da kommer Hulda som et tog. Så jeg vil ikke vurdere 6,5 knop som spesielt dårlig for en 39-foter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Disisel Svart 29.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2011 Lengde i vannlinjen er ca.10.7, bredde ca.3.6, vekt oppgitt til 6500 kg. Tror nok at båten er noe grodd,men farten var ikke noe betydelig bedre ifjor. Har en mistanke om at det blir et utlegg på ny propell,men må sjekke litt nermere omdreining og utveksling gear osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Så lenge ingen vil avsløre båttypen er allverdens spekulasjoner om groe og mose helt relevant, kan likegjerne være du som projiserer Huldas egenskaper over på problemstillingen :o) Men nå er kanskje 39hk noe mer enn man vanligvis utstyrer en 35 fots hurtigseiler med, så det er mulig du har rett ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Aner ikke hva slags båt Disisel har, jeg. For meg kunne det like gjerne være en 50 år gammel trebåt som noe annet. Så da holder den generelle fysikken for depl.båter. Som sier noe som at kvadrat av vannlinjelengden i fot er lik fart i knop. Og så må man anvende en empirisk justeringsverdi på oppnådde teoretiske verdi. Var det et bedre tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Zhik Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Har 35 fot seilbåt og den gjør greit 7,5 kn for motor, men vi kjører vanligvis rundt 6,8 - 6,9. Skroglengde: 10,66m Motor: Yanmar 29 hk Vekt: 5700 kg Propell: Tobladet foldepropell, Flexofold 6,4 - 6,5 kn er den vanlige farten under seil på kryss når det blåser over 4 m/s. Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Jeg tror dere er litt ute og padler her. Dette handler kun om vannlinjelengde og form på hekken. Groing kan ha innvirkning på farten. Erfarte at min 37 foter gjorde en halv knop mindre etter opplag på sjøen. Pussing av propell fikk farten opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Sjekk instruksjonsbok hvor turtallsområde skal ligge underveis. Prøv båten. Mulig at det er for liten stigning på foldeprop. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Aner ikke hva slags båt Disisel har, jeg. For meg kunne det like gjerne være en 50 år gammel trebåt som noe annet. Med vannlinje like lang som båtlengden så er det neppe en 50år gammel trebåt, vannlinjen har han jo oppgitt til 10,70 og det er jo vannlinje som mange 40fotere. Jeg synes det går sakte til å bare veie 6500 og med så lang vannlinje Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Etter mitt syn,om båten har moderne skrogform, skal du kunne forvente deg opp mot 8 knop. Raskt søk på Finn: F.eks Dufour 34E lengde 10,36- 30 hk- fart 8 knop! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
RSL Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Min 34-foter ligger også på ca 6,5 i marsfart på stille vann. I medvind og liten sjø litt fortere og i motvind med litt sjø litt mindre. Jeg kan presse den til å gå litt fortere, men å heve turtallet med 1000-1500 omdreininger for å gå en halv eller hel knop fortere, gidder jeg bare ikke. Jeg har en 43HK turbodiesel og fordelen med en såpass stor motor er i høy sjø og sterk motvind. Da kan vi opprettholde marsfarten med litt mer gasspådrag. Jeg tipper skrogfarten min er ca 6,5 knop. Opp til 6-6,5 knop, lager vi nesten ikke bølger. Over det, lager vi mye mer bølger og jeg har tolket det dithen at skrogfarten og marsfarten ligger i grenselandet 6-6,5 knop. (Og det helt uten å måle vannliljene ) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
JGH Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Har 37 fot og 27 hk, ligger på 6,5-7kn ved 3000 o/min. Har en 3 bladet featherstream propell. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Raskt søk på Finn: F.eks Dufour 34E lengde 10,36- 30 hk- fart 8 knop! I en sinnsyk surf kanskje, i den virkelige verden så ser man ikke 8knop for motor med en dufour 34, slå av en knop så nærmer vi oss sannheten. Men trådstater sier vannlinjen er 35fot og da er det nok en mye mer ekstrem båt enn dufour 34 som har vannlinje på ca 29fot Redigert 29.April.2011 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Min Maxi 84, 28 fot, gjør 6,5 knop når den er nysmurt med en aldrende saltvannskjølt VP med tretten illsinte hester. Vil tro at båten din har et urealisert potensiale. Men for all del, min svogers Fjord 28 CS, samme lengde men med mer enn dobbelt så mange hester, fliser vi glatt i fra både for motor og seil så skrogformen har definitivt noe å si også. Redigert 29.April.2011 av Smurf1 (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 (redigert) Så da holder den generelle fysikken for depl.båter. Som sier noe som at kvadrat av vannlinjelengden i fot er lik fart i knop. Og så må man anvende en empirisk justeringsverdi på oppnådde teoretiske verdi. Var det et bedre tips? Nesten, men ikke helt i mål. Kvadratroten av antall fot i vannlinjen multiplisert med 1,34. En båt med 34 føtter i vannlinjen har altså en skrogfart på 7.81 knop. Og går du fortere er båten begynt å surfe. Seilbåter har gjerne to ulike vannlinjer avhengig av vektplassering. Seilere kan altså flytte mannskapet forover i lite vind for å løfte hekken og få mindre våt flate. Når båtfarten nærmer seg skrogfart(ved denne vannlinjen) kan man flytte vekt bakover slik at overhenget bak dyppes i vannet og du får en ny skroglengde og større skrogfart. Det er derfor nyttig å vite båtens skrogfart i begge posisjonene. Å komme opp på surf krever mye krefter i seilene, og vi er aldri lenge i paradis. Redigert 29.April.2011 av Med vind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Hmmm, båtfolk omtaler den sk skrogfarten som om det var det ellevte bud! I virkeligheten er det en grov overforenkling av Froudes Lov, som forklarer forholdet mellom en modell i en tank, og et fullskala skip, og som via visse forenklinger som hadde med datidens cellulose- og regnestavebaserte kalkulatorer å gjøre, førte til den allment "anerkjente" formelen for skrogfart. Mer om dette her: http://www.boatdesign.net/forums/boat-design/hull-speed-1220.html I all enkelhet så kan det sies at formelen for "skrogfart" gir en nytig pekepinn for den maksimale økonomiske farten, men er ikke som sådan en absolutt begrensning for maksimalt oppnåelig fart på et desplasementskrog. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Med vind Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 I all enkelhet så kan det sies at formelen for "skrogfart" gir en nytig pekepinn for den maksimale økonomiske farten, men er ikke som sådan en absolutt begrensning for maksimalt oppnåelig fart på et desplasementskrog. OK. Men for seilbåter er det formelen som bestemmer for oss. Energien som skal til for å presse et seilbåtskrog gjennom vannet og forbi vannlinjegrensens skrogfart er rett og slett ikke tilstede. Husker jeg ikke feil måtte det 8 ganger mer kraft for å overskride skrogmotstanden ved gitt vannlinje. Skrogets begrensninger gjelder spesielt med eldre seilbåters design. Moderne seilbåter er oftere brede og flate bak slik at den skal kunne gå opp på planet med mindre kraft. Men selv med moderne design er fotformelen av avgjørende betydning, dels fordi de oftere har negativ hekk, og dels det faktum at vi ofte ikke har så mye vind. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 ... Husker jeg ikke feil måtte det 8 ganger mer kraft for å overskride skrogmotstanden ved gitt vannlinje. ... Mener å huske det må 8 ganger mer kraft til for å doble farten (hvis jeg husker gammelt pensum riktig vel og merke ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.