andersb Startet 30.April.2011 Del på Facebook Startet 30.April.2011 Hei var ute på min 500kgs 13 fots jetbåt idag og koste meg i solen (ofte omtalt som vannscooter). "båten" er registrert CE kategori C, med jetfremdrift, alt av regler er fulgt, mva, hk avgift, registrering osv er i skjønneste orden. Politiet har kontrollert den flere ganger og funnet den OK, alle saker er henlagt. Ble stoppet av katamaranen til oslo havneoppsyn i dag, og "nektet" inngang i oslo havn, på grunnlag at jeg hadde en type fartøy de ikke ønsket der, etter litt om og men og snakking fikk vi fortsette til aker brygge og ting løste seg forsåvidt, iaf for denne gang De hevdet at selv om politet ikke kunne stoppe meg, og det ikke var ulovlig, kunne de uten videre nekte enkeltbåter og folk inngang til hele oslo havnebasseng, med hvilken myndighet blir dette? Hvor kan jeg få lest meg opp på regler? For meg blir dette som om dørvakter på ett utested skal begynne å nekte folk basert på etnisitet inngang, det fungerer særs dårlig i praksis selv om den enkelte klubbeier/dørvakt gjerne vil. Bør nevnes at vi aldri kjørte fort innover fra bygdøy, selv innover i frifartsonen, aldri surrert på kryss av nyttetrafikk, og generelt oppførte oss bra, De prøvde i starten av samtalen å antyde at vi hadde "vill" hastighet innover, noe som igjen var feil, jeg cruisekontrollen på ca 16-17 knop og var sliten etter en tur til drøbakk. mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Det er selvsagt bare tull. De har like lite myndighet til å nekte en fritidsbåt adgang til Oslo Havn som politiet har til å nekte kristne å promenere på Karl Johan. Hils dem fra meg og si det til dem neste gang, og minn dem samtidig på at det er en egen paragraf i straffeloven om uforstand i tjenesten... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) Lovdata §5-14: http://www.lovdata.no/for/lf/sj/tj-19960122-0043-005.html#5-9 I følge dette så har du dessverre ikke lov og bruke slike farkoster i Oslo havn. Er ikke motstander av slike farkoster selv, men fant det frem så vet du det til neste gang. Redigert 30.April.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) Hei, kjenner den der, den er jo ganske generell for hele norge, vannscooter er ulovlig, men jeg har "båt", og den er merket i CE, kl C Kategori C – ”fartøy til bruk langs kysten” Båter konstruert for reiser nær kysten og i store bukter, elvemunninger, sjøer og elver, der vindstyrken kan komme opp i 6 (på Beafort-skalaen) og den signifikante bølgehøyden kan komme opp i 2 meter. Dvs.: Tåle vind inntil 14 m/sek. og bølger inntil 3,4 m. jeg har jetski også, som jeg selvfølgelig holder meg til å bruke i vannsport områdene. Dette blir som klasifiserting av f.eks. en dodge ram 1500, her kan man velge lett lastebil, eller varebil. er det f.eks. ulovlig for lett lastebiler/lastebiler å ferdes der, kan den ikke gjøre det om den er klasset som det, men er den klasset som varebil blir det helt lovlig, selv om det er samme kjøretøyet. Igjen, samme bilen må stoppe i vektkontroll som lett lastebil, men slipper som varebil. Redigert 30.April.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Alle båter/fartøyer som selges i Europa MÅ ha CE merking, og som en del av dette SKAL båter/fartøyer klassifiseres for hvilket farvann de er skikket for. Så det at din vannscooter er klassifisert i kategori C betyr ikke at det ikke er en vannscooter. Linken i forrige innlegg gjelder for Oslo Havnevesen, så da tror jeg nok dessverre de kan nekte deg og føre vannscooteren innenfor det som står i §5-11. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Nei, det er feil. Det er ikke opp til noen koryfeer i en oppsynsbåt å bestemme hva som er hva. Det skal følge direkte ut av relevante lov/forskriftsbestemmelser selv, etter en objektiv tolkning av bestemmelsene. Og hvis et fartøy er klassifisert som båt, så er det en båt. det er ikke opp til et personlig forgodtbefinnende å omdefinere den. Skjer det likevel, er det uforstand i tjenesten. (Det er f. eks. like lite aktuelt for en biltilsynsinspektør å omklassifisere en lastebil til personbil fordi han synes det bør være slik. Det må følge av lovgivningen, ikke av et vilkårlig synse-skjønn). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Alle båter/fartøyer som selges i Europa MÅ ha CE merking, og som en del av dette SKAL båter/fartøyer klassifiseres for hvilket farvann de er skikket for. Så det at din vannscooter er klassifisert i kategori C betyr ikke at det ikke er en vannscooter. Linken i forrige innlegg gjelder for Oslo Havnevesen, så da tror jeg nok dessverre de kan nekte deg og føre vannscooteren innenfor det som står i §5-11. Problemet mitt er at dersom min "jetbåt" blir klassifisert som vannscooter noen gang offisielt, er den forbudt å bruke overalt, og den er per def ubrukelig, så båt med jetdrift slik den er klasset som nå er avgjørende. jetski/vannscootere for bruk til kun vannsport, vil jo slippe slik sertifisering strengtatt da de kun brukes på "lukket" område, ski'en min er iaf ikke CE merket. Om jeg tar ut løpsbåten fra verkstedet og blåser nesten 3 siffra antall knop i havnebassenget med inferno av lyd blir det jo ikke lignende oppstandelse, slike båter har fint lite å gjøre der, ingen mulighet for nøytral eller bakk, og meget begrenset finnavigeringsmulighet. Mao dette er ikke noe jeg tar inn til aker brygge. på jetbåten har jeg alt fra gps cruise til BREMS. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Omegaen Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 har du et bilde av denne doningen din? lettere å diskutere når folk kan se hva du kjører for noe.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post Share on other sites More sharing options...
andersb Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) bilde her edit, ja matsemann, men min link illustrerer størrelsen bedre og har eyecandy. Redigert 30.April.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
matsemann Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Jeg er ganske sikker på at det er en sånn her Anders er fører av :) Link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 (redigert) Her er Lov om havner og farvann som gjelder for hele landet: http://www.lovdata.no/all/nl-20090417-019.html §2 - Loven gjelder her i riket, herunder i territorialfarvannet og indre farvann. §4 - Med fartøy menes i denne loven enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel og fremkomstmiddel. §39 - Eiere og operatører av havner og havneterminaler kan fastsette begrensninger i adgangen til å anløpe havn, av hensyn til sikkerhet, miljø og fiskerinæringen. §5-14 for oslo havn - (forbud mot visse typer motorisert ferdsel) Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l. Ihht. dette mener jeg de kan nekte deg, og for så vidt alle andre farkoster, hvis de mener man bryter med disse lovene. Hvis da utøvende myndighet (Politiet) eller eier (Oslo havn, v/ deres oppsyn) tolker at du bryter med §39 så har de adgang i loven til og "begrense din adgang" Redigert 30.April.2011 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 For det første så kan de aldri sette begrensninger som ikke er saklig begrunnet i et aktuelt eksisterende behov, og for det annet kan de heller aldri diskriminere pr fartøys-type etter eget forgodtbefinnedne. Det ville være som om en politimesteren i Oslo erklærte at heretter får ingen med Opel kjøre i byen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Jetski og vannscoter ble forbudt og bruke utenfor merkede plasser i 19?? fordi de bråker mye og ofte brukes til uvettig kjøring. Så for og komme rundt dette lovverket så har vel importørene da klart og få klassifisert vannscooter som båt. Siden Oslo havnevesen tydligvis ikke vil ha slike farkoster inne i havna, da de sikkert mener de utgjør en fare for sikkerhet og miljø (støy) så lager de lover som forbyr bruk av dem (uansett hva de er registrert som) i deres område. Det finnes jo flere eksempler på farkoster til lands, vanns og i luften som ikke er/blir godkjent for bruk i norge, noen blir godkjent for bruk på bane, noen blir ikke godkjent i det hele tatt og noen har begrensninger på hvor de ikke kan brukes. Tungtrafikk får ikke kjøre i visse områder. Vannfly får ikke lande i visse områder. Ingen trafikk i visse områder mellom klokken.... og klokken.... Finnes sikkert mange flere eksempler. Man kan være uenig i loven, men inntil loven blir endret må man forholde seg til den, eller ta konsekvensene av og bryte den. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lbjordal Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Jetski og vannscoter ble forbudt og bruke utenfor merkede plasser i 19?? fordi de bråker mye og ofte brukes til uvettig kjøring. Så for og komme rundt dette lovverket så har vel importørene da klart og få klassifisert vannscooter som båt. Siden Oslo havnevesen tydligvis ikke vil ha slike farkoster inne i havna, da de sikkert mener de utgjør en fare for sikkerhet og miljø (støy) så lager de lover som forbyr bruk av dem (uansett hva de er registrert som) i deres område. Det finnes jo flere eksempler på farkoster til lands, vanns og i luften som ikke er/blir godkjent for bruk i norge, noen blir godkjent for bruk på bane, noen blir ikke godkjent i det hele tatt og noen har begrensninger på hvor de ikke kan brukes. Tungtrafikk får ikke kjøre i visse områder. Vannfly får ikke lande i visse områder. Ingen trafikk i visse områder mellom klokken.... og klokken.... Finnes sikkert mange flere eksempler. Man kan være uenig i loven, men inntil loven blir endret må man forholde seg til den, eller ta konsekvensene av og bryte den. Og volvo 240 740 og 940 samt audi A4 og Ford transit er også forbudt å ferdes med fordi de ofte kan brukes av kriminell til alt fra burning til bankran? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Tror nok at de har rett til å nekte adgang til denne delen av fjorden basert på denne ordlyden, som omfavner det aller meste.. Det kan herske liten tvil om en slik farkost som det er linket til over regnes som Jet ski verden over.. At de faller inn under frotidsbåtdirektivet og skal CE merkes har intet med saken å gjøre i denne sammenhengen.. Det er og blir definert som Jet ski enkelt og greit... Så jeg mener at havnevesent har god dekning i reglene her... og det er ikke noen subjektiv tolkning, men tvertimot objektiv.. Det som er subjektiv tolkning er å hevde at en slik farkost ikke er en Jet ski. § 5-14. (forbud mot visse typer motorisert ferdsel) Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l. kan bare skje innenfor området beskrevet i § 5-11. De jet ski vi har her er på opptil 1500cc og har effekt på rundt 250-300hk og kan fint huse en kjernefamile på tur... Alle disse er selvsagt CE merket av den grunn de er over 2,4 meter... Morsomt leketøy er det iallefall Redigert 1.Mai.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Interssant dette her. For et par dager siden leste jeg høringsdokumentet til ny vannscooter forskrift. Jeg antar dette er med bakgrunn i eøs domstolens interesse for saken. Det ser ikke ut til å bli enklere for slike båter i fremtiden. Kan være at man formelt må få til det skillet som andresb har fått til, dvs jetdrevet farkost. Det ironiske oppi dette er jo at vår Williams jet rib som har samme fremdriftspakke som mange av scooterne er helt lovlig. Forskjellen på lov og ikke lov er altså skrogformen og at vi har tube rundt skroget. Og i følge forskriften er det fravær av reling som kan definere hva som er lov. Redigert 1.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skibsplast ohoi Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Konklusjonen på denne debatten må være at vannscooterforbudet er ren idioti og må oppheves. Hadde den tvilsomme gleden av noen besøk av denne typen "fartøy" ved hytta i påsken. Vedkommende kom i full hyl langs med land. På noen av turene gikk han på innsiden av blåsa. Med slike idioter oppå vannscooteren er jeg redd det raskere kommer til nye motstandere enn det faller fra gamle. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Så da må alle med vannskuter montere gummipølse og ratt da Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck. Neste er vel at man kan holde en ispinne i luften med en 10cm lang tråd og kalle en slik båt for en seilbåt med de "rettigheter" det medfører, og ikke minst plikt tilk å ha kula oppe ved motorbruk! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
salti Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 syns disse stakkarane skulle montert senkekjøl og seil på disse akebretta sine jeg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Det er vel ikke riktig at selvom noen kjører gris, så skal alle straffes? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 (redigert) Argumenter relatert til enkelt hendelser kommer ofte opp i slike saker. Etter min mening skal man ikke forby en gjenstand fordi den kan brukes på en idiotisk måte. Man må regulere bruken og straffe brukeren som bryter disse. Om man ikke følger dette prinsippet skal feks motorsykler forbys. Vannscootere er ved rett bruk et både miljøvennlig og fornuftig fartøy. Redigert 1.Mai.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Regina III Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Det er vel ikke riktig at selvom noen kjører gris, så skal alle straffes? Desverre, desverre, det ser ut til at det i stigende grad er slik det har blitt. De lovgivende myndigheter - politikerene blir stadig mer glad i egen makt og tror at de kan regulere det meste de ikke liker i samfunnet med ny lovgiving. Når alle detajer skal lovreguleres så får man slik idioti at: §4 - Med fartøy menes i denne loven enhver flytende innretning som kan brukes som transportmiddel og fremkomstmiddel. §5-14. (forbud mot visse typer motorisert ferdsel) Bruk av jet-ski, vannscooter, vannmotorsykkel, vannmoped, motorisert surfbrett o.l. kan bare skje innenfor området beskrevet i §5-11. Williams jet rib som har samme fremdriftspakke som mange av scooterne er helt lovlig. Fravær av reling ser ut til å skulle definere hva som er lov. Da blir det riktig at fordi noen kjører gris, så skal alle straffes? Det betyr vel også at alle RIBer må forbys med mindre det monteres reling !!!??? Politimesteren i Oslo kan nok ikke bestemme at ingen skal få kjøre Opel i byen, men bli ikke overasket om politikerne lager en lov som forbyr at ..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 ... politikerene blir stadig mer glad i egen makt... Hva med å engasjere seg politisk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Her er hva Utrykningspolitiet selv sier om saken på Facebook. Hvordan skal en tolke dette da? Etter småbåtloven § 40 er bruk av vannscooter forbudt med mindre kommunen ved forskrift har åpnet for slik kjøring. De senere år har det vært reist spørsmål om det norske regelverket er i samsvar med EØS-retten. Det er rettslig avklart at denne uansett er uten betydning ved kjøring med vannscooter som ikke har såkalt opprinnelse i EØS-land. EFTAs overvåkingsorgan (ESA) vurderer for tiden regelverket. På grunn av usikkerhet har dette resultert i ulik håndhevingspraksis i politidistriktene. Riksadvokaten beslutter at følgende skal gjelde inntil videre:1) Kjøring med vannscooter skal anmeldes og etterforskes. Politiet bør i alle saker umiddelbart sikre dokumentasjon (foto, video mv) om scooterens merketype og opprinnelsesland, og om mulig dokumentere selve kjøringen på samme måte.2) Saker som gjelder bruk av scooter produsert i et land utenfor EØS søkes avgjort ved utstedelse av forelegg mot fører etter avsluttet etterforskning. Ikke-vedtatte forelegg skal umiddelbart oversendes retten for pådømmelse, jf. straffeprosessloven § 268.3) I saker som gjelder bruk av scooter helt eller delvis produsert i et EØS-land etterforskes forholdet fullt ut, men påtaleavgjørelse utstår inntil det foreligger den nødvendige avklaring av rettstilstanden.4) Eventuelle andre straffbare forhold utover forbudet i småbåtloven § 40 ved kjøring av vannscooter, f.eks. overtredelse av hastighetsbegrensinger, skal påtaleavgjøres når saken er ferdig etterforsket uaktet scooterens produksjonsland. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.