odderøya Startet 1.Mai.2011 Del på Facebook Startet 1.Mai.2011 (redigert) PLASTIKK 2011 Bli med på Museumsregatta! Vest-Agder-museet inviterer eiere av klassiske plastbåter; passbåter, speedbåter og daycruisere fra perioden 1950-75 til regatta 18. juni i Kristiansand. Båtene skal presenteres langs gjestebrygga, og en del av arrangementet vil være en presentasjon av båtene i fart. http://www.youtube.com/watch?v=YpyJT_o8jNI&feature=youtu.be Båtene vil starte en og en i en publikumsvennlig løype nærme land. Hovedmålet for deltakerne vil være å holde båten i plan på en elegant måte, så det blir ikke bare fokus på fart og bestetid, men på å komme gjennom banen som vil bestå av slalåmdel, bøyerunding osv. Deltakerne oppfordres til å stille i tidsriktige klær og ta gjerne med andre gjenstander (campingutstyr, vannski) som passer båtens alder. Vi ønsker å se din klassiker på startlinja. Se www.vestagdermuseet for påmeldingskjema og mer informasjon. Ta gjerne kontakt om du har spørsmål. Med vennlig hilsen Vest-Agder-museet v/Per Grimsgaard og Thorunn Lunde Epost: plast@vestagdermuseet.no Redigert 1.Mai.2011 av odderøya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorunn Lunde Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Dette høres spennende ut - håper det kommer mange båter! Vil det være mulig å delta med en With ti foter også? Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Kommer.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
Rolf Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 PLASTIKK 2011 Bli med på Museumsregatta! Vest-Agder-museet inviterer eiere av klassiske plastbåter; passbåter, speedbåter og daycruisere fra perioden 1950-75 til regatta 18. juni i Kristiansand. Spennende.... Men er det kun genuine, originale båter fra perioden som får delta? Hva med båter som har skrog men der dekk, overbygg og innredning er inspirert av nevnte periodee (kanskje også eldre), kan disse også delta? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
odderøya Svart 2.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Flott med påmeldinger til regatta, vi kan ikke arrangere det uten interesserte eiere av klassike plastbåter. Vest-Agder-museet startet i fjor et prosjekt vi har kalt "ikke bare plast". Målet er å formidle, samle, forske og dokumentere plastbåtindustrien og fritidskulturen rundt plastbåten i landsdelen spesielt, men det blir nok noen blikk på plastbåtproduksjon i resten av landet også. Når vi nå arrangerer den 1. museumsregattaen med fokus på klassiske speedbåter, passbåter og daycruisere hovedsakelig fra perioden 1950 -1975, er det fordi vi mener at en regatta vil være en god og spennende måte å formidle deler av norsk plastbåthistorie på. En regatta gir også museet et anledning til å komme i kontakt med eiere av klassike båter og deres historier. Om det er noen der ute som har "hot-rodet" en gammel klassiker så er det spennende og vi vil gjerne se slike på startlinjen den 18. juni i tillegg til originale og godt bevarte båter. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Så det blir en slags begrenset utgave av "Fri fart på Göta kanal" Det er jo flere på Båtplassen som har bygget seg båter meed klassisk utseende som kanskje kunne få delta, men dere får jo se hvor stor responsen blir. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
odderøya Svart 2.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 En liten "Fri fart" er det vi ser for oss ja. Men målet er langsiktig og om noen år har PLASTIKK sikkert blitt større enn Risør trebåtfestival i antall båter og besøkende. Kristiansand har god plass til et slikt arrangement Sitér dette innlegget Link to post
Odmar Svart 2.Mai.2011 Del på Facebook Svart 2.Mai.2011 Jeg får lov til å komme med min Squirt, sleng dere rundt å ta turen til Sølandet før St. Hans.. Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
classic fiberglass Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Jeg kommer med en båt på vann og et prosjekt på henger + noe annet dill Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
odderøya Svart 12.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 (redigert) Vi gleder oss til å se dere på vannet med påmeldte klassikere Nå er det en uke igjen til regattastart, og det finnes ennå noen gode startposisjoner ledig, det er vel noen der ute som teller på knappene... Jeg kommer med en Selco Selfleet, ikke helt strøken, men relativt original. Nytt av året er en vindskjerm det er mulig å se gjennom, og noen nykrommede beslag. Båten bærer preg av å være 46 år gammel, med original og godt bleket topcoat. Men båt og motor snurrer og går, og stiller til dyst 18. juni. Redigert 12.Juni.2011 av odderøya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Din Selco Selfleet er bare heilt perfekt den er ORIGINAL, flotte linjer! håper vi blir mange, både original båter,restaurerte båter og vrak "alt" kan repareres. Et slikt arrangement er meget bra. Det gir inspirasjon til å fullføre støvete prosjekter Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Thorunn Lunde Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Tror det kan bli en dag med mange flotte klassiske plastbåter å se! Skal se om ikke vi kan legge ut noen smakebiter på hva som kommer til å dukke opp i Kristiansand denne dagen - og husk; det er mulig å melde seg på ennå! Bildet viser en av de andre deltakerne; også det en Selco Selfleet Sitér dette innlegget Link to post
Thorunn Lunde Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 En av de første påmeldte til regattaen var denne - en flott Selco Select! (Det er ikke bare klassiske båter av merket Selco som er påmeldt... ;-) ) Foreløpig har vi feks kun en KMV / With / Dromedille påmeldt - det er vel noen flere der ute som er lykkelige eiere av en klassiker produsert ved KMV plastbåt i Søgne?!?! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 Skibsplast Seamaster 18 fra 1964, med "feil" motor neste år er det med en Kiekhaefer Mercury 1150 inline 6 , tidsriktig rå motor "Tower of power". Dette blir gøy, trodde en stund at jeg var alene om å bry meg om gamle plastbåter Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Thorunn Lunde Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Det viser seg heldigvis at det er en del som bryr seg om gamle plastbåter Her er en lenke til hjemmesiden til en annen som skal delta lørdag 18. juni. En flott Skibsplast Sportmaster fra 1970. Link Sitér dette innlegget Link to post
Pam65 Svart 13.Juni.2011 Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Jeg har en båt fra 1965 som er høyst relevant og ganske sikkert unik, men jeg er usikker på om jeg rekker dette på lørdag. Er det noen påmeldingsfrist - eller kan det være mulig å stille opp på kort varsel? Sitér dette innlegget Link to post
odderøya Svart 13.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2011 Hei Kort varsel kan nok la seg ordne. Hvis du legger deg i selen er det kanskje mulig å melde tilbake i løpet av torsdag om du rekker å trimme båt og mannskap til start i en uhøytidlig regatta. Ta gjerne kontakt med oss på plast@vestagdermuseet.no Vi er jo nødt til å ha nok premier klare ;-) . Sitér dette innlegget Link to post
classic fiberglass Svart 17.Juni.2011 Del på Facebook Svart 17.Juni.2011 Hei husk i morgen er det museumsregatta i Kr.sand En båt sjøsatt og et prosjekt på henger som skal stå på land, håper vi blir mange. Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
classic fiberglass Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Da var et veldig vellykket arrangement fra Vest Agder Fylkesmuseum gjennomført, vil takke dem som gjorde det mulig. Håper vi kan være med på noe lignende igjen. Legger ved noen bilder fra noen deltakere, oppfordrer andre til å legge ut bilder Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post
Thorunn Lunde Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Flotte bilder! Vest-Agder-museet kommer nok etter hvert til å legge ut en del bilder fra dagen i dag på hjemmesiden vår. Men veldig moro om flere av dere som deltok med båt eller som tilskuer legger ut bilder her på forumet! Sitér dette innlegget Link to post
Pam65 Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 (redigert) Takk herfra også for en fin dag. Jeg håper dere får dette til flere ganger. Takk også for flotte premier - jeg sitter nå og leser med redningsvest på. Banen viste seg dessverre som mindre egnet for hastigheter i høyere hastighetsområder, men vi forsøkte fra vår side å demonstrere en litt smidig måte å komme seg gjennom den på. Tør jeg for neste år foreslå en bane som er noe mer i nærheten av den som vi kjørte? Noen bilder: Herwa-modeller og en heftig kustomisert Skibsplast i bakgrunnen Artig båt, to fine Mercury! Herbert Waarum, norske plastbåters "far" Roald Skibsrud, en annen grand old man, i sin nyrestaurerte Seamaster Redigert 18.Juni.2011 av Peter Claus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 18.Juni.2011 Del på Facebook Svart 18.Juni.2011 Mine bilder fra en artig dag i kristiansand. Ikke så mange båter med men bra til å være første gang. Håper arrangøren satser på nytt arrangement neste år. Roald Skibsrud, grunnlegger av Skibsplast med sitt smykke av en Skibsplast: Treffets flotteste originale båt, eid og ført av en baatplassen medlem. Også mest langveisfarende båt: Fantastisk flott motor: Herbert Waarum, grunnleggeren av Herwa Plast og en av pionerene i norsk plastbåtindustri var tilstede med sin flotte og unike samling av Herwa Plast båtmodeller: Treffets mest originale og morsomste innslag var utvilsomt baatplassens classic fiberglass sin utstilte "Kustomized Skibsplast". Her er det nostalgiske drømmer i lassevis, utrolig artig. Mer stoff finnes i båtens egen tråd Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
odderøya Svart 19.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) En flott dag på land og på sjøen, her er noen bilder fra regattaen.Takk til alle flotte deltagere som gjorde sitt beste for at publikum på land fikk oppleve disse klassikerene i sitt rette element Redigert 19.Juni.2011 av odderøya (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorunn Lunde Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 (redigert) på Youtube ligger denne lille filmsnutten ute nå :-) Redigert 19.Juni.2011 av Thorunn Lunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sprint Svart 19.Juni.2011 Del på Facebook Svart 19.Juni.2011 Jeg må få takke for et kjempeflott arangement. Det er tydelig at dere har lagt ned mange timer på dette, og så ble det også en succse' Det var en kjempehyggelig dag hvor man kunne dele sin interresse for gamle plastbåter med andre. Jeg deltar gjerne igjen neste år også, og da regne jeg med at enda flere kommer med båtene sine Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.