Jump to content

Sjokkerende kundebehandling hos Swang på Lysaker brygge


espenchr

Recommended Posts

Jeg har lyst til å dele med dere en erfaring jeg nylig har hatt hos Swang båtutstyrsforretning på Lysaker brygge.

 

Jeg var på vei for å ta mitt årlige båtpuss- og utstyrsinnkjøp på Swang, som er sentralt beliggende på Lysaker brygge med sjøen rett utenfor butikkdøren. Blant en del andre ting, hadde jeg tenkt å kjøpe noe tilleggsutstyr til en kartplotter av typen Raymarine A70D som jeg i vinter bestilte fra Nautisk Forlag. Jeg har aldri montert en kartplotter med ekkolodd før, og var naiv nok til å tro alt jeg trengte fulgte med i pakken. Etter en prat med folk som har litt mer erfaring med montering av kartplottere og ekkolodd enn jeg, innså jeg at jeg måtte gå til innkjøp av ihvert fall et innfellingssett før jeg gikk i gang med monteringen. Jeg visste at også Swang fører Raymarine-produkter, og regnet med at de var interessert i å selge meg tilleggsutstyret jeg trengte - trodde jeg.

 

Da jeg kom inn i butikken og presenterte mitt ærend til en av medarbeiderne (som jeg tror også er en av Swangs eiere), fant han relativt raskt frem innfellingssettet jeg konkret spurte om, men brummet noe om at det var ett av de siste de hadde igjen. "Da var jeg heldig", sa jeg og spurte videre om han trodde jeg også trengte å kjøpe en transducer og en gjennomføring til Raymarine'n som jeg ikke la skjul på at jeg hadde kjøpt et annet sted. Da skjedde det som jeg opplevde som en utskjelling og et ønske fra hans side om å pelle meg ut av butikken. "Det vet vel ikke jeg! Kunne ikke de du kjøpte kartplotteren av hjelpe deg med dette?", sa han med markert hevet stemme og fortsatte: "Jeg synes det er jævla frekt av deg å komme her å spørre om help til noe du har kjøpt et annet sted". Der og da anså han seg tydeligvis ferdig med å ekspedere meg, for nå var han allerede på vei til neste kunde som også var vitne til opptrinnet. På halvveien snudde han seg å sa: "Og så kan du jo vurdere om du synes du kan kjøpe den der", og siktet til det innfellingssettet som han nettopp hadde funnet frem fra lageret. Jeg mistet munn og mæle etter den mildt sagt overraskende utskjellingen av en kunde som ikke hadde andre hensikter enn å handle varer i en butikk, men ønsket hjelp til å finne frem til de riktige. Jeg var slett ikke ute etter noe gratis monteringsråd. Man forstår når man ikke er velkommen et sted, så jeg tuslet ut og lot det "dyrebare" innfellingssettet ligge.

 

Etter å ha summet meg litt, fant jeg denne behandlingen av meg som kunde så uakseptablet at jeg sendte en klage til Swang, hvor jeg på en ryddig måte forklarte hvordan jeg hadde opplevd det hele, og ba om en unnskyldning eller i det minste en forklaring på opptrinnet. Denne klagen har dessverre blitt møtt med øredøvende taushet.

 

Jeg vet ikke om andre har hatt lignende erfaringer med Swang, men jeg synes også tidligere å ha merket en viss arroganse fra betjeningen i det siste. Det er dessverre ikke så veldig mange båtutstyrsforretninger å velge mellom i Oslo-området, så det er mulig at Swang i kraft av sin beliggenhet og noe som kan minne om en monopolsituasjon kan tillate seg nedlatende kundebehandling. Det gjør det imidlertid ikke noe mer aksepatbelt av den grunn. Jeg har i hvert fall hatt mitt siste besøk hos Swang, og kjører heller de ekstra kilometerne til Maritim på Slependen som jeg bare har gode erfaringer med.

 

Iht forumreglene er Swang informert om denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for et par år siden en komplett Garmin pakke med plotter/radar/ekkolodd fra USA da det var mye penger å spare på dette. Så fikk jeg problemer etter et års tid med ekkoloddet og kontakt min nærmeste Garminforhandler. Problemet mitt var jo at jeg ikke visste om problemet lå i svingeren, ekkolodd mondulen eller i selve plotteren (eller kablene for den saks skyld). La fram problemet mitt og sa også hvor jeg hadde kjøpt dette. Det var overhode likegyldig for ham hvor jeg hadde kjøpt det og han tilbudte seg og kjøre de 40 km ut i båten for å feilsøke. Han fant ut at det var svingeren og bestilte ny og kom ut igjen og skiftet den.

Slik går det også ann å behandle kunder og ja, jeg vet hvor jeg kjøper utstyr videre ;-)

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber 3 minutters spasertur fra Swang, så jeg har vært der flere ganger og kjøpt diverse (ikke elektronikk). Har fått god kontakt med en av de som jobber der (ikke medeier), og snakker stort sett med han. Han yter god service, og er veldig blid og hyggelig. Men jeg har vært der like før stengetid et par ganger, og da har jeg opplevd at enkelte som jobber der (ikke "min" mann) har vært ganske tydelige på at "nå skal vi hjem, så nå må dere bli ferdige her". Det kan høres ut som den samme personen som du traff på.

Jeg skjønner at folk vil avslutte dagen, men nå er det sesong for deres bransje. Maritim har åpent fra 9-19 på hverdager hele sesongen gjennom... Det er jo nå de skal gjøre business!

 

Swang kan absolutt ikke tillate seg arrogant kundebehandling (kan noen egentlig det?), for da går de nedenom og hjem ganske snart. Selv om det er relativt få båtutstyrsforretninger i området mener jeg at de ikke er i noe som kan minne om monopolsituasjon. Jeg tror ikke det går spesielt bra for dem. Omsetningen ligger på drøye 12 mill. i året, og det er rundt 10 mill. mindre en f.eks. Maritim på Slependen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Handlet hos dem da de holdt til på CC-Vest som begynner å bli en del år siden, men syntes alltid det var en litt nedlatende tone hos de som jobbet der og har siden benyttet andre butikker enn Swang. Prisene var jo heller ikke mye å skryte av, den gang i allefall.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For å ta de jeg har mest postiv erfaring med så er det:

Maritim Slependen

La-Sa Vækkerø

Malfix i Oslo

Spesielt bra hos Seatronic :thumbsup:

Og hadde i påsken en bra erfaring med Topp Fritid i Sarpsborg

 

Har selv aldri prøvd Swang.

 

Takk for at denne erfaringen deles :seeya:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Prisene var jo heller ikke mye å skryte av, den gang i allefall.

De har blitt mer konkurransedyktige siden dengang, Det måtte de vel. Jeg er nok oftere på Maritim enn på Swang, men av og til er det veldig greit å rusle ned dit i lunsjen når man trenger noe småtteri. I Bærum finner man jo også SeaSea på Rud. Grei butikk, det også. Og så vidt jeg kan se har de mye bedre utvalg innen elektronikk enn det Maritim og Swang har.

Har aldri vært hos Seatronic i Moss, men skjønner jo at jeg må dra en tur innom der ved anledning.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Har kun gode erfaringer med Swang. De er mennesker som oss alle, men de har strekt seg svært langt for meg ved et par anledninger (både ved å undersøke muligheter for teknisk utstyr (som sparte meg for mange båtlaken), og ved å åpne lenge etter åpningstid når det var "full krise").

Link to post
Share on other sites

Bestmarin på åråsenstadion lillestrøm sjokkerer meg like mye hver gang med sin kundevennlighet. Og det rare er at de har alt og hører på kunden også. Har de det du er ute etter, skaffer de det ganske raskt for deg ellers anbefaler de deg videre til noen de vet har o.s.v. Konge butikk uten tvil :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Basert på kun din side av historien:

 

Det er bare en ting å si, kjøp ett annet sted! For meg høres denne ansatte ut som en som ikke har peiling på det du spør om, og går i forsvarsposisjon (beste angrep!) for ikke å miste ansikt :yesnod:

Hadde jeg fått denne behandlingen, hadde jeg blitt forbanna! Høflighet er ett minimum

 

Det finnes ypperlige nettbutikker i innland og utland, i tillegg til de butikker som har hyggelig betjening , for de som har hastverk eller liker å "ta" på ting før de handler.

Link to post
Share on other sites

Bestmarin på åråsenstadion lillestrøm sjokkerer meg like mye hver gang med sin kundevennlighet. Og det rare er at de har alt og hører på kunden også. Har de det du er ute etter, skaffer de det ganske raskt for deg ellers anbefaler de deg videre til noen de vet har o.s.v. Konge butikk uten tvil :thumbsup:

 

Har absolutt samme erfaring. :yesnod:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for at du informerte oss om dette. Jeg hadde faktisk vurdert å kjøre inn dit fra Tønsberg, bare for å sjekke ut stedet. Det du forteller er fullstendig uakseptabelt. Og om det skulle være at personen du snakket med har en annen oppfatning, så har han fremdeles feilet deg når han gav deg den følelsen du nå sitter med. Dermed holder det faktisk med den ene siden av histiorien for meg, denne gangen.

 

Nok en gang takk for advarselen, du har spart meg for en unødvendig kjøretur.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært hos Swang et par ganger, og aldri fått den virkelige gode opplevelsen der.

 

Derimot er jeg særdeles fornøyd med Trebåten på Nesset, rett sør for Vinterbro. De er også Watski-forhandler, som Swang. I tillegg kan de skaffe nærmest hva som helst annet. Det de ikke har i butikkhyllene har de ofte på lageret, og de har høy kompetanse og hjelper gjerne med råd og vink. De bygger også trebåter der.

 

La meg illustrere med en liten beretning. Sommeren for to år siden fylte jeg 40 og fikk et gavekort hos Trebåten fra vennene mine. Det jeg helst ville bruke det på var en Raymarine autopilot for rorkult til kr 3990. Jeg visste at Seatronic hadde en på lager, men det var jo ikke der gavekortet kom fra. Bjarne, som driver Trebåten, prøvde alle sine kontakter, men ingen kunne skaffe produktet slik at jeg fikk det til ferieturen. Jeg foreslo da at at han kunne trekke ned verdien av gavekortet med 4400 og gi meg 4000 i kontanter, slik at jeg kunne kjøpe det hos Seatronic uten at han skulle gå glipp av sin driftsmargin. Han syntes ikke den løsningen var rettferdig så han insisterte på å gi meg 4000 og heller trekke 3600 slik at jeg ikke skulle gå glipp av rabatten min.

 

Altså ingen grunn for meg til å bruke Swang.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke si så mye om Swang, har ikke vært der så mye. Men servicen hos Maritim (Slependen) imponerer meg. Alltid hyggelige, men viktigst: Alltid kompetente. Sist jeg var der, ble jeg ekspedert av en fyr med dykkerur. Gidder ikke å referere alt som skjedde, men kjernen er at de anbefalingene han ga meg, var slike at han tapte et salg, bare for at jeg fant en løsning som ble bedre og billigere for meg. Sånt imponerer.

 

Har også gode erfaringer med SeaSea på Rud. Minuset der er at de har en gjeng ungdommer som ikke kan så mye - men som i hvert fall er veldig hjelpsomme. Og det synes jeg man skal respektere; vi har alle vært unge en gang.

Redigert av bjornas (see edit history)

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med Trebåten på Nesset og Maritim på Slependen er særdeles god. Swang på Lysaker kuttet jeg ut for endel år siden.

Spesiellt Trebåten bruker jeg mer og mer pga den kunnskapen båtbyggeren deler med sine kunder.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bestmarin på åråsenstadion lillestrøm sjokkerer meg like mye hver gang med sin kundevennlighet. Og det rare er at de har alt og hører på kunden også. Har de det du er ute etter, skaffer de det ganske raskt for deg ellers anbefaler de deg videre til noen de vet har o.s.v. Konge butikk uten tvil :thumbsup:

 

:thumbsup: har ikke annet enn godord å si om den butikken jeg heller :flag: liksom bare må!! innom den butikken minst en gang i sesongen :yesnod:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

jeg har selv kun vært innom Swang på Lysaker en gang, men forlot raskt butikken da jeg opplevde "stemningen" til å være nedlatende og arrogant, som flere her har kommentert. Kan bare slutte meg til de som har Maritim på Slependen, Seatronic i Moss og Trebåten på Nesset høyt oppe blant sine favoritter. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Trebåten (dansken) er en hyggelig kar, har ikke handlet der men vi gikk på samme kurs for ikke lenge siden. Nettsidene hans ble forresten bedre etter det kurset :thumbsup:

 

Jeg legger igjen mine båtlapper hos seatronic som vanlig, senest i dag fikk de sikret seg en god slump kroner fra meg, jeg er gjerne innom nybutikken til herholdt andersen og maritim som vi har her i byen men ender alltid opp med å ta ferga over fjorden når de store lappene skal skifte eier.

 

Swang ! aner ikke og kommer ikke til å finne ut om de er greie å handle med heller, de har sikkert både fler penger og kunder enn de trenger om de behandler kunder som fortalt her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...