Jump to content

Sjokkerende kundebehandling hos Swang på Lysaker brygge


espenchr

Recommended Posts

Skal ikke si så mye om Swang, har ikke vært der så mye. Men servicen hos Maritim (Slependen) imponerer meg. Alltid hyggelige, men viktigst: Alltid kompetente..

 

Har også gode erfaringer med SeaSea på Rud. Minuset der er at de har en gjeng ungdommer som ikke kan så mye - men som i hvert fall er veldig hjelpsomme. Og det synes jeg man skal respektere; vi har alle vært unge en gang.

 

Handlet mest på disse jeg og , alltid fornøyd mes service og greie priser. sea sea har ikke hatt produkt jeg søkte i sitt vareutvalg lenger og da fant de det hos konkurrent :thumbsup:

pluss til sea sea ang reklamasjon på polermaskin også som brant seg fast i bryter...

Svakhet på produkt og sikker hard behandlig av meg... ikke noe spørsmål, hentet ny i hyllen og ga meg...

 

klart jeg hadde rett til reklamasjon men ofte blir man møtt med skepsis iform av spørsmål om bruk osv hvis ting ryker, her var det ikke en mine til at de tenkte å spørre et kritisk spørsmål engang... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er innom Swang titt og ofte. Jeg må si at jeg er meget fornøyd med servicen. - Kan hende det er fordi jeg etterhvert er et kjent ansikt for dem.( selv om jeg stort sett kun kjøper tilleggsting til utstyr jeg kjøper i England) - Men nå er jo jeg pinnebåt eier, så det kan hende at servicen er bedre av den grunn. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har kun brukt Swang et par-tre ganger, og alle har vært helt greie besøk. Nå har jeg riktignok ikke vært borti annet enn unge deltids-/sommerjobbansatte der på min egen alder, så forventer ikke den store kunnskapen. De gangene jeg har vært der har jeg visst hva jeg skulle ha der og da (kom sjøveien), og enten hadde de det eller så hadde de det ikke. Som sagt, helt greit.

Men om mye av dette negative stemmer, så forbauser det meg at de kan overleve. De selger vel en del seil-/jolleutstyr vil jeg tro til foreningene i området, men likevel. Må jo være en høy leiepris for de lokalene...

 

Maritim på Slependen har jeg utelukkende positive erfaringer med, både i butikken, tlf. og nett. De tar seg tid har god kompetanse etter min erfaring. Det samme gjelder SeaSea på Rud, selv om det fra tid til annen mangler litt kompetanse der (av samme årsak som Swang).

Malfix v. Kiellands plass er jo en genial liten sjappe med uslåelige priser som jeg mer enn gjerne bruker. Han kjenner meg godt, men har behandlet meg likt fra første gang jeg satte mine ben der.

 

Ellers er jo småsjappene på Kongen, La-Sa osv. helt greie de og.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Hmm... interessante innlegg her, og jeg syntes båtbransjen er litt merkelig ift mengden av båtlapper vi putter inn i denne interessen.

 

Hadde jeg, i stedet for å legge inn over en million kr i en båt (av bankens surt oppsparte midler), gjort det samme med en bil, så hadde behandlingen vært en ganske annen (tror jeg). For ikke å snakke om dersom jeg hadde kjøpt en bil til et sted mellom 1-3M, eller kanskje enda mer. Da får du kongelig behandling. Sistnevnte er for ordens skyld ikke egen erfaring, men via kjente. Og jepp - selvsagt er det mye rart innefor bilnbransjen også. Men de store og seriøse merkene - der får man oppfølging så det holder. Til og med etter et kjøp av noe til skarve 1-300k.

 

I kontrast er inntrykket mitt av båtbransjen at de "hater" kundene sine når sesongen starter. De har altfor mye å gjøre, de tar ikke telefonen, de opptrer stresset og ute av kontroll, de svarer pokker ikke på mail, det er uvisst når du egentlig får ut båten, og løfter må følges opp hver eneste dag på mail, telefon, personlig oppmøte. "Alt" skal skje på en gang. Det er rett og slett en frustrerende opplevelse med å få hjelp av noen i båtbransjen.

 

Det eneste som duger av hjelp etter min erfaring er den jeg får her på båtplassen !

 

Lar meg ikke irritere nevneverdig, men tar meg heller en kald øl i solnedgangen og lurer på hvorfor de ikke forstår hvor lett det er å yte god kundebehandling. Hvorfor vet de ikke hvor lite det skal til for å gjøre en rådvill kaptein fornøyd? Kan de ikke planlegge litt bedre? Kan de ikke gjøre grovarbeidet gjennom vinteren, slik at når sesongen kommer, så er det bare å dytte båtene ut?

 

jaja.... bilbransjen (for å fortsatt bruke den sammenlikningen) har kommet lenger, noe jeg antar skyldes at alle har bil - kanskje til og med to. Men den bilforhandleren som hadde opptrådt som den gjennomsnittlige båt- og/eller båtutstyr dealeren tror jeg ikke hadde overlevet lenge. Båtbransjen er kanskje fortsatt noen årtier bak. Synd.

 

hilsen dennrick

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bestmarin på åråsenstadion lillestrøm sjokkerer meg like mye hver gang med sin kundevennlighet. Og det rare er at de har alt og hører på kunden også. Har de det du er ute etter, skaffer de det ganske raskt for deg ellers anbefaler de deg videre til noen de vet har o.s.v. Konge butikk uten tvil :thumbsup:

 

 

Har absolutt samme erfaring. :yesnod:

 

Ja jeg har handlet mye hos dem. Konge butikk uten tvil sier jeg også :thumbsup: Men da jeg bestilte lanterna mi tok det litt for lang tid, men de ringte meg og sa at den blir forsinket. Leverandøren sin feil:)

 

 

 

TSG båt og motorservice på Strømmen (ved Strømmen storsenter) er også å anbefale. Super hjelp hos dem :flag_bp:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

en-siders forklaring av en misfornøyd selger som trodde han skulle bistå teknisk, for internettkjøpt produkt? Vanskelig å være selger i slike øyeblikk vil eg tru. Kanskje akkurat din bruk av selgers tid, kunne føre til at en annen kunde ikkje fikk den service han ønsket for å kjøpe en ny motor? Eg kjenner ikkje butikken Swang , men eg kjenner presset en blir utsatt for i sesong. Og veit det kan være vanskelig å strekke til. Men har tilgode å skli så langt ut som dette er beskrevet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg ser argumentene om at det er en hektisk sesong og at folk kan ha en dårlig dag osv, men her er det rett og slett snakk om at jeg som kunde ber om informasjon til å kjøpe båtutstyret jeg har behov for, og blir møtt med utskjelling og en kald skulder.

 

Swang kunne ha blitt "frikjent" hvis de gadd å svare på mine henvendelser i etterkant, men det har de ikke gjort.

 

Forøvrig synes jeg det har blitt en kjærkommen diskusjon om service, eller mangelen på sådan, i båtbransjen på denne tråden. Jeg tror bransjen har godt av å endelig bli satt under lupen, for her er det mye uforståelig arroganse ute og går.

Link to post
Share on other sites

en-siders forklaring av en misfornøyd selger som trodde han skulle bistå teknisk, for internettkjøpt produkt? Vanskelig å være selger i slike øyeblikk vil eg tru.

Tull og tøys, her skulle det kjøpes ekstrautstyr. Et innfellingskit og en svinger.

Det var jo ikke snakk om å noe som helst.

Er ikke butikken interessert i å selge, så drit i dem og finn en kundevennlig butikk.

Det er flott at noen advarer mot slike butikker.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet en god del på Swang, både til tidligere motorbåter og til nåværende pinnebåt, og alltid fått fantastisk service. Har handlet fra alt fra ekstrahjelp til dem jeg tror eier/driver. Har heller ikke lagt merke til noe som ligner på dårlig stemning som enkelte her skriver om. Mitt inntrykk er at de tar seg tid til kundene og hjelper til så godt de kan. Jeg har heller ikke hatt noe problemer med å råd og tips til min Magma grill som ikke er kjøpt der. Prisene derimot er ikke alltid like bra på alt, men det har de for meg tatt igjen med god service.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke vært så ofte på Swang, men da har det stort sett vært god service for min del. Det var en gang jeg måtte vente særdeles lenge på å få hjelp når jeg skulle kjøpe ny styring til Balticen. Det kan jo skje hvor som helst når det er mange kunder i en butikk. Men jeg husker det mer som at det var få ansatte enn mange kunder...

Link to post
Share on other sites

Maritim i Tønsberg er utrolig dårlig -de er underbemannet, har ikke peiling og kan ikke kassa engang. Det er såvidt de klarer å skrelle en banan.

He he, det var en spot on beskrivelse. Jeg er helt enig med deg. :thumbsup:

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Har ikke opplevet dårlig kundebehandling hos Swang.

 

Handler mest hos Trebåten, Seatronic og Stokken Båt og Motor(hvaler). Sistnevne har fått et meget bra utvalg. Forrige uke handlet jeg en time etter stengetid. Ikke vanlig at alle gidder.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører fra Drammen til Seatronic i Moss for å handle, men småting bestiller jeg på tlf hos de jeg har det 2 dager etterpå stort sett. Jeg opplever at de har god kunnskap og er utrolige servicemindet.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Swang er en butikk med lang fartstid. De har "melket" båtfolket som best de har kunnet gjennom årtier. Når markedet endrer seg og konkurransen blir tøffere(også fra utlandet) er det lett å bli litt desperat i stedet for kreativ. Det er mulig Swang har endret sin prispolitikk opp gjennom årene, men gunstige priser har de aldri hatt. Dessuten er butikken litt gjennomsyret av holdningene fra svundne tider.

Jeg sto på stand for dem en gang på 80-tallet på Sjølyst-messa og må vel innrømme at maken til "stiff upper lip" gjeng som jobbet der den gang skal man lete lenge etter.

 

Mine båt-duppe-ditter kjøpes andre steder, men det var vel ingen bombe.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er bra at de fleste bedrifter som omtales får positive anmerkninger. Vi jobber aktivt med kundetilfredshet, både i vår egen kjede og gjennom engasjement/styreverv Norges Båtbransjeforbund som de fleste av de omtalte bedriftene er medlemmer av. Vi har startet et prosjekt i NBF som har fått navnet "Lønnsomme medlemmer gjennom fornøyde kunder", som vi håper bedriftene skal få god nytte av. Det er ingen tvil om at lønnsomhet kan skapes ved at kunder er fornøyde og kommer tilbake om igjen og om igjen, og at båtbransjen er tjent med å ha fokus på dette.

Jeg tar med meg denne tråden inn i arbeidet med NBF prosjektet, som alltid er Baatplassen kilde til inspirasjon og kunnskap, tusen takk. :flag:

 

Vennlig hilsen

Øyvind@Maritim

Redigert av Øyvind Jørgensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er en stund siden jeg var på Maritim i Fredrikstad - men ettersom du sier at dere jobber med kundetilfredshet så synes jeg dere skal ta en liten kikk på den butikken. Den var i hvertfall da jeg var der organisert slik at man ikke kom mellom torgene med handlevogn, og de ansatte var mer opptatt av å blåse tyggisbobler og smse enn å hjelpe kundene. Og spurte jeg var svaret "nei - jeg vet ikke jeg". Ikke glem at dere er en faghandel - da er det et par tre sentrale ting som må oppleves for at kundene skal bli fornøyd

1. Bli sett når man går inn i butikken - et litet smil eller hei

2. Føle at betjeningen er der for deg og har den kunnskapen du etterspør

3. Ha de varene som kundene forventer

 

Punkt 3 er sikkert oppfylt, men på 1 og 2 skorter det fælt har jeg erfart i Fredrikstad butikken. En kjede er ikke bedre enn siste butikkbesøk - inntrykket overføres til alle andre butikker. Og det er akkurat det en kjede handler om - kvalitetssikring av handleopplevelsen. Selvom kjedeledelsen sikkert tenker mer på gode innkjøpspriser og franchiseavgift som tikker inn

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må få skryte av Maritim på Slependen.

Her har dere en gjeng medarbeidere som virkelig vet hva de driver med. Jeg har sett meg lei på kjede-drift der ledelsen stoler på sitt eget opplegg og glemmer at den menneskelige ressursen er altoverveiende. Det hjelper ikke med alle hjelpemidler i verden om vedkommende butikkansatt/kundebehandler ikke har litt bakgrunn fra bransjen(eie båt selv må vel være den beste ansatte).

 

Når Bitteliten skriver det han gjør om avdelingen i Fredrikstad så vitner dette om at lønninger har blitt et for viktig tema. Betaler man med bananer får man apekatter !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Betaler man med bananer får man apekatter !

Og da blir det jo ekstra ille om man har apekatter som ikke engang klarer å skrelle lønna! :crazy:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner noen som kjenner noen hos Swang, og trådstarter's historie var allerede fortalt til min bekjente da jeg nevnte tråden her. Historien lød noe annerledes (m.t.p. betoning og hvem som evt. var den store stygge ulven). En sak har jo alltid (minst) to sider....

 

Det ble sagt at det allerede er gitt beskjed om å svare på eposten fra trådstarter, så får vi se hva svaret blir.

 

Selv har jeg enda ikke besøkt Swang, så jeg har ikke noe å tillegge i den forbindelse....

 

Når det gjelder båtutstyrspushere generelt, så er det klart at de merker konkurransen fra nettbutikkene. Selv har jeg handlet utstyr for borti 50 lapper dette året, og mesteparten av dette kommer fra marineshop og seatronic på nett. Da blir det mindre, forefallende ting som kjøpes hos den lokale pusheren, og det er klart at det stiller andre krav til disse. Maritim er flinke til å få meg ut av butikken med mye mer enn jeg hadde tenkt på når jeg gikk inn... ikke minst pga servicegraden og fagkunnskapen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Swang: de er ok bortsett fra han sure som kan pinnebåter best. Maritim i Sandvika er topp, Maritim i Tønsberg er utrolig dårlig -de er underbemannet, har ikke peiling og kan ikke kassa engang. Det er såvidt de klarer å skrelle en banan.

 

Har samme erfaring av Maritim i Tønsberg. En gang i sommer når jeg var der luktet det "fyll" av en yngre ekspeditøren, å han kunne stort sett ikke svare på det jeg spurte om. Han måtte få hjelp av en på bakrommet, som satt i telefonen, så å det tok sin tid. I helgene er det ofte yngre ansatte der som har liten eller ingen peiling på båt og utstyr!

 

Skal sies at en av ekspeditørene der er veldig erfaring. (En med langt hår som eide en trebåt)

Handle kun på Maritim hvis jeg vet hva jeg skal ha!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner noen som kjenner noen hos Swang, og trådstarter's historie var allerede fortalt til min bekjente da jeg nevnte tråden her. Historien lød noe annerledes (m.t.p. betoning og hvem som evt. var den store stygge ulven). En sak har jo alltid (minst) to sider....

 

Ikke når det gjelder kunder. Kunden har alltid rett. Det man lever av er lojale kunder.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal aldri sette mine ben i den butikken igjen! dårlig service, oppførsel og mangel på respekt for andre mennesker takler jeg svært dårlig. Det er jo så mange fine butikker med god service... Malfiks, Maritim, Seatronic, Watski og sikkert mange fler..

 

Lykke til der nede på lysaker :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...