Jump to content

Ny Yamaha trenger, ifølge butikken, ikke innkjøring


Sjøogvind

Recommended Posts

i butikkene sier de av og til mye rart , sjekk boka for sikkerhets skyld.

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vel det skader ikke motoren å kjøre den pent i begynnelsen.. uansett hva de sa i butikken..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke høre på de utsagnene fra butikken for å være på den sikre siden. start den opp og la den gå på tomgang i 15 min deretter ikke over halv gass de første to timene, men kan med fordel kjøres med varierende gass innen for halv. deretter ikke full gass i mer en maks 5 min resterende 8 t! lykke til :smiley: jeg er vel selv en ganske forsiktig type og kjører selv aldri motoren på full gass før etter innkjøringsperioden.

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

På nye motorer med avansert motorstyring så kan mye programmeres til å skje automatisk, slik at brukeren slipper å tenke på det.

 

Som f.eks e-tec , de trenger da fortsatt litt innkjøring, men elektronikken tar seg av det meste, som å skru opp oljepumpa de første timene.

 

Motoren er kjøpt av en sertifisert Yamaha-forhandler. De burde vel vite hva de snakker om?

 

 

Ja de burde, men jeg har hørt mye rart fra folk som burde vite bedre...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Starte og la gå på tomgang i evigen er vel akkurat det man ikkje skal gjøre

 

Helt riktig.

 

Eneste man bør tenke på når man kjører ny 4-takt motor er at man ikke bør jule dritten av den fra første start og at man lar den få et minutt eller to på å gå seg varm. Bruk en time eller to på variert kjøring og så klarer den seg helt fint selv resten. Husk bare på å få byttet alle oljer ved første service. Er mange som jukser der, siden mange ser kun på hvordan olja ser ut. Untatt E-Tec folket da, de har visst en superduper gearolje........ Bah.

 

De derre tomgangsgutta må se å lære seg litt om stempelringer og sylindertrykk/eksostrykk og hvordan ringene setter seg best.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig.Eneste man bør tenke på når man kjører ny 4-takt motor er at man ikke bør jule dritten av den fra første start og at man lar den få et minutt eller to på å gå seg varm. Bruk en time eller to på variert kjøring og så klarer den seg helt fint selv resten. Husk bare på å få byttet alle oljer ved første service. Er mange som jukser der, siden mange ser kun på hvordan olja ser ut.

WORD! :thumbsup:

Som det heter når man mener at noe er fornuftigt sagt! Mange som har et ubegrunnet nonsjalant forhold til både innkjøring og vedlikehold... Første service er selfølgelig etter innkjøringsperioden.

Link to post
Share on other sites

10-20-30 spiller ikke så stor rolle, 20-30 timer er det de aller fleste ligger på i løpet av en sesong/ferie så de fleste velger å ta første service høsten etter sesong, men er du en person som kjører særlig mer enn 30 timer så vil jeg anbefale å ta båten opp og ihvertfall bytte oljene når 20-30 timer har gått.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk slik at etter de første 2-3 timene bør motoren kjøres hardt i korte perioder.

Dette for at stempelringene skal få riktig innkjøring. Kjører man for pent, vil motoren få mindre effekt, pga at nevnte stempelringer ikke har korrekt anleggsflate.

 

Det er derfor det står at den kan kjøres på full fart,men ikke mer enn 5 min.

 

Leste en plass om en motorekspert som uttalte- Run it hard.

Link to post
Share on other sites

Denne forklaringen er gitt av flere forhandlere jeg har snakket med:

Men nyere produksjonsmateriell er presisjonen i produksjonen bedre, som f.eks at honingen i sylindrene og stemplene jevnere enn tidligere.

Motorene er ikke mer innkjørt i form av kjøring med motoren enn tidligere. "Innkjøringen" består nå i å ikke belaste for fullt kontinuerlig i de første timene i følge forhandlerne.

 

Se her på en kontroversiell side om innkjøringsteknikker på nye motorer:

What's The Best Way To Break-In A New Engine ??

The Short Answer: Run it Hard !

 

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

 

Ka dokker tru?

 

(Edit: Noen nye småmotorer skal ikke engang bytte olje etter innkjøring, dvs det er ingen innkjøring. Stemmer det? Noen har ikke engang oljefilter annet enn et permanent filter i motoren som ikke er tilgjenglig utenfra. Nye tider, ja....)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er faktisk slik at etter de første 2-3 timene bør motoren kjøres hardt i korte perioder.

Dette for at stempelringene skal få riktig innkjøring. Kjører man for pent, vil motoren få mindre effekt, pga at nevnte stempelringer ikke har korrekt anleggsflate.

 

Det er derfor det står at den kan kjøres på full fart,men ikke mer enn 5 min.

 

Leste en plass om en motorekspert som uttalte- Run it hard.

 

Forskjellen ligger i at marinemotorer går "i oppoverbakke" hele tiden og har derfor høyere sylinder/eksostrykk hele tiden også. Det er sylinder/eksostrykk som ekspanderer, eller trykker, ringene utover mot sylinderveggen. I bil og MC verdenen så er det langt "viktigere" å sette ringene ordentlig, siden dette ikke ordner seg selv ved direkte gir og kontinuerlig belastning (bil og MC har jo klutsj/bortover/nedoverbakker/lav belastning etc). På marinemotorer så er det kontinuerlig belastning så lenge motoren står i gir og du har den i vannet med propell påmontert. Tomgang er tomgang uansett applikasjon, det er selvfølgelig bare tull å bruke mtp. innkjøring.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når min far kjøpe yamaha F40 for 2-3 år siden, så sa forhandler at vi ikke skulle gå over 4000 o/min de første 20 timene, dette hadde min far tenkt å utføre, men jeg mente at vi heller skulle drite i det forhandleren sa, og heller følge det som står i boka.

Så det ble til at vi fulgte boka, stoler heller på den enn forhandler....

 

I 2007 fikk jeg en _drømme jobb_ av min onkel, og kjøre inn og ta 20 timers service på hans nye Øien båt og 40 hk honda, forhandler kom med båten og sjøsatte den. Vi skulle ta en liten prøve tur før jeg tok over, vi hadde knapt kommet ut av havna før forhandleren ga gass rett opp til 4500 og sa at jeg skulle ligge på dette område ca under innkjøringen, da tenkte jeg bare: ja dette blir innkjøringa si.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Hei har en 2009 Yamaha 115 på min båt, der er første service tatt etter 15 timer, oljer og filter ble byttet da. Mener å huske at denne service'n skal autorisert/ merkeverksted ta pga garanti. Forhandler fortalte at denne servicen var etter nærmere 50 timer gangtid totalt pga testkjøring/ innkjøring på fabrikk, og dette gjorde så yamaha fikk så få reklamasjoner fordi driftfeil blir som regel oppdaget i løpet av de 20 første timene.

 

Men som det står i boka, kjør variert ikke for lenge i ett turtalls område. Er mange andre som kan mer om hvorfor, men deler bare av min erfaring:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...