Jump to content

Ny Yamaha trenger, ifølge butikken, ikke innkjøring


Sjøogvind

Recommended Posts

En kvalitetsmotor skal naturligvis tåle 4000 rpm like godt som 2000 rpm i en evt. innkjøringsfase.

Hvis ikke så ville jeg ha vært skeptisk til konstruksjonen :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var en som nevnte tomgangskjøring som Yamaha ikke nevner i sine manualer for 4-taktere.

Han ga neppe "helt feil råd".

F.eks så tilråder Honda lavest mulig motorhastighet de første 15 minuttene.

Yamaha har kanskje kjørt de første 15 minuttene for kunden allerede?

Honda er trangere enn Yamaha ved levering?

Det er ulik presisjon i honingen for de to produsentene?

Ulike legeringer som fremkaller denne lille, men interessante differensen?

Det er ganske sikkert skarpsindig matematikk, dette. :crazy:

 

Når det gis så sterke advarsler så er det underlig at selv i amerikanske manualer så blir ikke innkjøringen mer utførlig beskrevet.

Manualene unnlater f.eks å problematisere om motoren står på en lett-planende båt eller en deplasementsbåt.

Temaet om planing tas ikke opp før siste fase i innkjøringen der det nevnes dette med planende båter og avtrekk på gassen.

Den største belastningen for en planende båt kan f.eks være 3000 omdr/min da båten skuffer mye vann før den når plan.

Skal man da følge bruksanvisningen slavisk? Nei, det er lov å bruke hodet og holde seg godt under steile-fart i tidlige faser av innkjøringen og kanskje båten holder plan i 3500 omdr/min for neste fase.

 

Da gjenstår det bare å nevne at Yamaha gir forskjellige råd for 2-taktere og 4-taktere og at for dieselmotorer mener mange at det verste man kan gjøre er å la den gå på tomgang i innkjøringen:

Diesel lekker forbi stempelringene og blander seg i oljen.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og at for dieselmotorer mener mange at det verste man kan gjøre er å la den gå på tomgang i innkjøringen:

Diesel lekker forbi stempelringene og blander seg i oljen.

Interessant "statement".. kan du forklare dette litt nærmere..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du bør ikke høre på de utsagnene fra butikken for å være på den sikre siden. start den opp og la den gå på tomgang i 15 min deretter ikke over halv gass de første to timene, men kan med fordel kjøres med varierende gass innen for halv. deretter ikke full gass i mer en maks 5 min resterende 8 t! lykke til :smiley: jeg er vel selv en ganske forsiktig type og kjører selv aldri motoren på full gass før etter innkjøringsperioden.

 

Har selv kjøpt 3 nye motorer fra Yamaha, og dette er oppskriften jeg har fått hver gang. Står også beskrevet sånn i instruksjonsboka:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...