Jump to content

Ny Yamaha trenger, ifølge butikken, ikke innkjøring


Sjøogvind

Recommended Posts

Side 42 i engine manual.

 

Caution:

Failure to follow the break in procedure could result in reduced engine life or even servere engine damage.

 

Procedure for 4 stroke models.

Run the engine under load (in Gear with a propeller installed) for 10 hours as follows:

 

1.First hour:run the engine 2000r/min or approx half trottle.

2.Second hour:Run the engine at 3000 R/min or approx three-quarter throttle.

3.Remaining eight hours:Run the engine at any speed.However avoid operating at full throttle for more then 5 minute at a time-

4.After the first 10 hours:Operate engine Normally

Link to post
Share on other sites

Hvor mange her kjører på flatt jern lengre enn 5 minutter uansett om motoren er ny eller ikke?

 

Kun gjort på en 4 hester jeg hadde for mange år siden.

 

Har ikke kjørt med full hendel i lengre tid en 2-3 min etter det, både på småbåter og de arbeids katamaranene vi har på jobb.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

...min oppskrift er vekslende turtall og lav belastning, monoton innkjøring har jeg lite tro på :crazy:

 

Skal jeg ha motoren selv setter jeg på en propell med for liten stigning, en gang innimellom drar jeg nesten fullt. Fyller ikke opp båten med folk og bagasje før jeg regner den som innkjørt.

 

I starten tar jeg korte økter slik at motoren blir kald-og-varm mange ganger.

Jeg tror blokka kvitter seg med spenninger raskest på denne måten, dermed oppnår den sin permanente form raskere og stempel og fjærer kan fortest mulig tilpasse seg denne formen... :flag:

 

Utenkelig for meg at en motor kan leveres innkjørt... tror ikke noen har tid til det rett og slett :sleep:

 

Mitt råd: Ha fokus på belastning og varier turtallet, de øverste 30% kun i korte perioder :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis amatørene i den autoriserte Yamahabutikken ikke vet bedre, kan du jo tipse importøren om at de snarest bør miste autorisasjonen sin som det du kaller "seriøs" Yamaha forhandler. Eventuelt at de går over til å bli en useriøs forhandler.

 

Du kan jo vise dem Owners Manual for F50 og be dem lese litt på side 36.

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1/LIT-18626-07-11_1399.pdf

 

En annen variant er å kjøre motoren på maks turtall fra ny kald motor og til den skjærer seg og så be om en ny motor :smiley:

 

Hvilken forhandler var dette, sa du?

Link to post
Share on other sites

2 ting er vel viktig å unngå under innkjøring:

 

1. Ikke for lenge på tomgang eller putre rundt på 1000 rpm i timesvis.

2. Ikke full gass mer enn få minutter om gangen.

 

Ellers tror jeg ikke det er så kjempeviktig om man ligger på 2 eller 3 eller 4 tusen omdreininger så så lenge.. bare man varierer litt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er en del.har desverre lest tråder her inne der folk kjører full pinne på en Turbo Diesel i mye mer en 5 minutter og klør seg i hodet når motoren raser:-(

 

Det i seg selv er ikke noe problem gitt at kjøling, smøring, timing, dieseltrykk/spray/mengde og lager toleranser/klaringer fungerer som det skal og at man er innenfor maks turtallsområde. Det er når feil verdier i nevnte parametre oppstår at ras kan forekomme og hvis parametre er utenfor riktig skala, og at man er på høyt turtall, ja da er toleransen mye mye lavere ihht. ras. Større risiko men en frisk motor skal takle det. Uansett så er slitasjen høyere så levetiden blir uansett kortere på ren idiotkjøring.

Link to post
Share on other sites

På en påhenger har jeg tro på normal bruk fra dag 1. Dvs variert bruk. Å ligge lenge på full gass er vel noe de færreste gjør med litt følelse for mekanikk. Men det avhenger også mye av motorkontruksjon og avg hk iforhold til ccm osv..

Grunnreglene fra fabrikantene er (antar jeg) bare noen ENKLE rettningslinjer for å forhindre at de værste idiotene skal havarere unfer innkjøringsperioden. De er satt enkle for at de helt uten peiling også skal kunne ta seg av "innkjøringen.

Snakk med hvilken som helst motormekaniker , og få bekreftet at variert bruk ( som for meg hadde vært normal bruk ) er riktig også i innkjøringsfasen..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å registrere at det ikke bare er enkelte forhandlere som mener å vite at motorprodusentenes innkjøringsprosedyrer er noe man kan drite i. Det er mange ekspertsynsere på dette forum som synes noe helt annet enn det produsentene av motorene synes.

 

En ting er klinkende klart. Produsenter er bare flinke på å produsere og har liten erfaring med bruk. Her er det brukeren som har erfaring og spesielt gode er enkelte brukere på dette forum som i fullt alvor mener helt andre ting enn hva samtlige produsenter mener.

 

Hva skulle man egentlig gjort uten ekspertforhandlere og ekspertbrukere på baatplassen.no? Da måtte man jo følge produsentens innkjøringsanvisning selv om det faktisk bare er tull produsenten kommer med. Ja til normal bruk fra første stund. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Første service er litt kos. Bytte oljer og oljefilter, gå over smørepunkter og ellers en ganske generell sjekk. Noen kobler på PC og skriver ut gangtimer etc. og loggfører det. Skal du gjøre det sjøl så får du ikke stempel i boka di. ;)

Link to post
Share on other sites

Innkjøring eller ikke, tar det litt pent på første tanken etter vinteren også jeg. Med en liten skvett olje (to-takt motor, resten av sommeren stoler jeg på smøresystemet). Alltid tid til å få varme i motor føre jeg kjører.

 

Alene i båten er det bare noen få sek på full gass føre jeg får forhøyt turtal så det blir ikke mye kjøring på full gass men litt på ca max turtall blir det:-)

Link to post
Share on other sites

Ulempen med forum som dette er at man må lære seg å sile vekk synsing og meninger basert på det. Da må man ha erfaring, så uerfarne båtfolk blir fort forvirra når x antall bryggemekanikere alle kommer med sine meninger på en gang.

 

kimosabi- synd at du ikke har den samme positive opplevelsen og utbytte av alle her inne som vil dele erfaring og debattere meninger, som det jeg har.

 

her er det vel folk fra 12 til 70 og det er klart at bakgrunnen er forskjellig, hva slags aktivitet er det egentlig at du godtar her inne ?? :confused:

 

For egen del har jeg lært mye og fått mange gode råd. Det finnes utrolig mye kunnskap her inne.

Dersom jeg forstår deg riktig så mener du at det ville vært bedre om få kom med sin mening enn om mange gjor det.

Der er jeg dypt uenig med deg. :smash:

Om mange mener det samme er jeg for egen del tryggere på at det er riktig, og statistisk vil føre til løsning på et problem.. :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk til svar fra butikken at motoren er laget for å tåle normal bruk under innkjøringen. Så det er alt ok da. :)

Bare sørg for at du har dette skriftlig, og gjerne med referanse til hvor det står i brukerhåndboken... Det er også greit at begrepet "normal bruk" er definert i dette skrivet så blir det ikke spørsmål om dette i ettertid.. For noen er normal bruk dorging, mens for andre er det full pinne hele tiden, noen monterer en for liten outboard på en for stor båt eller lekter, som sikkert er normalt for dem..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Enig med kimosabi når det gjelder å være noe kritisk til innleggene som postes.

Mange er uerfarne, og tar rådene som kommer for god fisk, og kan pådra seg store kostnader på feilinformasjon, som det faktisk er endel av her inne.

 

Men mye er bra, og jeg blir imponert over kunnskapen og viljen til å hjelpe hos mange.

 

Men man må ikke svare på alt :cryin:

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg forstår deg riktig så mener du at det ville vært bedre om få kom med sin mening enn om mange gjor det.

Der er jeg dypt uenig med deg. :smash:

 

Denne tråden er et veldig godt eksempel på at en ikke skal svare på alt...

 

Det er henvist til instruksjonsboken med link tidlig i tråden med prosedyre for innkjøring. til og med gjengitt utdrag på forumet. CASE CLOSED.

 

At folk fortsetter med "sånn gjør jeg det" og "bedre sånn" er i mitt hode rent idioti.

Link to post
Share on other sites

kimosabi- synd at du ikke har den samme positive opplevelsen og utbytte av alle her inne som vil dele erfaring og debattere meninger, som det jeg har.

 

her er det vel folk fra 12 til 70 og det er klart at bakgrunnen er forskjellig, hva slags aktivitet er det egentlig at du godtar her inne ?? :confused:

 

For egen del har jeg lært mye og fått mange gode råd. Det finnes utrolig mye kunnskap her inne.

Dersom jeg forstår deg riktig så mener du at det ville vært bedre om få kom med sin mening enn om mange gjor det.

Der er jeg dypt uenig med deg. :smash:

Om mange mener det samme er jeg for egen del tryggere på at det er riktig, og statistisk vil føre til løsning på et problem.. :thumbsup:

 

Såklart du liker debatter hvis du liker å debattere på et diskusjonsforum. Skulle bare mangle. Men det ER faktisk ting som ikke trenger å debatteres, og heller ikke skal debatteres. Er ikke snakk om hva jeg godtar eller ikke, jeg sier det som det er. Så får du heller debattere det. :wink: Hva mange MENER har ingenting med fakta å gjøre, ei heller hvor mange som har den samme meninga. Har ikke telling på hvor mange som har kommet til meg for å brife når de ser en førstegenerasjons 70-115 4-takt Merc og sier at: "Åja, det er den Ford Focus påhengern ja!"

 

NEI, DET ER IKKE EN FOCUS BLOKK! :smiley:

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Snakket med Yamaha i dag. Fikk til svar at ingen skade var skjedd selv om jeg oversteg 2000rpm den første timen så lenge jeg ikke kjørte med 5000-6000rpm. Varierende kjøring var også viktig. Det som var viktig var at man kjørte forsiktig til motoren var blitt varm. Noe jeg gjorde. Selv om jeg ikke fulgte innkjøringsprosedyren som står i boken gjalt garantien ennå.

 

Yamaha skulle uansett ta en snakk med forhandleren.

 

Vil uansett anbefale deg å følge innkjøringsprosedyren i boken. Jeg hadde gjort det om jeg hadde visst om det.

Redigert av Sjøogvind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...