Jump to content

Luft kommer inn i systemet etter dieselfilter bytte på perkins T6


litt peiling

Recommended Posts

Jeg har perkins T6 3544M. Jeg byttet filteret i helga. Luftet på pumpa, men motor gikk kun bra i ca 5 min før den begynte å dra dårligere. Ser da at vannutskilleren på racor filteret er nesten tom for diesel. Etter å brukt føde pumpe og på nytt fyllt filteret og luftet gikk motoren bra i ca 5 min igjen. På nytt var filteret nesten tømt for diesel igjen. Jeg luftet på filter, og 2 steder på dieselpumpe. Men dette hjelper ikke. Hva må til ??? Må det luftes på dyser? Evt på alle.

Jeg har ikke gjort noe annet enn å skifte filteret, samt kuttet innførselslange (liten sprekk) å festet denne på nytt på toppen av filteret.

 

Link to post
Share on other sites

Der er ikke lekasje i filter/pakning. Jeg tok det nye filteret av og erstattet dette med enda ett nytt filter. Samme problem. Ser at det er noen små luft bobler i vannutskilleren. Disse ble fjernet, men det det kun kort tid før filteret ble tømt igjen.

Link to post
Share on other sites

Dette er utgave: Egentlig cav filter- holder, men er satt på overgang til Racor. Med filter nr 3208s. Så det er vel egentlig ikke lufteskrue på filter.

Jeg har ikke rørt annent enn inntakslange som ble kuttet og satt inn på filterholder igjen og byttet filter.

Link to post
Share on other sites

Når du tok av slangen for å kutte av den noe, returnete dieselen tilbake til tanken. Slangen går vel inn oppe på tanken? Når du pumper diesel fram til filter og motor igjen, er det luft som kommer først fra tanken. Dette kan være årsaken.Har du stengt kranen har du ikke hatt dette problemet.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er heilt vanleg å ha trøbbel med å lufte dieselsystemet på dei som har cav pumpe, (rotasjonspumpe på høgtrykksdelen), som dei fleste Perkins har.

 

Det må ikkje finnast så mykje som eit lite atom av ei luftblære i lågtrykksdelen. Det må pumpast og pumpast med handpumpa og luftast i hytt og gevær til du er 150% sikker på 0 luft.

 

Det som er lurt er å fylle nye filter fulle med diesel før eller mens ein set dei på slik at ein ikkje treng å pumpe gjennom med handpumpa.

 

Så kan du starte med å løsne dyserøra på dysene ein 1/4 til 1/2 omdr....så kjøyrer du motoren på startaren og dreg til dyserøra etter kvart som du ser det kjem rein diesel utan luft fram. Det er viktig at du ikkje stoppar motoren før du har dratt til dyserøret. Du kan godt ta det litt i puljer så ikkje startmotoren går varm, men etter 2 eller 3 dysa brukar den å gå av seg sjølv og då gjer du deg ferdig mens den humpar og rister til du er ferdig. :cheers_wine:

 

På fleire båtar så har eg montert inn eletrisk drivsoffpumpe i tillegg til den mekaniske, då går luftinga som ein draum når ein er åleine. Eg vil ikkje snakke om viss ein ligg ute å driv mellom holmar og skjer og luftar så sveitten driv av ein.

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Når du tok av slangen for å kutte av den noe, returnete dieselen tilbake til tanken. Slangen går vel inn oppe på tanken? Når du pumper diesel fram til filter og motor igjen, er det luft som kommer først fra tanken. Dette kan være årsaken.Har du stengt kranen har du ikke hatt dette problemet.

Korrekt. Skulle nok ha lukket krana, men... gjort er gjort...:(

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Det er heilt vanleg å ha trøbbel med å lufte dieselsystemet på dei som har cav pumpe, (rotasjonspumpe på høgtrykksdelen), som dei fleste Perkins har.

Det må ikkje finnast så mykje som eit lite atom av ei luftblære i lågtrykksdelen. Det må pumpast og pumpast med handpumpa og luftast i hytt og gevær til du er 150% sikker på 0 luft.

Det som er lurt er å fylle nye filter fulle med diesel før eller mens ein set dei på slik at ein ikkje treng å pumpe gjennom med handpumpa.

Så kan du starte med å løsne dyserøra på dysene ein 1/4 til 1/2 omdr....så kjøyrer du motoren på startaren og dreg til dyserøra etter kvart som du ser det kjem rein diesel utan luft fram. Det er viktig at du ikkje stoppar motoren før du har dratt til dyserøret. Du kan godt ta det litt i puljer så ikkje startmotoren går varm, men etter 2 eller 3 dysa brukar den å gå av seg sjølv og då gjer du deg ferdig mens den humpar og rister til du er ferdig. :cheers_wine:

På fleire båtar så har eg montert inn eletrisk drivsoffpumpe i tillegg til den mekaniske, då går luftinga som ein draum når ein er åleine. Eg vil ikkje snakke om viss ein ligg ute å driv mellom holmar og skjer og luftar så sveitten driv av ein.

Filtret ble fyllt opp med diesel. Jeg har da pumpet noen tak :sweat:

Jeg har pumpa til det spruter rein diesel fra begge lufteskruene på pumpa, men allikevel går båten bare en liten stund. Den bruker vel opp det som er i filtret.
Link to post
Share on other sites

Filtret ble fyllt opp med diesel før montering. Jeg pumpet til det kom rein diesel på lufteskru på pumpa. Jeg pumpet sikkert i 3 min. Er ikke det nok? Motor starer uten problemer, men den drar dårlig og begynner å fjuske etter noen min. Og da er filtret tømt for diesel.

Må det kanskje pumpes/luftes mye mer....

Link to post
Share on other sites

Ja tror nok du må pumpe/lufte, helt til det kommer bare diesel. Obs, det er ikke altid at nikkepumpa virker, det er en kam som vipper den når motoren går, av og til står kammen og holder nikkepumpa, da er det bare å kjøre motoren med nøkelen i 1-2 sekunder slik at kammen ikke ligger inn på pumpa. Litt vanskelig å forklare men håper du skjønner. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

...........

Motor starer uten problemer, men den drar dårlig og begynner å fjuske etter noen min. Og da er filtret tømt for diesel.

Må det kanskje pumpes/luftes mye mer....

 

Har ikke lest alle innleggene her, men jeg formoder at dette er et forfilter som står på fødepumpens sugeside.

 

Når du skriver at filteret er tomt, så betyr det at dieselen er blitt erstattet av luft.

M.a.o. sjekk filterhuset (tetninger, og at evt. lufteskrue er tett) og sugeslangen med koblinger, evt. slangeklemmer fra filter til tank.

 

Luften som har erstattet dieselen i filteret må jo komme fra en plass !

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem, Fant ut at pakningen i grovfilteret hadde vridd seg.. Var ikke mulig å se, tok av for Nte gang og tok ut pakningen, for å legge den forsiktig på. Perkins er litt sær på falsk luft, men enkel hvis den ikke suger luft...Luftlommer tror jeg ikke kan være årsaken.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg er ikke på båten før onsdag eller lørdag :-(

 

Gammel pakning er fjernet. Jeg skrudde det nye filtret inntil + en halv runde. Er det for mye ?

Når jeg tok av det gamle syntes jeg dette satt veldig løst. Skrudde det ledig av med en hånd.

Ellers er det vel bare å lufte/pumpe... :sweat: , skal prøve å lufte dysene også denne gangen.

 

Motoren starter veldig lett, men går tom etter en stund. Ser at dieselen minker i glasset under filtret. Fyller man opp dette igjen, starter den med engang, men går kun til det er tomt i glasset/filtret.

Jeg har kun byttet filter og kappet slange som fører diesel inn på toppen av filterhuset. Diselen rant nok helt ned i tanken igjen, da jeg glemte å skru igjen kranene. Hvor mye skal en pumpe da ? :cryin:

 

Kan jeg lufte med motoren igang ? (uten manuell bruk av fødepumpe)

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var nettopp med på et tilfelle der motor kuttet etter kort tid med belastning. Båteiger kunne sjå det kom luft inn ved Racor filter. Her var det "løfte ører" på topp filter der ene øret hadde lagt seg over ved montering. Resultat at topplokk på filter ikkje gikk helt på plass, pakning ikkje tettet og luft kom inn.

Link to post
Share on other sites

Slenger inn en skisse av et typisk brennoljesystem på en småmotor som jeg brukte inne i en annen tråd:

 

brosyst.gif

 

Jeg formoder at det er filteret på sugesiden som tømmes under drift (kalt CAV sugefilter i denne skissa) og at denne diselen blir erstattet med luft.

 

Isåfall så kan det jo ikke være så mange muligheter. Luften suges inn fra en utett tetning i filter eller filterets sugeline.

 

Ved å stenge kran til tanken, løsne på fødepumpens suge tilkobling, og deretter trykksette med et svakt trykk andre veien så vil man antagelig få en indikasjon på hvor systemet suger falsk luft.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...