Jump to content

Luft kommer inn i systemet etter dieselfilter bytte på perkins T6


litt peiling

Recommended Posts

Ingen bedring etter 5 timer med lufting og prøving i dag :headbang:

Det ser ut som det kommer luft inn mellom filter og vannutskiller. Der sitter det en o-ring pakning, men denne ser veldig tynn/liten ut. Den stikker kun ca.... 0,01mm over kanten på vannutskiller. (Racor s -3208) Når filtret så fylles med diesel ser det ut som om det kommer luftbobler med engang. Sees spes godt i gjengene som stikker ned i fra filtret og inn i vannutskiller.

Jeg har ikke gjort rent grovfilter. Tankene ble reingjorte ifjor.

Etter noen små min med bra pådrag, sees små luftlommer/bobler i vannutskiller. For deretter å tømme vannutskiller/filter nesten helt.

Kan det være denne pakningen ?

Eller er det noe dritt i tank/rør ?

Grovfilter ? Kan det være at den drar diesel for tungt opp av tanken (tett grovfilter/dritt i rør fra tanker)

Link to post
Share on other sites

Denne tråden løfter det evig tilbakevendende spørsmålet om hvorvidt sugefilteret bør monteres høyt eller lavt. Selv foretrekker jeg kraner på tanken og lav plassering, da får man lekkasje i stedet for å lure på hvor feilen ligger. Lekkasje er enklere å avsløre enn falsk luft. Dessuten er det bare å åpne kraner for å fylle/lufte filteret

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

I dag gjorde jeg reint cav forfilter/grovfilter, der var det mye rart :crazy:

Jeg blåste dieselen tilbake i tankene gjennom slangen, slik at det ikke skulle sitte noe dritt i disse.

Det skulle jeg vel aldri gjort :cryin: Nå får jeg ikke suget opp diesel igjen med fødepumpe. Hva kan gjøres?

Vil det hjelpe å fylle forfilter og finfilter fullt med diesel ?

Kan jeg suge opp dieselen i slangen med munn, for deretter å stenge kranene til tankene? Eller finns en mer smakfull måte :blush:

Fødepumpe kan vel også være ødelagt, men lite trolig da den fungerte greit forrige dagen når jeg holdt på med lufting!

Har sett på tidligere innlegget, men ikke funnet eksakt hvordan dette gjøres

Redigert av litt peiling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en sånn til å suge med:

 

http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=11080&MainPrC=11000&ProdNo=05405

 

Sett på en kuleventil på sugeslangen, da kan du pumpe opp vakuum, og åpne krana kontrollert når du har koblet til.

 

Er også veldig god å bruke til oljeskift.

 

Anbefales!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vri på nøkkelen i 1-2 sek, slik at motoren går rundt litt, prøve pumpen etter dette. Dette for å flytte kammen som får pumpen til å pumpe når motoren går, det er mylig du må gjøre dette flere ganger.

foedepumpe.jpg

her ser du pumpen som du har. Den arma som du ser helt til høre ligger på en kam som beveger denne.

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyll diesel i alle filtre, pump Evt kjør litt på starter, sjekk at filtreholdere holder seg fulle, jeg har to plasser jeg kan lufte på mine t6 . Blir ikke feks grov filter fulle eller at du merker at det blir tyngre å pumpe, suger den luft og får ikke opp vakuum

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjørt turnet motor, opptil flere ganger. Det visste jeg at man kunne. Jeg ringte til aram i oslo å la fram problemet om filtret, og spurte om de hadde filter og ny plastholder på lager. Men som de sa "dette filtret er nytt og plast/glass holder under filter er kun 1 år", den er garantert i orden. Og har aldri blitt skrudd på. Så da kjøpte jeg ikke nytt av dette. Så lenge det kom små luft bobler i klart glass under filter, måtte det komme inn luft enten på toppen på filter eller før dette fikk jeg beskjed om. Kanskje de ikke ville selge meg noe. :rolleyes:

Prøver på mandag igjen. Går ikke dette, så blir det jobb på min mekaniker igjen. Men da blir det ikke noe mere båtliv i mai på oss :headbang:

 

Rart at en gidder å slite med noe båtdritt hvert år!!! Jammen bra vi glemmer fort :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

litt peiling : Fødepumpe kan vel også være ødelagt, men lite trolig da den fungerte greit forrige dagen når jeg holdt på med lufting!
Er nå det så sikkert. Feilen minner mye om den jeg hadde. Defekt tilbakeslagventil i fødepumpa. Jeg klarte og pumpe, men merket at det liksom aldri ville bli tomt for luft. Motor startet og gikk, men fusket på høye turtall.

Det som gjør at jeg mistenker pumpa er at du klarer og pumpe for hånd, men så snart du går for motor så stopper tilførsel. Årsaken til det kan være at pumpeslagene blir lengre ved håndpumpa enn de gjør når den blir drevet av motor.

Du klarte jo og fylle forfilter med håndpumpa, og da burde jo filteret holde seg oppfylt også når du gikk for motor hvis pumpa var ok.

 

Det er enkelt og ta av den pumpa og sjekke den.

Link to post
Share on other sites

Ny mate/føde pumpe ble installert. I den gamle fødepumpa var tilbakeslagsventilen løsnet og lå løs innen i huset. Ny slange fra tanker til fødepume/filter. Rengjøring av forfilter/grovfilter (der var det mye dritt :eek: )

Jeg monterte også på (påhengsmotor pumpe, ballongpumpe) mellom tanker og forfilter.

Nå tror jeg båten fungerer igjen. Grunnen til at jeg tror er at jeg ikke fikk testet båten undet kjøring. Det blåste meget kraftig i havna i kveldinga. Men motor gikk perfekt på bra turtall i 40 min. Hverken fødepumpe eller påhengspumpe greide å hente opp dieselen fra tankene. Derfor måtte jeg suge denne fram med munnen. Når filtrene var fulle, gikk det greit å pumpe med påhengspumpe.

 

Men::: Jeg fikk ikke pumpet frem diesel med den nye fødepumpa (fra fullt forfilter), slik at jeg fikk luftet med denne. Men det gikk greit med påhengsmotorpumpa jeg monterte. Hvorfor ? Jeg kjente på påhengspumpa når motor gikk og der var det bra pulsering.

Link to post
Share on other sites

Men::: Jeg fikk ikke pumpet frem diesel med den nye fødepumpa (fra fullt forfilter), slik at jeg fikk luftet med denne. Men det gikk greit med påhengsmotorpumpa jeg monterte. Hvorfor ? Jeg kjente på påhengspumpa når motor gikk og der var det bra pulsering.

 

Antagelig har motor stanset med positiv drivkam til fødepumpa. Da vil du ikke ha noen særlig rørlighet på pumpmens manuelle hendel.

 

Med påhengsmotorbelgen pumper du dieselen rett gjennom fødepumpen og ut til finfilteret.

 

Pulseringen du kjenner på belgen når motoren går, er pumpeslagene fra fødepumpen !

 

Lykke til med belastningstesten !! :smiley:

 

:flag_bp:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...