litt peiling Svart 11.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Ingen bedring etter 5 timer med lufting og prøving i dag Det ser ut som det kommer luft inn mellom filter og vannutskiller. Der sitter det en o-ring pakning, men denne ser veldig tynn/liten ut. Den stikker kun ca.... 0,01mm over kanten på vannutskiller. (Racor s -3208) Når filtret så fylles med diesel ser det ut som om det kommer luftbobler med engang. Sees spes godt i gjengene som stikker ned i fra filtret og inn i vannutskiller. Jeg har ikke gjort rent grovfilter. Tankene ble reingjorte ifjor. Etter noen små min med bra pådrag, sees små luftlommer/bobler i vannutskiller. For deretter å tømme vannutskiller/filter nesten helt. Kan det være denne pakningen ? Eller er det noe dritt i tank/rør ? Grovfilter ? Kan det være at den drar diesel for tungt opp av tanken (tett grovfilter/dritt i rør fra tanker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Det kan være pakninga, har du skjekket slangen, bøy på den, det kan være ei spekke i den som kan være vanskelig å se. Som siste utvei, kan du koble fra i den ene endene og sette på trykk på i andre enden for å finne feilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 (redigert) Denne tråden løfter det evig tilbakevendende spørsmålet om hvorvidt sugefilteret bør monteres høyt eller lavt. Selv foretrekker jeg kraner på tanken og lav plassering, da får man lekkasje i stedet for å lure på hvor feilen ligger. Lekkasje er enklere å avsløre enn falsk luft. Dessuten er det bare å åpne kraner for å fylle/lufte filteret Redigert 11.Mai.2011 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Racor S-3208 er et CAV adapter filter. Pelm dritten. Kjøp deg ett Separ filter eller orginalt Racor er mitt råd. Fatter ikke at folk gidder å kaste vekk tid på sånt ræl. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 14.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 (redigert) I dag gjorde jeg reint cav forfilter/grovfilter, der var det mye rart Jeg blåste dieselen tilbake i tankene gjennom slangen, slik at det ikke skulle sitte noe dritt i disse. Det skulle jeg vel aldri gjort Nå får jeg ikke suget opp diesel igjen med fødepumpe. Hva kan gjøres? Vil det hjelpe å fylle forfilter og finfilter fullt med diesel ? Kan jeg suge opp dieselen i slangen med munn, for deretter å stenge kranene til tankene? Eller finns en mer smakfull måte Fødepumpe kan vel også være ødelagt, men lite trolig da den fungerte greit forrige dagen når jeg holdt på med lufting! Har sett på tidligere innlegget, men ikke funnet eksakt hvordan dette gjøres Redigert 14.Mai.2011 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 14.Mai.2011 Del på Facebook Svart 14.Mai.2011 Kjøp deg en sånn til å suge med: http://www.flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=11080&MainPrC=11000&ProdNo=05405 Sett på en kuleventil på sugeslangen, da kan du pumpe opp vakuum, og åpne krana kontrollert når du har koblet til. Er også veldig god å bruke til oljeskift. Anbefales! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 (redigert) Vri på nøkkelen i 1-2 sek, slik at motoren går rundt litt, prøve pumpen etter dette. Dette for å flytte kammen som får pumpen til å pumpe når motoren går, det er mylig du må gjøre dette flere ganger. her ser du pumpen som du har. Den arma som du ser helt til høre ligger på en kam som beveger denne. Redigert 15.Mai.2011 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pjolter Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Fyll diesel i alle filtre, pump Evt kjør litt på starter, sjekk at filtreholdere holder seg fulle, jeg har to plasser jeg kan lufte på mine t6 . Blir ikke feks grov filter fulle eller at du merker at det blir tyngre å pumpe, suger den luft og får ikke opp vakuum Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg hadde nylig tilsvarende problemer. Jeg fant til slutt feilen. Gjengene i lufteskruen på finfilteret var ødelagt. Startmotoren fikk kjørt seg godt før jeg kom så langt. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg har kjørt turnet motor, opptil flere ganger. Det visste jeg at man kunne. Jeg ringte til aram i oslo å la fram problemet om filtret, og spurte om de hadde filter og ny plastholder på lager. Men som de sa "dette filtret er nytt og plast/glass holder under filter er kun 1 år", den er garantert i orden. Og har aldri blitt skrudd på. Så da kjøpte jeg ikke nytt av dette. Så lenge det kom små luft bobler i klart glass under filter, måtte det komme inn luft enten på toppen på filter eller før dette fikk jeg beskjed om. Kanskje de ikke ville selge meg noe. Prøver på mandag igjen. Går ikke dette, så blir det jobb på min mekaniker igjen. Men da blir det ikke noe mere båtliv i mai på oss Rart at en gidder å slite med noe båtdritt hvert år!!! Jammen bra vi glemmer fort Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 15.Mai.2011 Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 litt peiling : Fødepumpe kan vel også være ødelagt, men lite trolig da den fungerte greit forrige dagen når jeg holdt på med lufting!Er nå det så sikkert. Feilen minner mye om den jeg hadde. Defekt tilbakeslagventil i fødepumpa. Jeg klarte og pumpe, men merket at det liksom aldri ville bli tomt for luft. Motor startet og gikk, men fusket på høye turtall.Det som gjør at jeg mistenker pumpa er at du klarer og pumpe for hånd, men så snart du går for motor så stopper tilførsel. Årsaken til det kan være at pumpeslagene blir lengre ved håndpumpa enn de gjør når den blir drevet av motor. Du klarte jo og fylle forfilter med håndpumpa, og da burde jo filteret holde seg oppfylt også når du gikk for motor hvis pumpa var ok. Det er enkelt og ta av den pumpa og sjekke den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 15.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mai.2011 Jeg kjøper ny pumpe på mandag, og monterer den uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Ny mate/føde pumpe ble installert. I den gamle fødepumpa var tilbakeslagsventilen løsnet og lå løs innen i huset. Ny slange fra tanker til fødepume/filter. Rengjøring av forfilter/grovfilter (der var det mye dritt ) Jeg monterte også på (påhengsmotor pumpe, ballongpumpe) mellom tanker og forfilter. Nå tror jeg båten fungerer igjen. Grunnen til at jeg tror er at jeg ikke fikk testet båten undet kjøring. Det blåste meget kraftig i havna i kveldinga. Men motor gikk perfekt på bra turtall i 40 min. Hverken fødepumpe eller påhengspumpe greide å hente opp dieselen fra tankene. Derfor måtte jeg suge denne fram med munnen. Når filtrene var fulle, gikk det greit å pumpe med påhengspumpe. Men::: Jeg fikk ikke pumpet frem diesel med den nye fødepumpa (fra fullt forfilter), slik at jeg fikk luftet med denne. Men det gikk greit med påhengsmotorpumpa jeg monterte. Hvorfor ? Jeg kjente på påhengspumpa når motor gikk og der var det bra pulsering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Men::: Jeg fikk ikke pumpet frem diesel med den nye fødepumpa (fra fullt forfilter), slik at jeg fikk luftet med denne. Men det gikk greit med påhengsmotorpumpa jeg monterte. Hvorfor ? Jeg kjente på påhengspumpa når motor gikk og der var det bra pulsering. Antagelig har motor stanset med positiv drivkam til fødepumpa. Da vil du ikke ha noen særlig rørlighet på pumpmens manuelle hendel. Med påhengsmotorbelgen pumper du dieselen rett gjennom fødepumpen og ut til finfilteret. Pulseringen du kjenner på belgen når motoren går, er pumpeslagene fra fødepumpen ! Lykke til med belastningstesten !! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
litt peiling Svart 15.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2011 Avslutter tråden, med dette: Det var fødepumpa som var årsaken til problemet. Alt virker topp nå ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.