Jump to content

Prosjekt tråd - Reparasjon av skrogskade - glassfiberskrog.


Dieselboy

Recommended Posts

Tenkte å lage en liten tråd her om reprasjon av skrogskade. Dette er ikke min egen båt, men skal gjøre jobben for en båtvenn.

Båten er et selvbygg og skroget var støpt så tidlig som i -85. Så har det stått urørt til for ca 2 år siden, da ble den gjort ferdig.

Skaden skal etter det jeg har fått vite, ha oppstått ved at båten har stått lagret på rundstokker i alle år, samt at påbygget har kommet på også mens den har stått på rundstokk.

Så dette dreier seg ikke om en grunnstøting, men en "knusningsskade" ved opplag over lang tid.

 

Her er et bilde av skaden.

skade_bunn.jpg

 

Dette blir min første glassfiber/støpe jobb, så blir spennende å se sluttresultatet.

 

Har en liten plan om hvordan angripe jobben.

Tenkte først å ta en røslig hullsag for å fjerne skadet område. Da vil en unngå skarpe vinkler i hullet, som kan være bruddanvisere på sikt. Videre hadde jeg tenkt å legge på byggskum fra innsiden, så slipe ned til null et stykke fra hullkanten, samt forme skummet slik at en får opprinnelig skrogform på skadestedet. Byggskummet blir jo da som en forskaling på innsiden.

 

 

Tar gjerne i mot tips og råd :thumbsup:

 

 

En liten gjette konkuranse:

 

Hva slags båt er dette?

bbside.jpg

 

stbside.jpg

 

stb_bakfra.jpg

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjent en gang i tiden en som levde av å bygge RIb-er og han fortalte meg at man måtte alltid plaste på innsiden også. for å være sikker på at reperasjonen holder. Kan sikkert godt hende at det er "overkill", men det er vel greit å være på den sikre siden?

 

 

'Det var en sak her oppe for noen år siden om et firma i Saltdal som plastet en skade på en sjark, der løsnet visstnok hele "flaket" når de komme til Saltstraumen. Sjøveien.

 

Siden det er en venn du fikser båten for å hadde det nok vært lurt å gjøre det ordentlig, man skal ta vare på de vennene man har :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jobbet som båtstøper en stund og kan jo si hvordan jeg ville gjort det:

 

Skjær et godt hull for å fjerne skadestedet, helst ovalt, i alle fall uten skarpe hjørner, puss ned bunnsmøring og tørk rent med aceton. Gå med sterkt lys og til nød lupe rundt skadestedet for å se etter sprekker. gjerne en meter ut i alle retninger. Ved knusingsskader på en litt eldre båt er det lett for at glassfiberen sprekker langt bortetter. Vær spesielt obs på profilene i skroget. Min erfaring er at sprekkene kan bli ganske lange. Dersom du finner sprekker så freser du opp gelcoaten og litt inn i glassfiberen hele veien, sprekker vokser på hver bølge du kjører i. Som tidligere nevnt burde du "forskale" på utsiden og støpe innenifra. Klipp opp 2 til 3 lapper med glassfiber som passer dønn i hullet, 1 lapp som strekker godt utover hullkantene, så gjerne et stykke divinicell så 1 til 2 lag med store lapper utenpå. Vær nøyaktig med blading av herder og polyester, temperatur under støping, og for Guds skyld, rull over med metallrulle for å få ut all luft. Det må du gjøre for hvert lag duk og polyester.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, og takk for innspill.

Glemte å nevne det, men selvsagt ment å støpe fra innsiden også,etter at forskaling er fjernet. Tanken om å legge hovedstøpingen utvendig, er for å slippe å grise til hele båten innvendig, i alle fall holde innvendig sliping til et minimum.

Om en ser på skaden, så blir vel hullet ovalt før en er ferdig med å renske bort gammel skadet glassfiber.

En annen grunn til å gjøre hovedsstøpingen fra utsiden, er at skaden ligger i en dobbeltbunn i salongen. Der er kun adkomst via en inspeksjonsluke på ø 16 cm i diameter. Så d blir begrenset hva slags slipeverktøy men kommer til med.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering for dagen:

 

Har kappet ut området som tilsynelatende var skadet.

utkappet_bit.jpg

 

utkapp_hull.jpg

 

under_opp.jpg

 

sett_akterover.jpg

 

oversikt_innenfra.jpg

 

Tror jeg må kappe ut litt mer, da d ser ut for at det er noe mer deliminering innvendig.

delaminering_v_knivspiss.jpg

 

fra_siden.jpg

 

Ønsker flere innspill, nå som en har litt mer underlag å jobbe ut i fra, om hvordan dette best lar seg utføre.

Kan det tenkes at men bør støpe med epoxy først?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Du kan selvsakt støpe fra utsiden, men da blir det mye sliping etterpå for å få en fin finish. Det går ikke å bruke byggeskumm til å plaste mot, den smelter ved kontak med styren. Du kan løse dette hvis du legger et lag med maskeringsteip over byggeskummet før du begynner å plaste.

Du bør slipe deg fra 0 i hullkanten og ut ca 15 - 20 cm.

Når du sliper deg utover vil du se om det er mere delamminering, ved at delamminert glassfiber er "hvit". All delamminering må fjernes.

Det viktigste er luftfuktighet, renslighet (ikke noe støv), riktig temperatur og nøe med blandingforholdene.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått gjort noe i kveld, da jeg måtte gjøre klart et lite regnskap til et møte i morgen.

 

Men blir da å lage en form for forskaling/mothold på innsiden for å støpe i mot. Skal slipe ut i null, for så å øke lappestørrelsen på duken. Får heller ta jobben med sliping utvendig etterpå.

Må men smøre på top/gelcoat etter plasting, eller holder d med 2k primer, så bunnstoff ?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Da var det på tide med en liten oppdatering på dette lille prosjektet mitt. Endelig ble det litt bedre vær og tempratur, slik at jeg kunne starte støpingen av hullet. Har gått lenge å grublet på en enkel og grei løsning på forskaling innvendig.

 

Hullet er slipt ned til null helt mot hullkanten rundt, samt at det er slipt ned godt rundt.

 

Til forskaling ble det enkelt og greit lagt 2 lag med glassfiberduk innvendig. Duken formet seg naturlig etter skroget, slik at opprinnelig fasong opprettholdes.

Glassfiberduken er støttet opp på innsiden av litt myk kartong, dekket med blank glatt tape. Dette for at den skal slippe ved fjerning. (En kan se på bildene at det er en pizzaeske) :thumbsup:

For å få litt mer tyngde fra innsiden av forskaling, ble det lagt en liten bit med lekter helt i bunn på kjøl, og deretter helte jeg på strøsand!!...denne formet seg fint etter skroget og forskalingen ble stabil.

Legger ut noen bilder, men glemte å ta av innvendig forskalingsprosess

 

innvendig_forskaling_bb.jpg

 

innvendig_forskaling_center.jpg

 

innvendig_forskaling_sb_2.jpg

 

plastet__2.jpg

 

plastet_bb.jpg

 

plastet.jpg

 

BTW....hvor mange lag med glassfiber kan man legge på en gang?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skal selvfølgelig legge på flere lag utvendig, men turte ikke å legge på for mye på en gang. Siste laget vil dekke 90% av nedslipt område.

 

Siden dette var min deby på glassfiberarbeider, holder jeg på å lage en T-bøyle i glassfiber til denne båten. Dette for å få litt feeling med materialet, å få litt erfaring om hvordan dette er å jobbe med i praksis.

T-bøyla er langt fra perfekt, men etterhvert blir den ok. Har fått meget erfaring bare på å lage noe slikt.

Bilder kommer snart.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan fint legge på to lag bare det ikke ramler i hodet på deg. Vil annbefale overlapping på 5 cm på hvert lag enten ved at dukene vokser, eller man har like duker som man forskyver.Videre kan jeg nevne at du skal støpe til den opprinnelige tykkelsen. Du må ikke lage dette bedre enn orginalt. Da lager du "hard spot". Husk 18-23 grader temp. Oghvis det går mer en 48 timer mellom støpingene må du slipe området på nytt Kjemisk binding på polyester opphører etter 48 timer. Jeg ville smurt gelcoat utenpå til slutt, så ikke vennen din skraper hull i primeren neste gang han skal ta på bunnstoff.Forøvrig kan du jo spandere på en ny og større innspeksjonsluke inne. Den gamle kan sikkert brukes et annet sted.1 lag 600grams matte tilsvaren nesten 1 mm ferdig støp.

Redigert av taunus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Det ser jo bra ut det der.

Tror ikke gelcote er det rette å bruke.

Jeg ville gått for topcote.

Gelcote er beregnet for å bruke i form.

Det blir da lufttett og gelkoten herder skikkelig.

Man legger gelcote i formen, så plaster en med duk og polyester, slik blir det luftett for gelcoten.

Topcote inneholder voks, så når du smører med topcote legger det seg en vokshinne over topcoten og den herder skikkelig.

Man kan si at topcote er gelcote som er blitt tilsatt voks. :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da er det vel på tide å oppdatere litt ...

har fått gjort endel siden sist. Skadestedet er bygd opp til opprinnelig tykkelse, etter en kjapp opptelling blir det ca 16-17 lag med 300g duk. 2 på innsiden, 2 i selve hullet, som endel av forskaling vist på et tidligere bilde, og resterende utvendig. Etter ferdig herdet utvendig, er området slipt og sparklet for å få en ok finish.

 

nylagt_plast_innvendig.jpg

 

innvendig_etter_ferdig_herdet_plast.jpg

 

utvendig_etter_sparkling_og_maling1.jpg

 

utvendig_etter_sparkling_og_maling2.jpg

 

utvendig_etter_sparkling_og_maling3.jpg

 

Som dere ser, måtte jeg kappe ut litt av innvendig dørk for tilkomst.

 

oversikt_innenfra.jpg

innvendig_etter_ferdig_herdet_plast.jpg

Utkappet dørk er lagt tilbake og plastet på plass.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var jobben med å tette hullet ferdig, og er rimelig godt fornøyd med resultatet. Tross alt første gang jeg jobber med glassfiber.

Legger ut noen bilder av sluttresultatet :thumbsup:

 

dsc00979.jpg

 

dsc00980.jpg

 

dsc00981.jpg

 

dsc00982.jpg

 

Har litt pussejobb på tidligere omtalte T-bøyle, samt å få denne montert. Kommer tilbake med bilder av den når den er ferdigstillt, til uka forhåpentligvis.

 

Sjøsetting er planlagt i morgen fredag, ved 19-20 tiden. Skal ta oljeskift og enkel service på motor når båten er kommet på hengeren i morgen ettermiddag.

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...