Jump to content

Prosjekt tråd - Reparasjon av skrogskade - glassfiberskrog.


Dieselboy

Recommended Posts

Mener og vil tro at med en slik stor overlapp med trapping hele veien, så burde dette gå veldig bra ...

Får vel snart tenke på mitt eget prosjekt, nå når jeg har fått testet ut dette med å jobbe med glassfiber. Har jo planer om å snekkre i sammen en HT på snekka mi. La ut bilde av en skisse på dette for en tid tilbake.

Det så da slik ut:

 

xxxxxx.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel....da var man kommet så langt at det ble tid til å sjøsette skuta. Dette skjedde sist torsdag sen kveld.

Det gikk veldig greit å få båten på over på henger, da den sto ganske høyt på paller (ses på tidligere bilder). Det var bare å huke vinsjen på henger'n i øyet foran på båten, så vinsje hengern med bilen :eek: på slep, under båten, så deretter bare å plukke unna paller og klosser etterhvert.

 

dsc01001.jpg

Som dere kanskje ser, så er de små vinduene fremst byttet ut fra 6 millimeter plexiglass til 3 millimeter lexan. Disse føyer seg bedre etter skroget slik at det er enklere å få det tett og er mere motstandsdyktig mot riper. Dem har også fått en rektangulær fasong uten runde hjørner, slik de gamle hadde. Syns det passet bedre mot resten av vinduer.

 

dsc01000.jpg

 

dsc00999.jpg

 

Jeg tok en aldri så liten service på motoren mens den enda var godt tilgjengelig på alle kanter.

dsc00998.jpg

 

dsc00997.jpg

 

Har ikke bilder av selve utsettingen da det gikk fort for seg, men den var meget vellykket. Ingen problemer eller dramatikk av noen slag.

Prøvetur tatt nå i kveld og alt gikk knirkefritt....

 

Litt uvant fra egen båt, Haslasnekka med 7,5 knop til denne som svever avgårde i ...hmm,....noen som tør gjette max fart på denne?

Redigert av Dieselboy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Aktiverer denne tråden da jeg har en nesten lik kjølskade som jeg har slipt til og skal plaste fra utsiden. Problemet er at jeg ikke får matten til henge, den faller ned av tyngdekraften. Jeg bruker 450 grams matte og polyester fra Biltema. Mattene er 60 cm lange ca 20 cm brede.Er takknemlig for tips!

Link to post
Share on other sites

Har også nettopp fikset lignende skade. Brukte 300g matte og kippte den opp i små biter. Da gikk det greit å få den til å sitte. Støpte 2 - 3 lag og ventet til neste dag. Pusset ned ujevnheter og vasket med aceton så på med nye 2 - 3 lag. Vet ikke om dette er riktig fremgangsmåte men det ser bra ut.. :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er det jevnt der du har slipt så legger du bare noen strøk topcoat over så pusse med 120papir. Er det veldig ujevnt kan du jo sparkle. Usikker på topcoatn til biltema.noen ganger er vel 2.komponent maling blitt kallet for topcoat. Har bare brukt Noorpol/reichhold produkter. Etter støp legger jeg tre strøk topcoat som jeg sliper og så grunning og bunnsmøring. Har aldri brukt epoxyprimer. Er delte meninger om det. Epoxyprimer er vel mer vanntett en topcoat/gelcoat men såfremst du ikke skal male hele bunnen med det og resten av båten er gelcoat så ser jeg ikke behovet.

Link to post
Share on other sites

Nå er det nå slik at di fleste båter har gelcoat som #ytterskall # på båten uten at det er problemer med vanninntrenging. Selv etter over 30år. Og skal du absolutt ha epoxyprimer ville jeg allikevel smurt ett par strøk topcoat over støpen så slipe jevnt før epoxyprimer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...