Jump to content

Enda en overmotorisert Wesling 16 HT :) (Prosjekt)

DYM

Recommended Posts

HansH skrev 6 minutter siden:

@Eika Mulig det, men det er jo van(n)vittig kult med V12 på 500 hk på en Fjordling17. Tror han opplyser om nær 80 knop på topp.

Det er en 2.6L rekke6, orginalt en gammel 400r som har blitt jazza opp 

Folk har jo kjørt over 80 med en 300 på. Andre strand kjørte vel 82 med 450r, Tore Hellvik har vel kjørt 82 med en ls1 Corvette motor 

HansH skrev 1 time siden:

@Eika Mulig det, men det er jo van(n)vittig kult med V12 på 500 hk på en Fjordling17. Tror han opplyser om nær 80 knop på topp.

Med nesten 600 kg på hekken (pr. motor) så tror jeg faktisk båten hadde sunket, iallefall ikke langt unna :giggle:

v12_500.jpeg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Eika

Var det våset ditt om "det er farlig å leve" ditt forsvar av Fjordling båter med gigantisk motor? Du og andre  som lar dere imponere av Fjordlinger i 70-80 knops fart, hva med sjø  egenskapene og sving egenskapene? Man så jo i Arendal og Kilsund hvor lite kontroll de gutta har på båtene når det skal svinges, en Fjordling båt kastet føreren ut av båten og en Fjordling med 300XS motor chine walket så kraftig at båten rollet. De som vant racet hadde jo langt mindre motorer. Mindre motorer= mindre fart=mer kontroll over båten. 

Når jeg leste om han med 500 hesters motor gjerne skulle  hatt  et  mørkekjørings kurs da skjønner jeg nivået de gutta ligger på. Har de ikke lært noe om hvor farlig det er å kjøre i mørket med en hurtiggående båt etter mange tragiske ulykker opp igjennom årene, ja da er det virkelig ikke noe håp.

Det at mange velger og ha raske båter som hobby er kjempe bra syns jeg, variasjon, alle kan ikke sparke fotball eller drive med banekjøring med bil. Ulykker skjer hele tiden, de fleste ulykkene skjer på kjøkkenet hjemme. Men se på alle de som ikke får kjørt ifra seg båt, hvor mange som er idioter langs veien, hvor mye hester det er i mange av de du møter hver eneste dag. Jeg elsker at folk har forskjellige hobbyer, svært mye som er helt meningsløst i mine øyne, men så lenge de blir glade av det så er det samma faen for meg :) 

Jeg har sett flere filmer av ulykkene på TikTok, det avisene ikke viser er hvor kjapt det kom hjelpemannskap. Kjører man konkuranse, så presser man redskapen til det ytterste og da skjer det ulykker, lurer på hvor mange bruddskader det er i båt kategorien i år som det har vært noen uhell VS fotball/håndball sålangt i år, noen som kan hjelpe meg og finne ut av det ?

Jeg har kjørt båter som går endel fortere enn fjordlingene, siden 2007, selv så små som 18 fotere så begynner det og nærme seg 90knop. 

Hva er det som topper ulykkes statestikken ? Sånn jeg ser det som jobber som glassfiber og gelcoat bransjen, så er det seilbåter og familiebåter på 20-45fot, som er helt på den andre siden av fartsskalaen 

Her kan du lese mine første innlegg på forumet i denne tråden også har det gått slag i slag siden den gang. Rart jeg ikke er dau etter så mange år med dødsleke

Eika

Du imponerer ikke en gammel racerbåt mann som har kjørt offshore og standard klassebåter, både v-bunnere og katamaran, hvis båten ikke går godt i sjø og kan styres. Alle kan kjøre fort på stille vann. Min navigatør fikk en tur i en Fjordling med en XR2 motor (rundt 200 hk i den) og den toppet rundt 67-68 knop. Helt greit gikk den på stille vann, mens når det kom noen bølger da var den veldig nervøs, ustabil. Med en av de største påhengerne (400-450) på en 17 foter får man en veldig baktung båt som setter store krav til sjaføren. Særlig de som også kjører med lift og i tillegg store propellere. Setter også store krav til styring systemet.

De uhella som har vært er ikke overraskende ut i fra nevnte faktorer.

Ingen problemer med at båt kan være en fin hobby. Det har jeg selv. Har kjørt speedbåter fra 1978 og har en enda.

Det er over-motoriseringen jeg ikke liker.

Jeg velger meg F2 i Tønsberg til helgen. Racing under ordnede forhold. Sikkerheten i høysetet. Båtene er ganske like, alle har samme type motor (vel med unntak av en fører som har den nye APX firetakter motoren til Mercury som skal overta for 200XS totakteren).

sponor2-1024x457.jpg

Hvis du trur jeg holder på med speedbåter for å imponere deg så må du revurdere hvor viktig du er i verden :) 

Hvis du har holdt på med racing men er imot over motoriserte båter, så har du mista det helt. Da ville jeg egentlig bare holdt kjeft og latt de som liker det holde på som de selv vil. Det har vært flere ulykker i år, men fortsatt ikke personskader

Hvor mye klager jeg over de satans koggene som man hører den satans tøffinga fra i en time og de bare har forflytte seg 500m eller alle de gjøkane med seilbåt som har seil opp, går for motor og forventer at alle skal vike for de ? 

Eller er det missunelse som gjør at du er imot det ? Det at dagens båtinteresserte kjører fortere enn dere noen gang gjorde med løpsbåtene for 30år siden ? A klasse båtene, gjør jo 65-68knop med 115hk, B klassen gjør jo 70+ med 115 og C klassen lukter på 100knop med 200hk. Men det er jo under motoriserte båter, der man må lifte og tilte alt til himmels og presse det helt til grensa, istedenfor en over motorisert der man egentlig bare kan slippe liften til bunn, så klemme til også slå de gamle rekordene deres nedenom og hjem 

La folk holde på som de selv vil, whatever floates your boat

Men hvis du bare leker gammel gretten gubbe, men egentlig er en ålreit kar, så er det bare og si ifra så skal du få en luftetur og se hvor fine disse overmotoriserte småbåtene egentlig er. Cruiser 60knop med ett forbruk på 30liter i timen. Jeg står og jobber for harde livet om dagen for og få denne lille 18foteren med 250hk på vannet

IMG_20220501_182932.jpg.991d3bb301c8db0a7982340b254ef558.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...