Jump to content

Enda en overmotorisert Wesling 16 HT :) (Prosjekt)


DYM

Recommended Posts

Her er kandidaten: ukjent årsmodell Wesling 16 HT, men den er originalt gul så den er eldre enn 1982? Henta i Drammen i fjor høst, der den har stått i mange år på land. Den skal nå gå resten av sin eksistens i ferskvann i innlandet :) Jeg fikk med ny henger og komplett nytt interiør fra Westermoen. Motoren som stod på var en 2002 Suzuki 70hk firetakt.

 

p1000356.jpg

 

Akterspeilet var ikke uventa en smule herpa, og treverket var fuktig men ikke råttent. Minimalt med svikt når jeg stod på motoren og gynga, så utgangspunktet er jo ikke helt håpløst iallefall.

imag0061.jpg

 

Akterspeilet ovenfra etter at motorbrønnen er kappa ut. Alt av sprekker ble laminert med lange skruer og fyllt opp med polyester.

imag0064.jpg

 

imag0067.jpg

 

Temmelig sexy!

imag0070.jpg

 

Her er en del av forsterkningene etter første runde med glassfiber. Tviler på at det holder i årevis men båten skal tross alt ikke gå i tung sjø med mye last lenger. Mest flatt vann på smeigedager :)

Innsiden av akterspeilet består nå av en 22mm vannfast finer som er skrudd godt fast og støttet opp av finner og sausa inn med glassfiber i store mengder.

imag0071.jpg

 

Utsiden har også fått en ny 22 mm finerplate. Funksjon går foran form :)

imag0077.jpg

 

Bror min er korpusarbeider (platearbeider i sølv), så han fiksa glatt en rimelig solid 5mm aluplate :) Med aluplata er tykkelsen totalt på 12cm, så nye 14cm 12mm bolter ble kjøpt inn.

imag0079.jpg

imag0080.jpg

 

Motorbrønnen snart på plass igjen.

imag0089.jpg

 

2 strøk med fregattblå måtte til.

imag0096.jpg

 

Motoren på plass :)

imag0105.jpg

 

Vindskjermen på plass.

imag0110.jpg

 

Instrumenter og ny hydraulisk styring på plass. Mangler spenningsmåler enda.

imag0133.jpg

 

Stoler, teppe og konsoll på plass.

imag0135.jpg

 

Plata som kan fungere både som bord og seng. Noen som har bilder av åssen den kan festes greit under fordekket og trekkes ut som bord?

imag0137.jpg

 

Det var det inntil videre. Innkjøp av sandsekker til ballast i baugen og kobling av det elektriske gjenstår før jeg får testa om doningen i det hele tatt flyter :)

Link to post
Share on other sites

Dette blir brutalt!!!

 

"Enda en overmotorisert..." leste jeg, og tenkte at du skulle henge på en 115 eller 140 om du var litt sprø. men 200??? hohoho, gleder meg til fortsettelsen på denne :):)

 

Båten kommer til å bli helt usannsynlig ekkel å kjøre, iallefall uten ballast foran :p Hva veier 200 hestern? I forhold til hva som er beregnet av vekt bak der? Er båten opprinnelig godkjent for omkring 70hk?

Link to post
Share on other sites

Suzukien som stod på veide 150, Yamahaen veier 210. Er fullt klar over at det kan bli hårete ja, men man MÅ jo ikke kjøre flatt jern hele tiden heller :) Renner fort 100 liter i timen gjennom motoren da, noe som er heller utrivelig med dagens bensinpriser!

 

Er faktisk ikke sikker på hva de er godkjent for originalt, men 70-90 er jo egentlig nok i massevis på disse båtene. Skal faktisk ikke se bort fra at jeg bytter til mer fornuftig motor om det blir altfor ille :lol:

Link to post
Share on other sites

morsomt prosjekt!

 

motoren er vel ikke for stor før du må stenge selvlensingen når du er om bord, det var moralen til en båt jeg så på, lensepumper begynte arbeide, og selvlensing måtte tettes når første person gikk om bord, i tilegg var det lagt bly forran i båten for å hindre at akterspeilet gikk under vann når den stod stille, og båten sank ;)

 

kjøreegenskapene var ikke all verdens for å si det mildt, men tror aldri jeg har kjørt båt som har akselerert bedre, 2x250 på 24 fot

Link to post
Share on other sites

Mener den er godkjent for 65hk.

 

Den 200hk'en der er vel ikke så tung, 185kg hvis jeg ikke husker helt feil (Til sammenligning , DF70 = ca 154kg)

 

Blir nok noe livlig å kjøre ja =) Ser for meg at en 150TRP ville funka bra sånn sett

 

Bordplata: en kamerat av meg har en 88 mod, der er det en skinne i skottet i framkant som bordet tres inn på når det skal brukes som bord. men kan ikke huske at det var tillaget for oppheng under dekk hos han.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Yamaha 90 2-takt på 120 kg var vel ikke uvanlig på disse båtene, og harmonisk i forhold til den lave båtvekten. Gjør vel ca 42 knop.

200 hk blir jo interessant da... jeg hadde ikke blitt med på den prøveturen uten at gassen var plombert på ca midten :saint:

I området fra 50-70+ knop tror jeg nesten man bør be til de høyere makter :eek:

Men må jo ha temmelig svær propell for å få omgjort all effekten til fart da.

Vil uansett anta at nesten ingen farkoster til sjøs hamler opp med aksen, hvis akterspeilet holder....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

skal nok litt rigging og finjustering til før du får det til å gå stabilt i over 50 knop..

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

60 gps knop med 29 tommers propell.. men den er vel altfor liten da? :tongue:

Det er kanskje begrenset utvalg når man kommer opp i de størrelsene.

200 HPDI, dessverre ikke toppfartsfilm:

 

 

225 merc:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ZJq6x4xLGxY&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=6Y-HDYbDNeo&NR=1

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kongen av de overmotoriserte er kanskje fortsatt fjordling med 300XS?

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

60 gps knop med 29 tommers propell.. men den er vel altfor liten da? :tongue:

Det er kanskje begrenset utvalg når man kommer opp i de størrelsene.

med 14:26 i utveksling og 5600 som turtall så viser prop kalkulatoren her en teoretisk fart på 72knop v/ 0 slipp

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den Fjordlingen med 300XS er bygget av Fredrik Larsson rett over grensa fra Kongsvinger tror jeg. "Offisiell" rekord med den er visst 82 knop.

Rett før jeg kjøpte en annen en han hadde restaurert i fjor høst, med Yamaha 150. Og den var visst "den beste han hadde bygget", bedre enn den som går med 300 XS :) Men hadde ikke penger til det da :(

 

Har uansett ikke ambisjoner om mer enn 55-60 knop! Får prøve å holde det sånn noenlunde trygt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle egentlig sjøsette idag, men det oppstod uventede problemer! Speedkonsollen trekker! i speedwieren istedenfor å skyve som den må i motoren! Jeg fatter ingenting, det var den jeg fikk med motoren og den hadde visst fungert helt fint da de demonterte det! Det er en standard Yamaha 703 konsoll. Noen som har noen ideer?

 

Anyways:

 

Det elektriske er nesten i boks. Bryterpanel for innvendig lys, lanterner, lyskastere og pumpe.

imag0157.jpg

 

Batteriboks med kondensator og hovedbryter m/fjernkontroll.

imag0158.jpg

 

Til slutt hydraulisk styring og ymse midlertidige koblinger til motoren :)

imag0155.jpg

Link to post
Share on other sites

Hva er fordelen med å ha kondensator koplet til batterikretsen? Ser de bruker det i biler med stort anlegg også.

 

i biler med stort anlegg har de store kondensatorer på flere fahrad.. disse hjelper til med å gi strøm i de høyeste peakene for å avbelaste batteri og dynamo samt gi en jevnere strømtilførsel til forsterkerene..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kondensatoren er rett og slett for å gi starteren en boost. Var noe som fulgte med fjernkontrollkitet.

 

Anng. speedwieren: vi var sikkert 10 mann som klødde oss i hodet i flere timer uten å finne ut av det, så ja, jeg er SIKKER på at den MÅ skyve! Åpne spjel i fri/på tomgang bør jo ringe noen bjeller! Og takk for lenka!!

Redigert av DYM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...