Jump to content

Enda en overmotorisert Wesling 16 HT :) (Prosjekt)


DYM

Recommended Posts

Yamaha er litt inkonsekvente på bruken av trekk/skyv. Min 60hk trekker, 75/90hk skyver. Hørte om noen som bytta fra en 200 til 225 på en Hydrolift, der var det visstnok også motsatt. Men de oppdaget ikke det før ved oppstart :eek: Vil tro de skvatt når motoren omtrent skvatt opp i 6000 omdreininger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Kanon kule greier :thumbsup:

Litt nærmere land på neste filming kanskje (eller mere zoom) :wink:

Blir spennende med litt tall og propelldata og sånn :clap:

 

Mens vi venter kan vi jo se på denne.. skru opp lyden, spol fram til 1:00 og nyt 700 hk Verado aks opp til sånn 80 knop minst :flag_da:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

imag0186.jpg

 

imag0188.jpg

 

imag0192.jpg

 

Har ikke fått kjørt så mye aleine i båten men har hatt rundt 5000 rpm på motoren og litt over 50 knop tipper jeg. Det er motet som stopper meg, jeg tør ikke gi på det aller siste for å få løfta den helt opp av vannet. Føler meg tryggere når jeg presser den ned litt foran. Skulle nok sett på ny propell etter hvert, men har ikke hatt tid til å forske så mye på det enda :)

Link to post

ren idyll :)

den turkise ed siden av, er det en Sportmaster 15VS?

 

Er nok lurt å prøve seg litt forsiktig fram ja, i den farta er det mye løft i den utlagte baugen på Weslingen...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er denne Skibsplasten ja:

 

https://baatplassen.no/i/topic/80236-innspurt-paa-skibsplast-sportmaster-15-vs-prosjekt/

 

Går ut fra at han oppdaterer tråden med noen nye bilder snart!

 

 

Jeg har et par ideer for noen enkle modifikasjoner på skroget for å minimere chinewalkingen, men får nok ikke tid til å teste før i fellesferien. Er nok en viss fare for at skulle montert motoren litt til venstre også, men men..

Redigert av DYM (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...

Har nå kommet så langt at jeg vil prøve en annen propell. Heiste motoren maks på hullene for et par uker siden og det hjalp på shinewalkingen men jeg tror det er mer å hente med en bedre prop. Noen som har erfaring med hva som er bra på mitt oppsett? (Wesling 16 HT med 1990 mod Yamaha 200). Jeg vurderer også en heis for å løfte enda mer, så anta at den er på plass når dere kommer med anbefalinger :).

 

https://baatplassen.n...0713_160053.jpg

side2.jpg

Redigert av DYM (see edit history)
Link to post

Du har ikke vurdert en lettere motor som kanskje passer bedre til båten, også effektmessig, men som fortsatt gir godt over 50 knop ?

 

Denne 1,8 liters 4-syl 140 hk Tohatsu er vel ca 150 kg, altså rundt 50 kg lettere enn din Yamaha 200 http://www.finn.no/f...nnkode=36403338 :smiley:

 

Jeg visste ikke at Yamaha hadde en 140 hk V4 men her er den iallefall, ca 150 kg den også http://www.finn.no/f...nnkode=36207286

Jeg trodde de var tyngre men er dette korrekt så.... http://www.yamaha-mo...2st/140-55spec/

Mulig at 140A har oil injection mens 140B ikke har det, og er lettere av bl.a. den grunn.

Fin motor

1333572257_345739760_1-Pictures-of--Yamaha-140-outboard-motor.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg visste ikke at Yamaha hadde en 140 hk V4 men her er den iallefall, ca 150 kg den også http://www.finn.no/f...nnkode=36207286

Jeg trodde de var tyngre men er dette korrekt så.... http://www.yamaha-mo...2st/140-55spec/

Mulig at 140A har oil injection mens 140B ikke har det, og er lettere av bl.a. den grunn

 

mener at modellene solgt i Norge alle hadde oil injection og veide rundt 165kg. (muligens bortsett fra de aller første årene tidlig på 80-tallet) Specsene i linken er sikkert korrekte - men ser ut til å være motorer for andre markeder.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 år senere...

Lenge siden jeg har oppdatert noe her :) Har skjedd en del siden sist! Motorheis fra Bobs Machine Shop er montert, motor heisa ganske kraftig og ny stålvisp er handla inn :)

 

Bob's heis:)

20130831_162756.jpg

 

 

 

Turbo 14,25x23

20130831_162809.jpg

 

20130831_162828.jpg

 

 

Teoretisk OG praktisk toppfart med dette oppsettet er 53 knop. Shinewalk-terskelen er faktisk akkurat på 52-53 knop, som også er på max turtall før rødmerking 5500rpm. Båten er dønn stabil opp til terskelen. Går akkurat like fort full av folk og grillmat også :) Akselrasjonen er syyyyk syk syk!

 

Jeg har ingen ballast, all vekt er bak (motor, batteri og bensin), så jeg presser skroget ned en del med trimmen. Skal jeg kjøre fortere nå så må jeg ha større propell og mye av steglistene MÅ vekk! De i baugen er livsfarlige når man presser baugen ned!! En liten bølge så hugger de tak og drar hele båten over på siden nesten :cryin:

 

Et lite Youtube klipp :)

Link to post
  • 6 år senere...
DYM skrev On 13.11.2013 at 21.56:

Lenge siden jeg har oppdatert noe her :) Har skjedd en del siden sist! Motorheis fra Bobs Machine Shop er montert, motor heisa ganske kraftig og ny stålvisp er handla inn :)

 

Bob's heis:)

20130831_162756.jpg

 

 

 

Turbo 14,25x23

20130831_162809.jpg

 

20130831_162828.jpg

 

 

Teoretisk OG praktisk toppfart med dette oppsettet er 53 knop. Shinewalk-terskelen er faktisk akkurat på 52-53 knop, som også er på max turtall før rødmerking 5500rpm. Båten er dønn stabil opp til terskelen. Går akkurat like fort full av folk og grillmat også :) Akselrasjonen er syyyyk syk syk!

 

Jeg har ingen ballast, all vekt er bak (motor, batteri og bensin), så jeg presser skroget ned en del med trimmen. Skal jeg kjøre fortere nå så må jeg ha større propell og mye av steglistene MÅ vekk! De i baugen er livsfarlige når man presser baugen ned!! En liten bølge så hugger de tak og drar hele båten over på siden nesten :cryin:

 

Et lite Youtube klipp :)

 

Har alltid siklet etter denne videoen på YouTube. Kjøpte meg selv en wesling i april 2019, og monterte på en mercury 115 (ikke like overmotorisert, men flytter seg bra). Innså først nå at det muligens er din gamle båt, med tanke på lanterneplasseringene (og uten topplanternen) samt de umalte stedene i hardtoppen.

 

889A64B6-4C3D-423A-B6E2-7996C6303FFA.jpeg

B31268D4-77CD-40E6-A816-B3405DC60B4E.jpeg

80359011-179E-4E0B-8C8C-55991897EFDE.jpeg

17E23AF8-5523-47EF-9515-8FCD06C647FF.jpeg

563E4337-F5A8-40F1-88E7-73C89EE064F8.jpeg

Redigert av wesling115 (see edit history)
Link to post

Vil tro at Suzukis nye DF100B på kun 157 kg må være grei på en slik båt der vekt er ganske viktig, iallefall hvis vanntunnellen fortsatt er intakt.

Ellers må jo Mercury F115 Pro XS på ca 125 hk være flott med en vekt på kun 163 kg.

Mercury F80 2,1 liter kan forøvrig moddes til 125-130 hk men da må man nok også bytte kamaksel ser jeg hos Lundins Marin.

 

Har vært oppe i 44-45 knop med min 18-fots Navette og Mercury F115 2,1 liter med 4-blads stålpropell. Men da er det helt i grenseland for skroget. Vet ikke helt hvorfor, da det skal klare rundt 50 knop uten å bli altfor ustabilt. Men det er jo ikke designet av Linge da. Men det hjelper nok å være to i båten (men når ikke 45 knop da).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 år senere...

Skjønner ikke greia med å sette en 200 hester på en liten Wesling 16 HT.

Den båten var aldri ment for så stor motor fra designerens side. (Når båten var ny, mener den kom i 1972 var det knapt noen 200 hester på markedet heller)

I 1979 hadde jeg Wesling HT med 75 Johnson, den toppet ved ca.39 knop med en SST stål propell.

En kamerat av meg hadde også en Wesling HT, først med 115 Evinrude, så 140 Evinrude.

På den tiden  ble det kalt galskap å sette så stor motor som 140 på den båten.

Han som eide den båten måtte sitte å "ratte" den, også kalt "å gjete båten" for å unngå chine walking.

Han klarte å temme den , han snakket om en fart på 51-52 knop ifl.VDO speedometeret ombord. Ingen GPS den gangen!

Over her er det 200 hk på samme båten, og den går 53 knop. Så ingen vesentlig fartsøkning fra en 140 hk Evinrude på samme type båt.

Eier av Weslingen med 200 Yamaha sier at da må det kjøres med større propell og steglister må fjernes om den skal gå fortere. Om dette ble gjort sier tråden ikke noe om. Noen snakker om design speed. Over denne fart begynner båten å bli vel livlig.

Plutselig har samme båt fått en mindre motor, 115 Mercury. Ok, ser at det er mange år mellom Wesling med 200 Yamaha og det som vel er båtens nye eier. Poenget mitt er at en liten båt blir ganske utrygg med stor motor. Det viser også de uhell som har vært med Fjordling og stor motor. Noe av poenget med å kjøre fort med båt er vel at man skal føle seg rimelig trygg, at man har en båt som man vet går greit selv når den går fort.

Link to post

de fjordlingene som går stabilt i 60-70+ har oftest i tillegg til forsterket akterspeil, også forsterket tunell og bunn - og gjerne også blueprinta bunn, dvs retta ut dersom båten har blitt konkav etter å stått lenge på henger.  Det sies å gjøre underverker for kjøreegenskapene når man bikker rundt 50 knop. 


Weslingen min er blitt litt konkav i bunn, det ser man godt om man står bak båten og sikter framover lands (dvs under) steglistene. 

Husker en bruker her inne som satte en 140 v4 på en musling - klarte å lirke denne opp i 56 knop eller noe slikt.   Han kjøpte senere en Gromling - denne ble helt uregjerlig i litt over 50knop, tror san nådde 53 før han fant ut at nå var leken god :lol:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
HansH skrev for 2 timer siden:

Selve kongen i dette miljøet må være han her:

 

https://www.l-a.no/nyheter/i/abkay4/80-knop-med-en-17-fots-fjordling 
 

17-fots Fjordling med Mercury 500 hk. Truffet på ham i både Arendal og Grimstad nylig. Går helt sinnssykt fort. 
 

Samme båt;

 

https://www.facebook.com/share/r/sr8mkPj6yA5Hmaop/?mibextid=UalRPS 

 

Men han kjører ikke fortere enn de med godt rigga og 300xs, men han akser bedre fra 20knop til 70 da 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...