Jump to content

Hvordan tester man en lysdiode (LED)


REM

Recommended Posts

Er usikker på om en LED i båten er gåen, eller om den rett og slett ikke får strøm. Hvordan sjekker jeg denne med et vanlig voltmeter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Måle spenningen over LEDen, kanskje? :rolleyes:

 

Kommer litt an hva du mener med LED, men hvis du virkelig mener LED i betydningen én enkelt LED uten motstander, strømregulering, etc, så skal spenningen over den være i størrelsesorden 2V, litt avhengig av fargen på lyset.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Vil det si at hvis jeg måler 12V mellom bena og LEDen ikke lyser, ern gåen? :rolleyes:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vil det si at hvis jeg måler 12V mellom bena og LEDen ikke lyser, ern gåen? :rolleyes:

Hvis du vet at den har lyst før, og du ikke har rørt verken LEDen eller ledningene til den siden, så er svaret ja.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Ja, LEDen har lyst tidligere, og jeg har ikke fikla med noe - garantert.

Vel, 12V mellom bena og ikke lys = Gåen LED. Den er grei.

0V mellom bena kan være OK LED, men manglende strømforsyning. OK?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en lik led en annen plass, så bytt over så ser du om de virker eller ikke.

Levetiden på pent behandlet led er en evighet, skal ikke ryke sånn uten videre..

 

Mål om det kommer strøm frem, om det er med motstand forran så har du nok bare 2-3volt. ellers skal du, som nevnt over av andre, måle ca 12 volt.

 

Hvis du sier litt mer om hvor denne led'en befinner seg så blir det lettere å gi best mulig fremgangsmåte :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

120420111007.jpg

 

Javel. Til Høyre på bildet, rett ut for gearspakene og mellom 2 x 2 stk instrumenter med hvit bunn (V og Ampmeter)ligger det en rekke med 6 brytere hvis en ser godt etter. Slår jeg på en slik bryter, kvitterer den med en LED som da tennes i overkant av bryteren. Bryterne er for å kopple inn startreler for motorene, for forbruksstrøm, agregat pluss et par ting til som jeg ikke husker i farta. Jeg har problem med startstrøm til Stb motor til tross for at jeg nylig har satt inn et nytt 180Ah startbatteri for denne motoren. Det er LEDen til startreleet for denne motoren som ikke vil tennes når jeg slår på bryteren. En tilfeldighet - eller?

 

Redigert: Når jeg ser nærmere etter ser jeg at LED en for forbruksstrømmen jo lyser for anledningen.

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg mener også at slike gode gamle LED som ikke er ment som belysning skal ha ca 2V.

Har du et voltmeter/multimeter kan du jo forsøke å måle spenningen over bena på den som ikke funker og en annen tilsvarende som funker.

Har begge feks 2V så er det LEDn som har tatt kvelden. Er det 0V når den skal lyse, er det noe annet som er galt.

Sitter LEDpæren i selve bryteren er det av og til knotete å få målt over pæren, så da er det kanskje lettere å forsøke bytte med en tilsvarende bryter som du vet funker...

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Det første jeg ville gjort var å måle mellom minusskinne (finn ett punkt du vet helt sikkert er minus) og plusside på bryteren, finner du 12V der?

Mål så videre mellom minus og utgang på bryter, hva skjer?

En bryter med indikator trenger også minus så lampen kan lyse, har den minus?

Du kan også måle over relespolen.

Ikke glem å måle at du faktisk har minus, det kan du gjøre ved å måle spenning mellom pluss på batteri og minus på relespolen.

Link to post
Share on other sites

Ikke glem å måle at du faktisk har minus, det kan du gjøre ved å måle spenning mellom pluss på batteri og minus på relespolen.

OK, det skal jeg gjøre. Tror forøvrig at bryteren virker som den skal da jeg hører at releet "bak der" klapper til når jeg trykker på bryteren.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

OK, så vi snakker om en LED. Mange av oss har tenkt på LED lys. (Men du har jo skrevet en LED hver gang)

 

En LED regulerer spenningen selv, (til ca 1.2v) men du må begrense strømmen. Strømmen skal gjerne være i området 10 - 20 mA. Ved 12v blir det: 12 / 0.020 = 600. Altså en motstand på 600 (1 200) ohm i serie med lysdioden. (Jeg synes det hørtes lite ut. Husker jeg riktig?) Og dette skal under normal drift gi ca 1.2v over lysdioden.

 

Eller, hvis du vil måle med multimeter så kan du bruke motstandsmåling og måle begge veier. Den ene veien skal det være høy motstand ("brudd") og den andre skal den lede.

 

Men, som vanlig i båt, hvordan du bør feilsøke er ofte styrt av hva du kommer til.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Siden du hører klikking i releet, men ingn lys, så kan dioden være gående av overspenning eller at det er noe den mangler(positiv eller negativ, avhengig av hvordan din bryter styrer strømmen.) gjør som frøken fryd sier, test hva bryteren mangler. Mulig det hjelper ved å bytte bryter? På de fleste brytere med indikasjonslampe, så må man koble opp både +og- for å få lys, kobler man bort en av dem, ofte - så slukker lyset.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Når du hører releet klikke skulle to ting være i orden, +12V inn på bryteren og +12V ut fra bryteren når den er aktivert.

For at lyset skal være aktivt må man i tillegg ha følgene:

-forbindelse mellom lysdiode og utgang på bryter

-forbindelse mellom lysdiode og minus

-en lysdiode som virker.

 

Lysdioden kan ha en motstand i serie men det finnes også de som tar 12V direkte

Det enkleste nå er å måle over lysdioden mens du betjener bryteren, får du 12V når du legger inn bryter? Hvis ikke må du sjekke forbindelsen til minus og bryter.

Link to post
Share on other sites

En LED er jo bare en diode... som riktig nok lyser, men likevel en diode. Sjekke den med en diodetester ville vel være nærliggende å foreslå?! Likestrøm skal vel bare kunne passere en vei? Finnes vel en del elektrikere her som kan si langt mer om det enn meg vil jeg mene og tro...

Link to post
Share on other sites

Når jeg startet opp i går blinket dioden noen ganger før den la seg til hvile igjen. Dioden er en separat enhet som er montert i overkant av bryteren. Jeg har nå studert koplingsskjema, og da ser jeg at bryteren slår på/av releet(ingen bombe akurat)

 

Det som er mer interessant er at LEDen er koplet til utgangen på releet, og tydeligvis har som oppgave å kvittere for at releet har slått inn og at det går batteristrøm til starteren.

 

Legger man da sammen to og to og ser dette i sammenheng med at jeg, tross nye batterier, ikke får start på stb. motor uten å benytte x-overfunksjonen, tyder det på dårlig kontakt/høy motstand over releet?

 

Dette er hva jeg som en enkel sjel og en som ikke greie på strøm klarer å tyde av dette.

Er jeg på villspor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette er hva jeg som en enkel sjel og en som ikke greie på strøm klarer å tyde av dette.

Er jeg på villspor?

Jeg syns du klarer deg bra, jeg :thumbsup:

 

Det tyder på at det er dårlig kontakt et eller annet sted på veien fra batteriet via releet til starteren. Gå etter og mål spenningen med voltmeteret, så kan det hende du finner feilen. Det er kanskje mest sannsynlig med en dårlig kontakt et annet sted enn i releet, men det kan godt være releet også.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Høres bra summert ut det der, og absolutt fornuftig måte den dioden er koblet på :thumbsup:

Så da ville eg , om det ikkje er for mykje jobb, byttet om startrelè på styrbord og barbord motor for å sjå om feilen flytter seg. Og ofte blir en dårlig kontakt reparert av slik.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Gå etter og mål spenningen med voltmeteret, så kan det hende du finner feilen.

Ja, jeg bør nok starte med det selv om jeg absolutt har sansen for Sæbøs metode med å switche om. Har ofte med hell gjort dette i andre sammenhenger. En av fordelene forøvrig med to motorer og dobbelt opp av det meste.

Vel vel, gir det noen god pekepin å måle uten belastning, eller bør jeg måle feks før og etter releet mens jeg tørner starteren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

LED er en vanlig diode som "åpner" ved ca 0.7v og avgir lys. Den er også polaritesavhengig, dvs + må på rett bein. Kjører du på med for høy spenning så brenner den opp på et blunk. LED tester du enkelt med et multimeter som du setter på diodetest, du leser da av spenningen som må til for å få den til å åpne. Nye LED skaffer du på feks. Clas Ohlson til noen få kroner.

For å feilsøke på kretsen så bruker du et multimeter event. en prøvelampe, sett den ene målepinnen på minus og følg plussen inn på bryter, videre ut av bryter inn til rele osv. Følg plussen til den stopper der har du da et brudd.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, så vi snakker om en LED. Mange av oss har tenkt på LED lys. (Men du har jo skrevet en LED hver gang)En LED regulerer spenningen selv, (til ca 1.2v) men du må begrense strømmen. Strømmen skal gjerne være i området 10 - 20 mA. Ved 12v blir det: 12 / 0.020 = 600. Altså en motstand på 600 (1 200) ohm i serie med lysdioden. (Jeg synes det hørtes lite ut. Husker jeg riktig?) Og dette skal under normal drift gi ca 1.2v over lysdioden.Eller, hvis du vil måle med multimeter så kan du bruke motstandsmåling og måle begge veier. Den ene veien skal det være høy motstand ("brudd") og den andre skal den lede.Men, som vanlig i båt, hvordan du bør feilsøke er ofte styrt av hva du kommer til.Gerhard

Prøver å trå litt varsomt hær, siden jeg ikke er helt stø i feltet elektro. Tror uansett påstanden din over ikke stemmer helt, som også kommer litt frem i noen andre kommentarer også.

Uansett: Tror du veksler definisjonene LED og Diode. En en LED er en diode, men en diode gir ikke nødvendigvis lys da det finnes mange typer av de. LED står for Light emitting diode, og er en diode som avgir lys men har fortsatt samme funksjon som en vanlig diode(slipper bare strøm en vei). Det finnes flere typer lysdioder, og forskjellige farver. Den typen dioder som har vært mye omtalt i det siste er cree dioder og denne typen bruker vel som oftest elektronik i form av en driver.

 

Nok om det, venter på å bli arrestert :yesnod:

 

Til trådstarters problem, hvis du hører releet klikke, men det ikke virker så kan releet rett og slett være ødelagt eller irret på kontaktpunktene, som fører til at det ikke slår skikelig inn. Du finner det ut når du bytter om på releene :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...