Jump to content

Gode råd om montering av NY 60hk utenbordsmotor?


Sinus_nor

Recommended Posts

Har kjøpt meg NY båt og NY motor som jeg skal montere selv.

 

Jeg er utdannet elektriker, men har jobbet litt som mekaniker og har god teknisk sans, er nå lærer i elektro ved Ås vgs.

 

Jeg tror jeg skal kunne klare å montere min nye motor på båten uten de store problemene, men siden dette er første gang, tenkte jeg at noen muligens har noen gode råd til meg. F.eks om det er noe jeg IKKE må finne på å gjøre osv. Det er jo viktig hvor hullene skal bores, bør de fylles med sikaflex/silikon? Blir det ikke vanskelig å ta av motoren da, hvis det skulle bli nødvendig?

 

Gode tips er det ingen som tar skade av....jeg sa gode!

 

Et råd jeg har fått før er:

 

- Monter motoren LITT høyt, da går den fortere! Men bor hullene slik at du kan sette den ned hvis det viste seg at det ble FOR høyt (glipper i svinger).

 

Båt: 2003 HR 465 skjærgårdsjeep, 15 fot, consol høyrestilt, Ultraflex styring

Motor: 2003 Yamaha 60hk/2t, lang stamme, trim

Link for bilder av båten:http://www.sonmarina.no/

 

Takk på forskudd, hilsen Sinus_nor.

(snart er våren her, og alle planene skal iverksettes..........eller?)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Motoren skal i utgangspunktet være montert så høyt at "antikavitasjonsplaten" (over propellen) på gearhuset flukter med bunn av båten.

Videre er det som du selv skriver mulig å heve moteren ytterligere.

Motoeren boltes fast med 4 stk. syrefaste bolter med store skiver.

Det kan være lurt å montere boltene med mutterne på utsiden av skroget.

Dette forenkler montering og demontering.  Boltene blir sittende igjen i skroget.

Benytt nok tetningsmasse (f.eks sikaflex) i bolthullene.  Selvfølgelig mest kritiskt for hullene som kommer under vannlinjen, men det kan være greit å forhindre vanninntregning i akterspeilet via de øverste hullene også.

Videre må du sørge for at gass og gear kabler er i riktig lengde slik at disse får passelige kurver når moteren svinger.

Anbefaler å montere en hovedstrømbryter om dette ikke allerede finnes i båten.

Hilsen Bjørn

Link to post
Share on other sites

Normalt vil topphastigheten bli størst med høyest mulig montasje, men ikke alltid.

Man risikerer at båten overplaner slik at topphastigheten faktisk blir lavere hvis motoren står for høyt.

Å lage skrog som ikke overplaner er et forsømt kapittel bland jolle-konstruktørene.

 

Hvor høyt en motor kan monteres uten kavitasjons-problemer er selvsagt avhengig av skrog-konstruksjonen.

 

Men motor og propell-type kan også spille en stor rolle, det er forskjell på hvor dyktige produsentene er på dette området.

Husker en gang jeg byttet en 40kh Mercury med en tilsvarende Yamaha.

Yamaha'en måtte monteres betydlig lavere for unngå kavitasjon.

 

Jeg ville spurt produsenten om konkret råd for din motor-type.

Link to post
Share on other sites

Monter motoren med kavitasjonsplaten i flukt med bunnen, eller max 2 cm over. Bruk selvfølgelig syrefaste bolter, skiver, muttere (låsemuttere eller doble muttere). Og sikaflex må du ha. Ikke noe problem å få av igjen boltene med sikaflex på. Husk å monter motoren midt på båten!

 

MVH Anders

Link to post
Share on other sites

Takk for alle gode råd. MEN det er noe jeg alltid har lurt på:

 

Hva er det som foregår når en båt "overplaner", og hvorfor skjer dette?

 

En venn av min søster hadde engang en Hortenjolle på 10fot med 20hk merc. Han sa at hvis han ga full gass så overplana båten. Ja, sa jeg (da 12 år gammel) som om jeg visste hva han pratet om. Men det gjorde jeg jo ikke. Ingen  har til nå kunnet fortelle meg egentlig hva "overplaning" er for noe..........kan du?

Link to post
Share on other sites


Anders: Overplane er når båten begynner å brøyte/grave seg ned fremme pga for stor motorkraft.

Forsåvidt enig, blir farten høy nok vil de fleste skrog overplane.

 

Problemet er at svært mange joller (alle?) overplaner altfor tidlig.

Det som hovedsaklig bestemmer denne egenskapen er bunnfasongen i den bakre halvdel av skroget. For å oppnå lettere planing er den vanlig med en flat bunnfasong (i lengderetningen), mange båter har også litt konkav form. Dette øker selvsagt løftet i lave hastigheter, men fører til overplaning når farten øker.

 

Det ideelle er en skrogform som gjør at den våte flaten minsker med hastigheten. Overplaning betyr det motsatte.

 

Som nevnt spiller også motorens montasjehøyde inn, jo lavere den står jo høyere blir momentet som løfter baugen.

 

Vanlig metode for å unngå overplaning er å tilte ut motoren. Forsåvidt ok hvis man har powertrim, men det er jo ikke vanlig på joller.

Resultatet er at båten blir umulig å få i plan med den motor-vinkelen som er nødvendig for å unngå overplaning.

 

Uansett er det ingen god løsning å tvinge baugen opp med motorkraft , det beste ville vært om jolleprodusentene kunne vie overplanings-problemet litt mer oppmerksomhet i produktutviklingen.

Det gjelder vel det samme her som for kjøl/ror-problematikken. Så lenge ingen båtjournalister bryr seg trenger ikke produsentene å gjøre det heller... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...