Jump to content

Gode råd om montering av NY 60hk utenbordsmotor?


Sinus_nor

Recommended Posts

Har kjøpt meg NY båt og NY motor som jeg skal montere selv.

 

Jeg er utdannet elektriker, men har jobbet litt som mekaniker og har god teknisk sans, er nå lærer i elektro ved Ås vgs.

 

Jeg tror jeg skal kunne klare å montere min nye motor på båten uten de store problemene, men siden dette er første gang, tenkte jeg at noen muligens har noen gode råd til meg. F.eks om det er noe jeg IKKE må finne på å gjøre osv. Det er jo viktig hvor hullene skal bores, bør de fylles med sikaflex/silikon? Blir det ikke vanskelig å ta av motoren da, hvis det skulle bli nødvendig?

 

Gode tips er det ingen som tar skade av....jeg sa gode!

 

Et råd jeg har fått før er:

 

- Monter motoren LITT høyt, da går den fortere! Men bor hullene slik at du kan sette den ned hvis det viste seg at det ble FOR høyt (glipper i svinger).

 

Båt: 2003 HR 465 skjærgårdsjeep, 15 fot, consol høyrestilt, Ultraflex styring

Motor: 2003 Yamaha 60hk/2t, lang stamme, trim

Link for bilder av båten:http://www.sonmarina.no/

 

Takk på forskudd, hilsen Sinus_nor.

(snart er våren her, og alle planene skal iverksettes..........eller?)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Motoren skal i utgangspunktet være montert så høyt at "antikavitasjonsplaten" (over propellen) på gearhuset flukter med bunn av båten.

Videre er det som du selv skriver mulig å heve moteren ytterligere.

Motoeren boltes fast med 4 stk. syrefaste bolter med store skiver.

Det kan være lurt å montere boltene med mutterne på utsiden av skroget.

Dette forenkler montering og demontering.  Boltene blir sittende igjen i skroget.

Benytt nok tetningsmasse (f.eks sikaflex) i bolthullene.  Selvfølgelig mest kritiskt for hullene som kommer under vannlinjen, men det kan være greit å forhindre vanninntregning i akterspeilet via de øverste hullene også.