Jump to content

Trebåt som ikke trutner..


Jtk1

Recommended Posts

Hei!

Hører ut som du har hatt frostspregning her.

Kjølbordene må drives sammen igjen mot kjølplanken.

Om nødvendig skrues sammen.Finnes mye bra tettemidler som kan brukes

i denne sammenheng.

Forborr forsiktig og bruk enten skruer eller båtspiker mellom eksisterende spiker.

Kakk etter på de eksisterende spikrene slik at vann ikke følger inn langs disse.

 

Ikke alle med trebåt husker bå å ha frostveske eller salt i kjølsvinet om vinteren!

Da oppstår ofte skader som dette.

Link to post
Share on other sites

selg båten å kjøp deg en plastbåt!! har hatt flere av typen (trebåt)bare en masse problemer hele veien!

 

Dette er ikke å hjelpe!!! Det eneste sånne svar duger til er å fyre oppunder motsetningene mellom plastbåt og trebåtfolk. En smart regel å etterleve er: Har du ikke noe fornuftig å si, hold kjeft!

 

Så til problemet med lekkasjen. Heller nok til teorien om frostsprenging. Du bør få løftet båten, og sjekket nederste bordgang. Se hvor vannet renner ut igjen. Skruer er en grei løsning, men sjekk at det er fritt for "ting og tang" i sprekken for du skrur det sammen. Legg gjerne inn litt Farm før du klemmer det sammen igjen. Farm herder ikke, men holder seg myk slik at det overskytende presses ut når båten trutner. Lykke til, og for all del ikke hør på folk som Yamaha.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

selg båten å kjøp deg en plastbåt!! har hatt flere av typen (trebåt)bare en masse problemer hele veien! vis det ikke er snakk om en perle av en ny trebåt da!! så det er sakt!

 

Det er et typisk innlegg i en "fanboy"-diskusjon. Kom med argumenter om du har noe negativt om noe. Hvorfor er trebåt dårlig?

 

Trebåt som ikke trutner..

 

Ja det samme følte jeg i går når vi sjøsatte snekka vår. Jeg og kompis sto å øste med bøtter i over 2 timer. Etter ca. en time kunne vi ta en liten pause på noen få sekunder, så var det å øse igjen i en time. Fattern var på biltema for å kjøpe enda en 220 volt litt mindre lensepumpe. 2x 600 GPH lensepumper og en liten 11 "kubikk i timen" og en biltema 220 volt pumpe lenset, i mens vi øste med bøtter. Vi skulle brukt Farm litt mer hehe :thumbsup: Men nå er båten så godt som trutnet, og lensepumpene(12 volt pumpene) går hvert kvarter, og da går de i ca. 30 sek.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke å hjelpe!!! Det eneste sånne svar duger til er å fyre oppunder motsetningene mellom plastbåt og trebåtfolk. En smart regel å etterleve er: Har du ikke noe fornuftig å si, hold kjeft!

 

Så til problemet med lekkasjen. Heller nok til teorien om frostsprenging. Du bør få løftet båten, og sjekket nederste bordgang. Se hvor vannet renner ut igjen. Skruer er en grei løsning, men sjekk at det er fritt for "ting og tang" i sprekken for du skrur det sammen. Legg gjerne inn litt Farm før du klemmer det sammen igjen. Farm herder ikke, men holder seg myk slik at det overskytende presses ut når båten trutner. Lykke til, og for all del ikke hør på folk som Yamaha.

 

Fyre oppunder?? jeg baserer mine utalelser basert på erfaring, og i å med at jeg har hatt flere trebåter så kan jeg vel heller ikke se at jeg skulle falle i hverken den ene eller andre kategorien din. nei nå snakker du bare vås! jeg har gitt trådstarter et godt råd basert på egen erfaring, og tilhører ikke noen bestemt kategori! og tar ikke hensyn til slike som deg som i dette tilfellet ikke er opptatt av noe annet en å forsvare ditt eget sankthansbål

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Nei, nei, nei, Yamaha. Hvor mange trebåter du har hatt er irrelevant i denne sammenhengen, og dine dårlige erfaringer fullstendig uinteressante. Trådstarter ønsker råd og tips til hvordan et konkret problem kan løses, ikke ditt personlige syn på hvilket materiale en båt bør være laget av. Dessuten vil jeg anta at med din relativt lave alder, mangler du litt erfaringsgrunnlag. Jeg kjøpte min første trebåt i en alder av fjorten, og den var i dine øyne, et sankthansbål. Etter litt TLC ble båten som ny, og det eneste vannet den tok inn var regn. Jeg er nå 45 år og har fortsatt trebåt, så ikke kom og fortell meg at at jeg skriver dette for å forsvare meg selv og båten min. Jeg synes bare det er unødvendig å komme med usakligheter, som ikke er til hjelp for noen.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Det kan ta mer enn 14 dager å trutne en trebåt (selv om din bare har vært oppe i 4 måneder). Men jeg ville gjort som du har fått tips om her, løftet den og sjekket om det har vært noe frostsprengning. Er ikke det problemet men derimot råte eller andre ulumskheter (ikke for mye) ville jeg gjort en midlertidig tetting som holder ut denne sesongen ihvertfall. Bruk farm og eventuellt treull. Viktig å bruke noe som ikke herder men derimot tyter ut igjen når det eventuellt trutner mer. Er det litt råte eller skader kan du legge en bly eller kobberplate over. Smør godt med farm i sprekken og rundt skadestedet. Form en blyplate/rims etter skroget mens du spikrer den fast med korte pappstift. Er ikke skaden så stor kan dette være reddningen ut sesongen. Det blir fort mange timer og jobb av å bytte bordganger. Tynne blyplater/rims kan feks kjøpes hos en blikkenslager. Fordelen med bly er at det følger treverket og strekker/bøyer seg når bordgangene trutner/flytter seg. Men som sagt, er det frostsprengning, bruk farm og skru på nytt. Er det mye råte, bytt bord. Lykke til :smash:

Link to post
Share on other sites

Skru inn syrefaste skruer mellom spikeren i som holder kjølbord og kjøl sammen og driv inn Farm eller Tech7 i sprekken mellom langs kjøl og stevn. Viktig også å ha i frostvæske i bunnen når du har tatt båten på land for å unngå at frostspreng dukker opp igjen. Drit i hva andre mener om trebåt, for det er finest på vannet når det kommer til alt. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Bruk farm eller margarin/fett, aldri tech 7 under vann. Bruker du tech 7 eller annen polymer/silikon/akryl masse risikerer du mere skade. Grunnen er at disse massene herder, når da trevirket trutner/beveger seg blir en herdet masse liggende og hindre bordgangen i å gå tilbake til utgangspunktet sitt. Resultatet kan være at trevirket går andre veien og drar ut andre nagler/klinker eller sprekker mer. Vil du ha noe som er på tube for å lettere sprøyte inn, gjør følgende: Ta en tom silikonpatron, ta ut stempelputen/korken i bakkant, fyll patronen med farm.

Link to post
Share on other sites

Har hatt gammel tresjark og den var helt potte tett til tross for alder, men så hadde jeg den aldri på land vinterstid.

 

Skal den stå på land i minustemp så strø noe grovsalt i kjøen slik at det ikke legger seg is der.

 

Anbefaler ikke å bruke skruer eller å klinke opp på nytt på siden av de gamle klinker ved kjølbordet.

 

Av flere grunner, til mere spiker og skruert i kjølbordet til lettere kan kjølbordet sprekke.

 

Nye spikre og skruer ved siden av gamle og sikkert dårlige spikre hjelper ikke alltid, da det gjerne også vil lekke der de gamle spikre står.

 

Du bør fjerne de gamle klinker / båtspikre og sette inn nye akkurat på samme sted som de gamle stod.

 

Disse nye klinker / båtspikre bør være ett nummer grovere enn hva de gamle var, for å unngå lekkasjer.

Bruk gjerne tjæredrev samtidig når du setter inn nye båtspikre.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en gammel trebåt med noe glipp mellom kjøl og kjølbord. Fullgod reparasjon (om det ikke er ordentlig åpning), er å fylle med

Roof 7, deretter slå på langsgående blyplate med kobberstift langs kanten. Blyplate fås kjøpt hos blikkenslager, kobberstift (ca.10mm)

fås kjøpt hos Jernia. Blyplata er lett å forme etter med en kulehammer, kobberstiften festes med ca. 1 cm mellomrom. Man kan skru inn

syrefaste skruer i kjølbordet først, men det er vanskelig å få noe drag på dem. Om treverket er fuktig, forsvinner skruehodet lett inn.

 

En slik reparasjon er gjort på mindre enn en time og blir ganske elegant. Trykket fra vannet bidra til å trykke platene fast mot skroget.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Auskar er inne på noe her, det er nok den faglig korrekte måten å reparere lekkasjen på.

Blybot, eller blyplater er vel det siste man tyr til hvis man ikke får det tett på andre måter.

Utfordringen er å få tak i riktig båtspiker i rett størrelseog drive dette sammen på en god måte.

Link to post
Share on other sites

Skru inn syrefaste skruer mellom spikeren i som holder kjølbord og kjøl sammen og driv inn Farm eller Tech7 i sprekken mellom langs kjøl og stevn. Viktig også å ha i frostvæske i bunnen når du har tatt båten på land for å unngå at frostspreng dukker opp igjen. Drit i hva andre mener om trebåt, for det er finest på vannet når det kommer til alt. :smiley:

 

Enig med Bartesam. Det er spikerene som har rustet opp i overgangen skrog/kjøl. Jeg har skrudd opp båt som folk har gitt opp og blitt helt tette. Bår med tynt bår og skru fast bordgangen så blir det bra. Jeg ville boret et hull bak ved hylsa for å drenere ut bunnvann når båten ligger på land. så er det bare å bruke en god gammeldags kork før sjøsetting. Korken varmes opp i kokende vann før montering og blir potte tett. Den kommer ikke ut av seg selv! Dette ble gjort orginalt på min far sin båt som ble bygd ny på Brekneholmen i 1981.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...