Jump to content

kad 43p, kor vigtigt er det å oppnå max. turtall?


ares

Recommended Posts

Med tanke på at motoren skal få bedre vilkår og optimal levetid, så må det vel være kjempeviktig å ha rett propell. Mange marinemotorer jobber under max belastning, og de fleste båtbyggere velger økonomi og vekt foran fornuft, slik at mange båter blir undermotoriserte, og det er selvsagt ikkje gunstig i lengden for motoren.

Men om du bruker båten til å dorge, betyr det ingenting vil eg tru.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en Kad42p i 10 år. Dette er vel den samme motoren som du har, men uten lyddempning av kompressoren.

Og min erfaring med Kad 42p er at motoren trenger oppfølging både med service og kontroll av dyser og timing av dieselpumpen.

Nå hadde jeg en planende 30 fots båt på ca 5 tonn. Toppfart 26 knop på turtall 3900(når båten var ny).

Hva motoren klarte å yte av toppfart og akselerasjon er jo imponerende, men holdbarheten på motoren var heller dårlig!

Ser at du har en Enes 860 og får 20 knop ved 3200 samt ikke noe fartsøkning videre til ditt toppturtall på 2600.

Min konklusjon, er at her er noe feil!!

 

Har motoren fått justert dysene, er dieselpumpen riktig justert, er ventilklaringen i orden. Har du renset intercooleren og gir turboen riktig trykk.

I utgangspunktet skulle man forvente at propellen er riktig dimensjonert fra båtprodusenten. Dette betyr at under forutsetning av at ikke propellen er blitt byttet, skulle motoren hatt riktig toppturtall.

Halvplanere er vare for last. Har du økt båtens vekt ved montasje av mye utstyr, samt masse "godt å ha med seg på tur", blir forutsetningene for propellvalg endret.

 

Du bør (må) med en slik motor oppnå toppturtall. Dette sier jeg på bakgrunn av min erfaring med Kad 42p

Da jeg hadde mye tull med min motor kuttet jeg ut volvoverksteder og tok kontakt med verksteder som driver med landbruksmotorer.

De sa om Kad 42p: Motoren er for liten for båten, den går med alt for stor belastning, intercooleren er for liten du mister minst 200-300 omdreininger om sommeren, motoren har for dårlig kjøling på stempel nr 1 ( fronten på motoren)her vil du få dysehavari. Du har for tung propell. Og de avsluttet med å si at det en volvomekaniker hadde justere stort sett var feil!

 

Er alle momenter jeg har nevnt i orden hos deg, vil jeg råde deg til å bytte propell.

Link to post
Share on other sites

Båten har hatt same max turtall fra den var ny, opplyser forige eigar.

Toppfart er 23-24 knob på 3300 omdreininger, ( med den farten er den ubehagelig å kjøre).

Motoren har akkurat passert 300 timer.

Vedr. dysene, så vart det ved sist service sagt at det var unøvendigt å kontrollere dyser og ventiler (volvoverkstad).

Ares

Link to post
Share on other sites

Oppnår i dag 3600.

Har ikkje fartsøkning mellom 3300 og 3600

Båten er ein halvplaner.

Kor vigtigt er det å få ein lettare propell???????

 

Den enklese måten å se om du har en propell tilpasset båten (med VP motorer i alle fall), er topp turtall. Jeg vet at VP (tidligere i alle fall) anbefalte test og tilpassing av propell på ren båt (ingen groe), ca 1/3 fulle drivstoff tanker, tom septik, 1/3 vann og 2-3 mann i båten. Hvis propell var korrekt skulle en få 3800-3900 turtall på KAD/KAM serien. Ser du på de fleste båter i dag, så veier de ofte mer enn standard. Mye utstyr utgjør fort en propell størrelse. Til sammenligning kan jeg si at min båt, en Sea Ray 315 med KAD300, ble levert med C5 fra fabrikk første året. Fra og med år 2 kom den med C4. Mange klager fra både kunder og verksted om for tung propell. De som hadde C5 fikk byttet uten omkostninger ble jeg fortalt.

 

Noe annet som også spiller inn på din båt kan være båtfasongen. Det er flere halvplanere som går opp til en viss fart, og deretter trenger de veldig mye krefter for å øke farten. Jeg tror Scand Baltic var et eksempel på en slik båt. Var vistnok nødvendig med 100HK ekstra for å få 2-3 ekstra knop i toppen (dersom jeg tar feil får noen her rette meg). Har hørt at dette ikke skal være uvanlig med halvplanere. Det faktum at du ikke får mer fart når du øker fra 3300 til 3600 RPM skulle tilsi at din båt kanskje var i en slik kategori.

 

Det som er viktig er at dersom du har for stor propell så bør du, ved marsjfart, holde deg innenfor det turtallsområdet som gir best dreiemoment. Da sliter du minst på motoren. Personlig tror jeg at dersom du trives med den farten du får med 3200 RPM, og ikke forsøker å tyne mer ut når det gjelder fart eller turtall, så er det viktigere med jevnt og sikkert vedlikeholde og oppfølging av motor, enn å gå ned en propellstørrelse.

Link to post
Share on other sites

Antar at du har 290 DP-e drev og utveksling 1-1,78. Hvilket propellpar kjører du på? og hvor tung er båten?

Kan opplyse at innen Volvo, gikk det ett skriv om Kad 42 og brente stempler ved tunge belastninger.

 

Min motor fikk dysehavari rundt 350 timer, samt varmgang. Motoren ble byttet ut ved 550 timer!

 

Hvis motoren har hatt samme toppturtall siden ny, så må det være noen som ikke har gjordt jobben sin.

Jeg mener bestemt at det er viktig at denne motoren når 3900 som toppturtall.

Link to post
Share on other sites

Kan opplyse at innen Volvo, gikk det ett skriv om Kad 42 og brente stempler ved tunge belastninger.

 

Jeg mener å ha hørt at dette kun gjaldt de aller første produksjonsnummere som ikke hadde underspyling av stempler, ingen av de går vel fortsatt uten å ha blitt modifisert? Noen fikk også stempelhavari selv med underspyling, oljen til spyledysene kom ufiltrert på de tidlige motorene, dette ble også modifisert. Rett meg hvis dette er feil.

 

Min motor fikk dysehavari rundt 350 timer, samt varmgang. Motoren ble byttet ut ved 550 timer!

 

Dette skyldes vel manglende dysevedlikehold, ikke for å kritisere deg eller noen, men hvis det ryker svart av en dieselmotor er det bare å overhale dysene, ellers får du hotspots på ett eller flere stempler.

Link to post
Share on other sites

Min forståelse av hvorvidt du bør bytte propeller er at så lenge du ikke belaster motoren hardt og ligger på et middels turtall så tar ikke motoren noe skade av ett hakk for bratt stigning, du kunne selvsagt prøvd å få låne en annen propeller for å prøve om du får samme turtall ved cruisingspeed. Ellers er jeg enig i at skrogformen nok "stopper" fartsøkningen, det er minuset med halvplanere :lipseal: Kanskje hjelper det å flytte vekt bakover?

Link to post
Share on other sites

Takk for kommentarer.

 

Trur eg utsett skifte av propell til neste sesong, da eg aldri brukar meir enn 3200 omdr.

Dette pga når eg får ein fartsøkning over 21 knob. vert båten ubehaglig å kjøre, (føles som den ligg å balanserer på kjølen)

Andre båter av same merke har fartsområde 16 - 18 knob (mindre motorer også)

Ares

Link to post
Share on other sites

Tja.. si det DieselDahl! Hva er riktig dysevedlikehold på en motor som er kun gått 350 timer?? Nå har jeg gått over til annen motor og har totalt 1800 timer på denne uten noe annet enn vanlig service!

Forøvrig vil vel alle motorer holde hvis de ikke blir belastet ut over hva den er dimensjonert for.

Det er vel en grunn for at veldig mange kad motorer har blitt overhalt ved lave timeantall!

 

Jeg mener at ares burde bytte til en lettere propell nettopp på grunn av belastningene.

Selvom motoren ikke kjøres på høye turtall vil ikke det automatisk bety at motoren ikke går med for tung belastning. Blir som for bil, du kommer opp bakken på 4 gir men 3 gir er det riktig valget.

 

Jeg prøver ikke å male fanden på veggen, men det må da være mye bedre å bytte til en lettere propell, som er riktig mht belastninger, enn å få en mulig maskinskade i fremtiden?

Link to post
Share on other sites

Er disse kad motorene overhalt pga. at de er utslitt eller er de reparert pga. maskinskade? 350 timer er ikke mye men injektorer som stadig må slite med sjøvann og så blir stående i 6-8 måneder og i tillegg går på bånn pip hele livet må kanskje ut og serves en gang hvert fjerde-femte år.

Hva er forresten høy belastning? turtall er som regel bare bra for en motor fordi ved en gitt effekt er trykk og temperatur i brennkammeret lavere enn ved et lavere turtall med samme effekt, det er derfor vi sjekker at vi får maksturtall. Når Ares hevder at motoren går lett blir det hans subjektive vurdering, hadde han cruiset på 3600rpm ville jeg vært skeptisk.....

Link to post
Share on other sites

Lett å bli "spissfindig", men temperatur i brennkammeret er vel det vi snakker om. Har diskutert dette mye med Volvo om holdbarheten på Kad motorer, og vi ble vel aldri enige.

Min argumentasjon mot volvo var veldig enkel. Teoretisk skal du kunne feste motoren fast til en betongblokk i vannflaten og ha propellen i vannet. Setter du da på en propell hvor motoren oppnår sitt maks turtall, skal jo motoren da ha rett belastning og være innenfor sine dimensjonerende parametere.

Nå er vel sannheten en annen. Da Volvo kom med Kad 44 som er elektronisk kontrollert, ble det i noen planende båter oppdaget at kad 44 ikke klarte samme ytelse som kad42/43, selvom dette var en kraftigere maskin. Elektronikken på Kad 44 begrenset motoren til ikke å yte utover hva den var dimensjonert for.

Kad motorene har på grunn av kompressoren et stort luftoverskudd og dette kamuflerer nok mye av overbelastningen ved at motoren ikke ryker ved akselerasjon opp i plan, samt at innsprøytet dieselmengde holdes nede på grunn av utslippskrav.

Yanmar løser jo dette ved å øke innsprøytet dieselmengde, for å kjøle stempeltoppen under akselerasjon.

Min mening er at kad-motorer blir overhalt pga overbelastninger og maskinskade.

 

Selv ble jeg fortalt av båtprodusenten at det bare var å gi full gass når du skulle opp i plan, for det var motoren dimensjonert for å klare!! Men dette stemmer ikke for tunge båter, her blir arbeidsbelastningen for stor og det blir for høy temperatur i forbrenningskammeret på grunn av tiden det tar for en tung båt å komme opp i plan. Resultatet er overoppheting av første sylinder, da den har dårligst kjøling. Det var også første sylinder som hos meg fikk dysehavari.

 

Nå ga ikke jeg full gass opp i plan, men tok det rolig da det virket mest riktig for meg og lå som regel mellom 3200-3400 i masjfart men allikevel ble det havari med rett propell fra produsent.

Link to post
Share on other sites

 

Yanmar løser jo dette ved å øke innsprøytet dieselmengde, for å kjøle stempeltoppen under akselerasjon.

 

Hmmm, hvor har du dette fra? Da vil jo motoren ryke pga luftunderskudd :confused: Det skulle jo gi motsatt effekt? Jeg er forøvrig ikke enig i at kompessoren gir overbelastning, den komprimerer innsugsluften på samme måte som turboen men gir et bredere register med høyt dreiemoment.

Link to post
Share on other sites

Anbefalt turtall er en guide til riktig kontinuerlig belastning på motoren. Klarer du ikke å oppnå riktig turtallsområde så har motoren FOR HØY BELASTNING, det spiller INGEN rolle hvilket gasspådrag du kjører med, propell styrer belastningen på motoren så lenge den er i gir. Det er nettopp derfor de gir deg instrukser på hvilket turtall du skal klare å oppnå fordi propellen styrer belastning på aksel. En 19" pitch propell uansett turtall vil ALLTID gi høyere belastning på aksel enn en 17" pitch, UANSETT turtall, gitt at vi snakker om vanlige propellere med lik bladstørrelse, design, rake, cup etc.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det vil også altid give højere belastning at køre i 5 femte gear fremfor i 4. gear. Alligevel gør man det når det ikke går opad. Hvis man ligesom i bil havde gear i båden ville man gå højere op i gear ved alle lavere omdrejninger og få mere belastning og vel mindre støj og forbrug. At ha en for tung propel må være det samme som at skifte gear. Biler holder til at skifte gear, så skulle man tro at bådmotorer også holder til det.

Redigert av riddari (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett så har du høyere kontinuerlig belastning. Bare å kjøre rundt med båten er skadelig for den så i hvilken grad det er mer skadelig kan være minimal, det kan også være mer enn man tror nettopp fordi marginene ved båtbruk er ganske små. Er mange som kjører for høy pitch der ute uten at noenting har tatt særlig skade av det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...