Jump to content

GM 12V71 som ryker for mye i veivromsavlufting


Harald-

Recommended Posts

Får mye oljedamp ut veivromsavluftingen på min GM 12V71.

 

Dette kommer med det samme jeg starter opp, men det er ikke eksos, det er oljedamp.

Lukter ikke eksos i det hele tatt, så jeg tror ikke det er gjennomslag fra stempelringene.

 

Kan de ha noe med tetningene fra blåserene?

 

Det kommer umiddelbart etter oppstart, og jeg har nettopp skiftet olje og filter.

 

Noen som har en ide?

Link to post
Share on other sites

Blir oljedampen mer normal når motoren blir varm ?

Da kan tenkes at kalde foringer har en liten ovalitet slik skrape/tettefjæren nede på stempelskjørtet ikke slutter helt til før den er driftsvarm.

Oljefilmen i sylinderen hjelper også til med tetting av den del som ligger mellom innsugportene og nedre skrapefjær, før olje fyller mellomrommet stempel/sylindervegg kan ladetrykket lettere finne veien ned til veivtroa.

 

Dersom blåserlagrene er oljesmurte vil disse ha høyere trykk enn ladeluften, eventuell lekkasje vil dermed skje til luftsiden.

 

På slike totaktere med gjennomslag blir både innsug- og eksosporter tidligere utløpsvalg enn veivtroa, det bør kunne merkes som økt trykk i disse, spesielt om det pulserer mer enn vanlig. Større gjennomslag/trykkøkning kan da også blåse ned i veiven.

Skrapefjør som er slitt/mistet spenst vil også lettere kunne slippe ned overtrykk.

 

Jeg ville nok først montert manometre på innsug og eksos, eventuelt også på veivhus og innhentet tilhørende referanseverdier, samt eventuelt ordnet med en kompresjonstest ved alvorligere mistanke om gjennomslag.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Blir oljedampen mer normal når motoren blir varm ?

Da kan tenkes at kalde foringer har en liten ovalitet slik skrape/tettefjæren nede på stempelskjørtet ikke slutter helt til før den er driftsvarm.

Oljefilmen i sylinderen hjelper også til med tetting av den del som ligger mellom innsugportene og nedre skrapefjær, før olje fyller mellomrommet stempel/sylindervegg kan ladetrykket lettere finne veien ned til veivtroa.

 

Dersom blåserlagrene er oljesmurte vil disse ha høyere trykk enn ladeluften, eventuell lekkasje vil dermed skje til luftsiden.

 

På slike totaktere med gjennomslag blir både innsug- og eksosporter tidligere utløpsvalg enn veivtroa, det bør kunne merkes som økt trykk i disse, spesielt om det pulserer mer enn vanlig. Større gjennomslag/trykkøkning kan da også blåse ned i veiven.

Skrapefjør som er slitt/mistet spenst vil også lettere kunne slippe ned overtrykk.

 

Jeg ville nok først montert manometre på innsug og eksos, eventuelt også på veivhus og innhentet tilhørende referanseverdier, samt eventuelt ordnet med en kompresjonstest ved alvorligere mistanke om gjennomslag.

 

Takker for god info.

 

Kan ikke si at det lukter eksos fra dampen, mer som oljedamp.

Dampen gir seg heller ikke når motoren er varm.

 

Hva med dreneringen fra lagerene til blåserene, er dette kanaler som kan være tette eller delvis blokkerte?

Link to post
Share on other sites

http://pathfindersystems.net/pdf/roots/drawings/urai_gas_32thru615_drawing.pdf

 

Om lekkasje fra blåser til veivhus skal kunne skje må tetningen pos. 27 være (ut)slitt. Om da lekkasjen skjer fra luft til olje eller fra olje til luftside avhenger av hvilken side som har størst trykk.

 

Skal tetninger skiftes må total demontering skje, forholdsvis omfattende arbeid og da svarer det seg heller ikke å sette inn igjen brukte lagre.

En bør derfor i størst mulig grad prøve å sikkert stedfeste feil før en begynner demontering, å ”skifte på mistanke” er siste utvei og har ofte en tendens til ikke å treffe feilkilden.

 

Forskjellige modeller rootsblåsere her:

http://pathfindersystems.net/library.php

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...