Jump to content

Volvo D6 starter ikke, startrele slår ikke inn


EspenK.

Recommended Posts

Etter overhaling av el-anlegget og diverse re-koblinger av kabling, vil ikke D6'en starte.

Tenningsstrøm er på, instrumenter starter opp, vifter og alt starter å summe i "tenning på" stilling. Men det skjer intet når jeg så vrir til "start".

 

Har sjekket startmotoren, og den har full spenning på hovedpolene.

Har også sjekket selve tenningsbryteren, og den har tenningsstrøm og den gir strøm i start-ledningen når nøkkelen vris til start.

Instrumentene "synker" ikke når jeg vrir tilstart, dvs. ingen belastning oppstår.

 

Jeg trenger bare å vite hvor jeg skal søke videre. Er det sikringer på veien fra tenningsnøkkel til startrele ??

Redigert av EspenK. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at det ikke kommer (sjekk) styrespenning til startreleet. Problemet er kanskje mellom denne og tenningsbryren.

Tenk på de endringene/overhalingene du har gjort å hvordan det kan ha påvirket anlegget. Kan være et dårlig koblingspunkt

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Startsperre som må kortsluttes?

 

Jeg har av og til måttet kortslutte det elektriske på båten, for å få "nullstilt" startsperren.

Men sist gang jeg trodde det var det, så var det faktisk en microswitch i gir/gass-instrumentet, som skal hindre at man kan starte motoren mens den er i gir, som ikke lenger var i kontakt med gir-spaken.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal nullstille noe elektronikk så gjør det helt strømløst en stund og sett på igjenn strømmen.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

OK, har nå sjekket:

- microbryter på giret, den er ok, har sjekket den med både ohm og spenning på kablene til/fra, den funker.

- startrele er OK, motor starter ved å sette strømstyre direkte på releet.

 

Så da må det være

- kabelbrudd mellom tenningsnøkkel og startmotor, men det virker jo helt usannsynlig siden dette er volvo original strømpe

- sikring mellom tenningsnøkkel og motor: Hvor sitter den/de ???

- problematikk rundt elektronisk styring/utlading

 

Skal prøve utlading mens noen forteller meg hvor sikringene sitter.

Link to post
Share on other sites

Har nå sjekket med LaSa: Det er ingen sikringer. Det er trolig den elektroniske styringen som ikke er villig til å gi styrestrøm til startern fordi den ikke vil at motorn skal starte. Så her snakker vi full elektronisk diagnose og altså ingen selv-fiksing.

 

Takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå kjenner ikke jeg til D6'ens startsystem!!

 

Men enkelte startsystemer benytter D+ fra dynamo som minus til start-releet. På den måten sikrer man at det ikke er mulig å slå inn starteren når dynamo lader (motor er i drift).

 

Mine VP TAMD60C motorer er koblet slik!

 

Bakdelen med et slikt system er at om der feiler dynamoen noe, dvs. ikke gjennomgang mellom D+ og minus, så vil man ikke få startet motoren.

Typiske dynamofeil kan være utslitte børster slik at børstene ikke har kontakt med sleperingen(e), defekt regulator, brudd i dynamoens feltviklinger.

 

Prøv å sjekke minusen til det startreleet (Releet som gir signal til startsolenoiden)!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Startfunksjonen på D6 er elektronisk styrt på en eller annen måte. Jeg kjenner ikke detaljene jeg heller. Men det er slik at du bare vrir på nøkkelen og slipper den. Starteren går fortsatt rundt til motoren tenner og går. Den funksjonen må styres på noe vis.

Link to post
Share on other sites

Volvo pentas EVC system bruker canbus. Startbryteren er koblet til HCU (helm control unit), denne kommuniserer via datalink til PCU (power train control unit) og ECU (engine control unit). Det er innebygget visse "interlocks" som f.eks: du skal ikke kunne starte med drevet fullt opptrimmet, i gir eller med throtle ute av neutral. Sjekk at alle plugger er satt sammen som de skal, og at du ikke har feilkode i displayet. Du har forresten sjekket at EVC panelet er aktivert? dvs du har lys i dioden over "activation button" (nøkkel-symbol). Det har vært feil på noen gear-aktuatorer, da får du nok ikke start. Men da skal du få feilkode i displayet. Sjekk også om du får spenning til startreléet når du vrir på nøkkelen, så har du utelukket det.

http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=183292&r=2007-06-20-14-53-43&t=PDF1P&a=7747983&p=T403&d=Owners%20Publication&s=3811019〈=nb-NO

Se side 100

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mye gode råd, men som jeg allerede har sagt så går det både tenningspenning (posijon 1) og startspenning (posisjon 2) ut fra tenningsnøkkel, og microbryter i girvelger er åpen på korrekt vis og slipper igjennom startspenning, så i den enden er alt OK! Problemet er at denne startspenningen ikke kommer frem til startreleet i den andre enden.

 

Nå har jeg imidlertid tvangsstartet motoren halvtimes prøvetur. Og da fikk jeg frem og avlest feilmelding 1.4.6, som heter omtrent "Fault in starter", så da skulle feilen være lokalisert på et hvis.

 

Men HVA som evt. er feil i starteren er ikke godt å si, siden den jo faktisk virker fint med tjuvkobling som startspenning (styrepuls) på startreleet.

 

Ser at DieselDahl vet hva han snakker om, så du kan kanskje fortelle meg hva som da kan være galt? Har bestilt time hos LaSa, men det koster og tar sikkert 1 uke. I mellomtiden kobler jeg opp en permanent tjuvkobling, så jeg får brukt båten. Straks motoren har startet er jo tjuvkoblingen ikke i funksjon, så tror ikke det kan gå mye galt.

Link to post
Share on other sites

Startreléet som sitter over starterinnslaget får strøm fra ECU via en gul og rød ledning, minus er svart. Har du målt her? Er noe av dette vært frakoblet? Hva med plussen inn på reléet? Og minus. Med den feilkoden kan det virke som noe er feilkoblet her :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jada har målt. Jeg gjentar at

- den styrestrømmen som forlater dashbordet i en rød/gul ledning kommer ikke frem til startreleet (på det punkt hvor det også er en rød/gul ledning).

- 12V spenningen på startmotor og rele er på, ingen ting er eller har noen sinne vært frakoblet, jeg måtte jo pirke bort den grønne fabrikkmalingen for å få kontakt.

 

Dessuten; siden alt virker når jeg tjuvkobler styrestrømmen på releet, er det klart det er kontakt på 12V pluss og minus hovedkabler!

Link to post
Share on other sites

Forresten, du skriver "Startreléet som sitter over starterinnslaget får strøm fra ECU via en gul og rød ledning, minus er svart."

HVILKEN svarte ledning er det du mener her? En tynn svart kabel som skal sitte i samme strømpe som den gule/rød oppe ved tenningslåsen? Eller en separat svart ledning et sted?

Ingen tvil om at tenningsnøkkelen gir styrestrøm, det har jeg målt mot felles minus, men hvis styrestrømmen IKKE bruker felles minus på motoren men har en separat tynn minuskabel et sted, kan DET være et punkt å sjekke, siden jeg har ryddet opp mye i løse tynne sorte kabler!

Link to post
Share on other sites

Det jeg prøvde å formidle var at strømmen til reléet kommer fra ECU som igjen styres via dataord i canbus-kabelen som sendes fra HCU. Startinnslaget er ikke hard-wired fra startbryteren. Dersom dine beskrivelser stemmer er det enten feil i ECU eller motorledningsnett. Vet ikke hva det er som trigger feilkoden, kanskje det faktisk er en feil ved starteren..... regner med at batteriene er toppladet.

Link to post
Share on other sites

..............

Nå har jeg imidlertid tvangsstartet motoren halvtimes prøvetur. Og da fikk jeg frem og avlest feilmelding 1.4.6, som heter omtrent "Fault in starter", så da skulle feilen være lokalisert på et hvis.

 

Men HVA som evt. er feil i starteren er ikke godt å si, siden den jo faktisk virker fint med tjuvkobling som startspenning (styrepuls) på startreleet.

............

 

Du får jo en nokså spesifikk feilkode.

Er det noen sensorer på starteren? Thermistor sensor for varmgang? Sensor for tilbakeføring av bendix? Spenningssensor på hovedkablene ? Eller annet...?

 

????

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Muligvis langt ude - men: D6 har jo et kronisk problem med utætheder i søvandskredsen. En af disse sidder typisk i varmeveksleren hvor en utæt o-ring betyder, at der drypper saltvand ned på starteren. Der har - såvidt jeg er orienteret - været flere eksempler på at saltet har ødelagt elektronikken i og omkring starteren. Kan det være noget sådant? Er der hvide aflejringer af salt bag på varmeveksleren eller omkring starteren?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...