EspenK. Startet 16.Mai.2011 Del på Facebook Startet 16.Mai.2011 (redigert) Etter overhaling av el-anlegget og diverse re-koblinger av kabling, vil ikke D6'en starte. Tenningsstrøm er på, instrumenter starter opp, vifter og alt starter å summe i "tenning på" stilling. Men det skjer intet når jeg så vrir til "start". Har sjekket startmotoren, og den har full spenning på hovedpolene. Har også sjekket selve tenningsbryteren, og den har tenningsstrøm og den gir strøm i start-ledningen når nøkkelen vris til start. Instrumentene "synker" ikke når jeg vrir tilstart, dvs. ingen belastning oppstår. Jeg trenger bare å vite hvor jeg skal søke videre. Er det sikringer på veien fra tenningsnøkkel til startrele ?? Redigert 16.Mai.2011 av EspenK. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Regner med at det ikke kommer (sjekk) styrespenning til startreleet. Problemet er kanskje mellom denne og tenningsbryren. Tenk på de endringene/overhalingene du har gjort å hvordan det kan ha påvirket anlegget. Kan være et dårlig koblingspunkt Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Startsperre som må kortsluttes? Jeg har av og til måttet kortslutte det elektriske på båten, for å få "nullstilt" startsperren. Men sist gang jeg trodde det var det, så var det faktisk en microswitch i gir/gass-instrumentet, som skal hindre at man kan starte motoren mens den er i gir, som ikke lenger var i kontakt med gir-spaken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 OK, skal sjekke: - styrespenning på startreleet - Microbryter i girspaken Kortslutning høres dramatisk ut og dristig med tanke på en masse følsomt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sitrin Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Hvis du skal nullstille noe elektronikk så gjør det helt strømløst en stund og sett på igjenn strømmen. Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Har gått fem på, med at gear spake ikke var eksakt i nøytral posisjon. Ville sjekket dette først av alt. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 "Kortslutting", det jeg gjør da, er å koble fra batteriene, deretter føre + og - kablene sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 "Kortslutting", det jeg gjør da, er å koble fra batteriene, deretter føre + og - kablene sammen. Det kalles utlading Enn må alltid vite forskjelen på utlading og kortslutting, da sistnevnte kan føre til meget store materielle og personlige skader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Quaoar Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Det kalles utlading Enn må alltid vite forskjelen på utlading og kortslutting, da sistnevnte kan føre til meget store materielle og personlige skader. *notere* Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 OK, har nå sjekket: - microbryter på giret, den er ok, har sjekket den med både ohm og spenning på kablene til/fra, den funker. - startrele er OK, motor starter ved å sette strømstyre direkte på releet. Så da må det være - kabelbrudd mellom tenningsnøkkel og startmotor, men det virker jo helt usannsynlig siden dette er volvo original strømpe - sikring mellom tenningsnøkkel og motor: Hvor sitter den/de ??? - problematikk rundt elektronisk styring/utlading Skal prøve utlading mens noen forteller meg hvor sikringene sitter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Har nå sjekket med LaSa: Det er ingen sikringer. Det er trolig den elektroniske styringen som ikke er villig til å gi styrestrøm til startern fordi den ikke vil at motorn skal starte. Så her snakker vi full elektronisk diagnose og altså ingen selv-fiksing. Takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 som det ble nevnt tidligere her, du har sjekket at gearspaken ikke står i gear? :) -for da skjer det ingen ting... har blitt varm i toppen av det sjøl jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Jada, har kontrollert det og dessuten sett at microbryteren virker og dessuten målt at det faktisk går styrestrøm ut fra nøkkel/kontrollspak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 (redigert) Hei! Nå kjenner ikke jeg til D6'ens startsystem!! Men enkelte startsystemer benytter D+ fra dynamo som minus til start-releet. På den måten sikrer man at det ikke er mulig å slå inn starteren når dynamo lader (motor er i drift). Mine VP TAMD60C motorer er koblet slik! Bakdelen med et slikt system er at om der feiler dynamoen noe, dvs. ikke gjennomgang mellom D+ og minus, så vil man ikke få startet motoren. Typiske dynamofeil kan være utslitte børster slik at børstene ikke har kontakt med sleperingen(e), defekt regulator, brudd i dynamoens feltviklinger. Prøv å sjekke minusen til det startreleet (Releet som gir signal til startsolenoiden)! Bjørn Redigert 16.Mai.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Startfunksjonen på D6 er elektronisk styrt på en eller annen måte. Jeg kjenner ikke detaljene jeg heller. Men det er slik at du bare vrir på nøkkelen og slipper den. Starteren går fortsatt rundt til motoren tenner og går. Den funksjonen må styres på noe vis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 (redigert) Volvo pentas EVC system bruker canbus. Startbryteren er koblet til HCU (helm control unit), denne kommuniserer via datalink til PCU (power train control unit) og ECU (engine control unit). Det er innebygget visse "interlocks" som f.eks: du skal ikke kunne starte med drevet fullt opptrimmet, i gir eller med throtle ute av neutral. Sjekk at alle plugger er satt sammen som de skal, og at du ikke har feilkode i displayet. Du har forresten sjekket at EVC panelet er aktivert? dvs du har lys i dioden over "activation button" (nøkkel-symbol). Det har vært feil på noen gear-aktuatorer, da får du nok ikke start. Men da skal du få feilkode i displayet. Sjekk også om du får spenning til startreléet når du vrir på nøkkelen, så har du utelukket det. http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=183292&r=2007-06-20-14-53-43&t=PDF1P&a=7747983&p=T403&d=Owners%20Publication&s=3811019〈=nb-NO Se side 100 Redigert 16.Mai.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Takk for mye gode råd, men som jeg allerede har sagt så går det både tenningspenning (posijon 1) og startspenning (posisjon 2) ut fra tenningsnøkkel, og microbryter i girvelger er åpen på korrekt vis og slipper igjennom startspenning, så i den enden er alt OK! Problemet er at denne startspenningen ikke kommer frem til startreleet i den andre enden. Nå har jeg imidlertid tvangsstartet motoren halvtimes prøvetur. Og da fikk jeg frem og avlest feilmelding 1.4.6, som heter omtrent "Fault in starter", så da skulle feilen være lokalisert på et hvis. Men HVA som evt. er feil i starteren er ikke godt å si, siden den jo faktisk virker fint med tjuvkobling som startspenning (styrepuls) på startreleet. Ser at DieselDahl vet hva han snakker om, så du kan kanskje fortelle meg hva som da kan være galt? Har bestilt time hos LaSa, men det koster og tar sikkert 1 uke. I mellomtiden kobler jeg opp en permanent tjuvkobling, så jeg får brukt båten. Straks motoren har startet er jo tjuvkoblingen ikke i funksjon, så tror ikke det kan gå mye galt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Startreléet som sitter over starterinnslaget får strøm fra ECU via en gul og rød ledning, minus er svart. Har du målt her? Er noe av dette vært frakoblet? Hva med plussen inn på reléet? Og minus. Med den feilkoden kan det virke som noe er feilkoblet her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Jada har målt. Jeg gjentar at - den styrestrømmen som forlater dashbordet i en rød/gul ledning kommer ikke frem til startreleet (på det punkt hvor det også er en rød/gul ledning). - 12V spenningen på startmotor og rele er på, ingen ting er eller har noen sinne vært frakoblet, jeg måtte jo pirke bort den grønne fabrikkmalingen for å få kontakt. Dessuten; siden alt virker når jeg tjuvkobler styrestrømmen på releet, er det klart det er kontakt på 12V pluss og minus hovedkabler! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EspenK. Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Forresten, du skriver "Startreléet som sitter over starterinnslaget får strøm fra ECU via en gul og rød ledning, minus er svart." HVILKEN svarte ledning er det du mener her? En tynn svart kabel som skal sitte i samme strømpe som den gule/rød oppe ved tenningslåsen? Eller en separat svart ledning et sted? Ingen tvil om at tenningsnøkkelen gir styrestrøm, det har jeg målt mot felles minus, men hvis styrestrømmen IKKE bruker felles minus på motoren men har en separat tynn minuskabel et sted, kan DET være et punkt å sjekke, siden jeg har ryddet opp mye i løse tynne sorte kabler! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ribtjenester Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Har du prøvd og koble fra ALL strøm og på igjen, koble fra alle batterier:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 Det jeg prøvde å formidle var at strømmen til reléet kommer fra ECU som igjen styres via dataord i canbus-kabelen som sendes fra HCU. Startinnslaget er ikke hard-wired fra startbryteren. Dersom dine beskrivelser stemmer er det enten feil i ECU eller motorledningsnett. Vet ikke hva det er som trigger feilkoden, kanskje det faktisk er en feil ved starteren..... regner med at batteriene er toppladet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 16.Mai.2011 Del på Facebook Svart 16.Mai.2011 .............. Nå har jeg imidlertid tvangsstartet motoren halvtimes prøvetur. Og da fikk jeg frem og avlest feilmelding 1.4.6, som heter omtrent "Fault in starter", så da skulle feilen være lokalisert på et hvis. Men HVA som evt. er feil i starteren er ikke godt å si, siden den jo faktisk virker fint med tjuvkobling som startspenning (styrepuls) på startreleet. ............ Du får jo en nokså spesifikk feilkode. Er det noen sensorer på starteren? Thermistor sensor for varmgang? Sensor for tilbakeføring av bendix? Spenningssensor på hovedkablene ? Eller annet...? ???? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Det er en helt vanlig starter, ingen sensorer Men ECU har privilegiet å kunne overvåke innslagsimpuls, spenning og motorturtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Muligvis langt ude - men: D6 har jo et kronisk problem med utætheder i søvandskredsen. En af disse sidder typisk i varmeveksleren hvor en utæt o-ring betyder, at der drypper saltvand ned på starteren. Der har - såvidt jeg er orienteret - været flere eksempler på at saltet har ødelagt elektronikken i og omkring starteren. Kan det være noget sådant? Er der hvide aflejringer af salt bag på varmeveksleren eller omkring starteren? Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.