optimax 150 Startet 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 16.Mai.2011 Hva kan være galt når det mangler kompresjon på en Sabb 10hk?? Hvis man fyller på olje på toppen så får den akkurat nok kompresjon til å "hoste igang" på olja. Fyller man derimot diesel på så blir det ikke nok kompresjon til å få startet. Det er nå byttet stempelringer på den uten at det hjalp. Har 10 hk Sabb hatt noen problemer med sprekte topper eller blokker?? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Hva med justering av ventiler og hva med dekompresjonshendelen? Er dette rett justert? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
optimax 150 Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Ja de skulle vært justert i samme slengen de.. Men jeg ser flere delemotorer hvor toppen mangler, derfor lurte jeg på om det er en "sjuke" på de.. Men skal helt klart ta en runde med søkebladene for å sjekke ventilene... Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Andreash Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Toppen er et problem ja. Dersom problemet med manglande kompresjon kom plutselig, er det godt mulig at toppen er sprukket. Dei sprekk ofte mellom ventilane, og det er då lett å sjå om ein demonterer toppen. Sjekk sjølvsagt først at det er klaring for ventilane, slik at desse lukker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 (redigert) Sjøvannskjølte 8 og 10 hestere har trange kjølekanaler i toppen, og etter en del års bruk er disse såpass tette av rustflak at de sprekker av overoppheting. Og da blir den rimelig tungstartet ja. Plukk av toppen, ta ut ventilene og sjekk området mellom disse. Om det er sprukket så kan det sveises, men det er ikke lett å få det bra. Det enkleste er å bytte til en annen topp. Og husk å plukke den av og stake ut rust med noen års mellomrom, så forhindrer du at dette skjer igjen... Redigert 16.Mai.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wartsila Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Og når du har ventilene ute så slip de. Slipepasta får du hos mekonomen, og det kan hjelpe mye. Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
optimax 150 Svart 16.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Hei takk for tipset om saltvannskjøling. Glemte å si at denne motoren er ferskvannskjølt.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2011 Da er den neppe sprukket. Men sjekk uansett, og slip ventilene med det samme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dust Svart 17.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2011 Gi den noen spruter med olje direkte i sylinderen så får du sikkert kompresjon Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2011 Gi den noen spruter med olje direkte i sylinderen så får du sikkert kompresjon Leste du det første innlegget før du svarte Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Dust Svart 17.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2011 Der skriver han at han fylte olje på toppen, ikke rett i sylinderen. Det har i hvertfall virket på de sabbene jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2011 Hei igjen. Da har jeg fått skrudd opp motoren. Årsaken til at det manglet kompresjon er at "toppakningen" (kobberringen) var helt oval, det så ut som om den hadde blåst ut. Årsaken til dette er ukjent. Ny pakning/ring ble montert og kompresjonen var tilbake... Fikk startet den etter mye om og men. Justerte ventiler men den er utrolig tungstartet. Når den først går går den som en klokke på alle turtall og uten noe røyk. Lurer på hvorfor den er så tungstartet...?? Forslag og teorier mottas med takk.... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Har hatt etpar sabb'er opp igjennom. Gjennomgående problem på alle tre er at de måtte ha en sprut olje inn gjennom startsigarett hullet for å starte lett. Jeg konkluderte med at ventilene henger seg litt opp, eller ihvertfall ikke tetter helt mot ventilsetet når motoren har stått litt. Dette fører igjen til dårlig kompressjon. Ved å gi den en sprut med motorolje, tetter den, og kompressjonen blir bra til å starte opp. Har også brukt startsigaretter, men erfaringen sier at en "oljedram" er mye bedre. Hvis du nå har fått kompressjon etter skifte av topp-pakkning, og motor fremdeles er tungstartet, kan det tyde på at susen ikke forstøver dieselen godt nok. Har du sjekket denne? Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
optimax 150 Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Hei og takk for svar.. Har ikke fått sjekket dysen. Den sitter så fast at jeg tror den er umulig å få opp, men jeg tenkte den var bra siden den hverken ryker eller noe annet på noen turtall. Jeg har gitt motoren olje gjennom røret på koppen/toppen, kanskje jeg skulle prøve i sigaretthullet.. Når den er startet en gang og "litt" varm starter den lett igjen.. dagen etterpå er det vanskelig igjen... Når jeg luftet den kom det pene og jevne støt fra dieselpumpen. Derfor trodde jeg den var iorden også... Men sliter som sagt med å få opp dysen, den sitter som bare f...... Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Ja, dysen kan sitte ganske godt ja. Jeg har kun skrudd av de to boltene, og "jekket" den opp med et stort flatt skrujern under ørene for skruene. Dysen har en kon som kan sitte gaske bra. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Dust Svart 30.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2011 Det er nok en sprut eller to i sigaretthullet som skal til, virker vel så bra som sigarett Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Gjør det like godt til en vane ved kald motor at du pumper tre støt motorolje inn i sylinderen før du sveiver i gang. En kald Sabb uten el-start er tung/vanskelig å starte uten dette trikset. Sitér dette innlegget Link to post
optimax 150 Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Ok takk for tips jeg skal prøve oljetrikset rett i glødeplugghullet istedenfor på toppen.. Men jeg tømmer nesten ett batteri på å starte og så kaldt er det jo ikke selv om det er en dårlig forsommmer.. Men hvis det kommer bare en stråle fra dysa blir den ikke tungstartet da når den er kald? Når den er varm og har gått litt er den lettstartet.. Ikke noe røyk eller ujevnheter på noe turtall. Hmmm mere forskning må til og så tror jeg at jeg skal ta med spett og få opp den dysa.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Hvis du ikke har gløding så må du bruke olje eller sigarett ved kaldstart. Uten dette er den tungstartet selv om alt er i orden. En dårlig ville du ha merket på bankelyder i motoren eller røyk/farge fra eksos. Fire-fem pump med olje i sigaretthullet er det Sabb selv oppgir, dette fungerte greit for meg da jeg hadde Sabb. Minuset var at hendene mine alltid luktet motorolje når vi var på båttur, så jeg monterte elektrisk gløding etter et par år. Mye enklere, bare å trykke inn knappen i 10-15 sekund og deretter starte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wartsila Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Forsiktig med dysa, ødelegger du den er du i trøbbel Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
optimax 150 Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Ok men trodde den koppen på toppen var til"oljepåfylling" ikke at man skulle bruke startsigaretthullet.. Men skal helt klart prøve.. Men jeg burde vel kanskje prøve å varme litt på toppen med et sånt gassbluss for å få lettere opp dysa (lover å være forsiktig med spettet ) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Ja, varm metallet rundt dysa godt så vil det forhåpentligvis utvide seg og dysa løsne. Men før det så spray det godt inn med 5-56 eller WD40. Lå det stå godt insprayet i dette i et døgn før du varmer. Hvis ikke dysa løsner da løsner den aldri Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
index Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Koppen har to funksjoner: Rundt kanten sitter en veke som smører vippearmene, og denne må fuktes jevnlig med olje for å unngå unødig slitasje. I midten av hullet er det et rør, som fører ned til innsuget over innsugsventilen. Olje tilført her vil over tid dryppe ned i sylinderen, men for å få olje direkte på stempelringene er noen pump i sigaretthullet helt klart det beste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
optimax 150 Svart 31.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Takk Index for god forklaring... Hmm kjenner at jeg ikke skulle vært på jobb nå.... Sitér dette innlegget Link to post
Dust Svart 31.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2011 Prøv med olje i sylinderen før du begynner å bryte på dysen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.