Jump to content

Sabb 10 hk mangler kompresjon

optimax 150

Recommended Posts

Hva kan være galt når det mangler kompresjon på en Sabb 10hk?? Hvis man fyller på olje på toppen så får den akkurat nok kompresjon til å "hoste igang" på olja. Fyller man derimot diesel på så blir det ikke nok kompresjon til å få startet. Det er nå byttet stempelringer på den uten at det hjalp. Har 10 hk Sabb hatt noen problemer med sprekte topper eller blokker??

Sjøvannskjølte 8 og 10 hestere har trange kjølekanaler i toppen, og etter en del års bruk er disse såpass tette av rustflak at de sprekker av overoppheting. Og da blir den rimelig tungstartet ja. Plukk av toppen, ta ut ventilene og sjekk området mellom disse. Om det er sprukket så kan det sveises, men det er ikke lett å få det bra. Det enkleste er å bytte til en annen topp. Og husk å plukke den av og stake ut rust med noen års mellomrom, så forhindrer du at dette skjer igjen...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Da har jeg fått skrudd opp motoren. Årsaken til at det manglet kompresjon er at "toppakningen" (kobberringen) var helt oval, det så ut som om den hadde blåst ut. Årsaken til dette er ukjent. Ny pakning/ring ble montert og kompresjonen var tilbake... Fikk startet den etter mye om og men. Justerte ventiler men den er utrolig tungstartet. Når den først går går den som en klokke på alle turtall og uten noe røyk. Lurer på hvorfor den er så tungstartet...?? Forslag og teorier mottas med takk.... :confused:

Har hatt etpar sabb'er opp igjennom. Gjennomgående problem på alle tre er at de måtte ha en sprut olje inn gjennom startsigarett hullet for å starte lett. Jeg konkluderte med at ventilene henger seg litt opp, eller ihvertfall ikke tetter helt mot ventilsetet når motoren har stått litt. Dette fører igjen til dårlig kompressjon. Ved å gi den en sprut med motorolje, tetter den, og kompressjonen blir bra til å starte opp.

Har også brukt startsigaretter, men erfaringen sier at en "oljedram" er mye bedre.

Hvis du nå har fått kompressjon etter skifte av topp-pakkning, og motor fremdeles er tungstartet, kan det tyde på at susen ikke forstøver dieselen godt nok. Har du sjekket denne?

Mvh
Simon

Hei og takk for svar.. Har ikke fått sjekket dysen. Den sitter så fast at jeg tror den er umulig å få opp, men jeg tenkte den var bra siden den hverken ryker eller noe annet på noen turtall. Jeg har gitt motoren olje gjennom røret på koppen/toppen, kanskje jeg skulle prøve i sigaretthullet.. Når den er startet en gang og "litt" varm starter den lett igjen.. dagen etterpå er det vanskelig igjen... Når jeg luftet den kom det pene og jevne støt fra dieselpumpen. Derfor trodde jeg den var iorden også... Men sliter som sagt med å få opp dysen, den sitter som bare f......

Ok takk for tips jeg skal prøve oljetrikset rett i glødeplugghullet istedenfor på toppen.. Men jeg tømmer nesten ett batteri på å starte og så kaldt er det jo ikke selv om det er en dårlig forsommmer.. Men hvis det kommer bare en stråle fra dysa blir den ikke tungstartet da når den er kald? Når den er varm og har gått litt er den lettstartet.. Ikke noe røyk eller ujevnheter på noe turtall. Hmmm mere forskning må til og så tror jeg at jeg skal ta med spett og få opp den dysa....

Hvis du ikke har gløding så må du bruke olje eller sigarett ved kaldstart. Uten dette er den tungstartet selv om alt er i orden. En dårlig ville du ha merket på bankelyder i motoren eller røyk/farge fra eksos.

Fire-fem pump med olje i sigaretthullet er det Sabb selv oppgir, dette fungerte greit for meg da jeg hadde Sabb. Minuset var at hendene mine alltid luktet motorolje når vi var på båttur, så jeg monterte elektrisk gløding etter et par år. Mye enklere, bare å trykke inn knappen i 10-15 sekund og deretter starte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Koppen har to funksjoner: Rundt kanten sitter en veke som smører vippearmene, og denne må fuktes jevnlig med olje for å unngå unødig slitasje. I midten av hullet er det et rør, som fører ned til innsuget over innsugsventilen. Olje tilført her vil over tid dryppe ned i sylinderen, men for å få olje direkte på stempelringene er noen pump i sigaretthullet helt klart det beste.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...