Jump to content

Hjelp til 33ft dorry


Guest teeZer78

Recommended Posts

Guest teeZer78

Hei. Har fått en 33ft dorry jeg skal pusse opp. har ribbet den helt for råte og ble ikke stort igjen. kommer nok til og be om mye hjelp her etterhvert men i første omgang trenger jeg hjelp til og finne ut hvor jeg får kjøpt materialer til skroget. Helst i vestfold da jeg bor i horten.

hva slags materialer bør jeg bruke til spantene?

Link to post

Med forbehold om att firmaet eksisterer så er vell den nærmeste Arthur Sven(d)sen,som holder til mellom Porsgrunn og Skien. Jeg kjøpte furuplank av dem i 1990, ...så det er en del år siden. De hadde et meget bra utvalg den gangen mtp. tykkelse og bredde.

Spantene kan du laminere i furu selv om de gamle kansje er av eik heltre

Hvordan er det med klinken, er det galva spiker som er brukt. Det var vell det på doryene orginalt.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

.....hva slags materialer bør jeg bruke til spantene?

Hei, og velkommen til baatplassen.no!

Her blir det renovering i stor stil, ser jeg.  :smiley: Såsant du har greidd å ta vare på fasongen av de råtne spantene, så har du, etter min enkle måte å tenke på, 2 muligheter.

 

- Tilpasse emner i eik, (lage kopier av de gamle) eller

- laminere spanter i furu og epoxi - dertil må du lage laminerings-gigg for hver spant. Mye jobb, men resultatet blir som regel sterk og pent!

 

Lykke til, og spander noen bilder på oss, underveis, slik at vi kan ta del i oppbyggingen!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Horten ja.

Det er ei sag på Skoppum som selger eik til en behagelig pris. Eik er bra til spant. Husker ikke hva de heter.

Kjør fra Horten og passer ingeniørhøgskolen i Vestfold, over toppen og når du har bensinstasjonen på venstre hånd går det en vei til høyre merket "Adal". Ned denne veien og du kommer til sagbruket. Denne saga skjærer kun løvtre, eik, ask, lind, bøk etc. er vanligvis lagervare. Jeg har ikke fått annet enn skryt fra folk som jeg har sendt dit.

 

Det ligger et par sagbruk som skjærer furu med båndsag (båtbord) ved Drammensvassdraget en mils vei opp fra Drammen. Det er 15 år siden jeg kjøpte bord der. Nå er det jeg som ikke husker navnet.

 

Ellers tror jeg det kan være en del hjelp og materiell og hente her: http://www.trebaten.no/

Link to post

God morgen teeZer78,

 

Du har fått noen svar og råd, og selv om jeg hater å være pessimistisk  -  så tillater jeg meg å komme med et motspørsmål: Er du nå helt sikker på at en gammel dory er verdt alt det du blir nødt for å legge i den av tid og penger før den er ferdig båt?

 

For selv om jeg ikke har sett din båt og ikke har den minste peiling på hvordan tilstanden er, så tilsier all erfaring med gamle trebåter at tilstanden avslører seg som, adskillig verre når man kommer igang med å rive....

 

Jeg vet heller ikke hvordan du er utstyrt med hjelpemidler/maskiner for å lage nye spant, skjære til nye bord, steame disse og få dem på plass. Selvfølgelig vet jeg enda mindre om din egen bakgrunn med trearbeid, du kan jo være den reneste tusenkunstner med hendene for alt hva jeg vet.....

 

Men poenget mitt er at når man tar fatt i et såvidt stort prosjekt; da bør det være med et utgangspunkt som er verdt innsatsen og det ferdige produktet bør være noe som man virkelig ivrer for.

 

De gamle doryene ble som du sikkert vet bygget for snurpefiske, de var spesialtilpasset akkurat dette bruksområdet og der hadde de sine fortrinn. For andre bruksområder vil det bli kompromisser; de var f.eks bygget for å ha stor bæreevne siden de skulle kunne ta en halv snurpenot ombord  -  resultatet er at de kan slingre noe alldeles ¤%&/())(/&%¤# når de er uten last og i tillegg får overbygg.

 

Mange av dem, spesielt de som er bygget helt på slutten av storsildepoken, det var rent hastverksarbeid og det var ingen grunn til å rope hurra for hverken materialvalg eller fagarbeid; kunsten var å bli fortest mulig ferdig til en lavest mulig pris....

 

Jeg beklager så meget hvis du oppfatter dette som en gedigen kalddusj  -  jeg ville bare oppfordre deg til å tenke deg ekstra grundig om før du legger alt for meget tid og arbeid i prosjektet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Guest teeZer78

Skjønner pessimismen veldig godt.

 

Har ingen som helst ærfaring med bygging av trebåt. jeg er 26 år og utdanet snekker og det er vel det nermeste jeg kommer erfaring på en trebåt. En gammel dorry er kansje ikke det beste valget og pusse opp men hvis jeg får det slutt resultatet jeg ønsker så er jeg glad.

kommer ikke til og gjøre så altfor mye på utseende på skroget fordi skroget har vert kledd med galssfiber. det likte ikke treverket så godt og det har ødelagt de 2 øverste bordene på skroget. spantene må jeg bytte ut 5-6 stk på ene siden. ellers er den helt grei. Har planer om og bygge den opp igjen med ett litt annerledes overbygg. økonomien min sier at jeg ikke kan kjøpe båt men jeg vil ha en så da bygger jeg meg noe ut ifra det jeg kan få tak i. har en ny motor til den. propellen er ny. akselen er ny. diesel tanken er tett og fin. elektriske har jeg liggende. styre systemet har jeg. har allt bortsett fra en hel båt. treverket jeg bruker får jeg tak i billig så det blir ikke så aller verst dyrt. tiden jeg bruker på den er bare kos for min del så for alt jeg bryr meg om kan den gå til bunns da jeg er ferdig men da har jeg vertfall lært noe og så begynner vi på nytt.

 

er mange som går forbi den og slenger noen "Artige kommentarer" når de ser vraket stå der.

har nok ikke de store fine maskiene men har det jeg trenger for og få ordnet det ikke minst tolmodighet. klarer og få av spantene hele så jeg kan bruke dem som mal.

 

så bare jeg får skroget i orden så skal jeg fikse overbygget på min egen finurlige måte.

så da får vi se om det blir ubåt av det eller hva det blir.

Link to post

:smiley:

Hei teeZer78 og vel møtt på forumet.

Ja... det er litt av en oppgave du tar fatt på! Men med din utdannelse skulle du egentlig ha et bra utgangspunkt. Har du i tillegg tilgang til noe bra profft snekkerutstyr, kanskje først og fremst båndsag, så klarer du sikkert å kopiere de delene til skroget som du må skifte. Det burde også være et bra båtbyggermiljø i Horten-området. Får du kontakt med en av "gamlekara" i bransjen skulle det være gode råd å få.

Her på forumet er det også en god del ekspertise!

Det er også et spesielt nettsted om trebåter, er det ikke "trebaaten.no" eller lignende?

Artig hvis du får til dette, og kanskje gir oss litt tilbakemelding med bilder underveis!

Flere har gjort det tidligere, og disse trådene blir lest med stor interesse.

Men du må ikke begynne å telle arbeidstimer på et slikt prosjekt, da er jeg redd du får bakoversveis! Du sier jo selv at du ser på dette som kosearbeid, og da så------

Lykke til i alle fall!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Hei, min første store trebåt var en dorry, fra 67, men oppbygget som fritidsbåt i 85. Dette var en kanonbåt, betalte 86.000,- for den i 91, da var jeg 19 år gammel. da jeg solgte den fikk jeg 96.000,- for den. De eneste bakdelene med en dorry, er etter min mening,  alle de som har bygget om en dorry til turbåt, uten peiling eller vilje til å gjøre det best mulig, samt alle de negative kommentarene fra alle forståsegpåere. Så derfor begynte jeg å si at det var en tressfjord, i steden for dorry, da den var bygget på tressfjord båtbyggeri.

 

Det er selvfølgelig en bakdel at det er jernsøm, MEN har du kontroll på den og på event. råte, er min mening at en god dorry er like bra som en annen trebåt på samme størrelse og pris.

 

Jeg hadde min dorry i 5 år og var på mange flotte turer nedover sørlandskysten og svenskekysten, en skal selvfølgelig prøve å unngå stor sjø forfra, da du vil få slag i baugen som kan ryke gammel jernsøm. Opplevde dette selv som guttunge i en dorry som mine foreldre hadde, utenfor jomfruland, relativt dramatisk, men ingen stor jobb å reparere når den er på land. Skiftet selv ut ca. 500 jernnagler på min dorry i løpet av de 5 årene jeg hadde den. Etter 5 år vurderte jeg å bygge nytt skrog til den, men det ble til at jeg solgte den isteden.

 

Nei, stå på, bytt bordganger, nagler og spant og du skal se det blir en romslig og fin turbåt på deg til sommeren. Men husk at det er en gammel trebåt, som skal brukes deretter.

 

Lykke til!

 

MVH

Fernanda

 

PS. Ligger båten i fyllinga båthavn, er det den hvite rett ved slippen????

 

 

:flag:

 

Beklager om dette støter noen på forumet, det var ikke meningen, her kom nok noen gamle følelser fram. Det er liksom som om folk mener at, har du dorry, har du på en måte en trebåt med pest...., det er ikke alltid sant..... :seeya:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

I min leting etter trevirke (eik til motorfundament) kom jeg over denne linken: Foreningen Norske Lauvtrebruk  .

Jeg handlet  Emne3,  Røsland,  3157 Barkåker. (Den av de to som svarte på telefon midt i fellesferien.)  Han har siktet seg inn som leverandør til båtbyggere. Alternativt har du Haugestad Sagbruk, Adal, 3185 Horten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...