Jump to content

Vurderer trebåtprosjekt, dele erfaringer og tips med grønnskåling?


Østfolding

Recommended Posts

Hei båtfolk!

 

Etter å ha brukt noen timer her inne, ser jeg at dette er definitivt stedet å spørre om råd;)

 

Jeg vurderer et lite trebåtprosjekt over høsten og vinteren, slik at den kan være klar til neste sommer. Men, jeg har ikke alverden av kunskap om hverken motor eller skrog. Derimot er jeg nevenyttig og arbeidsvillig, samt at jeg har tilgang på mer verktøy enn en møbelsnekker og tømrer til sammen. I tillegg er det jo mengder av tips og inspirasjon her på BP!

 

Men tilbake til sakens kjærne, jeg trenger råd:

 

Jeg tenker å skaffe meg snekke i størrelsesorden 21-27 fot, aller helst 23, gjerne med overbygg i front. Ønsket er jo med skikkelig tøff-tøff lyd, og kanskje også gjerne vendbar propell for nostalgiens skyld. Men så kommer spørsmålene, HVA skal jeg se etter, både på nett og når jeg ser på aktuelle båter? Har det noe stor betydning om båten har stått på land i 1,2,3 år? Hvilke motorer er lettest å skru på/få tak i brukte deler? Jeg har et ikke så alt for stort budsjett, da jeg er student.

 

Takker for ALLE tips, og evt om det er noen i området Ås i Akershus eller Moss i Østfold som har litt peiling som jeg evt. kunne hatt som støttekontakt under prosjektet :)

 

Jeg har sett for meg at jeg kanskje bør kjøpe en båt som allerede er tett og med motor som funker, eller klarer jeg å tette det meste uten problem? Verktøy skranter det som sagt ikke på. Men det aller, ALLER viktigste er å få tips slik at jeg ikke kjøper katta i sekken!

 

Takker for alle innspill!

Link to post
Share on other sites

Trebåt som jeg synes er fin i den størrelsen: Skilsø 22 foter "Skjermsjekta"

 

Det er en bok som jeg mener heter "Trebåten" Den er helt suveren for nybegynnere som oss :flag_bp:

 

Lykke til videre i prosjektet.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det er flere kystlag i ditt område. Gå inn på siden til Forbundet KYSTEN og klikk for "kystlagene"; da kommer det opp 4 ulike. Kystlaget Loggen har egen hjemmeside. Du bør kanskje ha med erfarne for å se på konkrete båter; selgere har en tendens til å fremheve det gode og bagatellisere feilene.

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se etter "god ved". Flasset lakk og litt shabby utseende kan bety dårlig ved, men behøver ikke bety det. Du kan finne en båt som har vært godt holdt lenge, men feks siste eier/eiere ikke har hatt kompetanse/ energi til å gjøre ting rett...

 

Det er også for de fleste enklere å fikse skader i overbygg og innredning enn i skrog. Men husk at skader i kledning av dekk, hytte ofte betyr at deler av bjelker/konstruksjon også må bøtes. Altså typisk litt mer arbeide enn man trodde men materialkostnadene er ikke store.

 

Du kan få en tett båt som har ligget i sjøen og er trutnet skikkelig, men med skadet treverk. Jeg ville mye heller hatt et tørt prosjekt. Man vil ha fukt ut av treverket, og ikke inn i treverket. Det er ikke vanskelig å få den tett samtidig som du beskytter treverket. Skrape, impregnere med linolje utenfra og innenfra, tette skrekker med Farm 100, male/ lakke, prime og stoffe.

 

Når det gjelder motor er det mye smak og behag. Jeg er Marna-tilhenger, (men så kommer jeg jo fra Mandals-distriktet). Noen er svorne Sabb-diesel tilhengere osv. Men litt kurant motor (med en del fans) er ikke så dumt. Ferskvannskjøling er klar fordel. Men er motoren ok kan du ganske enkelt bygge om skulle du ønske. Jeg gjorde nettopp det og det ble veldig bra. Brukte ca 5 timer på nytt kjøleanlegg og nytt eksosanlegg (tørt anlegg med eksospotte). Kjøptde deler for ca 1100 kr og satte sammen selv (Marna R2). Fant ekspansjonstank fra en bil som passet i motorkassen.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for god respons.

 

BG-21, deg jeg leser mellom linjene, er at en båt som ser pen ut, med "pen ved" (lite sort i seg), som har ligger på land ett år elle to kan være en god deal? Det er vel som du sier at ser den pen ut og ting somregel i orden.

 

Jeg ser, som du sier, at mange velger sabb eller marna, og det er vel det jeg tror kan være tingen for meg mtp tilgang til deler.

 

Du nevner Jotun Farm, er dette en slags guffe som du bruker over og under vannlinja, ute og inne for å holde båten tett? Dvs, trykker/Sparkler inn i synlige sprekker?? Hvordan blir dette med lakk over??

 

Som sagt, det er ikke mye peiling på meg, men hva er vel livet uten utfordringer og ny lærdom? :)

Link to post
Share on other sites

Du nevner Jotun Farm, er dette en slags guffe som du bruker over og under vannlinja, ute og inne for å holde båten tett? Dvs, trykker/Sparkler inn i synlige sprekker?? Hvordan blir dette med lakk over??

Farm brukes under vannlinjen for å tette større sprekker som vil bruke for lang tid på a trutne. Fordelen med Farm er at den holder seg myk lenge, og vil blir presset ut av sprekker når de trutner. Derved sprenger den ikke i strykker treverket som f.eks. vanlige marine fugemasser vil gjøre.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Farm brukes under vannlinjen for å tette større sprekker som vil bruke for lang tid på a trutne. Fordelen med Farm er at den holder seg myk lenge, og vil blir presset ut av sprekker når de trutner. Derved sprenger den ikke i strykker treverket som f.eks. vanlige marine fugemasser vil gjøre.

 

Innsiden / utsiden? Kan det overmales?

Link to post
Share on other sites

Innsiden / utsiden? Kan det overmales?

 

Etter hva jeg har forstått hva man bruker Farm til, så brukes det i sprekker som er for store til vanlig trutning. De trutner etterhvert, men greit å ha en liten stopper. Du skal ha guffa i hele sprekken. Altså til det tyter ut/inn, etter hvilken side du påfører fra. Ja den er overmalbar, men når den kommer ut på innsiden og utsiden(det gjør den ved trutning) så vil det være som å lakke en balong og fylle den med luft. Lakken vil bli bare flak. Men du kan dra over en liten stripe med maling/lakk når båten er ferdig trutnet. Jeg kan ta bilde av Farm med lakk på, neste gang jeg er i havna :thumbsup:

 

Lykke til med kjøp :flag_bp:

 

 

Mvh

Fredrik.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Farm brukes under vannlinjen for å tette større sprekker som vil bruke for lang tid på a trutne. Fordelen med Farm er at den holder seg myk lenge, og vil blir presset ut av sprekker når de trutner. Derved sprenger den ikke i strykker treverket som f.eks. vanlige marine fugemasser vil gjøre.

 

 

Du kan også bruke fåretalg, men etter siste jordbruksoppgjør er vel Farm billiger....

Link to post
Share on other sites

Innsiden / utsiden? Kan det overmales?

Jeg ville definitivt gjøre det fra utsiden, ikke minst fordi det er derfra trykket kommer ved sjøsetting.

 

Ja, den kan overmales med primer/bunnstoff.... men ville vel ikke valgt hvitt bunnstoff. Det kan blø tjærefarge gjennom.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg for snart 30 år siden. Jeg var fattig student og kjøpte ei gammal øse for 1000kr. Det måtte eieren ha fordi han hadde spandert ny kalesje på båten samme år. Imidlertid hadde han oppgitt å få båten tett. Den lakk som en sil fra kjølbordet. Jeg fikk båten på land og fant råte i bakker, dollbord, skvettganger osv. I tillegg var begge stevner og deler av kjølen løen. Jeg reiv alt og trodde at det hele ville ta en tre til fire måneders tid å ordne. Det tok to år. Men båten har jeg fremdeles. Motoren går som ei klokke (gammel ènsylindret Sleipner bensinmotor, 5/6 hp fra 1957),og båten har alltid vært potte tett. Er du generelt fingernem og har adgang til verktøy, lærer du deg ting underveis. Ingenting ved trebåt er heksekunst, men det tar tid. Se på Svaaps prosjekt her inne på Båtplassen. Han har holdt på i over 15 år, men herregud hvor dyktig han er. Med hans utholdenhet går alt.

Det som først og fremst forårsaker råte i trebåt, er ferskvann. Sjekk alt av overvannsskrog nøye, særlig sammenføyninger. I undervannsskroget er råte sjeldnere, men her finner du gjerne gåen søm, brukne spanter, sprukne bordganger, frostsprengt kjøl, tæring på bolter oa. Finn et brukelig objekt og holdt ut!

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen.

 

Da har jeg vært og sett på denne båten, som et prosjekt; Plattegatter 21 fot.

 

Jeg tok meg også friheten til å ta noen bilder som jeg tenkte å legge ut her, slik at dere kanskje kunne avklarere en del ting:

 

undervann_2.jpg

 

undervann.jpg

 

 

sprekke.jpg

 

 

skade.jpg

 

 

raate.jpg

 

 

kjoelpropell.jpg

 

 

baug.jpg

 

 

kjoeleslynge.jpg

 

Som sagt, så er jeg veldig usikker. Jeg vet ikke om de feltene som vises under vannlinja er råte, det var i alle fall ikke så porøst at jeg kunne trykke bilnøkkelen inn. Ellers ser jeg at det er hull i ene albuen på kjøleslynga, er dette vanskelig å få reparert?

 

Sprekka i det øverste bordet er ikke pent, men dette kan vel vente en sesong? Hvordan er det å få byttet dette? det er tilsvarende på andre siden også som bør byttes etterhvert, men her er ikke skadene like ille.

 

Ellers er snekka veldig grå, men det skal vel gå greit å få fram frisk tre med båndsliper på dekk og dollbord (?).

 

Håper det er noen som kan si noen ord om bildene, og komme med tips etc. Beklager om termonologien min ikke er der den bør være - jobber med den saken :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dette ser ut som et veldig spennende prosjekt!

 

Dersom du ikke får igjennom tenningsnøkkel noen steder, så er det nok ikke noe råte. Sprekker i undervannsskroget skal du få til å trutne, men fra bildene ser det ikke ut som det er så veldig mye...

 

Skroget er jo i mahogny, så dette kan bli en veldig staselig båt! Vanskelig å se om det er mahogny under vannlinja.

 

Før du sliper, burde du fjerne gammel lakk med varme og skrape. Da er det lettere å pusse, og du bruker ikke opp så mye sandpapir. Lakk fyller opp papiret på et øyeblikk. Det ser ut som om det er innfelte nagler med plugger, så sliping burde kunne gå greit uten å tenke på nagler.

 

Når det gjelder plankene med sprekk øverst, så må det nok litt arbeid til her for å bytte etterhvert, men dette behøver du ikke gjøre i dag. Siden vi snakker om mahogny, så vil det være DYRT å bytte hele bordgangen. Her vil det lønne seg å frese ut øverste delen og felle inn en ny bit øverst eller noe lignende.

 

Etter at du har slipt, så bør du beise med mahognybeis, så du får en jevn fin mahognyglød.

 

 

Lykke til! :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

Det er furubord som er beiset (tror jeg) men jeg vet ikke on dette er noe å satse på. Er første bÅten jeg har sett på, så regner med å vente og se litt til:) men hvordan er det med å reparere kjøleslynga under båten som det har gått hull på?

Link to post
Share on other sites

Kjøleslynge har jeg ikke peiling på, men ville tro at dette fikses ganske lett av en rørlegger f.eks. Tipper vel at det loddede kobberrør, men er egentlig helt på jordet her... :lipseal:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...