Jump to content

Draco 1700, bytte AQ130 med BMW B130? Passer den på 270 drevet?


faxn

Recommended Posts

Hei.

 

har en draco 1700 78 mod med en volvo aq 130 med vp 270 drev.. virker som det er gjennomslag i denne motoren.. får den ikke over 4000 omdreininger å alt av pakninger er sprengt.. :/

Så nå lurer eg på å bruke volvoen til ile å få inn noke nytt.. lurer på BMW b130 marine. dette er en gammel m10 motor fra gammel 5/3 serie bmw. Har noen peiling på om dette passer på vp 270 drev ?? å eventuelt om det er grett å få plass til denne motoren? :)

 

mvh faxn :)

 

 

89_6827187.jpg

Link to post
Share on other sites

hvis ikke det fins, er det ikke noe hokus pokus og få lagd en heller, men jeg tror denne motoren blir litt snau tilbåten din, den er oppgitt til 118 hk,noe somjeg tror er for lite, har selv en aq 140 som er oppgitt til 125 hk , og føler at jeg ikke kunne hatt noe mindre i allefall,

Skulle jeg selv byttet ut volvoen,ville jeg satset på en 4,3 l v6, satt på med en som hadde slik motor i en draco 1700sc,passet båten perfekt

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Prøve å gjera da billigast muli i sommar. kjøpte båten før 10 daga sio, så tenkte å få brukt den litt i sommar.. :) men ein større motor hadde ik vert domt :thumbsup: er ganske ny på båtfronten og.. :yesnod: motoren som står i nå har gjennomslag så alt av pakninger lekker.. :nonod: klarer heller ikkje dra den over 4000 omdreininger ca 21 knop..

Redigert av faxn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle 4 syl volvo aq motorer etter aq 130(b-20) har også alutopp, skal du gjøre det billig, bør du få fatt i en b-20 fra en bil, og flytte over marineutstyret, Uansett er det aldrig billig med båt, og det er viktig og velge det sikre foran det billige, Motoren du har i båten er jo også en rimelig motor og overhale

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Marine utstyret fra aq 130 passer ikke på en b230 motor, aq 130 motoren er basert på en b20 motor fra volvo 140,amazon,volvo felt osv,mens b230 motoren kommer fra volvo 240,740 og 940 og heter i båt aq151 og mener også de siste utgavene het aq250,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

AQ250 er vel 2,5 liter og har egen "marineblokk" som er tjukkere i støpen. AQ171 er bygd på B234 som har 16 ventilstopp og satt i 740 GLT. Får du tak i en rimelig donormotor av en av disse, er det overkommelig å bygge opp på en bilmotor. Men 4,3 V6 vortec er jo mye sprekere :cool:

Link to post
Share on other sites

ser ut som det bli overhaling av b2o motoren. da veit eg ka eg har vertfall :smash:

Sikkert greit å legge en del båtlapper i den motoren, ved en skikkelig overhaling så har du en motor du kjenner. Såfremst den ikke er helt sarvet da.

Etter hva jeg leser rundt, og prøver selv, så kan du få en mye bedre motor en dette var når den var bygget ved å kjøpe en elektronisk fordeler, f.eks fra 123ignition.

 

Skru i stykker, mål klaringer på lager til råder,veiv osv. Bytt alt av tettinger, stempelringer(såfremst syl ikke er så slitt at du må borre). Slip ventiler, evt få noen å ta service på toppen din. gå over kjølesystem, eksos og gassere så er du ikke langt unna en motor som burde vare lenge :yesnod:

 

Hadde nok vært morro den ja:smiley: men ser ut som det lekker litt olje "bak svinghjulet", fra den ene frostpluggen.

Link to post
Share on other sites

Du kan vel bruke den motoren på det drevet du har, og bare lage fester til motorlabbene samt trekke opp nye ledninger hvor det trengs, Så kan du ha 290 drevet klart til du har ødelagt det gamle.

Hvis ikke mener jeg det finnes overgangsplater til slik montasje?

 

Uansett billig, løp å kjøp :smiley:

Link to post
Share on other sites

har en varmkjørt aq 151 med 290 drev på hånd for noen tusinger, så planen var å bruke mariniseringsdelene fa denne på b230 blokk.. å vist veiv er ok bruker eg den for å få 2,5 liters volum. er denne kaputt blir det en aq 145. :flag: satser på å få sammen en motor ganske rimelig.. båtmotorer er overpriset til tusan.. fikk pris på overhalt aq 130 (b20) på 25000 kr.

Link to post
Share on other sites

Penger blir det fort mye av, om det nå blir aq145 eller 151, men tror du klarer deg greit med 145.

Husk å ta vare på kammen, du må nok også regne med ny eksos da disse tærer istykker.

 

Men hvis du regner kostnaden ved kjøp av aq151+ kjøp av b230 blokk(pass på at du får tak i ei med de brede, gode rådene)+ alt du trenger av pakninger så blir det fort en del penger, jeg vet ettersom jeg driver å bygger opp en aq145 selv :yesnod:

 

Den marineveiva er det vist mange som betaler gode penger for også :yesnod:

Hvis du velger å flytte den over, blir det fort nye rådelager, rammelager, stempelringer og kanskje borring samt nye stempel også må til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...