Jump to content

Ekstra skinne på forstaget - kan jeg føre to forseil?


Even Neve

Recommended Posts

Ser nå at jeg har en ekstra skinne på Furlex rulleforstaget. Kan jeg da føre to forseil - spri dem ut under medvindseiling. Eller vil belastningen bli for stor?

 

Har en rimelig stor genua på rulla nå, båten kom med en genua til som er noe mindre, og i tillegg til spinnakerbom er det også en lettere sak jeg har tolket som spristake.

 

Hvis ikke jeg kan føre to seil, hva er vitsen med den doble skinna?

Link to post
Share on other sites

 

Hvis ikke jeg kan føre to seil, hva er vitsen med den doble skinna?

Hovedgrunnen til at det er to spor er at du kan heise et nytt seil før du tar ned det det vil skifte ut. Ikke så betydnigsfullt på turseilas, men om en vil bytte forseil under regatta ønsker en ikke en periode uten seil med påfølgende tidstap.

 

Angående å spri to samtige seil kan nok noen andre svare bedre, men hvorfor ikke?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alle som liker å beholde seilet som rull på staget og da bytter en ut dette med neste utgave (rever) før en stuer bort det første. Eller du kan som i ditt tilfelle ha dobbel seil på staget og spri disse på slør med bom eller legge det ene innenfor det andre som også går bra i de fleste tilfeller. Å rulle inn to seil på et stag kan bli en prøvelse dersom ikke pølsa blir tynn nok.

 

Helst bør seilene ha samme størrelse vist en bruker to seil. Prøv deg frem og se hva som duger. Eller få deg en gennaker med pose.

 

@Bergen var ute før meg :lol:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

eller legge det ene innenfor det andre som også går bra i de fleste tilfeller.

 

Legge det ene innenfor det andre ?? Hva mener du?

 

Når det gjelder gennaker er ikke det aktuelt nå. Jeg bruker spinnakeren uten bom, fester den et stykke opp på rulleforstaget med en rem og neddrag, slik at den kommer over pulpit og kan justeres opp og ned. Funker fint og har ikke sett behovet for en asymmetrisk.

Link to post
Share on other sites

På kryss kan jo seilet bli værende i staget ved at de overlapper hverandre. Ikke akkurat beste løsningen, men det fungerer og så er det klart til å slippe ut igjen når vinden velger å ta overhand m.h.p. kursen og vinden.

 

Min tanke på gennaker var at jeg forutsatte at du hadde mindre erfaring med seiling siden du stilte ditt spørsmål (innlegg #1). Og så viser det seg at du er spinnakerseiler med erfaring.

 

Ikke alltid enkelt å vurdere bakgrunnen til spørsmålstiller :wflag:

 

Ser du på bilde til Mulligan - ovenfor - og ved endring av kurs til bb vil bb seil slå inn over (bak) sb seil og legge seg til rette i dette. Deretter kan du rulle inn seilene vist dette er ønskelig eller vente til neste frekvens med sløring.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Eller også kalt å seile salmebok.....

Svensken var ute med dette prinsippet for mange år siden og det fikk navn etter han - som ikke var salmebok men (??)

 

Han hadde begge seilene sydd inn på stag og ikke vår moderne utgave av stag og som kunne rulles ihop. Praktisk i melkeruta.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Og så viser det seg at du er spinnakerseiler med erfaring.

 

Ikke alltid enkelt å vurdere bakgrunnen til spørsmålstiller :wflag:

 

Ser du på bilde til Mulligan - ovenfor - og ved endring av kurs til bb vil bb seil slå inn over (bak) sb seil og legge seg til rette i dette. Deretter kan du rulle inn seilene vist dette er ønskelig eller vente til neste frekvens med sløring.

 

Ok nå forstår jeg. Takk. Det skal prøves. Jeg var egentlig bekymret for at staget ikke ville tåle belastningen. Har en mistanke om at båten har vært i passaten en gang .....

 

Erfaren spinnakerseiler vil jeg overhodet ikke si, bruker den som gennaker.

Link to post
Share on other sites

Nevnte metode fra bilde til Muligan kan medføre ukontrollerte krefter så prøv dette først ut i svak vind ved å bremse på seilet til du har kontroll. Kursendring og samtidig passe på når vinden sniker seg inn i fremkant av seilet. Motsatt vei hvor begge seilene er på samme hals bør du passe på for her kan kreftene bli store i det øyeblikket seilet slipper tak i naboen. Hold igjen på tampen og la det gå ut kontrollert mens kursen rettes opp slik at du kan sløre unna. Har du en ekstra hand ombord er det bedre å rulle inn en del før en slipper ut og sprer seilene på slør. Men forhåpentligvis har du revet i god tid før de virkelige kreftene setter inn.

 

Lykke til.

 

Om staget, foran/bak, og vantene holder er jo avhengig om riggen din er dimensjonert for kreftene som her involveres. De fleste vet jo at det er det svakeste leddet som ryker først og dette skal en ikke undervudere.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ja det høres fornuftig ut. Båten kom utstyrt med to "lensetakler" som nå bare er lagt opp til hvert sitt vant. Det har slått meg at disse kan ha vært anvendt til slik seilføring. Men her er jeg usikker som sagt.

 

Vi får se utover sommeren.

Link to post
Share on other sites

Tre jenter som seilte over atlanteren i 2009 i en bostrøm 31 brukte to forseil på den måten Mulligan viser. Ifølge bloggen så synes de at det var tryggere enn å ha et forseil og et storseil når en seiler platt lens. Tror du finner noe om det på "sailing cantare", en blogg jentene hadde.

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post
Share on other sites

Ja det er vel ikke lensetakler men sjekkstag jeg har. Riggen er masthead med doble undervant. Det er også montert babystag/kutterstag.

 

Har ennå ikke ført noe seil på dette. Må sjekkstagene festes før jeg fører seil på dette staget?

 

Eller vil det gå bra uten hvis jeg tar hensyn til vindens styrke?

Link to post
Share on other sites

Hvilken båt er dette ? Har du bilder ?

 

Bruker du babystaget bør du også sette sjekkstag for å hindre at masta begynner å pumpe.

 

Ja så har lest om i litteraturen og på nett. Men på en bred fjord med lite havdønninger, og passelig vind - er det utrygt å sette kryssfokk på babystaget uten sjekkstag?

 

 

og bilde der er veldig lik min båt :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er allergisk mot fjorder. I hvertfall dersom det er fjell i nærheten. Fallvinder fra fjella kan gi deg et sjokk du sent glemmer vist du ikke klarer å imøtegå dette i tide. Kommer fort som katta ut av sekken og overrumpler deg.

 

Bruken av sjekkstaget avhenger om masta begynner å pumpe. Dette bør du imøtegå med sjekkstagene. Og du ser dette raskt ved å stille deg ved masta. Unngå dette og gjør det til vane å bruke sjekkstagene når du bruker kryssfokka som er en herlig sak.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Hvor høyt opp på masten er det festet? Kanskje vi snakker forbi hverandre?

 

Geir

 

Jeg brukte babystag som synonymt med kutterstag, det er det kanskje ikke.

 

Staget står ikke langt bak forstaget og kan løsnes med en pelikanlås. Under dekk er det støpt inn forsterkning til feste for dette staget.

 

Det går opp like overfor salinghornet, og like over der et det et fall, så jeg er ganske sikker på at det har vært ført et seil på staget.

 

Sjekkstagene har jeg ikke sett så mye på vet de er der ;-)

 

Som sagt tidligere er det en mastheadrig, og den har to akterstag.

Link to post
Share on other sites

Babystag er et kort stag som kun har avstivende kraft på masten. Det står som regel 1-1,5 meter foran mastefoten, og går sjelden lengre enn nedre saling. Det pleier å kunne fjernes på samme måten som kutterstaget du beskrev i siste innlegg. Det må blant annet fjernes om en ønsker å seile med spinnakerbom.

Det du beskriver er et kutterstag, og det er der for å føre en indre fokk.

Link to post
Share on other sites

Babystaget går gjerne til midt på masta, eller noe lavere, og brukes til å kontrollere mastebøyen. Sjekkstagene går gjerne til samme punkt og kan være greie å ha på i dårlig vær, særlig om riggen er av sped type. Særlig når du detter ned av en bølge og treffer bølgebunnen er det på en mastheadrig lite som holder midtpartiet i riggen fra å gå forover om sjekkstagene ikke er i bruk. Kreftene fra et revet storseil gjør heller ikke situasjonen bedre i slike tilfeller. Babystag er i utgangspunktet ikke tiltenkt å føre seil, og fallet som du ser kan være opphalet til spinnakerbommen.

 

Et kutterstag er festet høyere på masten, typisk ved andre saling eller noe omkring 65-85% av mastehøyden, og er laget for å føre seil. Det vil normalt kreve lensetakler for å strammes/benyttes med seil.

 

Et indre forstag er festet relativt høyt, kanskje 30-100cm under forstaget, og vil normalt ikke kreve lensetakler på en mastheadrigg.

 

Som en kuriositet kan det jo nevnes at på Azorene sist lå det to båter uten rigg sist jeg var der, begge med bakovervendte salingshorn, First 47.7 Meadow (Bergen) og en Bavaria 36 fra England. Statistisk sett tynt, men et billig poeng til meg ;-)

 

Geir

 

Edit: ser du nå allerede har fått svar, men lar mitt ligge nå som jeg først har tastet meg gjennom dette.

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det du beskriver er et kutterstag, og det er der for å føre en indre fokk.

 

Ja - men spørsmålet var om je da MÅ bruke sjekkstagene?

Og da snakker vi ikke havseiling.

 

Det vil normalt kreve lensetakler for å strammes/benyttes med seil.

 

 

Under hvilke forhold kan jeg da la vær å benytte sjekkstagene ? Det er det som er spørsmålet. Eller kan jeg det overhodet.

Link to post
Share on other sites

Det blir vanskelig å si uten å ha sett riggen i detalj. Sjekkstag brukes sammen med lensetakler for å kontrollere buen på masten. Slakke sjekkstag gir et flatere storseil i forre, nedre tredjedelen av seilet, stramme sjekkstag vil gi en dypere bus i samme området.

Mange er av en eller annen grunn livredde for alt som heter lensetakler og sjekkstag, men det mener jeg er sterkt overdrevet. Masta detter ikke uten videre om ikke lensetakler er korrekt strammet til enhver tid. De er like mye et redskap til å kontrollere fasongen på seilene. Stramme lensetakler gir et stramt forstag med lite sagging, noe som er en fordel på kryss i kraftig vind. Stramme lensetakler gir også en bue på masten, noe som igjen fører til at storseilet flater ut, noe som igjen er en fordel på kryss i mye vind osv....

Jeg har seilt flere båter med kutterstag som ikke trengte noe lensetakler for å ha seil på kutterstaget. De avhenger av hvor langt ned fra mastetoppen kutterstaget er festet.

Mitt råd er å prøve seg frem i litt rolige omgivelser. Finn ut hvordan masten står når du seiler ned lensetaklene stramme, halvstramme, slakke og helt borte. Så finner du nok ut av det.

Redigert av ÅtteGlass (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...