Jump to content

D4, EVC, får ikkje turtall når innkoblet.


bono

Recommended Posts

Har fått eit problem med den eine D4 motoren, får turtall når bruker N knappen på EVC. men i det eg kobler i, er det ikkje mulig å få turtall. Nøytral lyset slår seg ikkje ut når eg kobler i, det skal det gjøre. dette oppstod etter å ha vært på slipp, er det noen som har ein løsning??? Varjo ikkje planen å sige på ferie i 5 knop:-)

Link to post
Share on other sites

Det eine drevet er faktisk heil oppi beach grensen, fekk ikkje til kalibrering på desse. Når begge drevene er heilt nede viser det eine -5 og det andre 2. Korleis ordner eg dette? So no tenkte eg å gå med det eine på 1 å det andre på 6-7. Då er drevene like. Skulle fått begge til å starte på -5.

Link to post
Share on other sites

Skal være -5 helt nede. Mener du skal få start så lenge du er så langt nede som +2.

Kan det være sensoren som har flyttet seg når du var på slipp?

Det er en kalibreringsprosedyre på kalibrering av powertrim, men er motoren nyere enn 5 år, ville eg kanskje fått en VP mekaniker til å gjøre dette.

Da kjøres drevet helt ned og så trykkes den runde velgerbryteren på EVC panelet inn en gang, så kjøres det så langt opp som mulig og det trykkes på samme knappen.

Targa leverte med en EVC folder med beskrivelse av alle settings og kalibreringsmetoder til min 2008 mod D4-225.

Mekanikeren brukte den folderen når han programmerte alt på nytt etter at eg fikk ny HCU og PCU boks pga. tilbakekalling fra Volvo Penta.

Link to post
Share on other sites

Bra du fikk kvalifisert hjelp :smiley:

Det stemmer nok sikkert det skhauge skriver.

Husker ikkje detaljene, men mener - må holdes inne i over 5 sek for å komme inn i OEM modus.

Når drevet er i riktig posisjon, må det kvitteres med den runde velgerbryteren for å lagre setpunktet. Korriger meg om eg tar feil.

Har drevet alltid vist +2 helt nede? Om det har det, har det nok alltid vært feilkalibrert.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:-(. Har prøvd litt i dag og, får det eine drevet opp til max 50, det andre er og heilt oppe men står -9. Er heilt på styr, når eg skal ha kalibrering modus kommer eg bare inn på dette med spaken, altso 1.0. Kva skal det stå når det er drevene eg kalibrerer??.kan jo være noe som ikkje stemmer med EVC. når begge drevene er heilt oppe burde jo tallet vore likt, skal dette egentlig ordne seg sjøl ved riktig kalibrering. min EVC panel er av typen, 1 N 2 2tk D og nøkkelen/lås. begynner å bli yrså frustrert no kjenner eg, snart helg å skulle vore sjøklar!!!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en posisjonssensor som ikke er god.

Disse har det vel som mye annet blitt byttet en del av på VP.

Denne kan byttes selv om båten ligger på vannet og koster vel ca 1,5-2 båtpenger hvis jeg ikke husker feil.

Krever en litt kyndig mann og verkstedmanual for å bytte/justere denne men ikke umulig.

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at du holder N inne i 3sek i hver posisjon (helt oppe og helt nede). Ser du at trim-indikatorene går når drevene kalibreres? Hvis ikke kan ledningen til trim-potmeteret ha dårlig kontakt eller pot'en være defekt. "Calibration position" 1.0. angir bare throtle position og har ikke noe med drevtrimmen å gjøre, men vises i EVC-displayet når du er i calibration mode.

Link to post
Share on other sites

Hei Diesel Dahl, holder N knappen i minst 3 sek jeps. hvis eg forstår rett så får eg ikkje noen respons på kvar posisjon, kjøre heilt opp å holde N i 3 sek, kjøre heilt ned å holde N i 3 sek. Ferdig ?? Men stusser på dette med at detviser heilt ulikt på klokkene, heilt oppe 50 på eine å -9 på andre. følte liksom at desse tallen burde endret seg til like:-)). Ekje bere bere å vara redar,

Link to post
Share on other sites

Hei Diesel Dahl, holder N knappen i minst 3 sek jeps. hvis eg forstår rett så får eg ikkje noen respons på kvar posisjon, kjøre heilt opp å holde N i 3 sek, kjøre heilt ned å holde N i 3 sek. Ferdig ?? Men stusser på dette med at detviser heilt ulikt på klokkene, heilt oppe 50 på eine å -9 på andre. følte liksom at desse tallen burde endret seg til like:-)). Ekje bere bere å vara redar,

Håper det er greit at eg også svarer deg på dette, så kan kanskje DieselDahl korrigere om han er uenig :smiley:

Regner med at du har forsøkt å utføre prosedyren Powertrim calibration punkt 1 til 14 på side 2 i folderen som DieselDahl la ut, om du har EVC-C2?

Da skal det bli riktig. Husker at vi måtte prøve noen ganger før vi fikk det til. Slo av av og på tenningen, før vi forsøkte på nytt.

I punkt 9 og 13 skal N-knappen skal kun ha en puls, ikke holdes inne.

Hjelper ikke dette, kan kanskje powertrim giveren være løs eller defekt?

 

Hvilken årsmodell er dette?

Dete er/var en tilbakekalling fra Volvo Penta på bytting av elektronikkboksene HCU (ved styreposisjon) og PCU (på motor). Boksene byttes pga. bruk av feil type loddetinn? som kan medføre komponentfeil. Dette er bokser for kommunikasjon mellom styreposisjon og motor/drev. er det noe galt med HCU eller PCU boksene dine?

Oppgi motorserienummerene til ditt Volvo Penta verksted og spør om dette gjelder for dine motorer. Dei logger seg inn på Volvo Penta sin side og søker etter service buletiner som gjelder dine motorer.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2006 mod. Da har du nok ikke EVC-C, men en eldre versjon, kanskje EVC-A?

Det er ikke sikkert menyen er helt lik, eller er den det?

Fikk du ikke med en tilsvarende folder som ligger i denne tråden når du kjøpte båten?

Det var sikkert ikke problemer med dårlige loddinger i HCU og PCU boksene i 2006, men det finner en forhandler ut.

Redigert av Targa 23.1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...