bono Startet 17.Mai.2011 Del på Facebook Startet 17.Mai.2011 Har fått eit problem med den eine D4 motoren, får turtall når bruker N knappen på EVC. men i det eg kobler i, er det ikkje mulig å få turtall. Nøytral lyset slår seg ikkje ut når eg kobler i, det skal det gjøre. dette oppstod etter å ha vært på slipp, er det noen som har ein løsning??? Varjo ikkje planen å sige på ferie i 5 knop:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Har du sjekket at ikke trimindikatoren for drevet til denne motoren er ute av normalområdet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Det eine drevet er faktisk heil oppi beach grensen, fekk ikkje til kalibrering på desse. Når begge drevene er heilt nede viser det eine -5 og det andre 2. Korleis ordner eg dette? So no tenkte eg å gå med det eine på 1 å det andre på 6-7. Då er drevene like. Skulle fått begge til å starte på -5. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Skal være -5 helt nede. Mener du skal få start så lenge du er så langt nede som +2. Kan det være sensoren som har flyttet seg når du var på slipp? Det er en kalibreringsprosedyre på kalibrering av powertrim, men er motoren nyere enn 5 år, ville eg kanskje fått en VP mekaniker til å gjøre dette. Da kjøres drevet helt ned og så trykkes den runde velgerbryteren på EVC panelet inn en gang, så kjøres det så langt opp som mulig og det trykkes på samme knappen. Targa leverte med en EVC folder med beskrivelse av alle settings og kalibreringsmetoder til min 2008 mod D4-225. Mekanikeren brukte den folderen når han programmerte alt på nytt etter at eg fikk ny HCU og PCU boks pga. tilbakekalling fra Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Drev kalibrering tar 30 sek. Og det er N på EVC og ikkje velgerhjul som brukes ved å oppgi min/max tilt. Dette trenger du ingen mekanikker til. Oppskrift kan du få ved å sende meg mail adresse på PM. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 kjempe hvis du sender på mail: rune@kfs-bygg.no . Prøvde litt på dette når båten låg på slipp, kvifor viser det +2 når drevet er trimmet heilt ned. Det andre viste som sagt -5 som er slik det skal være. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Bra du fikk kvalifisert hjelp Det stemmer nok sikkert det skhauge skriver. Husker ikkje detaljene, men mener - må holdes inne i over 5 sek for å komme inn i OEM modus. Når drevet er i riktig posisjon, må det kvitteres med den runde velgerbryteren for å lagre setpunktet. Korriger meg om eg tar feil. Har drevet alltid vist +2 helt nede? Om det har det, har det nok alltid vært feilkalibrert. Redigert 17.Mai.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 http://www.bjordal-madsen.no/download.asp?id=186 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
skhauge Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Da har du mail. Trykk og hold hjul +N et par sekund Calibration mode kommer i display Trykk et trykk på tilt knapp. Set max tilt og trykk N. Set min tilt og trykk N. Ferdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) Bør ikkje drevet fysisk kjøres som vist i dokumentet til DieselDahl side 2 Powertrim calibration om bono har EVC-C2? Redigert 17.Mai.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 testa no ved å kjøre begge drevene heilt ned, skjer det same. N lyset slår seg ikkje av når eg kobler i, så får ikkje gitt turtall :-(((. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Kanskje du må kalibrere spaken? Står beskrevet på posteren DieselDahl har lagt ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 17.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Spaken har eg kalibrert, ganske grei forklaring på skjema så sikker på har gjort den rett!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Har du sjekket at det ikke er noe fysisk som hindrer dette, feks tau i ene propellen eller feilmontert propell? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Har du fått kalibrert drevet helt nede og nesten helt oppe? Riktig kalibrering skal være -5 helt nede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 :-(. Har prøvd litt i dag og, får det eine drevet opp til max 50, det andre er og heilt oppe men står -9. Er heilt på styr, når eg skal ha kalibrering modus kommer eg bare inn på dette med spaken, altso 1.0. Kva skal det stå når det er drevene eg kalibrerer??.kan jo være noe som ikkje stemmer med EVC. når begge drevene er heilt oppe burde jo tallet vore likt, skal dette egentlig ordne seg sjøl ved riktig kalibrering. min EVC panel er av typen, 1 N 2 2tk D og nøkkelen/lås. begynner å bli yrså frustrert no kjenner eg, snart helg å skulle vore sjøklar!!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pelsjeger'n Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Høres ut som en posisjonssensor som ikke er god. Disse har det vel som mye annet blitt byttet en del av på VP. Denne kan byttes selv om båten ligger på vannet og koster vel ca 1,5-2 båtpenger hvis jeg ikke husker feil. Krever en litt kyndig mann og verkstedmanual for å bytte/justere denne men ikke umulig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Jeg regner med at du holder N inne i 3sek i hver posisjon (helt oppe og helt nede). Ser du at trim-indikatorene går når drevene kalibreres? Hvis ikke kan ledningen til trim-potmeteret ha dårlig kontakt eller pot'en være defekt. "Calibration position" 1.0. angir bare throtle position og har ikke noe med drevtrimmen å gjøre, men vises i EVC-displayet når du er i calibration mode. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Hei Diesel Dahl, holder N knappen i minst 3 sek jeps. hvis eg forstår rett så får eg ikkje noen respons på kvar posisjon, kjøre heilt opp å holde N i 3 sek, kjøre heilt ned å holde N i 3 sek. Ferdig ?? Men stusser på dette med at detviser heilt ulikt på klokkene, heilt oppe 50 på eine å -9 på andre. følte liksom at desse tallen burde endret seg til like:-)). Ekje bere bere å vara redar, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 18.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 eg trur no at det største problemmet er det nøytral lyset som ikkje blir borte når eg kobler i. dette skal slukkes når motoren kobles, å får turtall når eg har nøytrall knappen inne. merkelig greie, får jo heller ingen feilmelding. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Kanskje du skal ta en kikk på aktuatorene dine? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 (redigert) Hei Diesel Dahl, holder N knappen i minst 3 sek jeps. hvis eg forstår rett så får eg ikkje noen respons på kvar posisjon, kjøre heilt opp å holde N i 3 sek, kjøre heilt ned å holde N i 3 sek. Ferdig ?? Men stusser på dette med at detviser heilt ulikt på klokkene, heilt oppe 50 på eine å -9 på andre. følte liksom at desse tallen burde endret seg til like:-)). Ekje bere bere å vara redar, Håper det er greit at eg også svarer deg på dette, så kan kanskje DieselDahl korrigere om han er uenig Regner med at du har forsøkt å utføre prosedyren Powertrim calibration punkt 1 til 14 på side 2 i folderen som DieselDahl la ut, om du har EVC-C2? Da skal det bli riktig. Husker at vi måtte prøve noen ganger før vi fikk det til. Slo av av og på tenningen, før vi forsøkte på nytt. I punkt 9 og 13 skal N-knappen skal kun ha en puls, ikke holdes inne. Hjelper ikke dette, kan kanskje powertrim giveren være løs eller defekt? Hvilken årsmodell er dette? Dete er/var en tilbakekalling fra Volvo Penta på bytting av elektronikkboksene HCU (ved styreposisjon) og PCU (på motor). Boksene byttes pga. bruk av feil type loddetinn? som kan medføre komponentfeil. Dette er bokser for kommunikasjon mellom styreposisjon og motor/drev. er det noe galt med HCU eller PCU boksene dine? Oppgi motorserienummerene til ditt Volvo Penta verksted og spør om dette gjelder for dine motorer. Dei logger seg inn på Volvo Penta sin side og søker etter service buletiner som gjelder dine motorer. Redigert 19.Mai.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Aktuator eller defekt gearwire? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bono Svart 19.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Akuator er skiftet i juli 2010. Motorene er 2006 mod. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Targa 23.1 Svart 19.Mai.2011 Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 (redigert) 2006 mod. Da har du nok ikke EVC-C, men en eldre versjon, kanskje EVC-A? Det er ikke sikkert menyen er helt lik, eller er den det? Fikk du ikke med en tilsvarende folder som ligger i denne tråden når du kjøpte båten? Det var sikkert ikke problemer med dårlige loddinger i HCU og PCU boksene i 2006, men det finner en forhandler ut. Redigert 19.Mai.2011 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.