Jump to content

D4, EVC, får ikkje turtall når innkoblet.


bono

Recommended Posts

hadde ein service mann frå Volvo ombord i dag, han testet med Vodia om det er noen feilmelding. Viser feil ved prosent pådrag, han meinte det måtte være den micro fjøra i hendelboksen. Byttet om desse på motorene men ingen endring, neste forslag var at heile hendelboksen var defekt. tok den med seg og fekk målt motstand, den og fungerer som den skal ??!!!. Han trur då at det kan være noe med gearwiren, kan hende den står feil ute med drevet. Eg monterte drevet å sette på plass den wiren, burde kansje hatt tenning på og sett at den var riktig innstilt i friposisjon. Husker bare at den passet rett på bolten. Skal prøve å løsne aktuatoren å wiren, kalibrere hendelen å evt justere wiren.Så starte opp å sjå om eg får gi pådrag, elles må vel skuta opp igjen :-(((. kan jo i verste fall prøve å åpne dekselet mens ligger på sjø, men kan jo vara litt kinkigt.

Link to post
Share on other sites

Nå sitter det ikke noen microswitch i gasshendelen på EVC, kun potmeter som altså skal kalibreres. Men det sitter vel microswitches i gearaktuatorene. Du kan jo sjekke om girwirene går lett ved å løsne de fra aktuatorene. Disse kan bli trege hvis de trekker inn sjøvann og ruster, eller hvis de er litt korte og får for krapp sving.

Link to post
Share on other sites

Oki, skal prøve dette Diesel Dahl, han kalte det ein micro. ein liten sak med ei fjær på like under hendelen i konsollen, meiner du det skal veldig lite til for at denne wiren er i ulage. Kjenner eg har ikkje heilt tro på at det er den wiren som er problemet men håper sjølklart på det!! men han fekk nå vist meg korleis eg skal kalibrere Trim Power, var jo veldig enkelt da :-). Må bare komme meg til Haugesund å få hentet konsollen i kveld så er det vel på an i måro igjen.

Link to post
Share on other sites

Nå sitter det ikke noen microswitch i gasshendelen på EVC, kun potmeter som altså skal kalibreres. Men det sitter vel microswitches i gearaktuatorene. Du kan jo sjekke om girwirene går lett ved å løsne de fra aktuatorene. Disse kan bli trege hvis de trekker inn sjøvann og ruster, eller hvis de er litt korte og får for krapp sving.

Er det ikke en micoswitch som forteller at spaken står i fri? Kun tomgang og full gass på spaken kalibreres forover og akterover.

Link to post
Share on other sites

Nei ingen switch. Pos 1.0 som spaken står i når calibration mode startes og pos 1.5 som du avslutter i definerer neutral. Tipper det egentlig bare er 1.5 som brukes.

 

Redigert: Heisann, det finnes faktisk installasjoner med gammel type spak som har switch: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746210-27-35445.aspx

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok girwiren av aktuatoren, starta motoren å koblet i. Justerte wiren noen turninger ut. Då fungerer alt som det skal, N lyset slukkes å eg får gitt pådrag. Har justert det eg kan på wiren der som den er koblet til aktuatoren, spørsmålet er om eg då må justere resten ute ved drevet ?? eller er det noe mer eg kan gjøre med aktuatoren??. No veit eg hverfall at det egentlig fungerer men må bare få innstilt dette rett.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt drevet av i vinter? Uansett så skal wiren justeres slik at drevet står i fri når aktuatoren er i neutral posisjon uten at wiren drar ene eller andre veien. For at ikke wiren skal bånne i strømpa må du kanskje justere bak på drevet, men forøvrig blir det hipp som happ hvilken ende du justerer i. Får du kalibrert powertrimmen også nå eller?

Link to post
Share on other sites

Power trimmen er i orden nå, lærer litt kvar dag;-). Er max innstilt wiren no inne med aktuatoren, må nok ta resten ute då?? Trur du diesel dahl at det går sjøl om båten ligger på sjø?? Såg på det i går, drevet er jo bra ut av sjøen, m er jo ein risk om å miste ein skrue i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips: Byttet ut den originale saksesplinten som holder gearwire på plass i aktuatoren med en syrefast hurtigsplint.

Får eg problemer med aktuator eller styring av denne og må koble inn og ut manuelt, er det nå enkelt å få løsnet wire uten måtte plundre med nebbtang, skrujern, etc, om det skulle haste i dårlig vær :smiley:

Link to post
Share on other sites

Power trimmen er i orden nå, lærer litt kvar dag;-). Er max innstilt wiren no inne med aktuatoren, må nok ta resten ute då?? Trur du diesel dahl at det går sjøl om båten ligger på sjø?? Såg på det i går, drevet er jo bra ut av sjøen, m er jo ein risk om å miste ein skrue i sjøen.

Det er jo forskjellig fra båt til båt hvor dypt drevet ligger, noen har hele drevet under vann, andre er godt oppe. Vet ikke hva som er lettest, fra brygga, jolla eller å bade litt :tongue: Du må jo av med dekselet. Jeg ville vel ha justert gearwiren med drevet trimmet til "0" for ikke å få for mye spenn. Sjekk at wirestrømpa sitter riktig festet til drevet. Hva var det som gjorde at du fikk kalibrert trimmen?

Link to post
Share on other sites

Det er jo forskjellig fra båt til båt hvor dypt drevet ligger, noen har hele drevet under vann, andre er godt oppe. Vet ikke hva som er lettest, fra brygga, jolla eller å bade litt :tongue: Du må jo av med dekselet. Jeg ville vel ha justert gearwiren med drevet trimmet til "0" for ikke å få for mye spenn. Sjekk at wirestrømpa sitter riktig festet til drevet. Hva var det som gjorde at du fikk kalibrert trimmen?

[/quo

 

Ein fagmann:-)).

Link to post
Share on other sites

No har eg prøvd det meste , justert girwiren inne med aktuatoren å ute med drevet. Ikkje tale om eg får gitt pådrag når er ikoblet;-(. Når eg tar av wiren inne med aktuatoren å kobler i funker det som det skal. Det som eg og merker er at denne motoren er mye senere å reagere på hendelen enn den andre, hvertfall i starten. Tenker da på når eg ruser den i nøytral, tar litt tid før motoren reagere mens den andre er mye kjappere. Eg føler at aktuatoren gjør jobben sin men at det er noe annet som trøbbler. Begynner å bli rimelig lei dette;-((.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har du problemer med tilten bør du kontroller at "bolten" til trimsylindere beveger seg når du trimmer.

Har hatt mange med denne feilen.

Det du må gjøre er og skru til den lille umbrako skruen på bb sylinder på utsiden av båten.

Tror det er en 5mm umbrako.

Den pleier og skru seg litt ut.

Etter du har skrudd den til bør du ta en auto config.

Link to post
Share on other sites

Nja, vil ikkje gje seg dette problemet. Har prøvd babord aktuator over på styrbord, same trøbbel då og. så det er nok ikkje aktuatoren som der er noe gale med. Har justert både ved aktuatoren å ute på drevet, hvis eg justerer for møkje så forsvinner ikkje nøytrallyset når kobler i. Når eg starter opp motoren kald, tar det laang tid før den reagerer på hendelen i nøytral, dette syns eg er merkelig. prøvde i dag igjen, men tok wiren ut av aktuatoren før eg startet opp. då fungerer den som vanlig, rask på hendelen. å når wiren ikkje er tilkoblet aktuatoren så kan eg koble i å gi pådrag. Kva er det som svikter her :-(((. Føler har prøvd så masse justering at kan ikkje skjønne det er justering som er problemmet, wiren passet so rett på boltene både ute å inne ved montering av drevene etter service. Klemmeskivene ligger rett på plass og. !!!

Link to post
Share on other sites

Heisann!

 

Var i båten til bono og kikket på problemet her for en liten uke siden. Jeg har (heldigvis...) ikke drevbåt lenger, men det irriterer meg litt dette problemet.

 

Slik opplever jeg tilstand/funksjon:

 

1: Når girwire kobles fysisk av aktuator går aktuator som "smør" og nøytrallyset forsvinner. Pådrag på motor kan da gis for å øke turtall.

 

2: Når girwire er påkoblet går aktuator naturligvis noe tregere, men nøytrallyset forsvinner og gir kobler inn resten av drevet og propeller går rundt. Turtall kan ikke økes (og det er som alle som har fulgt tråden vet, problemet i dag).

 

Jeg har studert litt tegninger og koblingsskjema på motor (siden jeg har D4-260 i min båt med aksel, men har ikke koblingsskjema fra drev. Spørsmålet mitt til dere som har slike drev, evt. tegninger:

 

Hvilke tilbakemeldinger er det fra drev/gir/aktuator:

1: Tilt skjønner jeg er viktig, og denne har en sensor som kan gi akkurat det symptom/problem som bono har.

2: Finnes det en gir-indikator tilbakemelding fra selve drevet/giret? Det er antageligvis girindikator i aktuatoren siden denne alene slukker N-lyset.

3: Er det en moment eller nøyaktig posisjonsindikator i selve aktuatoren?

4: Er det en moment sensor i selve motoren som kan gi melding om at motstand i gir er for høy (neppe...)?

 

I forhold til mitt spørsmål 3 så ser fysisk aktuator ut til å gå til samme posisjon både med og uten wire tilkoblet. Men det kan naturligvis skille noen 1/10 mm siden dette bare er målt med å sette ett lite skrapemerke på aktuator ved test. Selv om bono da bytter aktuator, vil en "treg" wire på S/B side også gi samme problem med annen aktuator. Men jeg tviler på at aktuatoren er så "intelligent", men håper noen som leser dette har tips eller tegning å sende.

 

I forhold til mitt spørsmål 2 så kunne jeg forstå dette problemet. Dersom aktuatorposisjon gir melding til N-lampen, mens girposisjon gir tilbakemelding til EVC for å sikre rasping av tannhjul i gir el.l. Men er det noen slike ledninger fra giret? Det er jo ikke flust med elektronikk på selve drevet akkurat.

 

Så står man kanskje igjen med tilt-begrensninger likevel?

 

Håper på noen gode tegninger, tips el.l. slik at vi kan få bono klar til båttur til helgen! Forøvrig så er det jo en fordel om han bare går på en motor, da kjører han ihvertfall ikke fra meg :lol:

Link to post
Share on other sites

For å kaste inn en brannfakkel:

Han "fagmannen" som var der med Voida'en sin; kan han ha oversett en feilmelding?

 

Skulle gjerne hatt en Voida kopi tilsvarende som jeg har for å lese ut alle feilmeldinger og ta justeringer på min Audi. Men båtmarkedet er vel ikke stort nok til at vi ser det med det første. Men det er jo bare tull at det kun er "autorisert" personell som skal kunne lese av status og feilmeldinger. Slike program har ofte valg mellom "sikre" og "vågale" funksjoner. Da velger man enkelt og greit ikke de vågale om man ikke har peiling, men likevel kan få tilstrekkelig hjelp til å finne ut hva motorstyringen egentlig sliter med.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen følere på selve drevet, microbryterene sitter i enden på aktuatoren der hvor ledningen går inn, jeg er ikke sikker på om det er noe å justere på der. Har du prøvd å gire manuellt fra der wiren er montert på aktuatoren? Det høres ut som noe hindrer aktuatoren full slaglengde, eller mye motstand. Har hørt om at det har vært montert litt korte wirer på noen båter som har medført slitasje i strømpa. Ang. diagnoseverktøy så er vel dennne protokollen standardisert, men om du får tilgang til allt med uautorisert sw vet ikke jeg. (Må lære meg litt om dette)

Link to post
Share on other sites

 

2: Når girwire er påkoblet går aktuator naturligvis noe tregere, men nøytrallyset forsvinner og gir kobler inn resten av drevet og propeller går rundt. Turtall kan ikke økes (og det er som alle som har fulgt tråden vet, problemet i dag).

 

 

Du beskriver at SB propell går rundt når man legger inn gearet. Går den da på laveste havtighet/ samme turtall som BB motor dersom du kobler inn BB samtidig? Går propellene like fort og kjenner du at SB gear slår skikkelig inn på samme måte som BB.

Er det ikke noe turtall å hente i det hele tatt på SB når gear er koblet inn? -tenker da på at det faktisk er en turtallsperre på omlag 1500 omdr når gear er i nautral.

 

tror jeg har lest igjennom hele tråden fra dag 1, men husker ikke alt som er beskrevet. Det kan ikke være så enkelt som at SB evc-kontollenhet, den med neutral-knappen etc har blitt inaktiv på et vis idet man kobler inn gear? vet da svarte jeg... problemet fremstår nesten så komplisert at løsningen må nesten være banalt enkel...

 

Igrunn en veldig interessang tråd dette her!! men jeg antar det ikke er fult så interessangt for båteier...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må si meg enig med Eureka, interessant tråd, og jeg følger med, men har i grunn ingen gode forslag.

 

Normalt er det slik at både spaken og aktuatoren har innebyggede funksjoner som gir feilmelding ved de aller fleste problemer med selve komponentene, og det skal også settes feilkode dersom motoren går i det VP kaller "emergency mode", slik at når man ikke finner noe feil med Vodia'n så blir det fort mye gjetting hva som kan være galt, og ofte vanskelig å finne feilen.

 

Jeg holder nok en knapp på DieselDahl, at vaieren er en veldig sannsynlig synder, men i verste fall er det selve drevet som er problemet.

Det er forøvrig sjelden at det er noe galt med elektronikken eller de elektroniske komponentene uten at dette gir en feilmelding, det er forøvrig ikke sjelden at det er noe galt med kontrollsystemene som skal lagre disse feilkodene, og det er heller ikke en sjeldenhet at slike uforklarlige feil oppstår på båter med EVC, og at VP ikke klarer å finne å feilen. Vi får håpe det bare er vaieren som er dårlig, og at EVC systemet ikke har fått det med seg og satt riktig feilkode?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du beskriver at SB propell går rundt når man legger inn gearet. Går den da på laveste havtighet/ samme turtall som BB motor dersom du kobler inn BB samtidig? Går propellene like fort og kjenner du at SB gear slår skikkelig inn på samme måte som BB.

Er det ikke noe turtall å hente i det hele tatt på SB når gear er koblet inn? -tenker da på at det faktisk er en turtallsperre på omlag 1500 omdr når gear er i nautral.

Tja, synes giringen virker helt fin jeg. Det kontante slaget som jeg forventer. Og det fosser nok bak til at det ikke er mulig med en hastighetssammenligning. Og det er ikke en dritt å gi i pådrag. Ingen 1500rpm sperre, her er det snakk om tomgang maks.

 

Likte teorien om å bytte over wire. Er nok litt arbeid (spørs om lengde på wire tillater det). Men det virker som det aller beste sporet å teste nå. Likevel skjønner jeg ikke hvordan N-lyset slukker om det kun er snakk om mikrobrytere i aktuator. De er jo enten lukket eller åpne, ikke noe i mellom. Så jeg klarer uansett ikke å slippe teorien om ett eller annet rusk fra tilt logikken som ikke VP fyren fant ut av.

Link to post
Share on other sites

Takkar for alle svar, skal prøve i morgen å ta wiren av aktuatoren å gire manuelt. Sjå om det då er mulig med pådrag. Når wiren er på aktutoren og eg setter den i forover er den lik BM, går ikoblet uten å auke turtall. Men i nøytral får eg 1500 omdreininger, sjøl om den er noe tregere enn BM i starten. Bør nok og prøve å krysse wirene for å sjekke om det fungerer. Må få til dette no, snart sommer;-)).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...