Jump to content

Hva slags rorlager er dette (bilde)?


Sjøtunga

Recommended Posts

Noen som kjenner igjen dette rorlageret, og kan vise meg til en prinsippskisse og vedlikeholdsanvisning?

Eventuelt forklare hvordan det er skrudd sammen?

 

Øverst på rorstammen er rorkulten satt fast med en gjennomgående skrue. Like under er en krave skrudd på stammen, den er også festet med gjennomgående skrue. Den nederste svarte ringen er fast, mens resten roterer med rorstammen.

 

Det er spesielt tre ting jeg lurer på:

1. Hva er poenget med de fire (3 synlige på bildet) skruene med kontramutter som står opp på kraven? Noe som skal justeres her?

2. Vil roret falle ned om jeg tar ut de to gjennomgående skruene som fester rorkulten og kraven til stammen? (Antar svaret her er ja, men kjekt om noen vet)

3. Bør glideflatene i lageret smøres? Med hva i så fall?

 

p1010421rorlagerweb.jpg

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til akkurat denne, men tillater meg og synse litt.

 

Vil tro at de 4 skruene går mot det som ser ut som en grønn teflon/nylon skive, her kan du sikker justere hvor lett/hardt roret skal gå.

Om roret vil falle ned er vel avhengig om det står på en flyndre i bunnen eller ei.

 

Hvordan båt er dette?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har tenkt på at det muligens kunne være en justering av noe slag, f eks i forbindelse med koniske lagere for å justere radiell klaring på rorstammen, men får det ikke helt til å stemme med at det ikke ser ut til å være en metallring som disse skruene ligger an mot. Jeg aner heller ikke om slike koniske lagere er noe som faktisk lages eller har vært lagd.

 

Bare så det er helt klart, den grønne ringen roterer sammen den svarte ringen under seg, mens den svarte ringen under der igjen er fast. Glideflaten er altså mellom de to svarte ringene.

 

Båten er en 33' seilbåt, og det er ikke noe støttelager i underkant av rorbladet (jeg antar det er det du mener med flyndre?).

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser ikke ut til at du får noen kyndige forslag her. Jeg prøver meg på en teori ut fra hva du viser/beskriver.

Det hele ser litt hjemmelagd ut, men kraftig og robust. Men det er nok bare den vertikale opplagringen vi ser.

Rorstammen er sannsynligvis det røret som har mange små dreiespor. Du beskriver to gjennomgående bolter, jeg regner med at det er de to vi ser står hver sin vei(?). Den øverste fester rorkulten, den kan du ta av uten noe faller ned. Jeg tror den nederste bolten (vi ser hodet) holder roret oppe. Om du tar ut den, med kulten på plass, vil roret falle 5-10 mm ned til rorkultbraketten hviler på kraven. Det er kraven som bærer roret.

Den grønne pakningen er nok klemt slik du foreslår, og kanskje presset inn mot rorstammen, men har ikke noe med friksjon å gjøre. Jeg tror det er en enkel tetting. Dette er vel et godt stykke over vannspeilet(?), så tettekravet er ikke stort.

Høyst sannsynlig er det et øvre og nedre glidelager som støtter rorstammen sideveis, ikke noe avansert opplegg med kule-/rullelager. Men det ser du først når du tar opp.

Om du ikke har problemer med roret, tipper jeg du kun trenger å få på litt vannfast fett på glideflatene mellom de svarte skivene. Om du løfter i rorkulten; får du noen bevegelse? Om ikke så er det nok en stopper under nedre lager også. Om du tar ut bolten gjennom kraven vil du ihvertfall få de 5-10 mm bevegelse slik at du får inn nytt fett.

My best guess.... Fasiten får du når åpner opp. :cheers:

Redigert av dvil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har oppfattet det korrekt, så vidt jeg kan forstå.

Rorstammen er det røret med dreiespor (hvis det er det det er), og det har også to planslipte flater, den ene ses på bildet, den andre er diametralt motstatt på andre siden av røret. Dørken som vises på bildet er i plan med dørken i cockpit, og er 20-30 cm over vannet. Rorstammen går gjennom et rør i skroget som er støpt som en del av skroget.

 

Roret kan løftes bare noen få mm, og da fulgte den nederste (faste) skiva med opp, men det skyldes kanskje bare at den er "limt" til restem med fett (hadde jeg hatt en hånd til kunne jeg ha sjekket det...)

 

Grunnen til at jeg har begynt å interessere meg for dette er at det er litt slark ett eller annet sted. Jeg målte mindre enn 1 cm radiell slark nederst på rorbladet før den ble satt på vannet, og det kan da umulig være for mye på et rorblad av denne dimmen?

 

Så nå mistenker jeg at det slarker litt ett eller annet sted på det som vises på bildet. Jeg får skru av rorkulten og se hva jeg finner.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...