Jump to content

Kjøp av eldre seilebåt over 42ft. Hva bør jeg se etter? Bavaria?


jallis b

Recommended Posts

Vurderer å konventere fra motorbåt til seilebåt. Men er helt grønn når det gjelder seilebåt å seiling.

Hva bør jeg se etter og er det noe slitasje på båtene (tretthet) når de er 15 år gammel, utenom motoren da.

Ser etter båter fra 42 fot og oppover.Er klar for mange gode innspill, og event. hvilke merker man bør styre unna.

Ser at Bavaria er mye båt for pengene. Ps jeg skal ikke drive med regatta seiling. Takker for alle svar

Redigert av jallis b (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du bør rette tittelen i noe mer beskrivende. Så som: "Kjøp av eldre seilbåt fra 42 fot. Hva bør jeg se etter?" Ellers blir tråden nok stengt.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Ps jeg skal ikke drive med regatta seiling.

Hvorfor ikke. Jeg synes du bør prøve deg i regatta samme hvilken båt du havner på, og tror du vil bli positivt overrasket over hvor gøy det er. Lykke til uansett men skal du ha tips bør du kanskje indikere hvilket budsjett du har.

Seil koster penger og det vanskelig å se om de er utblåste. Men på 15 år gammel båt bør de være fornyet underveis. Eventuelle grunnstøtninger er det greit å vite om da dette fordrer mere nøye inspeksjon av bunnen. Løpende (enkelt å fornye selv, men det blir noen kroner av det) og stående rigg (bør skiftes av kompetansepersonell) bør også sees nøye over.

 

Jeg fikk med meg en erfaren seiler første gang jeg kjøpte seilbåt. Følte dette ga meg ekstra trygghet.

Link to post
Share on other sites

Men er helt grønn når det gjelder seilebåt å seiling.

 

Ps jeg skal ikke drive med regatta seiling. Takker for alle svar

 

Jeg synes at 42fot er litt mye hvis det er første seilbåt. Det er lettere å lære seiling i en mindre og lettere båt. Det er viktig for læringen at du faktisk merker på båten at 2cm trekk i en snor faktisk endrer fart,høyde og/eller krenging.

 

Selvfølgelig skal du seile regatta, om ikke annet den lokale tirsdag/onsdags happening.

Slike regattaer er helt useriøse, sosiale, litt spennende og i seg selv en grunn for å velge seilbåt.

Det er i regatta du ser hvordan du seiler mot likeverdige båter(lystall), både når det gjelder fart og høyde. Seiler du ikke godt nok er det frem med bøkene. Samtidig er det litt lettere å presse grensene til mannskapet, de trigger på å se en båt som prøver å gli forbi.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takker for svar og skal lære meg å seile å gå stegene etter vært, men hovedgrunnen er i utganspunktet større plass ombord, så jeg vil opp i litt størrelse på båten. Har mange års erfaring på sjøen med større båter, men ikke med seiling. Kommer også til å gå mye for motor i starten å ta seilingen ettervært. Budsjettet ligger fra 800000 til 1,3 mil. Men blir veldig fustrert når man ser alle modelene ,årstall,motor, og størrelser som er på markedet. Skal en gå for en forholdsvis ny 40ft eller en litt eldre 46ft vil opp i størrelse med en gang da jeg slepper å bytte inn igjen etter ett år, ser at mange som selger ønsker overgang til større båt..

Er Bavaria en "billig" båt og dårligere kvalitet en andre merker.?

Redigert av jallis b (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du ser på finn så vil du rask oppdage at det faktisk finnes veldig få 15 år gamle båter. Det er mange båter fra 80-tallet, så er det nesten ingenting frem til 1998.

 

Når det gjelder Bavaria så er det her noen som fordømmer disse båter ganske summarisk. Dette er ikke rettferdig. Men det er noe helt subjektiv med seilglede. Hver båt reagerer litt annerledes. Jeg har hatt de siste tre år tre forskjellige båter: En Albin Ballad (70-talls, 30-fots havseiler) en Bavaria 32 fra tidlig 2000-tallet og nå en Jeanneau Sun Fast 37 fra 2005. Det er klart det er stor forskjell hvordan båtene oppfører seg under seil. Det har noe med responsen du få fra båten. Vi var veldig glad i seilegenskapene til den lille Balladen. Den var utrolig "morsomt". Alt ga kontant respons. Bavariaen var vedlig bra å bo i. Stor bad og greie løsninger. Turseiling var også veldig fint.

 

Men ta for eksempel hantering av storseilet: det blir ikke så "morsomt" når du må vinsje storseilskjøte som sitter på hyttetaket. (Dette gjelder forresten ikke bare Bavaria men mange andre også - Noen av de nyeste Bav. har faktisk flyttet dette tilbake til cockpit igjen.) Vi synes det er mye kjekkere å ha løygangen i cockpiten og skjøten i hånden (med en stor utveksling til bommen. Andre syns dette er bar noe hærk å ha alt dette styr i cockpit når du ligger til kai og skal spise ute.

 

Ikke se for mye "båtmerkene". Prøv å se detaljene og forstå hvorfor de er som de er og om du liker det du ser.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei "jallis b".

jeg gikk over fra motor til seilbåt for 3 år siden. Når jeg skulle velge seilbåt, satte jeg meg ned og definerte noen krav. Mine krav var: 2 ratt, god badeplattform, 3 lugarer, 6 sengeplasser, en bestemt innredningsløsning med tverrgående bysse, ikke utleiebåt, Yanmar motor, Helst grunn kjøl, mastehøyde som gikk under brua(19meter) i Blindleia sør for Lillesand,rullestorseil, mye lys ned i kabinen,samt at kaffen skulle holde seg på bordet selv om det kom en idiot i halvplan forbi.

 

Så begynte jeg å lete. Lite båt i Norge, så jeg så på båter over hele Europa. Endte opp med å hente en privat eiet beneteau 473 som lå på Corfu og var eid av et ektepar fra Skotland.

Fikk omtrent alle krav oppfylt untatt kjøldybden som ble 2,1 meter.

Leter du litt i Europa, får du vesentlig mer båt for pengene enn om du handler i Norge, og så får du en flott tur på kjøpet. Med alle avgifter betalt ,sparte jeg omtrent 300000 kr. Dette forutsetter at båten du kjøper ikke er momset.

 

Ikke noe problem å håntere en stor seilbåt. Jeg hadde en 34 fots motorbåt, og gikk over til 47 fot seil. Det eneste som ble en utfordring var hvor langt baugen var fra brygga ved til-legging i båsen i havnen.

 

Ta med deg noen som er kunnskapsrike på seilbåt når du har funnet "den rette", og la han gå igjennom det som du ikke føler deg sikker på. Du kan fort spare en del penger på det i form av prisavslag, eller avdekke eventuelle kommende utgifter.

Mange synes at seilbåt er vanskelig, men det er jo bare en motorbåt med mast og seil. Så som du sier" selv om du er grønn, men har sundt bondevett", er oppgaven ganske enkel. Begynn i det små med lite vind,så kommer resten av seg selv. Skal du derimot begynne med regatta, må du lese deg opp på seiltrim og seilvalg.

 

Det du bør tenke igjennom er driftsutgifter. Stor seilbåt medfører at mye i riggen blir kostbart pga størrelsen. Tenk også på hvordan det blir å være inne i båten over en lengre periode så du ikke får "kjellerfølelsen".Jeg savner litt oversikten som er i en motorbåt når du ligger i en utehavn.

 

Ønske deg lykke til med valget.

Redigert av Vidar B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria gir som du sier mye båt for pengene. Grunnen til lav pris er meget effektiv produksjon med bl.a. automatisert, modulbasert produksjon av innreningen. Dvs. der andre merker har manuelle møbelsnekkere i sving i flere mnd. lager Bavaria innredingen i automatiserte fabrkker, før de montereses inn i skroget. Kvalitet på skrog, dekksutstyr mm. et stort sett god, men muligens noe underdimensjonerte vinjser for de mest pasjonerte seilerene. Ulempen er at båtene fra rundt 200-2004 gjerne har en til dels store sikafleks-fuger for å tilpasse innredning til skroget, (som noen synes er stygt) og at innredningen i enkelte båter kan knirke en del i mye sjøgang.

 

Hva ser du etter ut over motor: Sjekk riggen nøye for mekanisk slitasje, sprekker mm. Sjekk seil for mekanisk slitasje, sømmer mm. Sjekk kjølen og innfesting av kjølen m.h.t potensiell grunnstrøting. (er kjølen rett, eventelle sprekker?) For en skikkelig sjekk må du båre prøveseile og ta båten på land.

 

Kikket på linkene dine, og etter min mening er alle overpriset, dvs. prutningsmonn....

Link to post
Share on other sites

Kvalitet på skrog, dekksutstyr mm. et stort sett god, men muligens noe underdimensjonerte vinjser for de mest pasjonerte seilerene.

 

Dekksutstyret?

 

Har du vært ombord i 42 match? Eller er det meg det er noe galt med?

 

Problemet med alle de billige moderne seilbåtene er at de er bygget for å være billige, slik at folk flest skal ha råd til å kjøpe dem.

 

Det betyr at hele designet, fra første strek på tegnebordet, er laget slik at man kan gå opp på produksjonstoleranser, ned på materialspesifikasjoner og ned på dimensjoneringen. Resultatet er et svært lettdrevet skrog som blir levert med litt liten kjøl, alt for lite ror og noe underrigget. Når det begynner å bli gøy slipper roret... Om du setter et skikkelig ror på isteden, slik som Trond Aasvoll har gjort, øker kreftene og noe annet ryker.

 

Personlig synes jeg ikke at seilegenskapene til de moderne billigbåtene gir gode turseilere, men de er gode på komfort (cockpit er unntaket) og plass.

 

Når det gjelder nye båter synes jeg Bavaria gir mye for pengene, mens brukt jevner dette seg litt mer ut og prisforskjellen til noe som er et par hakk bedre blir vesentlig mindre.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei "jallis b".

jeg gikk over fra motor til seilbåt for 3 år siden. Når jeg skulle velge seilbåt, satte jeg meg ned og definerte noen krav. Mine krav var: 2 ratt, god badeplattform, 3 lugarer, 6 sengeplasser, en bestemt innredningsløsning med tverrgående bysse, ikke utleiebåt, Yanmar motor, Helst grunn kjøl, mastehøyde som gikk under brua(19meter) i Blindleia sør for Lillesand,rullestorseil, mye lys ned i kabinen,samt at kaffen skulle holde seg på bordet selv om det kom en idiot i halvplan forbi.

 

Så begynte jeg å lete. Lite båt i Norge, så jeg så på båter over hele Europa. Endte opp med å hente en privat eiet beneteau 473 som lå på Corfu og var eid av et ektepar fra Skotland.

Fikk omtrent alle krav oppfylt untatt kjøldybden som ble 2,1 meter.

Leter du litt i Europa, får du vesentlig mer båt for pengene enn om du handler i Norge, og så får du en flott tur på kjøpet. Med alle avgifter betalt ,sparte jeg omtrent 300000 kr. Dette forutsetter at båten du kjøper ikke er momset.

 

Ikke noe problem å håntere en stor seilbåt. Jeg hadde en 34 fots motorbåt, og gikk over til 47 fot seil. Det eneste som ble en utfordring var hvor langt baugen var fra brygga ved til-legging i båsen i havnen.

 

Ta med deg noen som er kunnskapsrike på seilbåt når du har funnet "den rette", og la han gå igjennom det som du ikke føler deg sikker på. Du kan fort spare en del penger på det i form av prisavslag, eller avdekke eventuelle kommende utgifter.

Mange synes at seilbåt er vanskelig, men det er jo bare en motorbåt med mast og seil. Så som du sier" selv om du er grønn, men har sundt bondevett", er oppgaven ganske enkel. Begynn i det små med lite vind,så kommer resten av seg selv. Skal du derimot begynne med regatta, må du lese deg opp på seiltrim og seilvalg.

 

Det du bør tenke igjennom er driftsutgifter. Stor seilbåt medfører at mye i riggen blir kostbart pga størrelsen. Tenk også på hvordan det blir å være inne i båten over en lengre periode så du ikke får "kjellerfølelsen".Jeg savner litt oversikten som er i en motorbåt når du ligger i en utehavn.

 

Ønske deg lykke til med valget.

 

 

 

 

 

Takker for mye god innformasjon, har du en link til seilebåter tilsalgs i utlandet..

Link to post
Share on other sites

Her var det mye Bavaria, som det i og for seg ikke er noe galt med. Bavaria har gått i bresjen når det gjelder masseproduksjon og lave kostnader, og så har de andre vært nødt til å følge etter. Du kan jo trygt kikke litt på f.eks. Beneteau og Jeanneau også. Kommer egentlig ikke på noe spesielt merke du bør styre unna.

 

Ser det er snakk om regattaseiling her. Man kan seile regatta med de fleste båttyper innenfor LYS handicapsystemet. For min del gir det mer seilglede med en rask båt, både til tur og regattabruk. Det siste får jeg dog mye mindre tid til enn opprinnelig tenkt :-/ Det hele blir egentlig en avveining mellom komfort og seilegenskaper. Mange Bavaria'er (og andre) leveres f.eks. med rullestorseil. Meget praktisk, men gir ikke maksimale seilegenskaper. Fast eller justerbart akterstag? Løygang i cockpit, vs. fast skjøtepunkt på hyttetak? Osv. osv.

 

Fins mange varianter som kombinerer seilegenskaper med ok tur-komfort. Bavaria 42 Match er nevnt (går du for en slik MÅ du sjekke at bunnkonstruksjonen er forsterket, de fleste på det norske markedet er utbedret i regi av Lunde Båt.), First-båtene, osv. Større seilglede på bekostning av helt marginalt trangere plass under dekk. Nesten bedre å lære å seile i slike båter, da du får tydeligere tilbakemelding på hva du gjør riktig og feil. Men du får ikke slike med rullestorseil, stort bord i cockpit og skjøtepunkt ute av veien på hyttetaket.

Link to post
Share on other sites

Mange meninger om dette. Mine preferanser etter 30 år med seilbåt er:

Solid kvalitet, men med gode seilegenskaper. Har ofte havnet i Sverige, men det er mye annet også.

Ikke for bred for at den skal være sluttstiv uten å måtte stikke særlig under 2 meter. Da må du gi litt av inneplassen.

Ståhøyde og god innekomfort.

Koselig inni - det lærer du å være glad i.

Pene linjer.

Kan seiles shorthanded. Helst storseilskjøt og løygang akter.

ikke for stort forseil for når du runder 40' blir Genoa 1 uhåndterlig.

Til sist vil jeg råde deg til å ikke kjøpe større båt enn du stort sett har behov for. Vær litt ærlig med deg her. Noen ender opp med for stor båt for en skipper og en matros(a) og selv om de har plass til mange gjester er det allikevel de to som er mest ombord. Seilhåndteringsmessig er ikke det noe problem, men hvis du driver kystseilas er det fort en begrensning som kanskje ekskluderer noen steder du ellers ville gått, men du har jo båterfaring så det kan du sikkert vurdere selv.

Lykke til.

Redigert av Sail S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

ikke for stort forseil for når du runder 40' blir Genoa 1 uhåndterlig.

 

Tiltredes! Det er skitt å bli gammel, og litt klokere. (Det siste der er noe tull jeg trøster meg med)

Stor Genoa er vel seilmessig et blindspor. Ble "moderne" fordi reglene ikke straffet litt ekstra seilduk akkurat der, så de store seilerne hadde seil der, og så fulgte vi andre etter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...