Jump to content

Americas Cup.


PanPan

Recommended Posts

Dramatikk - NZL-82 brakk masten.

 

 

BildeBilde

Bilde

 

Den newzealandske båten "NZL-82" måtte bryte den fjerde seilasen i Americas Cup etter at masten på båten knakk i dag fredag. Den 33 meter lange masten. laget av karbonfiber, brakk tvert av i den sterke vinden. En ny mast koster vel 100.000 dollar, eller drøyt 700.000 norske kroner.

 

Den sveitsiske båten "Alinghi" går forbi dem. Sveitserne har vunnet 4 av 4 seilaser, best av 9 vinner.

Link to post


Ingar: ....Men jeg reagerte når jeg så dette, kikker man på sjøen ser det ikke ut som om det var særlig mye vind.

Det samme gjorde jeg! Sjøen har enkelte skumskavler, jeg vil tippe det blåser en 8 - 10 m/s.

 

Nå tror jeg aldri Karbon-fiber vil bli å finne i serie-produserte lystbåter. Men det er jo betenkelig at produsentene av seilbåter rundt omkring er raske til å ta til seg løsninger fra disse "formell 1" båtene. Marginene for sikkerhet ombord i disse er ikke store, noe som vel dette mastebrekket viser. Vekt spares for nesten enhver pris - og her ble prisen for høy!:rolleyes:

Link to post


PanPan:
Sjøen har enkelte skumskavler, jeg vil tippe det blåser en 8 - 10 m/s.

 

Hmm, ville heller sagt 7-9.. :rolleyes:

 

Karbonmaster har vært standard på seilbrett i en årrekke nå og dette fungerer glimrende.

Også bommer av karbon er vanlig.

Problemet med en "ordentlig" rigg vil jeg tro er alle innfestingene.

Karbonkompositt er ikke særlig glad i punktbelastninger. Ikke UV stråling heller.

Link to post


Ingar: .....Karbonmaster har vært standard på seilbrett i en årrekke nå og dette fungerer glimrende. Også bommer av karbon er vanlig. Problemet med en "ordentlig" rigg vil jeg tro er alle innfestingene. Karbonkompositt er ikke særlig glad i punktbelastninger. Ikke UV stråling heller....

.... fair enough! Men kost/nytte kommer vel ikke særlig godt ut brukt på "lystbåter" - da tenkte jeg først og fremst på turseilere? En aluminium-mast holder vel hvor lenge det skal være, men karbon?

 

Var på en utstilling på Sjøfartsmuseet som dreide seg om fremtidens materialer i båtbygging. Ikke husker jeg navn på alt jeg så, men det var en dyktig omviser der. Men han smilte litt når jeg begynte å spørre om levetid.... :rolleyes: Svaret var generelt: Vi vet ikke enda, men all mulig grunn til å følge dette opp!

 

Dette er jo også ute og går hva gjelder seil. Man kan få mange sofistikerte materialer. Pris: ofte halvannen gang pris for dacron eller mer. Levetid: halvparten. Summa-summarum: Mer enn tre ganger så høye kostnader i bruk som for dacron!

Link to post

Mye av dette som vi ser på slike båter som over, har liten relevans til lystbåter. Her snakker vi om holdninger og kostnader som vanlige dødelige bare kan drømme om. For ca 20 år siden var det slik i disse vannvittige regattakretser at kostnader var det minste problemet du hadde. Var ikke de riktig hotte mannskapene tifreds med utstyret, gikk de bare. Det var alltid en annen eier som hadde riktig utstyr og penger til overs for mannskapene. Da maxiraterne herjet som verst, spillte det ingen rolle om man hentet en taktikker fra den andre siden av jorden, for en eller to regattaer.

Så kan vi andre fortsette å drømme om lettere master og raskere seil og skikkelig teflon belagte kulelager i kasteblokker osv. osv. osv :wink::rolleyes:

Link to post

Det er like stor forskjell på Formel 1 og turkjøring med bil som det er med regatta og turseiling med båt.

Mange av de tekniske og taktiske løsningene som blir brukt i regattasammenheng, vil sikkert komme med tiden i turseileing. Ref. spinnaker, alu. mast, glassfiberskrog, finnekjøl, spaderor og viderer i det nesten uendelige.

Grunnen til at denne riggen gikk ad undas vil jeg tro er en mannskapsfeil.

Han på lensetaklet sov. Dette ville også skje enten riggen var av alu, tre eller karbon.

 

mvh

giver

Link to post


giver: Det er like stor forskjell på Formel 1 og turkjøring med bil som det er med regatta og turseiling med båt.

Mange av de tekniske og taktiske løsningene som blir brukt i regattasammenheng, vil sikkert komme med tiden i turseileing. Ref. spinnaker, alu. mast, glassfiberskrog, finnekjøl, spaderor og viderer i det nesten uendelige.

Grunnen til at denne riggen gikk ad undas vil jeg tro er en mannskapsfeil.

Han på lensetaklet sov. Dette ville også skje enten riggen var av alu, tre eller karbon....


Enig et stykke på vei! Tror imidlertid ikke på karbonfiber i master på turbåter. At masten gikk, kan ha sin grunn slik du beskriver, men det kan også ha vært et vant eller lensetakl som gikk av!

 

Teknologioverføringen vi har sett til nå fra "Formel 1" til turseiling, har vel også mye skjedd fordi det rett og slett har gitt mere "kost-effetive" løsninger. Men det behøver ikke utvikles langs de samme linjer fremover, når jaget etter vektbesparelse fører til sofistikerte materialer som blir meget kostbare og som har kort teknisk levetid. Tror jag... :rolleyes:

Link to post

Jeg er heller ikke sikker på dette, men du kan se hva som har skjedd innen bilproduksjon: Sikkerhetsbelter ABS, ESP, Alu motor, chassis og jeg vet ikke hva innen teknologi og matrial når det gjelder bil.

Ting som var "hinsides enhver fornuft" innen "Formel 1 ", har du mye av på bilen din i dag.

Mange av tingene som blir utprøvd i regattabåter, blir etter å ha blitt testet og godkjent der bli overført til turbåter. F.eks. kjølbulb.

Dette er en utvikling som sikkert bare vil gå videre, enten vi liker det eller ikke.

 

mvh

giver

Link to post


giver: Jeg er heller ikke sikker på dette, men du kan se hva som har skjedd innen bilproduksjon: Sikkerhetsbelter ABS, ESP, Alu motor, chassis og jeg vet ikke hva innen teknologi og matrial når det gjelder bil.

Ting som var "hinsides enhver fornuft" innen "Formel 1 ", har du mye av på bilen din i dag.

Mange av tingene som blir utprøvd i regattabåter, blir etter å ha blitt testet og godkjent der bli overført til turbåter. F.eks. kjølbulb.

Dette er en utvikling som sikkert bare vil gå videre, enten vi liker det eller ikke.


Ikke helt sammenliknbart med bil. Ikke for å pirke, men fler av eksemplene du nevner er forbedringer som ikke har kostet så mye. Kjølbulb i båt er heller ikke så kostbart.

 

Men som dansken med kunstnernavnet "Storm P." sa: Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden...  :rolleyes:

Link to post

Jeg vet ikke hva som gikk galt, men vi så et annet uhell med karbon i dag: Ei norsk skijente med karbonstaver knakk den ene  staven fordi den  fikk et slag fra en konkurrent. Tviler på at det hadde skjedd med staver av aluminium, og helt sikkert ikke med mine bambusstaver fra 1972.

På den annen side vet vi at mange aluminiumsmaster har gått over bord, så ikke vet jeg.

Hvis jeg hadde ubegrenset med penger, er jeg i dag ikke sikker på om jeg ville velge karbonmast til min turbåt. Imidlertid er jeg mektig imponert over den lave vekten på spinnakerbommer av karbon. De veier nesten ingen ting. En slik kunne jeg nok tenkt meg.

Link to post


anton: Hvis jeg hadde ubegrenset med penger, er jeg i dag ikke sikker på om jeg ville velge karbonmast til min turbåt. Imidlertid er jeg mektig imponert over den lave vekten på spinnakerbommer av karbon. De veier nesten ingen ting. En slik kunne jeg nok tenkt meg.

Det blir noe annerledes med en spinnakerbom enn med en mast. En mast får gjerne mer av bøye-moment enn en spinnakerbom. Som noen har antydet foran har en karbon-mast svake punkter ved innfesting av beslag. I enhver mast, uansett materiale - kan det bli svært store trykk-spenninger i lengderetningen. Jo tynnere mast, jo lenger avstand mellom avstivningspunktene, dess mer utsatt for knekking. Geometrien av maste-tverrsnittet og elastisitetsmodul for materialet spiller også inn. Videre bøy i masten, og avstivning ved vant og stag og lensetakl. Meget komplisert! :rolleyes:

 

I en spinnakerbom får man i hovedsak trykkspenninger, i beskjeden grad bøyemoment fra bomløfter/nedhal. De grove, tjukke spinnakerbommene er dimmensjonert for ikke å knekke under trykkbelastning. Det hender at man idag ser store trauste Hallberg-Rassy båter og liknende med svære digre karbon spinnakerbommer som fruen ombord løfter med en hånd! Som du sier, har man penger så ......  :wink:

Link to post


mini: ....... Da maxiraterne herjet som verst, spillte det ingen rolle om man hentet en taktikker fra den andre siden av jorden, for en eller to regattaer.....

Da KNS markerte sitt 100-årsjubileum for drøye 10 år siden, stillte 4 Maxiratere til  seilaser med start/innkomst Hankø. Eierne seilte sjelden disse båtene selv. Et heltidsannsatt mannskap "forflyttet" båtene dit det skulle konkurreres, og under regatta'ene var det ofte en meget dyktig seiler engasjert for anledningen som fungerte som rormann, gjerne med status av "Sailingmaster". Eieren selv møtte i tide til start.

 

En seilas fra Hankø hadde et lenselegg ned til Skagen. Underveis skjedde det som ikke skulle hende, spinnakerfallet løstes ut, spinnakeren til en sum av kr. 250.000,- kom fri av båten, og havnet helt og fullt i sjøen. "The Sailingmaster" skulle til å vende for å berge det kostbare seilet.

 

Da er det at eieren som står bak ham prikker ham i ryggen med pekefingeren, i det han sier: "On your course, Sir!!!". Det var bare å få heist en ny spinnaker!

Link to post

Til PanPan: Den historien er helt sikkert sann. Da denne regattaen pågikk, var innom Hankø på tur nordover for å fylle vann. Ved bensisstasjonen var det kø for å komme til vannslangen. Foran meg i køen var det en båt på 16 til 18 fot og på akterspeilet sto det: Tender to Blue Dolphin. Da det ble hans tur, kom det en stor motorbåt og la seg inntil. Jeg var neste i køen, og spurte pent om jeg kunne ligge utenpå ham, da jeg var neste mann. Jeg fikk til svar at det var greit, for han kom til å bli liggende lenge for han skulle ha ca 4 tonn vann. Så spurte fyren om hvor mye vann jeg skulle ha, og fikk til svar ca. 70 ltr. Da svarte kapteinen, ta vann først du og kom ombord, så skal jeg vise deg båten.

Det viste seg at båten hadde tre helårs ansatte som reiste rundt dit hvor eieren skulle og hadde eieren ombord fra 2 dager til 14 dager.

 

Jeg er glad jeg har det som jeg har det, mindre båt og et helt annet forhold til båten.

Link to post

5-0 til Alinghi og America´s Cup til Europa

 

Fra vårt assosierte nettsted Bilde har vi fått med oss følgende i morgentimene:

 

After 152 years, sporting's oldest trophy has gone to a European country.

 

The new home of the America's Cup is the Société Nautique de Genève in landlocked Switzerland.

 

Ernest Bertarelli, the billionaire owner of a Swiss pharmaceuticals company, and his international crew of polished professionals claimed the cup this afternoon on the Hauraki Gulf with a 45-second win over cup defender Team New Zealand.

 

Bilde

 

Today's race was sailed in ideal weather, with a steady 12-15 knot northeasterly, blue sunny skies, and fair weather cumulus clouds providing an idyllic backdrop for the drama on the water.

 

Bertarelli's Alinghi Challenge completed the best-of-nine series in a 5-0 sweep. Three of the races, including today's, were closely fought but showed the Swiss boat's superior pointing ability, brilliant tactics, and flawless crew work.

 

The Alinghi crew consistently won the starts and were able to defend the favoured side of the course to build an unbeatable advantage.

 

The Swiss yacht, SUI64, was the first yacht built for the 2002-2003 America's Cup. Conservatively designed, she showed superior all-round performance and excellent reliability.

 

Man kan merke seg den siste setningen som så gjerne oversettes: "Med en konservativ design, viste båten overlegne "all-round" egenskaper og uovtruffen pålitelighet". Vi sier ikke mer om det, her og nå! :lol: :lol: :lol:

 

Å bli slått på hjemmebane av Sveitsere i America's Cup, er for New Zealendere som for Normenn å bli slått av sør-Korea i herrestafett-langrenn .

Link to post

Å bli slått på hjemmebane av Sveitsere i America's Cup, er for New Zealendere som for Normenn å bli slått av sør-Korea i herrestafett-langrenn . [/i]


 

Her er det jo enda verre..... En stor andel av mannskapet på den Sveitsiske båten er jo "avhoppere" fra det New Zeelandske laget fra forrige AC. De har nå sveitsisk statsborgerskap og konkurrerer mot sine tidligere kollegaer. Det blir som om Bente Skari & co byttet statsborgerskap og vant stafetten for Syd-Korea.

Athene

Link to post
  • 14 år senere...

Foiling er framtida for seilsporten. Utvilingen går fort.

I Gøteborg har de tatt fram ei Optimistjolle som er klokket til 12 knop. På foiler.

Hydroptere hadde verdensrekord med 51 knop.

Den flyttet seg til 65 knop når danskene kom med Vestas Sailrocket-2. Kan riktignok kun seile for styrbord halser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...