Jump to content

Potetkanon mot hekksjøgeneraler?


Mariell

Recommended Posts

langt på vei de fleste båter som går under kategorien "hekksjøgeneraler" har vhf og lytter forhåpentligvis på kanal 16. Å gjøre et anrop ala " Princess/ cabincruiser ved posisjon xxx, skjerp kjøringa di, din ferdsel er til fare for andre" synes jeg er langt bedre enn å både skyte med potetkanon eller hevne med egen hekksjø i havnplan. Er det ikke noe med å heve seg over andres dårlige fremtreden? Dersom man har muligheten til å konfirmere den som opptrer dårlig, når man møtes på brygga, er da mye bedre enn å gjøre det samme selv.

Link to post
Share on other sites

Alltid noen som kommer drassende med denne når hekksjøer diskuteres.

Tåler man ikke bølger på sjøen er det faktisk fullt mulig å holde seg hjemme.

Vel, de som oppsøker skjermet farvann og rolig vær gjør som regel det fordi de tåler bølger på sjøen dårligere enn andre. Håper vi ikke ender opp med et "rustningskappløp" som gjøre det påkrevet med 12-tonn tunge 40-fotere for å ta seg en liten tur i skjærgården.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Synd at du fikk skade på båten Mulligan men det skyldes nok for dårlig oppankring og fortøyning. Ønsker en ikke hekkbølger legger man seg til i en vik der det ikke er gjennomgangstrafikk, altnernativt kjøpe større båt som tåler normale bølger. :thumbsup:

 

 

Seriøst? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle en ikke sende en slik melding på VHF. Kanal 16 er da til å få oppmerksomhet til den båt som det er tale om. Og sende ut en melding til en båt som en ikke vet navnet på men bare plassering er da ikke galt i min mening. Det er jo greit at Tjøme/Rogaland radio får en kopi av samtalen hvis noe skulle skje.

Vhf er da alt for lite brukt til den slags. En person som kjører i halvplan i ett lite sund, bryr seg nok ikke om han blir ropt opp via hvf eller ikke.

Noen folk er bare slik. Ikke stor en kan gjøre med det dessverre. Mange som ikke skulle hatt båt.. Men det har de jo.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en ting vi ikke skal gjøre med VHF`n?

 

Tja, dersom "hekksjøgeneralene" representerer en fare og skaper farlige situasjoner for mannskap og materiell, som det blir hevdet, så er det vel ikke galt å: 1. gjøre vedkommende oppmerksom på dette og dernest forhåpentligvis endre hans/hennes adferd og 2, varsle andre sjøfarende mot denne fare.

 

jeg tror nok at et oppkall med "hekksjøgeneralens" navn på kanal 16 vil oppleves noe ubehagelig, langt mer enn en hyttende knyttneve. Særlig om vedkommende kort tid senere skal legge til i en gjestehavn hvor mange har fått med seg meldingen. Sosiale sanksjoner er undervurdert.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synd at du fikk skade på båten Mulligan men det skyldes nok for dårlig oppankring og fortøyning. Ønsker en ikke hekkbølger legger man seg til i en vik der det ikke er gjennomgangstrafikk, altnernativt kjøpe større båt som tåler normale bølger. :thumbsup:

 

Jeg er helt enig i at man selv har et ansvar for å fortøye der man kan ligge i le for gjennomsgangstrafikk, men førere av store motorbåter bør allikevel utvise skjønn. Selv om mindre båter tåler bølgene fra store motorbåter, så bør man redusere farten når man nærmer seg dem. Noen båter ruller mye og store hekkbølger kan være ubehagelige, spesielt for dem som er litt utrygge til sjøs. Man bør også redusere farten når man ferdes i sterkt trafikkerte områder, selv om det ikke er 5 knops grense.

 

Den indre leden på svenskekysten i fellesferien er et skrekkeksempel på hvor man finner hekksjøgeneraler i store motorbåter som bare ser ut til å tenke på å komme seg fortest mulig fra a til b. Mange kjører regelrett slalåm i høy fart mellom de andre båtene. Har man så stor og rask båt så kan man vel kjøre utaskjærs. Husk på alle de som ikke har så store båter, som faktisk trenger å holde seg innaskjærs når det blåser litt :sailing:

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva vet du om det? Smuglest? :giggle:

 

NEI. Men mener å ha lest noe lignende på dette eminente forum.. Derfor spurte jeg.. Jeg vet ikke , men trodde man skulle bruke VHF kanal 16 til veldig viktige ting ang sikkerhet.. Og Eureca modererer seg selv og presiserer at det var fare for mannskap og matriell , da er jeg enig i min uvitenhet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tåler man ikke bølger på sjøen er det faktisk fullt mulig å holde seg hjemme.

 

 

Støtter vel egentlig rem på dette her. Merkelig at det er bølger på sjøen :lol:

 

 

Helt enig!

 

Er det slik å forstå, at sjøen nå er forbeholdt folk som liker idiotisk oppførsel utpå?

Er sjøen blitt en plass for hensynsløs adferd som forvolder både skade og fare, og de som tar til motmele mot denne galskapen bør holde seg borte fra sjøen?

 

Dette må være det absolutt dummeste jeg noen gang har hørt!!!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

langt på vei de fleste båter som går under kategorien "hekksjøgeneraler" har vhf og lytter forhåpentligvis på kanal 16. Å gjøre et anrop ala " Princess/ cabincruiser ved posisjon xxx, skjerp kjøringa di, din ferdsel er til fare for andre" synes jeg er langt bedre enn å både skyte med potetkanon eller hevne med egen hekksjø i havnplan. Er det ikke noe med å heve seg over andres dårlige fremtreden? Dersom man har muligheten til å konfirmere den som opptrer dårlig, når man møtes på brygga, er da mye bedre enn å gjøre det samme selv.

Det er vel en grunn til at slike båter svært ofte ikke har påsatt noe navn eller registreringsnummer/kallesignal :rolleyes: Ellers er jeg for at de får smake sin egen medisin, det kan være det eneste som hjelper i slike tilfeller.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Potetkanon og malingsball er litt for åpenbart og provoserer nok mer enn det endrer holdninger. Men om man først er i det kreative hjørnet ser jeg for meg en eller annen form for et portabelt senkeskjær, som man man kan legge på strategiske plasser med mye hekksjø. Ikke på en slik måte at det skader båt og folk selvfølgelig, men nok til å være en liten fartsdump i vannet - litt spilt cognac og bevegelse i båten. Akkurat nok til å sørge for at hvilepulsen bruker litt tid på komme tilbake til normen, og kjerringa litt tid på å komme ned fra fistelen. Da kanskje de kjører roligere gjennom trange havner og holmer neste gang.

 

Jeg vet i hvertfall av egen erfaring at jeg følger litt mer med etter at jeg har skrapt skjell, og det hender jo av og til.

Link to post
Share on other sites

Og Eureca modererer seg selv og presiserer at det var fare for mannskap og matriell , da er jeg enig i min uvitenhet.

 

Er det ikke hekksjø som skaper fare for mannskap og materiell vi diskuterer her da? Jeg regner med det er den sjanseløse atferden vi snakker om.

 

At man må legge om noen grader for å ta mindre, ufarlig, dog irriterende, hekksjøen best mulig, må man stort sett akseptere dersom man ferdes i en led hvor en kan forvente at det kommer sjø fra andre båter. Og så må de med større båter selvfølgelig ta nødvendig hensyn hvor det er påkrevd ihht fastighetsbegrensinger og oppankrede/fortøyde båter.

 

med mine 31 fot må også jeg ta det med ro og legge om kursen i noen minutter dersom hekksjøen fra større båter blir for krapp.

Link to post
Share on other sites

Tok bilen fatt og kjørte bort til en som holdt stor fart forbi flytebrygga eg har båten ved og som eg stod på da han kom farende for å gi en verbal reprimande angående høy fart og enorm sjø som holdt på å kaste meg av brygga.

 

Får håpe det sank inn,ellers blir det tatt til høyere hold! :discuss:

Link to post
Share on other sites

Ad Bruk av VHF til dette: Har 2 ganger opservert VHF brukt til dette, 1 gang i forbindelse med skader på båter i en marina, en gang pga skade påført oppankret båt. Begge ganger blei "synderen" stoppet av nærliggende båter, og gjort oppmerksom på hva som hadde skjedd. Bergen radio var også delaktig i å formidle forbindelse mellon pertene, iallefall en av gangene.Trafikkbildet endret seg også en stund:)

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Om noen skyter noe på meg blir det gjengjeldelse i form av hull i seilene, alternativt senkning. :lol: :lol:

Derfor bør man heller bestille Baatplassentorpedoen. Koster litt mer enn en potetkanon, men er langt mer treffsikker og offeret aner ikke hva som egentlig skjedde når det smalt :cool:

 

torpedo.jpg

 

:wflag:

Link to post
Share on other sites

Det er vel en grunn til at slike båter svært ofte ikke har påsatt noe navn eller registreringsnummer/kallesignal :rolleyes: Ellers er jeg for at de får smake sin egen medisin, det kan være det eneste som hjelper i slike tilfeller.

 

En genial medisin hvis man har verktøy til det er overflatepropellere og legge seg foran.

 

En fyr her, med en 46foter, er kjent for å kjøre hvor han vil i led, hvor fort han vil og bryr seg lite om andre på sjøen. Jeg har selv sett han sneie småjoller ved indre havn i rimelig høy hastighet. En så seg lei på dette og dro etter, la seg rett foran og trimma ut drevene rimelig høyt og ga gass. Det hjalp veldig lite at både han og kjerringa satt på flybridgen, for å si det sånn. DA senka han farten.

Link to post
Share on other sites

:lol: :lol: :lol:

 

Må nok ha noen av de Bliss, har du luftgående også som trenger gjennom seil ?. Dette skal bli en herlig sommer :lol:

Torpedoer går ikke gjennom lufta, Contraband. De går under vannflaten. Det er liksom hele vitsen. Det er nok en eller annen form for kanon du trenger tror jeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...