Jump to content

ta opp fenderne - det ser så nybegynner ut


is_620

Recommended Posts

har i løpet av helga både vært en tur på hytta og ute i båten.

ser altfor mange som kjører med dinglende fendrer ute.

 

er kanskje dårlig gjort å skrive at dette får det til å lyse nybegynner lang vei.

 

videre er det også de vanlige hekk sjø generalene , ofte med fendrene henge å slenge,

men disse har jeg bestemt meg for å la være å irritere meg over , har tenkt å begynne å synes synd på dem,

for det er kanskje noe galt oppi toppen på dem som gjør at de trenger profesjonell hjelp for å få orden på seg selv.

Link to post
Share on other sites

Fendrene ute betyr mangel på kunnskap om båtlivet, ofte er de ombord da "folk-i-båt"

Fendrene oppe, og helst ute av syne fra dekk, er der oftest "båtfolk" som har.

 

må innrømme at når jeg er ute alene en kjapp tur så hender det at fendrene bare blir lagt innenfor rekka, istedenfor å bli stuvet bort.

Link to post
Share on other sites

Fendrene ute betyr mangel på kunnskap om båtlivet, ofte er de ombord da "folk-i-båt" Fendrene oppe, og helst ute av syne fra dekk, er der oftest "båtfolk" som har.

Jeg kan ikke forstå at om en har fenderne pent liggende på dollboardet under fart skulle sette meg i en bås et stykke ned på rangstigen. Jeg lar 3 pølsefendere på hver side ligge på dollboardet, pluss at jeg har 2 kulefendere på akterdekket. Da er de mye enklere å sparke de ned ved tillegging og mye sikrere enn om jeg skulle balansere rundt på dollboardet og knytte de fast. Og ikke aner jeg hvor jeg skulle legge så mange, og kanskje våte og skitne fendere inne i båten heller. Så om jeg får stempelet "folk-i-båt" eller "nybegynner", så gjerne for meg. Jeg kunne ikke bry meg mindre!

 

fendereute.jpg

 

Lars H.blind.gif

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Må innrømme at fenderne ligger ute "litt" lenger noen ganger.. men det skyldes at jeg ofte er alene ombord i 35-40 fots båt i rom sjø.. da går jeg ikke ut på dollbordet før jeg er 100% sikker på at det er forsvarlig.. fendere eller ei. Det kunne jo hende at andre også er i lignende situasjoner noen ganger..

 

Så nei jeg dømmer ikke folk pga hengende fendere.. sikkerhet er første pri.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en årlig diskusjon, og neppe noen som har forandring mening siden sist. Skitne fendere har jeg enda mindre sansen for da skitne fendere også vil ha en negativ effekt på min rene side hvis de kommer innpå og ligger der og gnikker og gnur i takt med båtenes bevegelse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med bakgrunn fra kystkulturmiljøet i Stavanger er det mulig jeg har blitt noe hjernevasket, men klarer ikke se at det er verken pent eller noen god grunn til å la fendrer henge og dingle under fart. Klart, sikkerheten må selvsagt komme fremst, men det skader ikke å kjøre litt "style" når forholdene tillater det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje helst wannabe sjømenn som kanskje irriterer seg mest :giggle:

 

Det er mitt inntrykk også. Skikkelige båtfolk bruker ikke tiden på sjøen til å irritere seg over andres fendere..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja... driter egentlig i hvordan det ser ut, men selv legger jeg dem alltid framme i stuerommet på fordekket. Ikke spesielt artig med en løs fender som kommer som en prosjektil opp mot vinduet i litt sjøgang :rolleyes:

 

Klarer heller ikke irritere meg over andre og deres måte å gjøre ting på, vi er heldigvis forskjellige alle mann :flag_bp:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

En litt praktisk årsak har vel denne "regelen". Fendere som dasker i sjø løsner etter hvert og koster bl.a. penger. Mange regler dreier seg om skjødesløshet og respekt for verdier.

I tillegg kan det bety mindre glede for andre når snorene havner i propellen.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel en årlig diskusjon, og neppe noen som har forandring mening siden sist. Skitne fendere har jeg enda mindre sansen for da skitne fendere også vil ha en negativ effekt på min rene side hvis de kommer innpå og ligger der og gnikker og gnur i takt med båtenes bevegelse.

 

Å giiid ameg. :cryin:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si det er morsomt når man har en ny båt som man har spart i åresvis og få råd til,så får du den flekkete/merker på skroget av en skitten fender som tilhører nabobåten i en uthavn.

 

Men om fenderene henger,ligger på dollbord eller er stuet vekk driter jeg i.

Det bryr meg ikke

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

skitten fender , jøje meg. Skal man kjøre med fenderne ute så poler de gjerne så ikkje de skjemmer båtens fremtoning. Men vi som bruker fendere til nettopp det, fendring, og ikkje til pynt vasker og polerer da ikkje fenderne. :rolleyes: De tar man fram ved behov og stuer de vekk ellers. Kaier er gjerne fendret med bildekk, kansje man burde vaske de også da og evt trekke de med pels så ikkje fenderlisten får sorte merker på seg. Du store tid, alt en skal høre av klaging om fullstendig irrelevante ting

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukere egne fendere i alle havner uansett om det dekk eller fendret på en annen måte.

Selv bruker jeg fendertrekk og det setter hverken merker på min båt eller naboen sin båt,samt at knirken er vekk.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...