Jump to content

ta opp fenderne - det ser så nybegynner ut


is_620

Recommended Posts

Fikk nesten lyst å starte en ny tråd med tittel: ha ut fenderene - det ser så nybegynner ut.

 

Jeg bruker også å legge fenderene på innsida av rekka på dekk i stedet for at de henger på utsiden og slenger når jeg er på tur og synes det er greit. Har jeg god tid og skal ett stykke bruker jeg å ta legge fendere i stuverom eller knytter de fast bak i baten.

 

Det jeg synes er så nybegynner ut er når jeg ligger til kai/gjestebrygge og det kommer en båt og vil legge seg utenpå meg. Det er jo helt greit i utgangspunktet. Men når vedkommende legger seg inntil før han har hatt ut fendere og jeg må stå å holde i båten mens han leter etter fendere og fortøydningstau, det er så nybegynner det...

 

Da er det "best practice" å forbrede seg ved å ha ut fenderene før en går inntil der en har tenkt å fortøye. Så må en sikkert justere litt på fendere etterpå, men ha de ut først i den høyden du tror passer. Bør også at gjort klar fortøydningstau forran og bak og ikke forvente at båten du skal legge til skal ha dette på plass for deg.

 

Virker som de oftest er motorbåter som slarker med dette er mitt inntrykk...

Link to post
Share on other sites

De er vel blitt så tuta ørene fulle at det ikke style å gå med fenderene ute, at de ikke tør å henge dem ut før de er helt inne i havna. Og da er det ofte mye som skal skje forholdsvis fort, så fenderene blir glemt.

 

Oppfordring. Heng ut fendere FØR du går inn i havna. Å seile noen 100 metre med fenderene ute før du skal til kai, er ikke amatørmessig. Derimot viser det erfaring, planlegging og godt sjømannskap.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har aldrig skjønt hvorfor fendere provoserer slik, min morfar (og mange av de andre gamle sjarkfiskerene ) som fisket nær land hadde ofte en fender eller 2 hengende ute ( i godt vær).

Han kunne hverken sykle eller kjøre bil da han bodde og vokste opp på en holme, men han var ingen nybegynner i båt..

 

Kjenner en del folk som hysterisk pakker bort alt av tauverk og fendere bare de skal forlate brygga et øyeblikk. Ingen av disse er noe særlig til båtfolk. Det ser man tydelig ved tilegging da ingenting er klart. Hvorfor må baugtrossa ( som er kortere enn båten) pakkes vekk???hver gang??Uansett??

 

Har man en rask båt eller skal langt til havs så er det greit å pakke bort fendere etc. som flagrer og slamrer. ellers se mye man kan irritere seg over, også på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det jeg synes er så nybegynner ut er når jeg ligger til kai/gjestebrygge og det kommer en båt og vil legge seg utenpå meg. Det er jo helt greit i utgangspunktet. Men når vedkommende legger seg inntil før han har hatt ut fendere og jeg må stå å holde i båten mens han leter etter fendere og fortøydningstau, det er så nybegynner det...

 

Enig, men har du lagt ut noen fendere på den siden selv slik at du er klar til å ta imot noen som sikkert vil ha behov av, og ønske om, å legge seg på utsiden av deg når sommeren har kommet, og det er trangt med plass over alt?

 

Forøvrig så er det nok en viss forskjell på motorbåter og seilbåter mht å ha fendere ute under seilas for i en seilbåt så er det grunn til å anta at det vil bli et nokså stort forbruk (tap av) fendere hvis disse henger på skuteside under seil.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har aldrig skjønt hvorfor fendere provoserer slik, min morfar (og mange av de andre gamle sjarkfiskerene ) som fisket nær land hadde ofte en fender eller 2 hengende ute ( i godt vær).

 

Godt poeng, det er nok mange som i sin iver etter å stigmatisere og idiotforklare andres adferd blottlegger sin manglende innsikt.

 

Ellers har eg stor forståelse for at en som har et smykke av en båt har et annet behov rene fendrer osv enn en litt rustikk bruksbåt.

 

Men å påstå at de som har fendre hengende under fart har liten erfaring på sjøen blir som å påstå at de som hevder at det er slik har liten tiss.. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Enig med Mouche, jeg henger alltid ut fendere for å invitere andre dersom det er trangt om plassen.

Ellers så synes jeg fendere på dollbordet er lurt dersom de ligger godt. Bare å vippe ut.

 

Saktegående båter må gjerne ha fenderne ute for min del, men hurtiggående båter med sprettende fendere er kreftig amatørmessig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Synes fendere på dollbordet kan være en ulempe hvis man plutselig må frem på baugen og da må rappelere over noen fendre først..

Jeg tar altid opp fendrene , med mindre jeg er alene og jeg ikke føler det er forsvarlig iforhold til promillen og sjø.. :thumbsup:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er flere enn meg som ikke har særlig til overs for å få skrapt opp båten av naboens skitne fendere?

Må si det første som slo meg når jeg leste over var jåleri..

Fendrene henger ute hos meg;) Og ja, har mitt daglige virke på sjøen.

Link to post
Share on other sites

eg for min del henger fenderne mellom båten og kaien, ikkje på utsiden for å fendre mot været .. Om noen absolutt skal ligge på utsiden så får de heller ta med egne fendere hva?

 

Hvor andre velger å henge/legge fenderne under fart bryr jeg meg ikke noe om.

 

Derimot bryr jeg meg om holdingen som Plutonium deler med oss i innlegget over. Det er så kjedelig å komme til havn og oppleve at ingen vil ha deg liggende på utsiden. Det er ikke sånn at jeg absolutt må ligge på utsiden av deg Plutonium, men det hadde vært hyggelig og greit hvis det ikke er andre ledige plasser i havna. Fendere stiller jeg selvfølgelig med selv. Å ha fenderne hengende på utsiden (mot været...) synes jeg er en flott gest som viser at andre båtfolk er velkomne.

Link to post
Share on other sites

Å ha fenderne hengende på utsiden (mot været...) synes jeg er en flott gest som viser at andre båtfolk er velkomne.

 

:yesnod::yesnod:

Er en god kotyme.

Ellers

Ligger man "Longside" i den travleste sesongen. Må man akeptere å få båter på utsiden. Hvis en ikke tåler det. Anbefaler jeg å legge båten i opplag fra St.hans og frem til ca. 15.august. Eller ligge med baug/hekk mot kai.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har (særlig på Svenskekysten) oppdaget en ny type fender som gjerne Nordmenn er veldig glade i å bruke. Disse er syltynne gjerne laminerte i plast og ligner mere på et ark. Brukes ut mot vinden. Jeg er usikker på om det er båtnavnet eller fabrikantens påskrift på fenderen? :confused: Det står skrevet "RESERVERT" Jeg ser stadig flere av disse...og de finnes oftest på "luksus" båter fra 37 fot og oppover.

 

Dette har blitt en uting og jeg legger merke til at dette skiltet henger på båten i dagevis i samme havn uten at noen har lagt seg der. Lurer på hvem det er reservert for? Dette er vel bare en pen måte å si ryk & reis til andre som kunne ha behov for plass?

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Godt poeng, det er nok mange som i sin iver etter å stigmatisere og idiotforklare andres adferd blottlegger sin manglende innsikt.

 

Hvilken innsikt er det så du vi dele med de som er av en annen mening enn deg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette blir litt OT, men det er relatert til fendring og problemstillingen er allerede tatt opp her.

 

Jeg skal erkjenne at jeg kan være selektiv i forhold til når jeg henger ut fendere på utsiden for andre båter longside. Det betyr at jeg ikke automatisk henger ut fendere idet jeg selv har fortøyd longside i gjestehavn. Jeg tror vi alle vil foretrekke å ikke ha noen båt på utsiden, dersom vi kan velge. Særlig en lørdags kveld i et bysentrum..

Det å henge ut fendre der og da og vinke inn noen som er usikker på hvor de skal legge inntil, ser jeg på som en hyggeligere gest enn å ha en fender eller to hengende ute hele tiden og ikke vinke inn. Da får en umiddelbar kontakt og en prat om hvor lenge de skal ligge og planer, fendret og fortøyd skikkelig. Dersom ingen er ombord i min båt, henger jeg ut to fendere, såfremt forholdene ligger til rette for det, slik som hvor mange ligger utenpå hverandre og om det er tilrådelig å ha flere båter der.

 

-kommer jeg inn til en gjestehavn legger jeg gjerne ut fendre og klargjør tau I PÅSYN av de som ligger der allerede. Jeg viser tydelig med dette at jeg har tenkt til å legge til og gir andre en mulighet til å ta initiativ til å la meg ligge på utsiden eller sågar at de tar imot tampen, uansett om det er fra deres båt eller på brygga.

Det er ikke alltid like lett å forstå for de som allerede ligger fortøyd at en nyankommen båt har tenkt til å legge til. Særlig i havner hvor noen er inne kun for å titte, ikke legge til. Så tenk over dette neste gang man skal legge til og ikke ser noen som reiser seg og gjør klar til å ta imot tampen/ legge ut fendre. Vis tydelig at du gjerne vil legge til en plass :) -således kan det være en fordel å ta inn fendrene så man kan legge dem ut igjen...i det minste lat som man justerer på knuten på fenderene som allerede ligger ute :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilken innsikt er det så du vi dele med de som er av en annen mening enn deg?

 

Det burde fremgå rimelig klart av innlegget, all den stigmatisering og idiotforklaring som vi ser i mange tråder underbygger påstanden i rikelig monn.

 

For øvrig har det ingenting med om noen har samme eller en annen mening en meg.

Link to post
Share on other sites

Og henger cigarene langs skutesiden? :giggle: CONTRABAND!

 

Denne gikk jeg glipp av før noen fortalte meg om den :lol:

 

Nå har ikke jeg tatt meg bryderiet med å lese gjennom alle postene, burde egentlig være unødvendig. Fendere eller blåser, litt uavhengig av hva de forskjellige fartøyene bruker, skal være rene, polerte og i god stand. Dette i respekt for andre båter, eller båter en legger seg inntil. Her går skillet mellom "folk i båt" og "båtfolk". Det å ha fendere hengende ute eller, for å pese Lars H litt :lol: De skal INN i båten, ikke å ligge å dingle men av sikkerhetshensyn parkes på rekke å rad på dertil egnet sted. Fenderutsetting er noe som med fordel kan delegeres til fruentimmene, (noe må vi kunne bruke de til i tillegg til matlaging og sy gardiner) :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

parkes på rekke å rad på dertil egnet sted. Men det er ikke lett å finne plass til i en liten Saga27 på ku 27m.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fendere eller blåser, litt uavhengig av hva de forskjellige fartøyene bruker, skal være rene, polerte og i god stand. Dette i respekt for andre båter, eller båter en legger seg inntil. Her går skillet mellom "folk i båt" og "båtfolk".

 

Ja er enig i at der går skillet, men med motsatt meining. Har aldri sett annet enn spradebasser med polerte fendere ei heller aldri sett en fiskebåt av noen størrelse med rene pene polerte blåser. Så f.eks at en heilårs sjarkfisker skulle være folk i båt da liksom mens fininger fra f.eks østlandet som bare bruker båten i finvær til å buse frem, drikke kaffi og slarve mellom holmer og skjær med rene pene fendere er båtfolk. Den blir for drøy. Faktum er at 90% av fritidsbåtflåten er en gjeng amatører som synes de er bedre enn alle andre. Man er da skipper på egen skute :puke: De fleste hadde nok hatt det bedre med campingbil

Link to post
Share on other sites

Ja er enig i at der går skillet, men med motsatt meining. Har aldri sett annet enn spradebasser med polerte fendere ei heller aldri sett en fiskebåt. Den blir for drøy. Faktum er at 90% av fritidsbåtflåten er en gjeng amatører som synes de er bedre enn alle andre. Man er da skipper på egen skute :puke: De fleste hadde nok hatt det bedre med campingbil

Det var nettopp det jeg prøvde å forklare, forskjellen mellom "folk i båt"og båtfolk, :giggle: Har også notert g at mange her på forumet burde hatt campingvogn fremfor båt. På den annen side seileren, om du har en pen nypolert båt som de fleste har på vårparten ( båtfolk) så liker vi båten pen og ren. Vi ønsker ikke ligge inntil en annen båt som har fendere som ser ut som et grishus. :giggle: Det blir omtremt det samme som om du skal ha sex med en blondine, du hopper da ikke til køys med en dame som lukter stygdom :lol: (prøver å være litt forsiktig her nå siden Rem utestengte meg med årsaksforhold i blondiner i hans tid ) Det må være rent å pent må vite :sailing:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...