Jump to content

ta opp fenderne - det ser så nybegynner ut


is_620

Recommended Posts

Da vil jeg for alltid være "folk i båt" siden jeg ikke polerer fenderene & til en hver tid lagrer dem på dertil egnet sted under fart...Snodig der ble "hele" kystnorge som bruker båten 365 dager i året til folk i båt...

Og jeg er nybegynner uten å skamme meg over det. Og fenderne mine er det bare jeg som har noe med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En lille side-betragtning om dette emne:

 

Mennesket er et meget højt udviklet socialt væsen. Vi har gennem årtusinder udviklet et system til at kende "ven fra fjende" og til at organisere os i grupper. Dette system bygger på det, jeg kalder for "sociale markører". Det kan være etnicitet, nationalitet, beklædning, sprog, religion, adfærd, skikke, værdier mm.

 

Systemet fungerer på den måde, at hvis vi genkender tilpas mange sociale markører hos vores medmennesker så er de "gode nok". De tilhører vores gruppe. Men hvis der er for mange sociale markører, der er forskellige fra vores egne, så bliver de udstødt eller frastødt fra vores gruppe. Vi taler om noget meget dybtliggende her, for evnen til at kende ven fra fjende er grundlæggende nødvendigt for vores overlevelse.

 

Grupper bruger altså i høj grad adfærd, beklædning mm til at afgøre om man er god nok til at tilhøre en given gruppe. Der er "koder" som man skal overholde for at blive optaget i gruppen. Og der er ting, man ikke må gøre hvis man stadig ønsker at være med i en gruppe. Mange af disse ting har oprindelig rod i noget praktisk, men er over tid blevet ritualiseret - det vil sige, at de har mistet deres oprindelige praktiske betydning og er nu kun ritualer med det formål at skabe en "kode" eller et sæt sociale markører, som tjener til at adskille denne specifikke gruppe fra andre grupper.Hvis man vil spille golf og ønsker at blive optaget i en golfklub skal man mange steder overholde en dresscode. Det tjener ikke (længere) noget formål men er et ritual. Det samme er "reglen" om at man ikke må fløjte på et skib eller en teaterscene, at man staver ting korrekt, udtaler ting korrekt, bruger korrekt grammatik, ikke sidder med ryggen mod en cirkusmanege osv osv.

 

Er vores "regel" om fendere så en social markør eller ej? Det er jeg usikker på. Det er helt klart at den tjener til at "se ned" på de stakler, der ikke kender reglerne og dermed hævde os selv fordi VI er gode nok til at være med i klubben. På den anden side er der et praktisk formål med at stuve ting væk på et skib: Der kan hurtigt opstå en uforudset situation og så ønsker ingen at falde over fendere, tovender eller andet, der ligger og flyder på dækket.

 

Jeg har selv engang glemt at fjerne en fender da jeg sejlede ud i hårdt vejr. Jeg opdagede det ved at fenderen kom i voldsomme svingninger og pludselig ramte vindspejlet med et kæmpe drøn. Muligvis ville den have haft kraft nok til at ødelægge forruden. Så her kunne det have haft konsekvenser hvis jeg ikke havde taget fenderen ind.

 

På den anden side er der heller ingen tvivl om at også jeg bruger sociale markører til at sætte folk i båd som "gode nok" eller "ikke gode nok". Det ligger simpelthen i vores gener, så det kan vi slet ikke undgå at gøre.

 

Nå, tilgiv dette lille sidespring...

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Kloke ord fra Andy. Det var såvist intet sidesprang, men innertier.

 

Fendere ute under seilas er nok en sosial markør med negativt fortegn fremtil at noen med "pondus", inflytelse og anseelse fremholder gode argumenter for å beholde fenderene ute. Da kan det fort skje at det ikke lenger er en negativ sosial markør.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne tråden og tråden om alkohol i båt, så er det nærliggende å trekke følgende konklusjon :

 

Båtfolk (iflg. en del BP medl.) ligger i havn mens de sitter godt nede i båten med redningsvest og drikker vann, samtidig har de en fender i fanget som får en god runde med polish. Når alle fenderene er tatt er det på tide å ta en runde med papirkartene og sammenligne disse med kartplotteren for så å konstatere fornøyd hvor mye feil det egentlig er på et elektronisk kart. :-)

Link to post
Share on other sites

Skikken med å henge ut fendere før du går inn til kai er for min del ikke bare uproblematisk. Dersom båtene som allerede er der, ligger fortøyd med baugen/akterenden til land og det er litt trangt (som det ofte er i gjestehavnene rundt Skagerak) så er egne fendere som henger ute i det du går inn kun egnet til en ting - og det er å vanskeliggjøre tilleggingen. Jeg forutsetter da at de båtene som ligger der allerede er fendret forsvarlig. Uten unntak (nesten) vil fendrene da huke seg i hverandre og det blir et farlig styreri for å fly rundt å huke disse fra hverandre igjen. Mye bedre da å gå inn på de andres fendere og så fendre opp i ro og mak når du er fortøyd. Tamper (og fendere) har jeg naturligvis alltid klar til bruk ved angjøring.

Det samme skjer ofte selv når en legger seg longside utenpå en annen som har fendere ute. Mye bedre da å vente med å henge ut sine egne.

Og ja - jeg henger alltid fendre på utsiden dersom jeg har lagt meg longside i en gjestehavn. For meg er dette vanlig høflighet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne tråden og tråden om alkohol i båt, så er det nærliggende å trekke følgende konklusjon :

 

Båtfolk (iflg. en del BP medl.) ligger i havn mens de sitter godt nede i båten med redningsvest og drikker vann, samtidig har de en fender i fanget som får en god runde med polish. Når alle fenderene er tatt er det på tide å ta en runde med papirkartene og sammenligne disse med kartplotteren for så å konstatere fornøyd hvor mye feil det egentlig er på et elektronisk kart. :-)

 

:lol::lol::thumbsup: Fortsett slik :yesnod: Velkommen skal du være forresten..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Burde vært obligatorisk med trekk til fenderne, er jo ikke fint for gelcoaten at gummi (kanskje litt skitten) ligger og gnikker imot. Og å ha fenderne ute gir meg et inntrykk av lite orden, og det ser jo helt latterlig ut (hvertfall på litt finere båter hvor fendere ikke bør ta fokuset vekk fra linjene på båten).

Link to post
Share on other sites

Burde vært obligatorisk med trekk til fenderne, er jo ikke fint for gelcoaten at gummi (kanskje litt skitten) ligger og gnikker imot. Og å ha fenderne ute gir meg et inntrykk av lite orden, og det ser jo helt latterlig ut (hvertfall på litt finere båter hvor fendere ikke bør ta fokuset vekk fra linjene på båten).

 

Jeg trodde også at det var fine greier med fenderstrømper mot gelcoaten, inntil jeg fikk høre noe annet. Så nå brukes fenderstrømper kun om natten når en skal sove i båten. Når morgenen kommer er det bare å plukke dem av og skylle dersom de har vært nedi saltvann.

Liten trøst i å ha fine fenderstrømper som ikke skjemmer de pene linjene når blå gelcoat/ topcoat på skroget blir matt og stygg samt masse arbeid med å utbedre dette hver vår.

 

Fenderene holdes heller rene og hvite.

Link to post
Share on other sites

For å spore av litt :giggle: Fendere er kanskje det minste problem i uthavn, det største problemet er uling i master og smell i fall og rigg, på den annen side, det løses gjerne med god saks av klassisk årgang kombinert av 2-3 romslige Remy Martin XXO i forkant :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Da jeg hadde joda 7500 lot jeg av og til fenderne henge ute.

En dag da jeg lå i plan og traff noen store bølger, så fikk jeg bakre styrbord fender i bakhodet. (åpen kalesje)

Ble så forbanna for at noen hadde slått meg, og så var det ingen der å slå igjen på...

 

Etter det prøver jeg å ta fenderne inn...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

oj - oj -oj

 

jeg startet denne tråden på spøk , etter å ha sittet på terrassen på hytta ( uten redningsvest, men med en sigar og en box )

og titta på båter som stampet forbi i frisk bris og f.eks en løs fender som dinglet vilt før den ev sleit seg.

 

Dette gir jeg selvfølgelig helt beng i , men tenkte at jeg kunne prøve meg med et lite innlegg ....., da jeg har lurt litt på

hva som skal til for å få respons.

Lover at neste gang jeg ev poster skal det være orntli og seriøst.

men det var moro mens det varte , men foreslår at vi slutter her, før det utarter seg helt på tvers.

 

Var selsomt å se at folk f.eks poster flott bilde av båten sin med sirlig opphengte fendere klare til bruk og

som jeg personlig synes er en veldig lur løsning ,men meldingene var rimelig på siden av det tråden startet med.

 

Er båtplassen full av kverulanter som sitter som ugler i et tre og venter på at noe skal dukke opp, som de kan kaste seg over.

I så fall synes jeg at dette også er helt OK, men at man kanskje kan la være og hakke direkte på hverandre ...

 

takk for meg , vil forsette å lese båtplassen , men venter litt med innlegg til jeg kommer på noe mer seriøst og skikkelig

Link to post
Share on other sites

oj - oj -oj

 

jeg startet denne tråden på spøk , etter å ha sittet på terrassen på hytta ( uten redningsvest, men med en sigar og en box )

og titta på båter som stampet forbi i frisk bris og f.eks en løs fender som dinglet vilt før den ev sleit seg.

 

Er båtplassen full av kverulanter som sitter som ugler i et tre og venter på at noe skal dukke opp, som de kan kaste seg over.

I så fall synes jeg at dette også er helt OK, men at man kanskje kan la være og hakke direkte på hverandre ...

 

 

Hehe

Nå har uglene utpekt seg selv som slepe/redningsbåt fører eksperter og uttaler seg der med stor tyngde.......

Link to post
Share on other sites

At is-620 "gir beng" i dette, viser vel svarene at han ikke bør! Han tror visst dette er uvesentlig, men det er det jo ikke: Både Kodvaag og MajorAndy er inne på helt vesentlige ting: Ofte er fendere ute en stor sikkerhetsrisiko - i tillegg til at man kan miste fendere som henger ute under gange, slik det ble nevnt.

 

Så dette er en misforståelse:

... Det har ingen særlig praktisk betydning ene eller andre veien, det er stort sett bare utseende..

 

At det noen ganger også er stille forhold og lav fart som gjør at fendere ute ikke er noen fare, er selvsagt så, men her kommer både "style" fra gammelt av, og forutseenhet for uventede situasjoner inn: "Stylen" fra gammelt av kom nok fra større skip, der en 20-30 kilos korkfender i 10 meter tau var rett og slett livsfarlig hvis den kom farende innover dekk etter møte med en sjø. Slike risiki løper vi ikke i fritidsbåter, men både Kodvaag og MajorAndy forteller altså om konkrete farlige hendelser:

 

Der kan hurtigt opstå en uforudset situation og så ønsker ingen at falde over fendere, tovender eller andet, der ligger og flyder på dækket.

 

Jeg har selv engang glemt at fjerne en fender da jeg sejlede ud i hårdt vejr. Jeg opdagede det ved at fenderen kom i voldsomme svingninger og pludselig ramte vindspejlet med et kæmpe drøn.

Andy

 

 

Da jeg hadde joda 7500 lot jeg av og til fenderne henge ute.

En dag da jeg lå i plan og traff noen store bølger, så fikk jeg bakre styrbord fender i bakhodet. (åpen kalesje) ...

 

 

I "gamle" dager (til for 40-50 år siden) var det et fast vårtegn at det i avisene her i Kristiansand dukket opp leserinnlegg om at "fendere ude" var "det styggeste man kunne se!" Og det var helt vanlig å rope over til andre båter: "Dere kjører med fenderane ude!"

 

Man måtte vise "style", må vite!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...