Jump to content

ta opp fenderne - det ser så nybegynner ut


is_620

Recommended Posts

skal jeg ut og forventer fint vær og lite sjø. Ligger fenderene på dollbordet.

Er det møkka vær tar jeg dem inn og henger dem i hoderene sine eller på akterdekket.

 

Å ja, mine er nå mer møkkete enn jeg liker. må få vasket av det værste en dag jeg har tid. Greiest å tusle med når man er underveis på flatt hav. Ligger en fortøyd er jo fenderene i bruk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

For meg er det faktisk en selvfølge at fendere vaskes, og poleres. Det siste for at møkka ikke skal sette seg så godt fast. Skyller de også regelmessig i ferskvann for å få vekk saltet da det ellers blir som sandpapir. Har man fendertrekk så må også fdisse vaskes/skylles regelmessig for å få vekk saltet. I mine øyne er det nokså respektløst å bruke skitne fendere mot andres velholdt skrog enten dette er nytt eller ikke, men konstaterer at også her er det delte meninger.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

kan ikke sammenlignes overhodet,regner med det var en glipp fra deg.

 

Her handler det om ditt og andres utstyr som kan bli ødelagt av ditt dårlig vedlikeholdte utstyr.

Handler om og ha respekt for andres ting,og ikke bare tenke på seg selv,men den tiden er forbi for mange år siden uansett.

 

Snakker ikke om møkkete fendere som kan vaskes vekk med hånda.

Men skraper/riper/flekker som oppstår etter at fendrene har gnikket mot dekk på havner rundtom osv.

 

Ifjor lå jeg i en uthavn,da kom det en veldig hyggelig kar og spurte om dem kunne legge seg inntil meg,ikke noe problem det,men han beklaget fendrene sine for de var ikke gode.

Da tok jeg av trekkene mine og satte på hans og brukte mine uten trekk problem løst.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett mange fler udugelige "folk-i-båt" uten fendere, enn med.

 

Jeg husker bestefaren min alltid hadde fenderne ute, han hadde riktignok en snor i bunnen, slik at han kunne trekke dem opp på dollbordet, og det var han nøye på. Han var båtbygger og ivrig hobbyfisker, så han var vel båtmann...

Jeg må innrømme at jeg passer på å ta inn fenderne selv, men bryr meg lite om hva andre gjør. Det har ingen særlig praktisk betydning ene eller andre veien, det er stort sett bare utseende.. og der er jo meningene alltid delte.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fenderene vaskes og polleres ved sesongstart og holder seg rene til tilsesongslutt.

 

Det har skjedd at fenderene ikke blir tatt inn med en gang, enten en forglemmelse, eller at jeg er alene og avventer til jeg trygt kan forlate roret pga sjø eller annen trafikk. De som blir dømt til å være landkrabber med ny båt fordi fenderene heger ute, kan like godt være svært erfarne båtfolk som enten har glemt dem eller har gjort en vurdering om å ikke ta dem inn. Men selvfølgelig, noen vet ikke om at det er normalt ta dem inn. Slik er det, det er ikke alt man kan fra dag en.

Link to post
Share on other sites

Og jeg som har fenderne ute på land også... :rolleyes:

bilde034.jpg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sydvesten gjør bare hva ekte båtfolk gjør; stiller med rene fendere som er lagt ut som invitasjon til andre om at her kan de trygt komme og legge seg intil. En vennlig gest som seg hør og bør båtfolk. :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

fendere.jpg

 

På Amica II oppbevarer vi fenderne liggende på dollbordet under gange. Der ligger de fastklemt innenfor rekkestøtten og vi trenger ikke å gå ut for å slippe dem ned. Vi pleier å legge dem slik at vi kan åpne vinduet og vippe dem ned. I tillegg oppbevarer vi et par ekstra fendere fastknytt på akterspeilet. Ved avgang er det rederen som blir kommandert ut for å løfte opp fenderne. Rederinnen pleier å stå klar med redningsvesten og passe på at han tar på seg den før han går ut.

Mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

så enkelt... gjem fenderene ombord og du er den perfekte båtmann, trenger sikkert ikke båtførerbevis heller bare fenderene er borte....

vi som lar fendere av og til henge ute under fart, bruker båten hele året i storm å stille blir nok aldri ekte båtfolk.

 

Men vi nyter virkelig båtlivet for det, og bryr oss ikke om bagateller som fendere som henger ute under fart...

Link to post
Share on other sites

Alle skal bare ha det helt klart for seg at hva jeg gjør med mine fendere er min sak, at en eller annen fjollete tufs irriterer seg over dette er helt i orden. Ikke det at jeg kjører med fendrene ute, jeg kjører ikke bil med dørene oppe heller. Skulle jeg velge å ha fendrene ute en dag så har nok det sin naturlige grunn, eksempelvis når jeg er alene i båten å det er litt rufsete ute.

 

Jeg pleier å vaske fendrene på sesongstart slik at det skal se bedre ut mot den nypolerte båten, dette er for min egen del å har ingen ting med hensynet til tåper som er redd for å få salt på båten, Regner med at de som har noe å utsette på andres fendere har noen egne på lur.

 

Jeg tror folk som irriterer seg over andre rett å slett har for lite å finne på eller er usedvanlig trange i nøtta. Om jeg greier å huske det skal jeg prøve å ha fendrene ute hele neste tur, å en ting til, om jeg defineres som folk i båt eller båtfolk, eller uerfaren for den saks skyld gjør ikke noe, det er helt greit!

 

Så ønskes de intollerante en irriterende sommer med eller uten styrepils, flagg og fendere...

Link to post
Share on other sites

Om fenderene ligger på dollbordet eller er stuet vekk ett fett for meg. Men få fenderene ut og tauverk klar FØR dere kommer inn i trange overfylte gjestehavner.

Det mest amatørmessige jeg ser er båter som kommer inn uten å ha noe som helst klart og må be andre holde båten mens de finner frem tauverk og fendere.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Som Mariell påpeker, viktigere å få de ut(samt tauverk) før du skal fortøye.

Så en liten bønn, spander fender-trekk så slipper andre å ligge våkne å høre på "gnikkinga" av gummi mot skroget :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fendrene ute Fendrene oppe, helst ute av syne fra dekk,

Fendrene ute under fart: "Nei" Fendrene oppe: "Ja" Ute av syne: "Nei"

Slik som Lars H viser er etter min oppfatning helt Ok. Det viser at han viser ansvar for andres eiendom når han skal fortøye.

Mvh

spilli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...