Jump to content

Parallellkobling og hovedstrømsbryter


Albin 25

Recommended Posts

Hei. Jeg ønsker å parallellkoble 1. ekstra forbruksbatteri i batteribanken på min Albin 25 1971 mod. Kan jeg gjøre dette slik jeg ha illustrert på koblingskjemaet, dvs kun ny kabel fra pluss til pluss og minus til minus? Har det noen betydning på hvilket av de to forbruksbatteriene som pluss-kablingen går videre til ledningsnettet?

 

I tillegg ønsker jeg å koble opp en hovedstrømsbryter. Kan jeg koble denne som illustrert på koblingskjemaet? Ser frem til god hjelp

 

koblingskjema_albin_25.jpeg

Link to post
Share on other sites

Du kan gjøre det sånn.

Men da vil du fremdeles få startet startet motoren med hovedstrømsbryter av, og dynamoen vil gå i stykker fordi den ikke er tilkoblet batteri.

Men husker du og skru på hovedstrømsbryteren hver gang er det ikke noe problem.

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg satt inn en hovedstrømsbryter på startbatteriet også, glemmer du og skru på hovedstrømsbryteren så får du ikke startet

og skjønner at du har glemt noe :confused:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Riktig, du skal koble pluss til pluss og minus til minus på de to batteriene i forbruksbanken. Hovedbryter kan du plassere slik som du antyder. På tegningen er det en forbindelse til + på startbatteriet, uten at det fremgår hva dette er. Kretsen til startmotoren vil det fortsatt være spenning på når du slår av hovedbryteren, men det er du sikkert klar over. Jeg er litt usikker på hva du skal bruke hovedbryteren til - og når.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men da vil du fremdeles få startet startet motoren med hovedstrømsbryter av, og dynamoen vil gå i stykker fordi den ikke er tilkoblet batteri.

 

Godt poeng! Tror ikke jeg tørr å risikere dette... Har du et annet godt alternativ til hovedstrømsbryter i dette tilfellet og evt. hvordan kan dette kobles? Er også i tvil om jeg bør flytte pluss-kablingen til ledningsnettet til mitt " nye " batteri....

Link to post
Share on other sites

og dynamoen vil gå i stykker fordi den ikke er tilkoblet batteri.

Å starte motoren uten dynamo innkoblet er ok, det er å fjerne forbindelsen til batteriet mens dynamoen lader som kan ødelegge diodene i den.

Ønsker man kun én hovedbryter kan den settes på minus-siden av batteriene.

Link to post
Share on other sites

Å starte motoren uten dynamo innkoblet er ok, det er å fjerne forbindelsen til batteriet mens dynamoen lader som kan ødelegge diodene i den.

 

Hei Ingar

 

Vet du hvorfor dioden(e) ryker, sitter og kikker på tegninger av likeretterkretser og det er jo enkle greier.

Kan det være at man får en spennings peak akkurat når man kobler fra?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Ja, dynamoen kan ikke stoppe ladingen momentant og en reduksjon i belastingen vil føre til en transient. Batteriet fungerer som en kondensator og absorberer transienter som oppstår f.eks. når tunge strømforbrukere ombord slåes av. Når selve batteriet fjernes er det ingenting som kan ta opp energien, dvs., tilkoblet utstyr vil også kunne bli ødelagt pga høy spenning.

Det er ikke sikkert at noe vil bli skje, men er dynamoen hardt belastet når batteriet kobles vekk er sannsynligheten stor, spes. når det gjelder likeretteren i dynamoen.

I min båt er dynamoen direkte koblet til forbruksbanken uten noe brytere, releer, kablesko etc imellom.

Link to post
Share on other sites

Et tips til deg som skal ha to forbruksbatterier. prøv å få kablene til batteripakken like lange. Det jeg prøver å si.. Flytt plusskabelen slik at du henter ut pluss på det ene batteriet og minus fra det andre.Og fremdeles parralellkoble.Da får du litt mer levetid. Og neste gang bytter du begge batt. samtidig. Du får aldri mer strøm enn det dobbelte av det dårligste batteriet.

Link to post
Share on other sites

Om kablene er like lange har ingenting å si, det som er viktig er at motstanden i kablene er lav. Dvs at de er så korte og tykke som mulig.

 

Du får aldri mer strøm enn det dobbelte av det dårligste batteriet.

Dette er en vandrerhistorie som aldri tar slutt. Selv om batteriene er forskjellige blir samlet kapasitet summen av dem.

Link to post
Share on other sites

Ja, at fagfolk forteller dette har vi hørt mange ganger før. Men i mange tilfelle skyldes det antagelig misforståelser, de har snakket om seriekobling, noe 'batterifolk' er mye borte i ifm backup systemer. Der er det et helt reelt problem.

 

Har tidligere laget denne figuren for å illustrere saken:

 

lading_vann.gif

 

Fra tråden jeg har i signaturen.

Link to post
Share on other sites

Denne figuren din stemmer i teorien. Men praksis har fortalt meg at hvis det ene batteriet ikke er helt i topp stand, og feks ender opp med en hvilespenning på 12,6 volt. Og det nye ville ende opp med hvilespenning på 12,7 volt.Vil det etter kort tid ha to batt på 12,6 volt, og da mener jeg at du har sløst ut litt strøm. Jeg er enig i at mange synes dette er bagateller, men hvis utgangspunktet ditt ikke er spesielt bra, vil jeg ha mest mulig ut av det jeg har. Har lært at 11,7volt er tomme batterier og 12,8 er fulle batterier.Hvilespenning altså.Dette er disse spenningene men bør forholde seg til hvis man vil ha en lang levetid på batteriene.Til slutt mener jeg at denne 0,1volten på batteriet faktisk dreier seg om nesten 10% økt brukbar batteribank hvis man gjør disse detaljene riktig. Mine påstander tidligere med å hente ut strøm fra hver side av batteribanken er også helt i tråd med hva Mastervolt annbefaler.Og dette gjelder ikke seriekobling bare så det er ryddet av veien.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Ja, dynamoen kan ikke stoppe ladingen momentant og en reduksjon i belastingen vil føre til en transient. Batteriet fungerer som en kondensator og absorberer transienter som oppstår f.eks. når tunge strømforbrukere ombord slåes av. Når selve batteriet fjernes er det ingenting som kan ta opp energien, dvs., tilkoblet utstyr vil også kunne bli ødelagt pga høy spenning.
Det er ikke sikkert at noe vil bli skje, men er dynamoen hardt belastet når batteriet kobles vekk er sannsynligheten stor, spes. når det gjelder likeretteren i dynamoen.
I min båt er dynamoen direkte koblet til forbruksbanken uten noe brytere, releer, kablesko etc imellom.


Hei Ingar

Er det ikke ofte en kondensator koblet parallelt over DC siden på en likeretterkrets, da for og jevne ut rippelen man får ved en slik enkel likeretterkrets?
Denne er kanskje ikke stor nok for og ta seg av evt. peaker/transienter?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg på en annen ting.

Hvis man setter inn hovedstrømsbryter som i tillfellet over og så starter motoren, etter en liten stund så husker man at man glemte

og skru på hovedstrømsbryteren. Vil man da risikere og ødelegge dynamoen hvis man skrur på hovedstrømsbryteren med motoren i gang?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår hva du spør om, men ut fra det jeg kan se av tegningen så er hovedbryteren tenkt plassert på uttaket fra forbruksbanken.

Om den kobles til eller fra under gange har ingen betydning.

 

Noe som ikke kommer tydelig frem på tegningen er hvordan startbatteriet er forbundet med forbruksbanken, ser at det sitter noe på kabelen, antagelig en manuell bryter.

Link to post
Share on other sites

Ser ut for meg at ledningen ut fra forbruksbatteri går til B+ på dynamo og videre til forbruksfordeling. Bryter man denne ledningen så vil man

vel ikke få ladet.

 

Men startbatteri er fremdeles koblet og man kan starte motoren, legger man så inn hovedbryter mens motoren går vil man plutselig begynne og lade.

 

Det er den biten jeg lurer på. Altså Hovedbryter er koblet slik at man får startet men ikke lader, kobler man inn hovedbryter med motor i gang

vil man plutselig starte og lade, er det skadelig for dynamo?

 

He he, ikke lett og diskutere el. tegninger skriftelig :wink:

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Det sitter et relè mellom startbatteri og forbruksbatteri som har til hensikt å alltid lade startbatteriet først for så å lade forbruksbatteriet, kan det stemme? Ut fra tilbakemeldingene over tror jeg at jeg flytter pluss-kablingen til ledningsnettet over på det "nye" forbruksbatteriet. Monterer så en hovedstrømsbryter som skissert på tegningen og håper på det beste :thumbsup:

 

Jeg er også åpen for helt andre løsninger. Opplegget er 40 år gammelt og hadde ikke hatt vondt av en oppgradering. Er det noen som har et bra elektrisk opplegg som de vil dele med en fersking innen el-faget? :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Ser ut for meg at ledningen ut fra forbruksbatteri går til B+ på dynamo og videre til forbruksfordeling.

Ja, du har rett, måtte blåse det opp i Paintshop. Å lukke bryteren går fint, men åpne den mens motoren går er ikke å anbefale. I det hele tatt, la ladekabelen gå rett til batteriet.

 

@Albin 25, har du en bedre utgave av den tegningen så kan du laste den opp i arkivet, evt. maile til meg så skal jeg ordne det.

Hva er den 'dingsen' som sitter på kabelen mellom forbruk og startbatteri?

 

Ah, kom meg i forkjøpet..

men fortsatt intr. med den tegningen. :smiley:

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, for all del. Men jeg er fortsatt ikke med på hva du ønsker å gjøre. Er ikke hensikten med hovedbryteren å skille strømopplegget i båten ifra forbruksbanken? isåfall må den sitte mellom B+ på dynamo og den koblingsskinnen.

Om du kobler ladekablen til gammelt eller nytt batteri er uten betydning siden batteriene er koblet sammen i parallell.

 

 

Når det gjelder skjemaet er det beste å laste opp i arkivet, der er det ingen begrensning på filstørrelse så man trenger ikke å forminske og komprimere så mye.

Elskjema for båter er noe det ofte spørres etter og tegning på en 40 år gammel båt er ganske unikt. Spes. når det gjelder en slik klassiker som albin 25. Tror iallfall jeg vet om én som er intr... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ut fra tilbakemeldingene over tror jeg at jeg flytter pluss-kablingen til ledningsnettet over på det "nye" forbruksbatteriet. Monterer så en hovedstrømsbryter som skissert på tegningen og håper på det beste :thumbsup:

 

Hei Albin 25

 

Ja det tror jeg er den enkleste, greieste og biligste løsningen.

Hvis det er litt liten ledning som går fra forbruksbatteriet til B+ på dynamo så bytt denne også, gjerne til 10mm2 (16mm2 enda bedre)

da får du endra bedre utbytte av dynamoen din (mindre spenningsfall)

 

 

Lykke til

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

ja, for all del. Men jeg er fortsatt ikke med på hva du ønsker å gjøre.

Slik jeg forstår det så vil han bare flytte den ledningen som går fra B+ til forbruksfordelingen, ned til forbruksbatteriet og sette

en hovedbryter på denne.

Da ligger fremdeles ledningen fra forbruksbatteriet til B+ direkte uten hovedbryter.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...