Jump to content

Suzuki DT30 1993 fusker. Hva kan være galt?


Netics

Recommended Posts

Det er en DT30 fra 93. 3 sylindret 2-takter.

 

Prøvde den for første gang på 5 år. Startet lett og gikk greit på tomgang. Men etterhvert på 3/4 og full gass fjusket den. Det hørtes mest ut som den gikk kun på 2 sylindere.

Til slutt døde den helt.

 

Fikk pumpa på belgen og måtte ha på shoken for å starte den igjen. Etter noen drag kom den. Husker ikke helt om den fjusket da, men kunne etterhvert kjøre noen minutter på halv gass uten problemer. Men ved full gass dør den ut virker det som.

 

 

Kan det være:

Dårlig membran i pumpa?

Lekkasje på bensinsystem slik at den drar luft?

Dårlig coil?

Dårlige plugger? (ser nye ut)

 

Takk for tips!!

Link to post
Share on other sites

tror det er en av de to første.

eller rusk i forgasser.

 

plugg finner du iallefalll ut ved å ringe til Erling Sande.

Ellers har du vel en Suzuki forhandler i nærheten.

 

Ofte pleier det å stå inne i motordekselet også.

NGK bør det være...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ta og rens forgasseren først, i de aller fleste tilfeller hjelper det..

 

hvis ikke kan du teste å kjøre motoren mens du pumper på blæra, går den da greit er det mest sannsynlig membranen i bensinpumpa. T.o.m blæra på slangen kan gi disse symptomene om den er dårlig, så det hender det lønner seg å betale de 29.90 det koster på BT for en ny :)

 

Funker ingen av de tingene ville jeg begyndt og se på de andre tingene du nevner :)

Link to post
Share on other sites

Sjekk også alle slanger under motordekslet. Iallefall de til oljeinnsprutningen ble pinn stive på den jeg hadde. Sjekk også synkroniseringen av forgasserene. Evnt. kompresjon både varm og kald etc. Er bare å ta det fra en kant.

 

Mener det lå en shop-manual til denne på nettet? Jeg kjøpte selv en på CD husker jeg, men aner ikke hvor den er blitt av. Si ifra om du ikke finner nok dokumentasjon, så skal jeg lete litt.

 

Lykke til.

 

Jeg har 3 stk. uåpnet 13910-95D00 liggende, om du kommer frem til at du trenger dette, etter å ha sjekket de enklere tingen først.

Link to post
Share on other sites

Har nå bestillt 3stk NGK BR7HS-10 plugger. Ikke at jeg tror det er årsaken, men for å utelukke det.

 

 

Hvor får jeg bestillt "overhalingskit" til bensinpumpa?

 

Hvordan synkronisere forgassere?

 

 

Kompresjonen skal være god den. Motoren fjusker ikke alltid, men periodevis..

Link to post
Share on other sites

prøver meg med nok en klassiker: All bensinen i tanken er HELT ny? dersom svaret er nei, så er det like greit å begynne der, dersom bensinen er fra da motoren ble brukt sist... isåfall tøm tanken helt, drener bensinsystemet, inkludert slange fra tank, filter, pumpe og forgasser.

 

(jeg er gangske sikker på at det er bensinen som er både uten futt og med kondens. Klassisk symptom at den tuller når man gir gass. Kondens virvles opp i systemet ved høyere forbruk/ turtall og blander seg med det som går til forbrenningen. )

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

prøver meg med nok en klassiker: All bensinen i tanken er HELT ny? dersom svaret er nei, så er det like greit å begynne der, dersom bensinen er fra da motoren ble brukt sist... isåfall tøm tanken helt, drener bensinsystemet, inkludert slange fra tank, filter, pumpe og forgasser.(jeg er gangske sikker på at det er bensinen som er både uten futt og med kondens. Klassisk symptom at den tuller når man gir gass. Kondens virvles opp i systemet ved høyere forbruk/ turtall og blander seg med det som går til forbrenningen. )

 

Bensinen er nok fersk ja. Fyllte på tur ned til havna, så ferskere blir den ikke..

Link to post
Share on other sites

Har testet båten litt idag. Den er slik at jeg kan fint kjøre i et halvt minutt, så går den plutselig på 2 sylindere. Så lar jeg den gå på tomgang litt, så kan jeg kjøre et halvt minutt eller litt mer før den går på 2 sylindere igjen...

 

En dårlig coil kanskje?

Link to post
Share on other sites

kan høres ut som coil det ja, hvertfall de jeg ville sjekket etter at plugger var skiftet og pluggkalbene kontrollert.. :)

 

Skal bytte plugger i morgen. Har sjekket tennkablene ja, og de ser bra ut.

 

Vet at feilen må være noe med tenning. Men det rare er at så snart jeg har latt den gå litt på tomgang, så vil den gå normalt igjen...

Link to post
Share on other sites

du har ikke åpen dreneringsskrue på forgasseren?

 

Blir det farger i vannet rundt deg når du pumper bensin på blæren?

Har du sett inni motor samtidig for å se om det spruter ut noe sted?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

du har ikke åpen dreneringsskrue på forgasseren?Blir det farger i vannet rundt deg når du pumper bensin på blæren?Har du sett inni motor samtidig for å se om det spruter ut noe sted?

 

Klarer ikke å se hvor det blir av bensinen nei. Kan se at "glasset" fylles opp, men aner ikke hvor det blir av...

Link to post
Share on other sites

Vil du foreta full forgasserrens må du demontere alle forgassere og bruke forgasserrens på alle delene. (ikke bland sammen delene til de forskjellige forgasserne, de er slitt ulikt). Forgasserrens er sterke saker og plastdeler må ikke vaskes i dette. Blås rent med trykkluft.Skift gjerne pakninger og dyse/bensinstopper ( forgasser rep.sett) Sett sammen, sjekk flotørhøyde !. ( har ikke disse målene). Monter forgaserne . Skift til nye bensinslanger. Synkroniser forgasern ved å sjekke at gassspjeldene er helt lukket på alle forgasern når gasswieren er tatt av. Juster eventuelt på linkene som går mellom forgasserne. Sjekk at de åpner likt. Sjekk at choke også er lik for alle forgassere. På forgasser 2 er det en trottel sensor, den skal sjekke posisjonen på gassspjeldet. den har tre ledninger: for jord, for "stengt posisjon" og for "åpen posisjon". Når gass-spjeldene er lukket skal det være 0 ohm mellom jord og "ledning stengt posisjon" ( brudd mellom jord og "ledning åpen posisjon"), motsatt når gass-spjeldet åpner. Posisjonen kan/må justeres. Ellers har jeg ikke peiling på justering av blandingsskruene for bensin/luft, noen andre ? Sjekk også bensinpumpa og vask den også i forgasserrens. Ny bensinslange her også. Rene bensinfilteret( Evt sett inn et nytt "engangsfilter" i kretsen).

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skiftet pluggene. Ble ikke bedre.

 

Dette er helt sykt, fant ut at jeg skulle prøve å nappe av 1 tennkabel for å finne ut hvilken sylinder den ikke går på. Det jeg fant ut da var at det ikke var noe system i hvilken sylinder den ikke gikk på...???????

 

Etterhvert som jeg satte i tennkablene og tok ut neste (slik at jeg kjører på 2 av 3 sylindere) så gikk den først på 2 sylindere, så på 1. HVER gang???

 

Satte da i alle 3 tennkablene, da gikk den på 3 sylindere til å begynne med, så på 2 som vanlig.

 

 

 

Men om det skulle vært 1 coil eller 1 forgasser som var problemet, så skulle jeg jo ha funnet ut hvilken sylinder som fjusker ced å ta denne testen som jeg gjorde..?? Nå skjønner jeg ikke en dritt, kan det være trigger systemet som er noe galt med???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...