Jump to content

Suzuki DT30 1993 fusker. Hva kan være galt?


Netics

Recommended Posts

Skal prøve ut en teori her.

 

Holder sjøl på med noe det samme på en DT65. 3 syl 2 takt.

 

-Forgassere er plukka i biter, renset og justert flotørene.

-Coiler og pluggledninger er sjekket og ok.

-Plugger og plugghetter er nye.

-Kontrollert tennspolene, de er ok.

-Kompresjonstesten er bra.

-"condenser charge coil" ble ikkje kontrollert motstand i, pga fargekombinasjonen som henvises til i manualen ikkje inngår i mitt fargespekter. Leita lenge, men klarte ikkje finne rette ledningene. (men satser på va det enn den gjør, så gjør den det fortsatt like bra som i 88`)

 

Når eg tar av bensinslangen så virker det som pumpa leverer bensin nok.

 

MEN, om membranen i pumpa er lekk? Og såvidt eg skjønner så drives denne av vakuum fra veivhuset, vil den da trekke inn bensin i veivhuset da?

Pumpa på min DT65 står helt nederst på motoren, det er også den nederste sylinderen eg har problemer med.

 

Det er den sylinderen som noen ganger faller ut. Og det er den pluggen som blir blaut og er veldig ren.

 

Skal til byn imorgen for å kjøpe ny pumpe i håp om det vil være løsningen for meg.

 

Håper det er noen som støtter teorien min om bensinpumpa slipper bensin inn "snarveien" og det er det som forårsaker mine problemer, så får eg sove godt i natt og...

Link to post
Share on other sites

Har snakket med min far som har hatt motoren fra 1988 til 1998. Han fortalte at den før har gått i en slags "nødmodus" pga feil på en av de 4 sensorene motoren har.

 

Da var den slik at han kjørte ut av havna og et lite stykke til, så gikk den plutselig på 2 sylindere. Dette skjedde flere ganger og motoren ble levert tilbake for reparasjon på garanti. De fant ikke noe feil og han fikk motoren tilbake, med samme feil. Leverte den igjen og da byttet de følerne og motoren var god i lang lang tid...

 

 

Høres ut som det kan være problemet her og???

 

Fins det et bra Suzuki verksted/forhandler jeg kan ringe til for å høre framgangsmåten for å finne ut om det kan være "nødmodus" den går i??

Link to post
Share on other sites

MEN, om membranen i pumpa er lekk? Og såvidt eg skjønner så drives denne av vakuum fra veivhuset, vil den da trekke inn bensin i veivhuset da?

Pumpa på min DT65 står helt nederst på motoren, det er også den nederste sylinderen eg har problemer med.

 

Det er den sylinderen som noen ganger faller ut. Og det er den pluggen som blir blaut og er veldig ren.

 

Skal til byn imorgen for å kjøpe ny pumpe i håp om det vil være løsningen for meg.

 

Håper det er noen som støtter teorien min om bensinpumpa slipper bensin inn "snarveien" og det er det som forårsaker mine problemer, så får eg sove godt i natt og...

Tror ikke du trenger å kjøpe pumpe.

Jeg tipper du har problemer med tetningsringen for drivakselen.

er redd det er vann som vasker pluggen din og gjør at den ikke går på den sylinderen.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg tipper du har problemer med tetningsringen for drivakselen.

 

Dette har slått meg, men eg har fortrengt det. Har bestilt bensinpumpe, overnevnte tetningsring, så tar eg og bytter eksospakning,impeller og girolje i samme slengen. Satser på den kommer seg når dette er gjort.

 

NETICS: Har du renset og justert forgassere? justert blandingsskruen etter boka?

Sjekka coiler, tennspoler, TPS? Alt dette er bra beskrevet i workshop manualen eg linka til tidligere. Om du har gjort alt det, så er du like langt som meg. Følg Daffys råd og bytt den tetningen og overhal bensinpumpa...

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Den tetningsringen skal være byttet. For ca 10 år siden fikk motoren slakk i veiva pga dette. Det var visst en svakhet på disse motorene..?

Har ikke gjordt noe mer siden jeg lurer på om det finnes en "nødmodus" på disse motorene?

 

Men hvordan i helvette kommer vannet helt opp til sylinderen???

 

Og hvorfor går den fra 2 til 1 sylinder når jeg drar ut pluggledningene 1 etter 1? Om det var den nederste sylinderen som fjusker, skal den jo gå konstant på 2 sylindere???

Redigert av Netics (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vakumet i veiven som trekker opp kjølevannet fra eksosen.

 

Kan det være feilen på min også siden den går supert de første 30 sekunder?? Når jeg da slakker av til tomgang og venter et halvt minutt, så kan jeg gi full gass igjen... And on and on...

 

Hvordan sjekke om dette er tilfellet?

Link to post
Share on other sites

Usikker på kor mange måter du kan feilsøke på denne tetningen. Men rein\våt plugg på nederste sylinder kan vre en indikasjon.

 

Ifølge en del amerikanske forum eg har leita i, så svares alle som spør om nettop det du beskriver: ny membran i pumpa.

 

Derfor eg vil prøve det nå, og om det ikkje hjelper så bestilte eg like så godt tetningen også.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fått tak i deler fra annen motor og byttet:

 

Coiler med pluggledninger

Tenningsboks

Komplett triggersystem

 

Mennnnnnnnn, går fortsatt på 3 sylindere, for så å gå over på 2 når jeg får litt motstand...

Har også hatt oppe den overste forgasseren, den så meget pen ut innvendig.

 

 

Noen som har tips?? Kan det virkelig være simringen til veiva???

Link to post
Share on other sites

Bensinen er nok fersk ja. Fyllte på tur ned til havna, så ferskere blir den ikke..

 

Men fylte du den ferske bensinen oppi en tank med noe innhold igjen ? Hvis du har vann i to forgassere etter alt du har gjort til nå, høres det jo ut som at det er vann i bunnen av tanken.....

Link to post
Share on other sites

Tanken var 100% ren og tørr, så der har ikke vannet kommet fra. Har brukt en midlertidig tank som muuligens kunne inneholdt litt vann.

 

Nå er den værtfall 100% fri for vann, men alikavel tviler jeg på at jeg har løst problemet :confused:

 

Får heller ikke testet motoren siden den nye kjøleimpelleren fra Marineshop sprakk ved splinesen og jeg nesten overopphetet motoren.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skiftet ut :

Coiler med pluggledninger,

Tenningsboks,

Komplett triggersystem,

og stort set hele ledningsnettet.

 

Har renset bensinpumpa og renset og sjekket alle 3 forgasserne. Nå er den fortsatt helt likedan...

 

Noen flere tips om dette med simring/tetting slik at veiva drar kjølevann?????????????? :confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...