Jump to content

180Ah startbatteri tilstrekkelig til å starte TAMD 74EDC?


REM

Recommended Posts

Jeg ville umiddelbart sakt ja. Det burde holde i lange baner. Skjønt, jeg begynner nå å tvile.

Saken er den at starteren ikke orker å dra rundt motoren med et slikt batteri. Batteriet er nytt og fulladet og alle cellene måler likt på syrevekta. Starteren er også ny.

 

Kopler jeg på den andre batteribanken, den som benyttes for å starte den andre motoren (babord) starter styrbord motor umiddelsbart. Denne batteribanken er vesentlig større, faktisk på hele 950Ah. (forbruksbanken)

 

Jeg har gått gjennom alle tilkopplingspunkter fra batteriterminalene (+ og -) via startrele og fram til starteren. Alt synes å være i orden. Jeg har også benyttet startkabel og koplet direkte fra startbatteri og til utgående kabel fra rele uten resultat.

Noen som har peiling?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Batteriets lagringskapasitet forteller ikke noe om hvor høy startstrøm du får. CCA (cold cranking amperage) er det tallet du skal se etter. Har du flere batterier i paralell skal du gange CCA med antallet. Du må nok spørre VP hva som er spesifisert til din motor.

Link to post
Share on other sites

Tja? Hvordan måler jeg dette spenningsfallet da? Jeg har målt på releet inn og utgang mens jeg drar starteren. Her måler jeg 550A med tangampermeter på begge sider hvilket vel tilsier at releet er OK og at denne spenningen går inn på starteren?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du kan i teorien ha et 200ah batteri som har cca på 40 ah og som vil slite med å starte en gammel 1.1 liter, samt ha en 40ah batteri med 1000cca som starter "store" v8'ere uten problem.

 

Så hør på Dieseldahl og finn ut hvor mange cca batteriet du har klarer å levere.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm, står ikke om dette er 12 eller 24V spenning her, men dette burde holde. Hva med å teste dette nye batteriet på den andre motoren for å se om den fyrer lett der? Bruker selv ett Cat 140 Ah batteri pr motor som er en Ford 2725E på 6,2 L slagvolum. Disse batteriene har en helt rå kortslutningsstrøm... :smiley::drink:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

bra du har målt, A, mål også V på batteri, og V på starterns koblingspunkt når du drar rundt, da med jord mot blokka, og der starter får jord.

 

De aller fleste 180AH batterier har automatisk ganske høy CCA, dette sammen med ganske høye tempraturer nå gjør det litt spesielt at den ikke fyrer.

 

Som nevnt finnes det flere små batterier med ekstremt høy CCA rating, mye AGM celle f.eks, og også gel.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ser på databladet at CCA skal være 1100? Sier ikke meg stort?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hovedstrømbryteren er et rele som jeg slår av/på fra førerplass. Som sakt har jeg lasket dette releet uten at dette gjør noe fra eller til.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

1100A, du får høre med VP hva motoren trenger. Men du målte bare 550A? Sikker på at batteriet er i orden?

Ja, jeg kan sjekke med Volvo etterhvert. Dette oppsettet med ett konvensjonelt bly/syrebatteri på 180Ah/12V til start av Stb motor er imidlertid slik det ble levert fra Fairline og slik det står beskrevet i brukermanualen. Jeg har fire slike 180Ah batterier stående ved siden av hverandre, og jeg har også prøvd å benytte nabobatteriet, også dette nytt og på 13,4V. Det samme skjer her, orker ikke dra starteren rundt

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har du prøvd å måle spenningen både på batteripolene og på startmotoren når du kjører den?

Nei, men det skal jeg prøve. Vanskelig å komme til terminalene på starteren, men jeg kan vel måle på utgangen fra releet og minus på batteri?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Har en gammel traktor hvor batteriet ikke orket å dra starteren rundt. Målte og målte, byttet batteri, kabler, koblingspunkt. Prøvde startkabler fra bil for å ha høy spenning.

Monterte ut starter og dro til elektromannen. Ankeret på starteren var defekt..

Med nytt anker dro det lille batteriet så det suste :smiley:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Javel, men jeg har altså ny starter, og denne fungerer aldeles utmerket(når jeg kopler til den andre batteribanken vel å merke)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Problemet fulgte nok med båten da jeg kjøpte den i fjor høst. Tidligere eier oppga en noe spesiell startprosedyre som ikke stemmer med boka, i tilegg til at han hadde koplet opp to stk 180Ah batterier for start av denne (Stb) motoren

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her har du et lite felt tips.. Ta et voltmeter og mål spenningen på hver celle. Du tar da en av pinnene på + polen, og så dypper du den andre målepinnen direkte i syren bortover hver celle. Da burde spenningen stige ca 2,1Volt per celle. Dette kan fortelle deg om batteriet er ok. Dette går vel og merke bare på syrebatterier.

Link to post
Share on other sites

Javel, takk for det tipset. Jeg har sjekket spenningen kun mellom +/- pol og den viser 12,7V. I tillegg har jeg målt syrevekta, og den er eksakt lik på alle cellene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvis du kobler et ekstra batteri i paralell med startbatteriet med f eks startkabler, og den starter, tyder det på at ett batteri er for lite.

Ja, det kan være så enkelt Fjellbonden. På den annen side har jeg vondt for å tro at et nytt friskt 180Ah batteri med 1100 CCA er for spedt til å starte en liten -74 motor. Og som sakt, boka foreskriver et slikt 180Ah bly/syre batteri for start.

Hva sier boka de om start av dine D-motorer?

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Høres ikke ut som et original opplegg å la den ene motoren gå på forbruksbank og den andre på et singelt startbatteri. Er det ettermontert skillerele/diode et sted??

 

Jeg har vært borte i liknende tilfelle, der det var gjort et forsøk på å skille start og forbruksbatterier. Når hovedbryter til start var av trakk den ene motoren sin startstrøm fra forbruksbanken gjennom kabelen som var koblet på dynamoen og videre bak på starteren. Tversnittet var alt for lite og spenningsfallet gjorde at starteren ikke dro skikkelig rundt.

 

Sjekk om du har spenning på motoren ved å la hovedstrøsbryter til forbruk ligge inne og koble ut hovedstrøsbryter til start.

Link to post
Share on other sites

Har ikke funnet hva som er foreskrevet av startbatterier for mide D 12, men det sitter 2 x 180 Ah i serie for stb motor, og 4 av samme på forbruk/bb motor. Alt koblet som 24v.

 

Disse drar rundt med samme iver uansett temperatur eller strømbeholdning. Ved nedkjørt forbruksbank har jeg noen ganger latt stb motor gå litt før jeg starter bb. Andre ganger har jeg kjørt opp banken litt med generator for å skåne batteriene. Har derfor sålangt ingen mislykkede startforsøk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...