Jump to content

180Ah startbatteri tilstrekkelig til å starte TAMD 74EDC?


REM

Recommended Posts

Ser vel ut som opplegget er det samme som på min, bortsett fra at du jo har 24V. Stb batteribank har kun en oppgave, nemlig å starte Stb motor, mens Bab batteribank tar seg av resten, dvs start av Bab motor og allt forbruk forøvrig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et lignende problem i fjor med TAMD61A. Årsaken var for lange kabler og/eller en gammel og dårlig batterivelger/hovedstrømbryter. Jeg kortet ned kablingen, dvs flyttet hovedstrømbryter (samt byttet denne), og nu går alt så meget bedre. Jeg har dessuten byttet batterier til Optima RedTop

 

Men, du skriver jo at du har forsøkt med startkabler direkte uten at det blir bedre, så kan vel ikke være samme problem.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har forsøkt med startkabler direkte og har liten tro på at feilen ligger her. Takk forreste alle for mange gode innspill så langt. To ting har jeg spesielt skrevet meg bak øret.

1) Teste spenningsfall over polene på batteriet, og på starteren.

2) Kople opp et batteri til i serie for start av Stb motor. I dag har jeg 940Ah forbruksbank og kan godt ofre 180 og fortsatt ha rimelig med forbruksstrøm.(760Ah)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Du sier du har prøvd å koble til den andre batteribanken, og det da fungerte helt utmerket. Hvordan har du da koblet ledningene? har du koblet helt vekk det orginale ledningsnettet sånn at det kun er ledninger fra den andre batteribanken som er i bruk da? I så fall må det jo være noe med enten batteriet eller ledninger/koblinger mellom batteri og starter, og so nevnt tidligere i tråden så er jording av rikelig dimensjon veldig viktig, med 1100cca så trengs det stooore kabledimensjoner, alt etter lengden på de.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Ja, koplet vekk de originale kablene. Kablene er for øvrig 90 kvmm, med noe 70 kvmm over kortere strekk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som om det er for tynne kabler, alternativt for lange så det blir stort spenningsfall.

1100CCA drar vel rundt en relativt stor motor med rett kabling.

 

Tverrsnitt og lengde har stor betydning ved store start strømmer.

Om det går 550A start strøm må kablene være minst 100mm2 (100 kvadrat mmm)og lengde ikke over 1,5 m for ikke

å få for stort spenningsfall (mer enn 5%).

 

70mm2 har ca 13mm ytre diameter og 100mm2 ca 17mm.

100mm2 har en begrensning på ca 445A.

 

Om man regner på det så er formelen:

Spenningsfall= Strøm x lengde (i fot) x Ohm pr. fot

eksempel for en 50mm2 kabel på 5 fot (ca 1,5m), blir når det er 0.099 ohm pr 1000fot.:

550A x 5 x 0.099x5/1000 = ca 1,36 Volt

Det vil si at med 50mm2 kabel blir det rund 11,2 volt på starteren. 100mm2 har halvparten så stor motstand, 0.049 pr 1000fot.

 

Mål lengde og diameter på kablene, så vil du se om det kan være her problemet ligger.

Om det er samme lengde og tverrsnitt til begge motorene kan det jo være et problem med starter som nevnt av

en annen.

Sjekk at kontakter er rene og mutter på starter er dratt ordentlig til.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Kablene kan ha et svakt punkt av forskjellige grunner. Kanskje fra de var nye??

 

Sånn jeg forstår det er problemet kun tilstede med de originale kablene? Er jo fort gjort å bytte de.

Er vel det eneste som gjenstår å bytte nå ja.:rolleyes: Vel vel, du har forsåvidt rett, på den annen side har jeg ingen problemer med start hvis jeg kjører strømmen fra Bab. bank gjennom de originale kablene til Stb motor.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kan tenningslåsen og nøkkelen ha noe med dette å gjøre? Er vel snart det eneste jeg ikke har gått nærmere etter i sømmene eller byttet.

Tenningslåsen gir vel bare styrestrøm til startreleet, eller?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du ikke har 24V anlegg, at ikke babord bank er seriekoblet?

Det eneste jeg kan se som gjenstår å sjekke er jordingspunktet. Når den starter med styrbords kabler fra babords batteri, så er det vel bare plusskabelen du bruker? Det virker som det kan være dårlig jording på styrbord batteri. Har du prøvd med startkablene på batteriets minus-pol?

Redigert av Ehak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenningslåsen gir vel bare styrestrøm til startreleet, eller?

Ja, jeg vil tro at det er slik som på min. Tenningslåsen gir bare styrestrøm. Hos meg er både + og - koblet direkte mellom starter og batteri (via hovedbryter). Et rele i starteren får styrestrøm fra nøkkel...

 

Men, hvis du allerede har testet med startkabler + og - rett fra batteri, og problemet er det samme, så indikerer vel det at det er noe annet enn kablingen som er galt... Forutsatt at startkablene du har testet også er av det solide slaget og ikke de puslete du kan bruke på en liten bensinbil....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du ikke har 24V anlegg, at ikke babord bank er seriekoblet?

Hadde vel ikke fått start i det hele tatt, da vel....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Vil vel være rart om starterinnslaget var direktekoblet via tenningslåsen. Går opp mot 30A strøm gjennom bryteren da starteren slår inn. Ville vært fornuftig med et relè der. :smiley:

 

Kan tenningslåsen og nøkkelen ha noe med dette å gjøre? Er vel snart det eneste jeg ikke har gått nærmere etter i sømmene eller byttet.

Tenningslåsen gir vel bare styrestrøm til startreleet, eller?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Nei, men det skal jeg prøve. Vanskelig å komme til terminalene på starteren, men jeg kan vel måle på utgangen fra releet og minus på batteri?

Nei, da har du ikke sikret deg å eliminere eventuelle spenningsfall i koblinger. Sett heller måleledninger med krokodilleklemmer direkte på gods på starteren og + på starteren før du prøver, da kan du gjøre det samme på batteriet samtidig. Hvis du får stort avvik i spenning over batteripoler og starter er det spenningsfall i kabler og/eller koblinger. Dersom du får tilnærmet lik spenning på starter og batteri er det feil på batteriet eller starteren.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Spenningsfall kan du enkelt måle ved å sette Voltmeteret på Jord på motor og jord på batteri. Da kobler du voltmeter parallet med jordledning og kan lese av spenningfallet på voltmeteret.

Det samme på pluss siden. Voltmeter på pluss batteri og pluss på starter. (Etter startrele).

 

Smaapala

Link to post
Share on other sites

Denne motoren har vel et varmeelement (gløding) i innsuget. Det trekker nok en god del strøm. Kan det være at dette ligger på samtidig med startforsøk? Mener at gløding skal kutte samtidig med startforsøk, men hvis det ved en feil ikke gjør det så kan nok startmotor gå tregt. Når du bruker den andre battribanken klarer nok den både gløding og start. Kan jo sjekkes ved og ta av kabel til glødingen, og se om starter går raskere da.

Du har sikkert kontrollampe for gløding, så hvis den slukker før startforsøk så bør det jo være ok.

Link to post
Share on other sites

Eg har samme motor som deg og starter denne med et 50Ah 800 CCA batteri. Eg har da 1 meter 70 kvadrat kabel fra batteri til startmotor. Dette går heilt fint, selv om vinteren. Det som er sikkert er at denne motoren krever mye strøm ved start, 550 A som du har målt stemmer nok bra. Eg kan nevne at eg ved bytte av motor, prøvde å starte med batterier som var lengre borte fra motor, ca 8 meter 70 kvadrat kabel, og dette gikk ikke. Bygde derfor om systemet, slik at eg har minimalt kabelstrekk. Det du også bør kontrollere er der kabelsko går inn på startmotor, litt korrosjon på sko eller bolt fører straks til problemer.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tamd 60 c motorer,så de er litt mindre. Men det er samme opplegg hvor en motor starter fra hver sin bank. Og et rele som gjør at jeg kan låne startstrøm på tvers (også Fairline). Hadde lignende problem som deg - men bare motsatt vei: motoren som sugde fra den store forbruksbanken var vanskelig, og jeg måtte nesten rutinemessig låne strøm fra den andre kretsen. Hos meg viste det seg at problemet enten var at det ikke var stor nok diameter på en rør som gikk over alle polene (røret var hult) eller at kontaktflaten mellom enden av røret og kabelskoen/presskoen i enden av kabelen mot motoren var for liten. Strømrøret ble byttet med en kabel på 70 kvadrat og med betydelig større flate flate mot koblingen på kabelen mot batteriet - og vips så ble det motoren som suger fra startbatteriet som drar lettest rundt på starteren.

 

Jeg omhandlet min endring i denne tråden

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...