Avsluttet2 Svart 13.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Noen grunn til at Tohatsu 90 tldi motorene er minst 10.000 billigere en optimax og andre direkte insprøytningsmotorer??? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Som vanlig en logisk og begripelig forklaring fra deg. Andreas! Og så får kanskje gamle gode Yamahaen putre og gå noen år til, sjøl om det kommer litt røyk! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Andy Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Yamaha sin 90 hester er av gammel og velprøvd teknologi, med forgassere. Velg denne om du er typen som: Liker enkle, solide konstruksjoner, kanskje mekker selv? Skal kjøre mest i øvre turtallområde Synes akselerasjon og vannsport er viktig Suzuki sin 90 hester er full av nyere teknologi (kom i 2001) Velg denne om du er typen som: Liker avanserte, moderne konstruksjoner, vil sette bort servicen til verksted Kjører mye under planingsterskelen, og setter pris på svært lite støy Er opptatt av miljøet og lave utslipp Verdsetter halvert bensinforbruk ved rolig fart Jeg hadde personlig klart valgt 4-takteren av disse to alternativene, men ser at det er gode argumenter for den gamle gode 2-takteren til Yamaha også. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 15.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Valget er tatt... eller nesten Jeg har valgt vekk Yamaha sin 2-takter og sitter igjen med eivinrude sin e-tech og suzuki sin 4-takter. Tror jeg heller mest mot eivinrude modellen. Grunn: 1) Ser for meg dyrere servicer på 4-takteren om noen år.. Ser jo at jeg har noen dyre servicer innimellom på bilen der blant annet registerreimen må skiftes... 2) eivinrude sin e-tech modell virker perfekt for oss som ikke liker å skru og ønsker enklest mulig vedlikehold. tj Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Lurer på hvordan Merc. sine nye Verado motorer er. De skulle jo være voldsomt driftssikre og gjennomtestet. Sitér dette innlegget Link to post
ollebollenor Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Bladet vi menn testet for en tid siden 50hk påhengere -suzuki-yamaha-evinrude-johnson-toatsu. både 2 og 4 taktere .skal se om jeg finner testen når jeg kommer hjem men jeg mener og huske at det ikke er noen voldsom forskjell på drivstofforbruket til 2/4 takter hvis man ikke har full gass .testen ble gjort på en hansvik 18ht,husker at de syntes at yamha 4 takter kom best ut av testen og at 2 takteren til yamaha var en bensintørst-bråkebøtte men den sterkeste i testen.mener at toatsu sin 2 takter gikk like rimelig som andres 4 takter. skal sjekke. Sitér dette innlegget sto det skjæret i kartet???? Link to post
Skvulpen Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 Valget er tatt... eller nesten sitter igjen med eivinrude sin e-tech og suzuki sin 4-takter. Meget fornuftig. Uansett hvilken du velger av disse, så får du en ypperlig motor! Sitér dette innlegget Link to post
BigCatch Svart 15.November.2004 Link til dette innlegget Svart 15.November.2004 2 takter type HPDI (Yam), evinrude etec, Optimax og Tohatsu tldi blander ikke oljen i bensinen, men smører direkte veivlager etc.. Derfor oppfyller de også 2006 kravene uten problem. Tohatsu er vel noe billigere fordi de han liten markedsandel i dette segmentet, selger mest småmotorer og flyter ikke på navnet. Men det finnes vel ikke dårlige motorer på markedet lengre, så la valget styres av om du finner en god forhandler der du bruker båten. Sitér dette innlegget Link to post
akkar Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Glem heller ikke Suzuki 4-taktere, som jeg har 115 HK-utgaven av. En drøm av en motor; - stillegående, aksellererer like bra som totaktere (ifølge test i BM), bruker minimalt bensin, osv. Har heller ikke Yamahas kommunegrå farge men er stilig svart. Et perfekt valg! Har jobbet hele mitt voksne liv på forskjellige oppdrettsanlegg , der vi har brukt opp diverse motorer . En av de siste endelsene jeg har vært bort i var at svinghjulet på nettopp en skrusuki 115 firtakter løsnet under fart , å gikk rett gjennom motordekslet . suzuki går her under skrusuki , da vi har vært mye plaget med disse . Av 3 stk 135 hk merkurey har vi nå en tilbake , disse var det mye elektriske feil på . På mitten av 90 tallet hadde vi 2 stk 115 hk yamaha , her var det girene som ikke var sterke nokk . Har selv en honda 115 på hekken nu, å denne er den eneste motoren vi har hatt uten noe tull med . Må innrømme at motorer som brukes i oppdrett blir hart kjørt , men da kommer vel svakhetene oxo frem :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Hvis du spør motorverksteder langs kysten som reparerer for bl.a. oppdrettsnæringen, vil du få endel hint; Mange av de nyere 4-takterne får ikke MYE ros. Den "gamle" 4T Hondaen sies det ikke mye negativt om. Men den er tung... Min tanke: Mye metall = tyngre og mere solid motor... Valget er tatt... eller nesten Jeg har valgt vekk Yamaha sin 2-takter og sitter igjen med eivinrude sin e-tech og suzuki sin 4-takter. Tror jeg heller mest mot eivinrude modellen. Grunn: 1) Ser for meg dyrere servicer på 4-takteren om noen år.. Ser jo at jeg har noen dyre servicer innimellom på bilen der blant annet registerreimen må skiftes... 2) eivinrude sin e-tech modell virker perfekt for oss som ikke liker å skru og ønsker enklest mulig vedlikehold. tj Valgte 75Hk E-tech, men kom meg ikke på sjøen i år. Skal bli morsomt å teste denne! Det er forøvrig skrevet endel om dette tidligere Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Andy Svart 16.November.2004 Link til dette innlegget Svart 16.November.2004 Lykke til med valget, du blir sikkert fornøyd... PS: Bare en liten presisering: Suzuki 90 hk har ikke registerreim. Den har derimot den mer påkostede og bedre varianten med kjededrift (denne trengs ikke å skiftes) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.