Brigg Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Komodo skrev 7 minutter siden: Tipper det første blir en større inverter slik at vi kan varme vv. berederen fra batteriene. Jepp, dette blir neste vinterprosjekt. Om noen har gjort dette i en 340 eller 360 og har gode tips på veien tar jeg gjerne imot disse. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 14.August Link til dette innlegget Svart 14.August Brigg skrev On 19.7.2025 at 0.00: Jepp, dette blir neste vinterprosjekt. Om noen har gjort dette i en 340 eller 360 og har gode tips på veien tar jeg gjerne imot disse. Jeg hadde lithiumbank og varmet vannet på inverter. Husker ikke hvilke inverter da det begynner å bli en del år siden, men mener det var en helt enkel 2000w ren sinus inverter. Hadde egne stikk i båten for inverter strøm, og slo den av og på med bryter fra skapet bb akter. Kunne og slå av og på vv berederen med bryter fra samme skap (det er kanskje orginalt?), slik at ikke vv berederen kicket inn hver gang jeg slo på inverter. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Jeg tror 2000 W inverter vil være passelig også for mitt behov. k1mbo skrev for 21 timer siden: Kunne og slå av og på vv berederen med bryter fra samme skap (det er kanskje orginalt?) Tror ikke dette er originalt. Jeg har ikke en slik bryter, og jeg har heller ikke sett eller hørt om dette hos andre. Men det er jo ikke veldig vanskelig å legge opp om man ønsker en slik funksjon. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
k1mbo Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Det var vel egentlig bare en vanlig 230v lysbryter som var montert. Veldig greit å ha om en var på landstrøm anlegg med dårlig sikring f.eks Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Da jeg har elaggregat som ikke kan drive batteriladere og varmtvannstank, samtidig som noen putter in en føner, var jeg nødt til å legge brytere på ladere og varmtvann. Det enkleste var jo bare å kjøpe fjernstyrte brytere som jeg monterte mellom kontaktene og støpslene. Kostet sikkert ikke mer en et par hundrelapper på Biltema eller Clas Ohlson. Ulempen er at om strømmen blir borte, så må jeg jo slå på kontaktene igjen med fjernkontrollen Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Ganske vanlig og ha ein egen bryter på vv bereder. Veldig praktisk og kunne ta ned strømforbruket slik man f.eks. lade batteriene først. Noen ladere er trekker jo ein del strøm og med små aggregat-små kurser på landstrøm. Så blir det eit problem Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Viksund cabindørlåser. Ser at flere har kommentert både på Båtplassen og Facebook at fjæren ryker i disse. De koster rund 1500, men er relativt enkel å reparere selv i båten, om man har litt verktøy med seg. Skru løs hele låsen fra døren, bor løs de 2 klinkingene som holder lånekassen sammen. Merk at det er 3, men den som fjæren sitter i er løs i det ene lokket. Stikk et tynt skrujern inn i sprekken mellom de to halvdelene og den åpner seg. Fil ned rester av klinkingen og bor igjennom avstandstykkene med 2,5 mm bor. Hos meg var det bare å rette ut fjæren slik at den tok tak igjen. Bruk en 2,5 mm skrue tvers igjennom når du monterer lokkene sammen igjen. Dørhåndataket blir litt slappere, men det kan jeg leve med til jeg får tak i en ny fjær Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August Fin deling, nyttig for andre som opplever samme problem. JRK skrev for 2 timer siden: Dørhåndataket blir litt slappere, men det kan jeg leve med til jeg får tak i en ny fjær Om du får tak i ny fjær som passer så tips oss gjerne om hvor du får tak i denne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 22.August Link til dette innlegget Svart 22.August Brigg skrev for 18 timer siden: Om du får tak i ny fjær som passer så tips oss gjerne om hvor du får tak i denne. Hvis du får tak i pianotråd så kan du lage deg fjær selv. Etter å ha spint fjæra, "setter" du den i stekeovnen på 250 grader i en halvtime eller noe i den duren (fritt etter husken). Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 22.August Link til dette innlegget Svart 22.August Det er nok ikke lett å få kjøpt fjæren, men som Komodo nevner så er det rimelig lett å lage denne fjæren. Tok bilde av den når jeg først åpnet låsen Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 23.August Link til dette innlegget Svart 23.August Det ligger link på viksund forumet på fb til en side som har disse fjærene.har ikke bestilt der selv men tenkte å gjøre det i vinter da mine dørlåser er litt slappe i fjæren. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Hei. Er litt nysgjerrig på Viksund 270 St Cruz HT, med strak aksel. Er det noe sted jeg kan finne ut av antall produserte av denne modellen? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Torsen67 skrev for 7 timer siden: Hei. Er litt nysgjerrig på Viksund 270 St Cruz HT, med strak aksel. Er det noe sted jeg kan finne ut av antall produserte av denne modellen? Rune Viksund er aktiv på facebook gruppen for st. Cruz. Muli han vet. Jeg har hatt 270 selv, men med fly. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August _Bliss_ skrev On 26.8.2025 at 22.51: Rune Viksund er aktiv på facebook gruppen for st. Cruz. Muli han vet. Jeg har hatt 270 selv, men med fly. Ok. Opplevde du den som baktung? Ser litt sånn ut, selv når den ligger stille. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 28.August Link til dette innlegget Svart 28.August Torsen67 skrev for 4 timer siden: Ok. Opplevde du den som baktung? Ser litt sånn ut, selv når den ligger stille. Nei, vilk ikke si det. Jeg hadde aksling, men har sett at de med drev ser ganske baktunge ut. Det som også spiller inn er hvor mye vann som er på tanken. Denne er montert midtskips. Med fulle dieseltanker og tom vanntank, vil den gjerne lene seg litt bakover Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August _Bliss_ skrev for 15 timer siden: Nei, vilk ikke si det. Jeg hadde aksling, men har sett at de med drev ser ganske baktunge ut. Det som også spiller inn er hvor mye vann som er på tanken. Denne er montert midtskips. Med fulle dieseltanker og tom vanntank, vil den gjerne lene seg litt bakover Takk for svar Var det noe du evt ikke likte med båten? Pos & Cons? Og hvordan var tilgang på motor? Det er jeg og kona som primært vil bruke båten. Gjester er kun med på dagstur. Tenker vi ikke trenger større båt enn denne. Men kalesje bak blir det nok tumleplass, og det er vel godt med oppbevaring under dørken der vil jeg tro. Lysåpning på båtplass er også 3,5 meter. Ser at hovedsenga i piggen muligens er litt smal? Men kan vel kanskje bygges ut? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Torsen67 skrev for 4 timer siden: Takk for svar Var det noe du evt ikke likte med båten? Pos & Cons? Og hvordan var tilgang på motor? Det er jeg og kona som primært vil bruke båten. Gjester er kun med på dagstur. Tenker vi ikke trenger større båt enn denne. Men kalesje bak blir det nok tumleplass, og det er vel godt med oppbevaring under dørken der vil jeg tro. Lysåpning på båtplass er også 3,5 meter. Ser at hovedsenga i piggen muligens er litt smal? Men kan vel kanskje bygges ut? Begynner bli noen år siden, husker vel mest det positive😊 Vil si det de er en romslig båt ift størrelse. Den er 3,20 bred, det er ganske bredt ift lengden. Jeg hadde med fly, så det ble veldig vindfang. Det er vel litt forskjellig løsning i forpiggen på disse, men køya kan nok være smal. Det er mulig å utvide, men det går nok på bekostning av ståplass. Stikklugar er ganske brei, så den kan god fungere for 2 voksne også. Jeg hadde vp tamd 41D. Ca 200hk. Den makset vel på 20knop ca. Marsj ca15-16. Ganske bra plass i motorrom. Det varierer gjerne litt ift hvilken motor det er. Den jeg hadde ligger faktisk på finn nå ser jeg. Ligger på Bru i Stavanger området. Vindus lekkasjer er el ikke uvanlig, men det lar seg jo fikse. Jeg har vært borti flere av disse skrogene med plastpest. Trenger nødvendigvis ikke ha så mye å si, men greit å vite om. alt i alt kjekk båt slikjeg husker den. Kunne gjerne hatt en igjen faktisk, men helst uten fly. Akslig må det også være Hvilken er det du vurderer? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.September Link til dette innlegget Svart 2.September Tror denne fra Aliekspress skal passe, Bekrefter når jeg får prøvd de. (Andorra tipset meg) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.