DR_Nelson Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Hei, kjekk tråd nå når vi ser etter en slik båt. Vi ser nå på 320 og 335 fra 2008-2012 og syns disse er ganske praktiske. Det er særlig lugarene som trakk oss mot denne. Vi kommer fra 20fot Ibiza med Suzuki og Grandezza 27 med VP D4 og drev. Det orker jeg ikke igjen, og skal ha aksling denne gang. Lest en del tester og virker som en god båt å kjøre, og ikke minst trygg i røff sjø. Jeg er godt kjent med sjekkpunkter på en Volvo Penta, men lurer på om Cummins motorene er bra? Har derfor notert noen punkter jeg håper jeg får svar på. Motor Cummins Noe jeg bør se særlig etter? Varmeveksler rens intervall etc? 1000t, er det mye/lite? Enkel service selv? Båt Svake punkter i laminering på kjente plasser? Reservedeler sånn som vinduer, fåes det tak i lengre? Er teak på fly en ekstrapakke ved bygging, eller ettermontert? Hvordan oppleves det å gå mned båten og familien sittende i U sofaen? Dusjen, ser det er sete der, men det er mulig å stå? Sitér dette innlegget Link to post
Edh1 Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April DR_Nelson skrev for 2 timer siden: Hei, kjekk tråd nå når vi ser etter en slik båt. Vi ser nå på 320 og 335 fra 2008-2012 og syns disse er ganske praktiske. Det er særlig lugarene som trakk oss mot denne. Vi kommer fra 20fot Ibiza med Suzuki og Grandezza 27 med VP D4 og drev. Det orker jeg ikke igjen, og skal ha aksling denne gang. Lest en del tester og virker som en god båt å kjøre, og ikke minst trygg i røff sjø. Jeg er godt kjent med sjekkpunkter på en Volvo Penta, men lurer på om Cummins motorene er bra? Har derfor notert noen punkter jeg håper jeg får svar på. Motor Cummins Noe jeg bør se særlig etter? Varmeveksler rens intervall etc? 1000t, er det mye/lite? Enkel service selv? Båt Svake punkter i laminering på kjente plasser? Reservedeler sånn som vinduer, fåes det tak i lengre? Er teak på fly en ekstrapakke ved bygging, eller ettermontert? Hvordan oppleves det å gå mned båten og familien sittende i U sofaen? Dusjen, ser det er sete der, men det er mulig å stå? Jeg hadde en 320 fra 2008 noen år. Kan ikke svare angående motor da jeg hadde Volvo. Men kan si noe spørsmålene rundt båten. Det er ikke meg bekjent noen svakheter i laminering. Jeg fant et par luftblemmer i gelcoat på dekk, men ikke noe alvorlig. Teak på fly var ekstra-utstyr ved bestilling. Det er ikke noe problem å bevege seg forbi salongen selv om det sitter noen der. Vi stod og dusjet, synes å huske det var grei høyde (men vi er ikke veldig høye:-)). Veldig god familiebåt med gode køyer, et overlegent motorrom og veldig gode sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 30.April Link til dette innlegget Svart 30.April Edh1 skrev 1 time siden: Jeg hadde en 320 fra 2008 noen år. Takk for svar. Ja virker for meg veldig robuste båter og godt bygget. Du hadde D6 370? Hvordan var det mtp vedlikehold? Jeg hadde en D4 2012 modell tidligere og eneste jeg hadde å utsette på den motoren var varmevekslerløsningen. Uhyre sårbart punkt hvis ikke det blir demontert og renset hvert 5 år. Vi skulle egentlig gå ned i størrelse til 23fot, men savnet uten båt nå i 3 år har gjort at vi velger oss en større båt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4.Mai Link til dette innlegget Svart 4.Mai DR_Nelson skrev On 30.4.2025 at 14.13: Takk for svar. Ja virker for meg veldig robuste båter og godt bygget. Du hadde D6 370? Hvordan var det mtp vedlikehold? Jeg hadde en D4 2012 modell tidligere og eneste jeg hadde å utsette på den motoren var varmevekslerløsningen. Uhyre sårbart punkt hvis ikke det blir demontert og renset hvert 5 år. Vi skulle egentlig gå ned i størrelse til 23fot, men savnet uten båt nå i 3 år har gjort at vi velger oss en større båt. Kan jo nevne at jeg hadde min 2007 model D6 370 (1800t) inne til førstegangs sjekk av kjølesystem da jeg hadde litt saltutslag på oljekjeler. Det var helt rene ingen grunn til demontering, men endelokk ble byttet. Eneste som er gjort er at jeg har kjørt systemens hvert femte år. Det skal også nevnes at 80% av tiden kjører jeg i 6-7 knop/1200 omdreininger. Så tror at ogsåbruksmønster har betydning for behov av rensning hvert 5. år Sitér dette innlegget Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Hei. Har gått til innkjøp av en 2003 Viksund St cruz 340. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man får dieseltankene til å utligne hverandre. Styrbord tank er smekk full. Babord er 3/4 full. Har sjekket luftinger på begge tanker og de er ok. Tappe slange fra begge tanker er åpne, og det kommer diesel fra begge tanker i tappekran. Noen her som har en løsning? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Hei. Har gått til innkjøp av en 2003 Viksund St cruz 340. I den forbindelse lurer jeg på hvordan man får dieseltankene til å utligne hverandre. Styrbord tank er smekk full. Babord er 3/4 full. Har sjekket luftinger på begge tanker og de er ok. Tappe slange fra begge tanker er åpne, og det kommer diesel fra begge tanker i tappekran. Noen her som har en løsning? Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai @Cortadoterje Gratulerer med «ny» båt. Har båten fast aksling og en tank på hver side av motoren? På vår 2005 modell er det en slange som forbinder de to tankene nederst fremst på hver tank med stengekraner på hver ende. Om det er likt hos deg, sjekk at disse kranene står åpne. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Hei. Båten har fast aksling og en tank på hver side av motor. I bunn akter, er det en slange som forbinder tankene. Begge kraner er åpne. I senter av denne slangen er det mulig å tappe ut diesel. Vi har tømt ca 2 til 2,5 l fra hver tank, dvs stengt babord og åpnet styrbord og motsatt. Men fortsatt ingen tegn til utligning av nivå på tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Litt annen løsning enn den vi har da. Om du kan tappe fra begge tankene gjennom krana på midten må det nødvendigvis være forbindelse mellom tankene den veien. Hvordan ver du at BB tank er 3/4 full? Heller båten mye mot styrbord? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Båten ligger noe skjevt i vannet. Styrbord side er noe lavere enn babord. Nivå på tankene er lest av på instrumentene. Har også banket på tankene for å bekrefte det instrumentene sier. Synes bare det er så rart at forbindelsen mellom tankene ser ut til å være i orden, lufting er ok, men allikevel minker det kun på babord tank. Har jo mulighet til å stenge babord tank, men i prinsippet burde jo begge tømmes likt. Må si jeg undres noe over det... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.Mai Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai Vår har bare tankmåler på SB tank. Har du egen måler for vanntanken i tillegg til disse to? Om nivåforskjellen er så stor som målerne indikerer burde båten ligge mye skjevt. Det kan jo være at et av instrumentene viser feil. Om du flytter vekt over til babord bør båten rettes litt og dieselen begynne å renne over til BB tank. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Ja, to tank målere og egen måler for vanntank. Båten ligger jo endel skjevt. Tankene er på 385 liter x to. Det kan ikke være en tilbakeslagsventil ett sted? Men kan ikke forstå utifra det vi har sjekket hvor den eventuelt kan være. Prøver med ballast endring nå, men kan ikke se resultat ennå. Tar nok noe tid da slangen mellom tankene har liten diameter. 1/2 tom 13mm Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Typisk tegn på full septik tank på 340 da vil diesel renne over på stb tank og påvirke krengnig Sitér dette innlegget Link to post
Cortadoterje Svart 23.Mai Link til dette innlegget Svart 23.Mai Der har du ett poeng ja. Da tømmes den i morgen, så får vi se status etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Ankriel Svart 24.Mai Link til dette innlegget Svart 24.Mai Hadde samme problem med 350, måtte stabilisere båten med å stenge kranene å bruke en og en tank. Satte inn generator og plasserte den litt mot babord, båten ville tidligere legge seg til styrbord. Ble kvitt problemet og kan nå forbruke av begge tankene samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Cortadoterje Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Hei igjen og takk for svar. septiktanken er nå tømt og båten ser mer stabil ut. Dieseltankene er nesten på samme nivå, så dette ser lovende ut. Så takk igjen for svar og hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 30.Mai Link til dette innlegget Svart 30.Mai Kjekt det var slik ein easy fiks 👌 Mann trenger ikkje septik måler på 340, bare og følge med på krengning til stb 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Noen som har byttet ut standard-toalettmodellen i 340 05/06 modellene i senere tid? Det er ikke pakning som rep.settet gir, så det fungerer ikke. Har en lekkasje i kverna et sted og tilbud om overhaling ligger pt på nesten 10.000 (!). Modellen (Jabsco 37245-1092) er ute av produksjon. Så spørsmålet er om noen andre har gjort det forholdsvis senere tid med et versjon som var ren plug & play på byttet? Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Arejane Svart 3.Juni Link til dette innlegget Svart 3.Juni Goodspeed skrev 19 minutter siden: Modellen (Jabsco 37245-1092) er ute av produksjon. Så spørsmålet er om noen andre har gjort det forholdsvis senere tid med et versjon som var ren plug & play på byttet? Har samme samme toalettet, og Maritim har repsett med nye pakninger til kverna. Eller helt ny pumpe og kvern til vel kr 5300. Jeg kjøpte repsett og skulle fikse lekkasje, men akslingen er så tært at tetteringen vil neppe tette. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Brigg Svart 3.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni Det er vel bare den store tynne o-ringen og simmeringen rund akslingen som tetter mot motoren. Så fremt ikke akslingen er tæret som @Arejane er inne på bør det være mulig å få tett. Om du kjøper o-ring og simmering i løs vekt hos en maskinforetning så husk at dette er tommedimensjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Goodspeed Svart 4.Juni Link til dette innlegget Svart 4.Juni Ja, jeg kjøpte rep sett, men han som måtte hjelpe meg å fikse det sa at det såg ut som lekkasjen ikke var pga disse. Så det blir nok løsning å heller bare skifte hele kverna (ikke toalettet) med denne https://www.maritim.no/jabsco-komplett-motor-m-kvernhus-quiet-flush-12v. Det står at den skal virke til den hovednummerserien som toalettet tilhører. Så dette bør jo være ganske plug&play. Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Brigg Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli @JRK beskrev tidligere i år overgang til Lithium forbruksbatterier, da i kombinasjon med egne batterier for baug- og hektruster. Her er en annen variant med Lithium forbruksbatteri, men som også forsyner begge trusterne slik at egne batterier for disse ikke er nødvendig. Utgangspunktet var et starbatteri på 142 Ah og forbruksbank bestående av 3x142 Ah, alle bly/syre type startbatteri. Forbruksbanken forsynte også baug- og hekktruster samt ankervinsj. Jeg ønsket å fortsette med kun to banker, start og forbruk. VP anbefaler at det ikke kobles store forbrukere på startbatteriet, så å koble trusterne til start var ikke et alternativ. Samtidig har hyllevare LiFePo-batterier begrensninger mht strømtrekk, typisk 100-200 A. Med samtidig bruk av trusterne her om bord snakker vi om strømtrekk opp mot 1000A. Så hyllevare var utelukket, men mulig at det etterhvert kommer batteriet på markedet som tåler høyere strømtrekk. Jeg valgte derfor å bygge et batteri selv som møter mine behov. Dette er et selvbygget batteri med innkjøpte LiFePo- celler og BMS. For detaljer se DIY-tråden for egenbyggede LiFePo-batterier: Batteriet består av 12 stk 314 Ah celler, hvor tre og tre celler står i parallell, og disse fire i parallell er koblet i serie. Dette gir et 12,8V batteri med kapasitet på 940 Ah. Utgangspuntktet er 12 314 Ah celler Her er gamle batterier løftet ut og ny minusskinne montert på skrogsiden. Tidliger var alle minustilkoblinger fordelt utover de ulike minuspolene på batteriene. Bygde kasse for battericellene av 9 mm kryssfiner. Brukte 6x40 mm kobberskinne som busbars internt på batteriet, og la dobbelt på utsatte steder slik at internt på batteiet er det 480 mm2 forbindelser. Cellene på plass i kassen og busbars montert. Pluss-terminalene er boltet direkte i busbaren mens det for minus er 2x95 mm2 fra batteriets minus til minusterminalene for trusterne. Hver truster har seperat pluss og minusterminal. Øvre etasje med 200 A JK-BMS. Bly/syre startbatteri til venste: Trusterne har pga høyt strømtrekk, seperat minustilkobling som går direkte på LIFePo-cellene, utenom BMS. Lading fra landstrøm og dynamo samt alt av forbruk unntatt trusterne går gjennom BMS. Kabling til/fra BMS er 2x50 mm2. Komplett med lokket på batterikassa. Batteriet har plusstilkoblingene på en side mens minustilkoblingene er på motsatt side ut mot skrogsiden. Dette er samme prinsippet som Viksund benyttet når båten ble bygget. Det er ikke gjort noen endringer på pluss-siden foruten at dynamoens sense-ledning er flyttet fra forbruk til start. Ferdig installajon: Erfaringene etter noe bruk er at dette fungerer som forventet. Trusterne er så spreke som de aldri har vært før, tydelig at lithiumbatterier klarer å gi de den strømmen de trenger. Jeg erfarer et strømtrekk på rund 80Ah i døgnet med god sommervarme og et kjøleskap som går på fullt. Etter 1,5 timers motorgange er batteriet fulladet igjen. Original dynamo på D6 klarer jobben helt utmerket. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Veldig moro å lese dette @Brigg, ikke minst siden jeg har vært aktiv i diy tråden, og også har vært blant de som har forkynnet prinsippet med å kjøre thrusterne utenom BMS. Litt av et batteri du har fått deg der! Som du vet har jo også jeg fått installert diy lithium, og vi kjører også truster (Sleipner SE80) på det, men da gjennom BMS. Tenker at dine erfaringer bør være verd å merke seg for @labbetuss. Ellers er det vel bare å si at båtlivet nå kan Sorteres som før og etter lithium. Må si at det batteriet overgår alle forventninger! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Brigg Svart 18.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli Komodo skrev 1 minutt siden: Ellers er det vel bare å si at båtlivet nå kan Sorteres som før og etter lithium. Må si at det batteriet overgår alle forventninger! Enig. Jeg bruker omlag 10 % av batteriets kapasitet per døgn. Lurer på hva som skal til for å få meg til å slutte å bekymre meg for mangel på strøm? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Komodo Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Brigg skrev 1 minutt siden: Lurer på hva som skal til for å få meg til å slutte å bekymre meg for mangel på strøm? 😅 Jeg har seriøst begynt å vurdere hva jeg skal bruke strømmen på 🤣 Tipper det første blir en større inverter slik at vi kan varme vv. berederen fra batteriene. Har forresten så langt drasset på 3X110Ah AGM for sikkerhets skyld. Disse vurderer jeg nå sterkt å pensjonere nå som jeg ser at lithiumbatteriet fungerer etter hensikten 😊 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.