Jump to content

Viksund St.cruz-tråden


Brigg

Recommended Posts

Eg har en 2005 mod Viksund 340 st.cruz med en Volvo Penta D6-370I-A, gir er HS80AE med 1.96 utveksling.

Båten veier 6500kg er vel kanskje opp til 8000kg ferielastet med fulle tanker? 🤔
Propell er av typen Radice scewback 22x24 RH. 45mm
ER22*OR24*OS80C  PR15/00827
har tunellforlenger og får båten opp i 3500 rpm og 30knop nysmurt på vårparten.
Marsfart mellom 22 til 25 knopp.
 
Pågrunn Av jordfeil tæring må en nå ha meg ny propell.
Frykter den er blitt temmelig porøs etter fargen å se til, og med tanke på tæringen rundt nav er eg redd for at et blad kanskje kan knekke om eg tar den i bruk en sesong til.
 
Er det noen som har erfaring med å gå over til annet merke/type? Ser Saga Boats bruker mye 5 blader nå, det er vel mindre støy?
 
Når mann først må til med ny så oppner no mulighetene seg 🤔
Link to post
Share on other sites

Tosa87 skrev for 1 time siden:

Er det noen som har erfaring med å gå over til annet merke/type?


Har samme båt/motor/årgang og har også byttet propell pga så mye rødfarge/tæring at jeg ble usikker på den gamle propellen. Jeg byttet til samme som originalt, så har ikke erfaring med annen type. Men om du får båten opp i 30 knop skal du være fornøyd, da har du neppe mye unødig vekt om bord. Hadde dog vært interessant å høre om erfaringene dersom du velger en annen type. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 4 minutter siden:


Har samme båt/motor/årgang og har også byttet propell pga så mye rødfarge/tæring at jeg ble usikker på den gamle propellen. Jeg byttet til samme som originalt, så har ikke erfaring med annen type. Men om du får båten opp i 30 knop skal du være fornøyd, da har du neppe mye unødig vekt om bord. Hadde dog vært interessant å høre om erfaringene dersom du velger en annen type. 

 

Sant å si at dette var ikkje ferielastet og farten var avlest på den gammle Simrad plotteren 😊

Link to post
Share on other sites

Har du tunellforlenger?

Simrad plotter kan sikkert vise 3 knopp mer enn reelt, sammenliknet ikkje med eks mobil og nettbrett.

Kjørte heller ikkje fram og tilbake i fjorden så kan ikkje utelukke medstrøm, men det var speilblank overflate vertfall 😊

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 45 minutter siden:

Jeg fikk 27 knop / 3500 omdr. i fjor når den var nyslippet.


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 29.4.2024 at 23.03:


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂


Hehe, eg kjøpte båten i 2020 og dro etterhvert med meg mye rart inn i båten, blandt annet "arbeidsluftkompressor" 

Til slutt gjekk det opp et lys at dette var berre tull, fylte en hel stasjonsvogn med unødvendig ræl.

 

I maskinrommet blandt annet står det nå bare en verktøykasse med nødvendig verktøy, reservedeler er bare høyst nødvendig som filter og reim, skvett olje + en ekstra solenoid da eg kjøpte 2 men byttet bare en. osv.

 

men eg har tunellforlenger og litium batterier så sparer vekten av tunge bly-batterier.

Men husker ikkje om 30 knop var med eller uten påhengs på Jolla.

Jolla veger ca 50kg og det samme gjør motoren

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 29.4.2024 at 23.03:


Sånn omentrent der jeg også ligger med nysmurt skrog. Og jeg har altfor mye ræl ombord, bla en lett rødlig reserve propell som sikkert veier 30 kg 🙂

Det som sikkert er verre enn alt rælet ombord, er nok hvor mye vann og diesel man har. Fulle diesel tanker er vel 660 liter. Hvor stor er vanntanken? 

Link to post
Share on other sites

finnmarken skrev 1 minutt siden:

Hvor stor er vanntanken? 


300 liter + 40 liter VV-bereder. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 3 minutter siden:


300 liter + 40 liter VV-bereder. 

Ja, ca 1000 kg til sammen. Jeg har egentlig aldri testet i forhold til dette, men det må være endel forskjell på halv og full tank. Jeg mister endel på turtallet når den har grodd litt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...