Jump to content

Oljefilter til BMC 36HK, hvilken type? (finner ikke 'originalen')


Stephan

Recommended Posts

Min Hanto-snekke har en BMC-motor (British Leyland) 36 HK. I instruksjonsboka står det at oljefilteret skal være Fleetguard LF-689 eller Fram PH-2861 A. Jeg klarer ikke å finne noen av disse to. Men det er sikkert andre her som har denne motoren, selv om den ikke lenger er noen ungdom. Noen som kan fortelle meg hva jeg bør gjøre?

 

Vennlig hilsen

Stephan

Link to post
Share on other sites

Heisann,

Samme båt - og samme motor her. Jeg byttet ut "innsats" filteret til ett moderne "spin on" filter. Gjør det mye enklere å skifte filteret, er jo trangt nok nede i motorrommet :-)

Filter og adapter kjøpte jeg fra kdtrading.no. Spin on filter kan man deretter kjøpe hvorsomhelst...

 

mvh

Rune

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Heisann,
Samme båt - og samme motor her. Jeg byttet ut "innsats" filteret til ett moderne "spin on" filter. Gjør det mye enklere å skifte filteret, er jo trangt nok nede i motorrommet :-)
Filter og adapter kjøpte jeg fra kdtrading.no. Spin on filter kan man deretter kjøpe hvorsomhelst...

mvh
Rune


Takk for svar. Spin-on-filter - det var nytt for meg. Innebærer det at man ved hjelp av et adapter flytter filteret fra siden av motorblokken til et lettere tilgjengelig sted? Eller har jeg misforstått?

Vennlig hilsen
Stephan
Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Heisann,
Blir ikke flyttet, adapteret festes på samme sted. Men spin-on adapteret og filteret er noe kortere. Er uansett lettere (mindre søl) å skifte spin-on filter vs filter element.

mvh
Rune


Jeg skjønner ikke helt. Filteret på min BMC er ikke utstyrt med "innsatsfilter" eller "filter-element". Det er en rund metallboks som skrus rett på en stuss på siden av motorblokken.

Vennlig hilsen
Stephan
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har solgt masse filter til disse motorene opp gjennom årene, og det har vært innsatsfilter.

PH2861A som du referer til er et spin on filter slik du beskriver (en boks med gjenger til å skru rett i blokka). PH2861A er det filteret som sitter i alle gamle Volvo B20, B30, B19 og B21 (sitter i flere av de "nyere" Volvoene etter de generasjonene også).

 

Hvis det står i boka kan du egentlig bare kjøpe filter til en Volvo 240 eller 140.

 

/Shalom

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...